Invasion of the Body Snatchers (1956)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Don Siegel
met Kevin McCarthy, Dana Wynter en Larry Gates

Dr. Miles Bennel keert terug naar zijn praktijk, en ontdekt dat enkele patiënten last hebben van paranoïde waanbeelden. Allen denken ze dat vrienden of familieleden niet zijn wie ze lijken. In het begin is hij sceptisch, maar uiteindelijk raakt hij er toch van overtuigd dat er iets vreemds is gebeurd. Hij besluit uit te zoeken wat.

avatar van Spetie
Erg vermakelijke thriller, die qua opbouw goed in elkaar zit en een leuk en interessant verhaal bevat. Het begint allemaal erg rustig, maar naarmate de film vordert, wordt het spannender en gebeuren er ook steeds vreemdere zaken.

in het tweede gedeelte van de film wordt het mysterie beetje bij beetje onthuld en komen we als kijker in feite net zoveel te weten als de hoofdrolspelers zelf. De tweede helf is iets minder van niveau, maar de laatste tien minuten van de film zijn wel erg spannend.

Best een goede film dus en omdat het concept sowieso altijd interessant is en blijft voor mij, ben ik ook best benieuwd naar de remake.

avatar van movie acteurs
Ik heb net de originele zwart wit versie bekeken.

Deze film is toch zeer sterk net zoals zijn remake uit 1978. De film is best speciaal gemaakt en de opbouw is superieur. Het einde van de film was erg bijzonder en sterk. De cast zette een goede prestatie neer, vooral Kevin McCarthy doet het best overtuigend. Don Siegel heeft dit met vakmanschap gemaakt. Ook heeft de film een erg sterke sfeer die zeer creatief in elkaar is gestoken. Erg klassieke, maar ook zeer beroemde Science-Fiction film uit de jaren 50. 4,5.

avatar van dutchtuga
Fantastisch origineel van de al even geniale remake.

Het uitgangspunt is meesterlijk en maakt van Invasion of the Body Snatchers een veel meer tijdloze film dan een hoop genregenoten. Bevreemding en angst zijn nog nooit zo goed aangekaart als in deze klassieke sci-fi van Don Siegel. Hier geen marsmannetjes met grote hoofden, maar een stel mensen dat knokt voor de waarden die het leven met zich meebrengt. Een welkome afwisseling op het gros van de science-fiction films uit die tijd.

Sterkste punt van Invasion of the Body Snatchers is net als in de remake de te snijden spanning. Ik ben op het moment een stel sci-fi films uit de jaren '50 aan het bekijken en hier valt op dat er een werkelijke spanningsboog aanwezig is, in tegenstelling tot de charmante films die ik hiervoor heb gezien, zoals Tarantula en It Came from Outer Space. Misschien is de kracht juist het feit dat we hier amper met special effects te maken hebben, geen aliens zien en we vooral met de menselijke kant van buitenaardse invasie te maken krijgen. Massa hysterie heb ik amper zo goed uitgewerkt zien worden als in de Body Snatcher-films.

Verdere pluspunt is de regie van Don Siegel. Ik moest even door de zure appel, die de dvd kwaliteit is, heen bijten om de klasse van Siegel te kunnen aanschouwen. Het scenario is ijzersterk, kent geen zwakke momenten, speelt subliem in op onze angsten en wordt ijzersterk in beeld gebracht. Bepaalde camera standpunten versterkten het bevreemdende effect dat Invasion of the Body Snatchers op je kan hebben, want bevreemdend kan deze film worden. De scène waar we dat gezang horen buiten de grot is surrealisme zoals ik het nog niet had gezien uit die tijd.

Voor mij is dit tot nu verreweg de beste sci-fi die de jaren '50 te bieden hebben. Sublieme cinema.

5* en een mooi plekje in mijn top 10.

avatar van dutchtuga
Ik wacht met smart op de BD hiervan. De kwaliteit van de dvd, waar overigens ook een gekleurde versie op staat, is schrikbarend slecht.

avatar van Halcyon
Waarin vind je deze precies beter dan de remake?

avatar van dutchtuga
In voornamelijk de regie. Waar Philip Kaufman met de remake vooral registreert gaat Don Siegel een stapje verder door met zijn cinematografie een extra laagje weirdness aan Invasion mee te geven. Daarbuiten is dit volgens mij een erg belangrijke film geweest voor de toekomst van het science-fiction genre, door de invasie, de bedreiging van onze zekerheid, een zeer realistische draai te geven, wat Invasion destijds volgens mij ook doodeng moet hebben gemaakt.

Nog beter dan de ook al erg sterke remake (die ik eerder zag). Ontzettend spannend en beklemmend. 4,5 sterren. Voortreffelijke cinema. Misschien wel de beste B-film ooit.

avatar van SnakeDoc
Eindelijk gezien. Een vrij aardige sciencefiction op leeftijd. Prima gespeeld, voldoende spanning en een paar hele fraaie unieke scenes.

Einde overigens ook zeer sterk. Had niet beter gekund wat mij betreft. Ik wil meer van dit soort films

avatar van Insignificance
The film was nearly ruined by those in charge at Allied Artists who added a preface and ending that I don't like, aldus de regisseur van dienst. De epiloog kan nog. Het originele einde was weliswaar de perfecte afsluiter geweest, maar dat werkt nog wel. De proloog is problematischer. Het zet de film in flashback en hoe je het ook wendt of keert, je krijgt zo toch het idee van een afvalrace. Verder blijft het toch wel iets om de kriebels van te krijgen, al was het alleen al vanwege het griezelige uitgangspunt.

Dan heb je dus weinig special effects nodig om science fiction te maken. Duidelijk voordeeltje anno nu. Siegel weet daarbij ook al snel een gevoel van onbehagen en paranoïa te creëren. Door een aantal scènes, zoals het verzamelen op het pleintje en het gezang van de boerderij, verzandt het ook niet in zomaar een vluchtfilmpje, maar behoudt het een zekere reële dreiging. De piek moet dan nog komen en vindt plaats op de snelweg middels een geweldige uitbarsting. Wat mij betreft had en heeft Siegel gelijk.

avatar van HarmJanStegenga
Fijne klassieker. Ben nu ook zeer benieuwd naar de remake uit '78. Dit origineel is in ieder geval bijzonder vermakelijk. Gezien op 720p, dus de kwaliteit was best goed. Film zag er prachtig uit.

Vanaf het begin van de film beviel me het onderwerp / idee me en de regie van Siegel deed er nog een schepje bovenop. Erg sterk en met veel spanning uitgewerkt deze film. Goede rol van McCarthy; die gast lijkt steeds verder van de realiteit te verdwijnen en je leeft als kijker ook steeds meer mee.

Enige wat ik wel een klein beetje had gehoopt was dat de film zich meer zou richten op het feit of McCarthy nou echt gek was of de waarheid sprak. Maar dat maakt verder niks. Keurige, sfeervolle film.

avatar van bunkerboy
Deze film kan zeker de tands des tijds doorstaan en is tesamen met the thing het beste van de SF van de jaren 50 ....
Watch the skies .... maar eigenlijk zit er toch altijd iets anti communistisch in . Mensen worden allemaal hetzelfde , geen gevoelens , geen liefde enzo De sfeer in deze film is echt de jaren 50
topklasse van die tijd toen de commies de grootste vijand waren

Arthur Kennedy is een beetje vergeten nu maar heeft prachtige films gemaakt en dit is zeker bij zijn hoogtepunten

avatar van alexspyforever
Ooit had ik de remake gezien en die vond ik heel goed. Het origineel heb ik op DVD zowel in kleur als zwart/wit. De kleuren versie is enkele minuten langer, maar of die meer info bevat dan de zwart/wit versie weet ik niet. Ik heb resoluut gekozen voor de zwart/wit versie omdat het monochrome dat extra spannende soms griezelige sfeertje schept dat eigenlijk wel goed past bij oudere films. Sterk verhaal, goede acteurs. Het sterktste vind ik nog de boodschap die de film uitdraagt. Als we geen gevoelens meer zouden hebben zouden relationele problemen al van de baan zijn. Maar als we allemaal hetzelfde zou zijn, wat een saaie en droevige plaats zou het toch worden. Geen plaats meer voor emoties en liefde, het doet een mens al huiveren bij de gedachte.

avatar van RuudC
Weer een klassieker die ik van het lijstje kan afstrepen. Nu was het helemaal geen straf om naar de originele Invasion Of The Body snatchers te kijken. Wel een die inmiddels niet meer zo spannend is en qua opbouw al lang en breed ingehaald is door hordes andere films. Je kan het de film met een leeftijd van bijna zestig jaar ook niet kwalijk nemen. Het gaat me alleen ook te ver om de prent een heel hoog cijfer te geven, terwijl dit verhaal beter verteld is. Het acteerwerk is erg goed en daar waar spanning of suspense is, kijkt de film lekker weg. Ik vind het toch allemaal net wat aan de trage kant. Net als bij veel leeftijdsgenoten komt het pas laat echt op gang. Deze IOTBS heeft dan wel vrij veel te bieden. Het acteerwerk is overtuigend en het is duidelijk een grote film in zijn tijd geweest. Ik heb absoluut respect voor de film, maar ik ga niet doen alsof het anno 2014 nog wereldschokkend is.

avatar van mjk87
Vooral een leuke film. Nergens echt spannend, wel prima kijkvoer. Fijn sfeertje ook van het stadje - daar had best wat meer van in mogen zitten in het begin- en met sommige sterke scènes (vanuit dat ziekenhuis kijken naar het dorpsplein waar iedereen zich ineens verzamelt). Ik denk ook wel dat voor de kijkers anno '56, zeker in Amerika, er wel die dubbele laag van communisme in zit, en de gevaren dat de Amerikanen met dat rode gedachtegoed besmet zouden worden en daar ook tevreden mensen van worden (diegene die The Last Emperor heeft gezien, weet wat ik bedoel). Die link is voor mij als kind van na de Koude Oorlog niet meer pontificaal aanwezig, maar als je je er wat meer in verdiept zie je hem wel degelijk.
Acteerwerk is niet heel bijzonder. Allemaal wat houterig en theatraal, maar het stoort nergens. Camerawerk is aardig maar vooral de zwart-witfotografie met diepe schaduwen is best fraai. 3,5*.

avatar van Kuck-x
Laat je niet in slaap sussen, Amerika - als je wakker wordt ben je gelijkgeschakeld onder communistisch juk. Die metafoor gaat wel op hier. De angst voor de Bom en de Rus speelde een grote rol bij de totstandkoming van veel Amerikaanse sci-fi uit de jaren vijftig. Dan hoeft het verhaal niet te gaan over rivaliserende grote politieke systemen, de angst vindt een subtieler podium. De bedreiging komt van buiten, maar net zo goed van binnen (hoe actueel!): alles gaat zijn gangetje in small town America, tot er ineens iets vreemds gebeurt... De vijand is onder ons! In de politiek leidde die vrees tot de heksenjacht van senator Joseph McCarthy. In de filmindustrie leverde het af en toe een pareltje op. Zoals deze film. Een klassieker in zijn genre wat het onderwerp betreft. Het acteren is af en toe wat over the top, maar het spel van Kevin McCarthy (kennelijk geen familie van...) is constant van hoog niveau. Mooie fotografie ook. Ik heb genoten.

avatar van dutchtuga
Invasion of the Body Snatchers draait vanaf vandaag weer in de bioscopen, o.a. in De Filmhallen en Kriterion in Amsterdam. Fijn dat deze intelligente sci-fi (in tegenstelling tot een hoop genregenoten uit die tijd) in volle glorie te zien is. De remake vind ik nog altijd beter, maar de versie uit 56 is het bewijs dat ook toen 'goede' en enge sci-fi gemaakt kon worden.

Langere recensie:

avatar van Mescaline
Deze film beviel mij beter dan verwacht! Ik was al tevreden geweest als de film enkel vermakelijk was, maar gelukkig is deze film meer dan alleen maar dat.
De opbouwende sfeer en de vervreemding zijn echt perfect in beeld gebracht, zoveel recensies beamen dat hier op Moviemeter en dat is meer dan terecht!
Een beetje de guilty pleasure uit de jaren 50 voor mij, omdat het (denk ik) toch voor veel mensen nog best als een foute film gezien kan worden.

Dana Wynter mag trouwens ook nog wel even benoemd worden, wat een prachtige vrouw was dat toch en adembenemend sexy in deze film!

Normaal had ik niet verder gegaan dan 3,5, maar omdat ik deze film van begin tot eind super vermakelijk vond en de spanning knap is opgebouwd geef ik een halfje meer.
De opbouw die deze film in een korte speelduur weet te bereiken, kunnen veel hedendaagse horror filmpjes nog een voorbeeld aan nemen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film uit een genre dat meestal al te kampen heeft met kleine budgetten en snel verouderde special effects. Invasion of the body snatchers pakt het gelukkig anders aan. Er wordt vooral gewerkt met suggestie en de SF is dan ook eerder een thriller geworden. Mooie opbouw van spanning met paranoia en een hoofdpersonage dat niemand nog kan vertrouwen. Dat gecombineerd met de typische romantiek en charme van de jaren '50. De remakes moeten dan ook eerder beroep doen op goeie acteurs dan op de moderne filmtechnieken.

De film is in goeie handen met regisseur Don Siegel. Werkte blijkbaar nog mee aan Casablanca en zou later ook klassiekers maken als Dirty Harry en Escape from Alcatraz. Mooi hoe hij met relatief weinig geld, een eerder commercieel filmgenre en niet al te grote acteurs toch iets moois kan maken. Dat ook nu nog blijft recht staan.

avatar van mrklm
“They’re Here Already! You’re Next! You’re Next!” roept de briljant spelende Kevin McCarthy aan het einde van deze eenvoudige, intelligente, zeer spannende en veel geïmiteerd SF-klassiekers. Net als bijvoorbeeld “The Stepford Wives” draait de film om de vraag wat je zou doen als je merkt dat je vrienden, je buren, de mensen die je dagelijks op straat tegen komt, opeens niet meer lijken te zijn wie ze zijn. Het belangrijkste probleem blijkt te zijn dat het haast onmogelijk is om anderen van je gelijk te overtuigen. Dat geldt ook voor Dr Miles J. Bennell [Kevin McCarthy] die binnen één dag bij twee verschillende mensen hetzelfde probleem vaststelt. Eerst rijdt hij bijna Jimmy Grimaldi [Bobby Clark] omver, die weg is gelopen van huis omdat zijn moeder zijn moeder niet meer is. Hoewel de jongen werkelijk in paniek is, neemt Miles het niet al te serieus en geeft hij Jimmy wat kalmeringstabletten voor hij diens moeder belt. Dan verschijnt Miles’ oude vlam Becky [Dana Wynter] onverwacht op zijn praktijk die hem toevertrouwt dat haar nicht Wilma [Virginia Christine] het idee heeft dat haar vader haar vader niet meer is. Wanner Miles en Becky ’s avonds psychiater Dan Kauffmann [Larry Gates] ontmoeten, vertelt Dan dat hij de laatste tijd regelmatig mensen spreekt die met een soortgelijk verhaal komen.

Pas wanneer Miles en Becky bij Jack [King Donovan] en Teddy Belicec [Carolyn Jones] een humanoid onder ogen krijgen die erg op Jack lijkt, beseffen ze dat er iets ernstig mis is. Miles en Becky proberen alarm te slaan, maar ontdekken al snel dat inmiddels bijna heel de stad is overgenomen door deze ‘body snatchers’ en dus rest ze niets anders dan gezamenlijk te vluchten naar een stad dat nog niet is overgenomen. Daarbij moeten ze voorkomen dat ze in slaap vallen – want dan nemen de ‘body snatchers’ hun bestaan over – en uit handen blijven van hun inmiddels vijandige dorpsgenoten.

Ruim 60 jaar later doet de titel wellicht vermoeden dat het hier om een pulpfilm gaat, maar dat komt vooral omdat zoveel filmmakers tevergeefs hebben geprobeerd het artistieke en commerciële succes van dit meesterwerk te herhalen. De film is een paar keer opnieuw verfilmd, o.a. in 1978 met Donald Sutherland en Brooke Adams in de hoofdrollen en in ‘Body Snatchers’ uit 1993, geregisseerd door niemand minder dan Abel Ferrara. Dit zijn overigens zeer onderhoudende films, maar ze halen het niet bij dit origineel dat, vooral door de sublieme vertolking van McCarthy en de strakke regie van Don Siegel die het tempo er flink in houdt, toch echt een klasse apart is.

De indrukwekkende finale, waarin McCarthy wanhopig probeert nietsvermoedende automobilisten te waarschuwen voor het naderende gevaar met de woorden waarmee ik deze recensie begon, is zo effectief dat je bijna zou vergeten dat er toch nog een coda is dat leidt tot een soort van happy end. Dit is oude science-fiction op zijn best: goed geschreven, uitstekend geacteerd en zonder complexe special effects. Maar het is een film die je niet gauw zult vergeten en ééntje die generaties filmmakers zullen blijven trachten te imiteren. En geef ze ‘ns ongelijk?!

Goeie film over een dokter van een klein stadje die te maken krijgt met patiënten die bepaalde mensen niet meer herkennen. Een origineel verhaal met simpelweg een angstaanjagend idee. Naarmate de film vordert, wordt het geheel steeds spannender. Deze sciencefiction film moet het niet hebben van de special effects, en heeft mede daardoor weinig aan kracht ingeboet ruim 60 jaar na dato. Desalniettemin prefereer ik de versie uit 1978.

avatar van Duke Nukem
mrklm schreef:

Dat was een perfect einde van deze film geweest, maar natuurlijk moest de hoofdrolspeler nog even zijn verhaal tegen de psychiater van het andere stadje afronden en dan afwachten of ze hem al dan niet zouden geloven.

Een spannende film, goed geacteerd (vooral door Kevin McCarthy) en heeft in tegentelling tot andere scifi-films uit de jaren '50 wel de tand des tijds goed doorstaan omdat er geen gebruik werd gemaakt van lelijke special effects om de monsters/aliens uit te beelden. Alles wordt aan de verbeelding overgelaten en dat was dus een goede keuze.

avatar van Wataru
Dr. Miles J. Bennell: They're here already! You're next! You're next, You're next...!

Becky: They're like huge seed pods!

Dr. Miles J. Bennell: I've been afraid a lot of times in my life. But I didn't know the real meaning of fear until... until I had kissed Becky.

Dr. Miles J. Bennell: And so I ran. I ran, I ran, I ran! I ran as little Jimmy Grimaldi ran the other day.

Allegorie. Wat is een allegorie? Een allegorie is een literaire truuk om via een metafoor ideeën uit te beelden in een verhaal die normaliter te complex zijn om te kunnen worden uitgebeeld. De metafoor geeft in feite de idee bedekt of verkapt weer. Zo kunnen bijvoorbeeld buitenaardse wezen staan voor buitenlandse vijanden en zombies voor blind consumentisme.

Don Siegels Invasion of the Body Snatchers is een allegorische film die duidelijk de paranoïde angsten uit de periode van de tweede 'Red Scare' laat zien, een periode in de Amerikaanse geschiedenis die liep vanaf het einde van de Tweede Wereldoorlog tot eind jaren vijftig en waarin angst voor het communisme in de politiek, de media en de cultuur de boventoon voerde. Deze jaren worden gedomineerd door senator Joseph McCarthy, The House of Unamerican Activities Committee (HUAC), de Hollywood Ten en de Rosenbergs. Siegels film laat via een allegorie met pod-mensen zien hoe ver deze paranoïa het gewone leven in haar greep kon hebben en wat de gevolgen ervan konden zijn.

Een van de vragen die men over deze film kan stellen is of het thema anti-communisme of anti-McCarthy-isme is, of een waarschuwing voor de gevaren van conformisme. Staan de pod-mensen voor communisten of de aanhang van McCarthy? Hoewel je een dergelijke vraag kunt stellen, laat Invasion of the Body Snatchers zien dat dat niet de juiste vraag is. Wat Don Siegel hier eigenlijk goed laat zien is hoe een totalitair gedachtengoed gecombineerd met de angst voor het onbekende en conformisme daaraan in de maatschappij ertoe kan leiden dat buren, vrienden en collegae elkaar kunnen verraden en het zelfs tot een heksenjacht op bepaalde mensen kan komen. Ten tijde van de Red Scare werd er op alles en iedereen een die communistisch was of verdacht werd van communistische sympathieën jacht gemaakt. Don Siegel laat niet alleen zien waar dergelijke paranoia en xenofobie toe kunnen leiden, maar tevens hoe hol dergelijk gedachtengoed en ideeën wel niet zijn. Dit laatste is met name te zien in het gesprek tussen Dr. Bennell en enkele pod-mensen in zijn kantoor. Het is daarom dan ook dat zijn film kan worden gezien als kritiek op zowel de door McCharthy en de HUAC georganiseerde heksenjacht als het totalitarisme van het communisme zelf. Een andere interpretatie is dat de film kritiek is op het toen toenemende consumentisme waarbij de pod-mensen niet zozeer staan voor fanatieke aanhangers van een ideologie maar voor blinde consumenten. Als men die interpretatie volgt dan kan men gerust stellen dat Don Siegel vooruit liep op de zombiefilms die in de daaropvolgende decennia werden geproduceerd en waarin er duidelijke kritiek werd geleverd op het holle consumentisme.

De studio was niet gelukkig met het oorsponkelijke einde van de film waaruit leek dat alle inspanning van de Bennell voor niets was geweest en besloot daarom dat het einde, en met als gevolg ook het begin van de film, moest worden veranderd. Sindsdien heeft de film een toegevoegd begin en einde en een voice-over. Het gevolg is dat de film nu een lange flashback is geworden terwijl dat in de oorspronkelijke versie niet het geval was. Hierdoor verandert het accent van de film fors, en in plaats van onzekerheid over het lot van Bennell weet de kijker al vanaf de eerste minuten dat hij het in ieder geval zal overleven, maar mag zich wel afvragen hoe hij in deze toestand terecht is gekomen. Don Siegel was niet gelukkig met deze veranderingen.

De discussie over welke van de twee versies de betere is doet denken aan die van Blade Runner (1982) zij het dat fans van die film gelukkig kunnen kiezen uit meerdere versies terwijl de fans van Invasion of the Body Snatchers het slechts met de door de studio verorderde versie moeten doen.

De film wordt grotendeels gedragen door Kevin McCarthy en Dana Wynter. Een van de sterke punten van deze film is dat Kevin McCarthy en Dana Wynter er uitstekend in geslaagd zijn hun personages geleidelijk aan te transformeren van mensen die alles onder controle hebben en een normaal burgerbestaan leiden in angstige mensen op de vlucht voor hun medeburgers.

Don Siegel slaagt erin de spanning en ook de angst geleidelijk aan steeds verder op te voeren totdat deze wordt getransformeerd in de klassieke laatste aangrijpende scene tussen Miles en Becky in wanhoop en verslagenheid en deze scene dient meer dan ook om te laten zien wat totalitarisme en paranoia tussen twee mensen kan aanrichten.

Een vergelijking dringt zich op met Jack Arnolds It Came from Outer Space (1953). Ook hier hebben we te maken met buitenaardse wezens die in staat zijn om menselijke vormen aan te nemen en een protagonist die niet wordt geloofd door zijn omgeving. Ook Jack Arnolds film heeft als thema paranoia en xenofobie maar in tegenstelling tot Don Siegels film ligt in It Came from Outer Space de nadruk op de angst voor het onbekende en zijn het vooral de vastgeroeste instellingen van de maatschappij die het echte gevaar vormen en die dan ook worden bekritiseerd door Jack Arnold. En waar in Arnolds film er een gunstig perspectief wordt geboden vanuit dat van de buitenaardse wezens, wordt door Siegel het perspectief van "de ander" benadrukt als totalitair en hol (zoals in de eerder genoemde scene in het kantoor van Dr. Benell).

Een punt van kritiek dat deze film wel eens krijgt te verduren is dat het als een lange aflevering van de Twilight Zone aanvoelt. Dat is op zich niet zo verbazend aangezien de latere TV-serie (1959) vaak dezelfde thema's als onderwerp had, zij dat de Twilight Zone meer de nadruk legde op het paranormale en het mysterieuze. Bovendien heeft Don Siegel in de jaren zestig twee afleveringen voor deze serie geregisseerd.

Veel films zijn een artistiek medium die iets zeggen over de tijd waarin ze werden gemaakt en tevens een middel om via een allegorie kritiek te uiten op een bepaalde maatschappelijke toestand. Een kleinere groep films overstijgt de bperkingen van hun eigen tijd en worden een universeel medium die zelfs decennia na de oorspronkelijke uitgave in de bioscoop niets aan geldigheid of kracht hebben ingeboet. Dat geldt ook voor Don Siegels Invasion of the Body Snatchers, een film die een niet alleen een venster opent op de Verenigde Staten in de jaren vijftig maar ook tegenwoordig niets aan geldigheid en kracht heeft ingeboet.

Het concept van Don Siegel bleek in iedergeval krachtig genoeg om er enkele remakes van te maken waarvan de versie met Donald Sutherland ongetwijfeld de bekendste is.

Invasion of the Body Snatchers is een must voor de intelligente kijker die niet alleen een liefhebber is van sf-films uit de jaren vijftig, maar ook niet wars is van maatschappijkritische films.