Invasion of the Body Snatchers (1956)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Don Siegel
met Kevin McCarthy, Dana Wynter en Larry Gates

Dr. Miles Bennel keert terug naar zijn praktijk, en ontdekt dat enkele patiënten last hebben van paranoïde waanbeelden. Allen denken ze dat vrienden of familieleden niet zijn wie ze lijken. In het begin is hij sceptisch, maar uiteindelijk raakt hij er toch van overtuigd dat er iets vreemds is gebeurd. Hij besluit uit te zoeken wat.

avatar van You_bastard
Klasieke drive in sciencefiction film die best vermakelijk is.

Overigens is de remake van Kaufman opvallend goed.

Het orgineel blijft toch het beste, al zijn de effecten van de remake stukken beter, het orgineel is spannender.
Klassiekertje die ik best op DVD zou willen hebben. Is ie al te koop ??

Wolf, jij hebt het toch niet over de DERDE remake, die van Ferrera? Ik bedoel die met Sutherland, die is echt heel aardig.

FisherKing
Zo heel goed is ie ook weer niet: gewoon vermakelijk!

avatar van petey
Volgens mij zou de wereld er heel wat beter uitzien als een aantal mensen vervangen werden door de Peultjes.
Beter dan twee, de versie van Ferara is hier niet mee te vergelijken.

avatar van Goodfella
Best vermakelijk, maar het was denk ik beter geweest als de film zich wat meer gericht zou hebben op gegeven dat de dokter paranoide is of de waarheid spreekt. Nu was het een beetje voorspelbaar af en toe.

avatar van blabla
Het was maar een B film toen ie gemaakt werd, toch knap dat ie is uitgegroeid tot een cultfilm.

avatar van Toon1
knappe film, heb hem gisteren op bbc gekeken.

Waar te koop/huur R2 met NL subs?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
En jawel hoor: Volgens IMDB zit de vierde versie eraan te komen...... http://www.imdb.com/title/tt0427392/combined

LOL!

ik heb alleen die met sutherland gezien, die heeft echt geen remake nodig!!

ik zal eerdaags eens kijken in de grote bibliotheek van den haag of ze de 1956 versie verhuren.

avatar van Paalhaas
Het kan best, maar vergis ik me als ik zeg dat dit zo ongeveer de eerste SF-film is waarin aliens de aarde proberen over te nemen? Een thema dat daarna in duizende films is gekopieerd? Hoe dan ook, dit is echt van begin tot eind een zeer boeiend verhaal dat tot in de puntjes is verzorgd. Ik kon slechts één of twee ongeloofwaardige momenten ontdekken in de film. En dat maakt de film nu juist zo verontrustend. Dit was trouwens, net als bijv. Touch of evil, een B-film die door pure genialiteit is uitgegroeid tot een cult-klassieker. 4,5/5
p.s. Don Siegel = de man

Paalhaas schreef:

Dat was de vijf jaar ervoor ook al vrij vaak gedaan. Invaders from Mars, It Came from Outer Space, Killers from Space, Phantom from Space, The Quatermass Xperiment, Target Earth, This Island Earth en The War of the Worlds waren allemaal eerder, om er maar eens een paar te noemen.

Queto Yurlunyur schreef:

Ok, ik had al zo'n vermoeden dat ik terechtgewezen zou worden op deze ondoordachte uitspraak. In ieder geval is het een geweldige film!

avatar van Silvio Dante
Lang geen slecht filmpje dit. Het thema is al bekend van zo snel als je de titel hoort, maar ach, het is vooral de uitwerking dat geweldig is. De manier waarop de aliens hier de wereld trachten te veroveren is te gek om waar te zijn: het kopiëren van mensen vertrekkend uit een groot uitgevallen snijboon.
Ik geloofde haast m'n ogen niet toen ik die metamorfose dan ook daadwerkelijk zag plaatsnemen, grandioos getrukeerd!
Ook de vingerafdruk-loze man was leuk gevonden.

Jammer genoeg komt de film traag op gang en begint hij ook na verloop van tijd (het constant heen en weer geloop van mijnen naar heuvels etc.) te slabakken.
Het einde deed de film een beetje de das om. Welk einde ze op deze film plaatsten deed voor mij niets uit, maar probeer a.u.b. niet de laatste 20 seconden van de film een happy end in elkaar te flansen. Dat slaat nergens op.

avatar van The One Ring
Ondanks het degelijke gemiddelde vind ik de reacties hier erg lauw. Waarom zou ik echt niet weten, want Invasion of the Body Snatchers is een opvallend goede science-fictionfilm. Sterker nog: hij behoort nu al tot mijn favorieten binnen het genre.

Wolf maakt hierboven de bizarre opmerking dat de effecten in de jaren '70 beter zijn. Nou klinkt dat logisch, maar niet als je beseft dat deze versie nauwelijks special effects heeft. Er zullen niet veel sci-fi-films zijn waarin zo weinig toeters en bellen te vinden zijn. En dat werkt, want het realisme is een van de belangrijkste troeven van deze film. Het heeft soms een beetje een docustijl die de sfeer ten goede komt. Daarnaast bevatten de nachtelijke scènes weer heerlijke belichting en schaduwgebruik. Ik hou er wel van.

De film is ook opvallend griezelig gebleven. Het uitgangspunt heeft sowieso al wat naars, maar ik was bang dat ik deze film niet spannend zou vinden. Maar Invasion of the Body Snatchers blijkt opvallend tijdloos en heeft genoeg spanning om een modern publiek te onderhouden. Ik slaap er 's nachts niet slecht van of zo, maar de film is effectief genoeg. Het is eigenlijk bijna een Hitchcockiaanse science-fictionfilm, want net als bij Hitchcock komt de dreigen vanuit iets vreemds dat zich in het alledaagde mengt. De groepsscènes, waarin de podmensen zich verzamelen en met die peulen lopen te sjouwen zijn bijzonder sterk. Mooiste moment vond ik echter die waarop Bennel op het einde achterop een vrachtwagen probeert mee te liften en ziet dat er in die vrachtwagen tientallen peulen zitten. Een heerlijk creepy verrassing.

De film is van oorsprong een b-film, maar komt nergens goedkoop over, op een paar stukjes dialoog na dan. Het acteerwerk hoeft niet met Oscars genomineert te worden, maar was toch opvallend goed.

Er is nogal wat te doen rond de thematiek van deze film. Iedereen lijkt er iets anders in te zien, maar vooral de anti-communistische stelling is populair. Mij maakt dat allemaal niet zoveel uit, maar ik vond het met dat oog op deze film wel grappig dat de acteur die de hoofdrol heeft McCarthy heet. Alsof senator McCarthy het in deze film in zijn eentje opneemt tegen de commies.

Enige gekke vond ik de manier waarop Dana Wynters in een podmens veranderde. Eerder in de film moesten mensen schijnbaar lang slapen voordat ze overgenomen konden worden en er moest ook een peul bij zijn. Echter was er bij Wynters helemaal geen peul en sliep ze heel kort. En ik had toch graag willen weten wat er met de oorspronkelijke lichamen gebeurde.

Een kleine en niet al te belangrijke smet op een uitstekende science-fictionfilm. Sterk aanbevolen!

klute89
Is deze film ergens te koop? Liefst niet op internet.

avatar van Halcyon
Na beide remakes gezien te hebben ook maar eens het origineel onder de loep genomen. Het blijft sowieso één van m'n favoriete SF-verhalen, al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik de remake annex rip-off van Abel Ferrara het meest geslaagd vind. Ik zou verder nog een hele review kunnen schrijven over mijn bevindingen, maar ik sluit me aan bij The One Ring die de film eerder dit jaar al mooi heeft samengevat.

klute89
Een zeer sfeervolle sci-fi film, die toch eigenlijk niet echt onder doet voor de jaren 70 remake. Er wordt goed in geacteerd en er is een constante spanning.
Misschien is deze film wat braver als het op de horror aankomt in vergelijking met de jaren 70 remake, maar deze film heeft meer dan zijn remake een sterke paranoia sfeer.

Ik vond zeker een mooie film: 4*

avatar van Paalhaas
Gary Tooze van dvdbeaver: "If ever a film deserves updating on DVD it's the original Invasion of the Body Snatchers."

We blijven hopen op een release waar zorg aan is besteed.

avatar van dray
Het verhaal vind ik sowieso schitterend gevonden! Dat blijft ook in de diverse (goede en soms slechtere) remakes. Deze versie is natuurlijk de oer-versie. De versie van '78 vond ik destijds de beste en de remake 'The Invasion' uit 2007 vond ik ook goed gevonden. Maar deze versie/original koestert een speciaal plekje in mijn hart..

avatar van Vinokourov
Het is al eerder gemeld, maar deze SF-film heeft nauwelijks special effects. Het moet het daar natuurlijk ook niet van hebben, het is veel meer een psychologische thriller, die best wel aan weet te slaan. Het idee dat de mensen in je omgeving hetzelfde eruit zien, klinken en ruiken, maar toch vervangen zijn, is een simpel maar angstaanjagend sterk concept, dat later vele malen (en ook slechter) gekopieerd zou worden.
Het was niet overal logisch qua plotontwikkelingen of sterk qua acteerwerk, maar vermakelijk is dit zeker.

Zeer vermakelijke sf klassieker, maar wat een abrupt en simpel einde zeg. En net wat The One Ring al aangaf bij de transformatie van Wynters, ik had er ook enige vraagtekens bij. Toch zeer leuk filmpje van Siegel, hoe vaak is dit gegeven niet gekopieerd in tal van films. Ben wel benieuwd naar de remake uit '78, die van Ferrera uit '93 vond ik destijds niet zo denderend.

avatar van niethie
Geweldige film die naar mijn mening ook meerdere malen beter is dan de ietswat overschatte remake. Ik heb van het begin tot aan het eind op het puntje van mijn stoel gezeten, iets dat me niet vaak gebeurd bij een science fiction film. Deze film kent een geweldig spannend/paranoide sfeertje en het acteerwerk was erg goed. Daarnaast was het geheel zijn tijd ook bijzonder ver vooruit en bewijst hij maar weeer eens dat je geen miljoenen budget aan speciale effecten nodig hebt om een goede film te maken. Verder vond ik het toch best jammer dat ze er op de laatste 20 seconden toch nog een happy end aan lijken te willen breien, erg zonde aangezien ik als kijker toch liever in de waan was gelaten ofdat ik nu naar het verzonnen verhaal van een paranoide man zat te luisteren of dat het gewoon allemaal echt gebeurd was. Eigenlijk was dat het enigste minpunt want verder valt er bijzonder weinig aan te merken op de geweldige drive-in cultfilmpje.

4 sterren

avatar van Ramon K
Paalhaas schreef:

We blijven hopen op een release waar zorg aan is besteed.

De regio 1 dvd uit 1998 (!!meen ik!!) is best degelijk hoor.

avatar van mikey
Gekocht/herzien, koude oorlog film heeft een sterk gegeven: paranoia door vervreemding, en is daarbij duidelijk een aanklacht tegen de levenswijze van de communistische gemeenschappen. Leuke motiefjes: de koude kus en het haar dat steeds meer door de war raakt. De remake van Kaufman is qua psychologie en horror wel sterker.

Reinbo
Goede paranoia thriller. 3,5*

avatar van Drs. DAJA
Erg prettige Science-Fiction Horror die haar verhaal lekker opbouwt. Zo is de scene met de groeiende vruchten in de achtertuin prettig mystiek en hangt er de eerste helft een zeer geslaagde spanning. De tweede helft vond ik wat minder, de dreiging nam in mijn ogen wat af en pas wanneer er uit het dorp wordt gevlucht bereiken we weer het eerdere niveau. Het gegeven van Invasion of the Body Snatchers is later nog vaker en zelfs beter gedaan maar dat neemt niet weg dat we hier met een weldegelijk goede film te maken hebben.

avatar van louisvf
blabla schreef:

Hoezo? Dat heb je toch wel vaker...