• 8.985.308 stemmen

Ontwikkeld door: Lars von Trier

Met onder meer: Ernst-Hugo Järegård, Kirsten Rolffes en Bodil Jørgensen

Oorspronkelijke taal: Deens

Release datum: donderdag 24 november 1994

Eerst uitgezonden op: DR1 (Denemarken)

Plot Riget

Riget is het meest technologisch geavanceerde ziekenhuis van Denemarken, een triomf der moderne wetenschap. Door een reeks mysterieuze gebeurtenissen verliezen de werknemers echter langzamerhand hun vast vertrouwen in rationele verklaringen. Zo worden er allerlei stemmen gehoord en groeit de foetus van één van de artsen veel sneller dan zou moeten.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Komt er een Riget seizoen 4?

Meningen over Riget

avatar van Dievegge

Dievegge

zaterdag 13 januari 2024
Riget seizoen 1 Wie binnenkort een medische ingreep moet ondergaan, kan deze ziekenhuisserie beter mijden. Er komen medische wanpraktijken in voor, en ongezonde rivaliteit tussen dokters. De titel (“het rijk”) klinkt ongeveer als “ri-je”. Het vindt plaats in het Rigshospitalet in Kopenhagen. Het is een combinatie van drama en horror met bovennatuurlijke elementen. Camera- en montagetechnieken worden aangewend om de aanwezigheid van een spook te suggereren. Een groene kleurfilter wijst op de komst van een demon. Het meest angstaanjagend zijn echter niet de bovennatuurlijke schepsels, maar de dokters die hun eigen carrière belangrijker vinden dan het welzijn van de patiënten. Helmer is een Zweedse chirurg die zich superieur waant aan z'n Deense collega's. Krogshøj neemt het tegen hem op, maar hij houdt er ethisch verwerpelijke ideeën op na. Een heerlijk personage is Sigrid Drusse, een hypochonder of een simulante die contact krijgt met geesten. Twee acteurs met het syndroom van Down geven commentaar als een Grieks koor. Aan het einde van elke aflevering brengt regisseur Lars von Trier een korte nabeschouwing.
avatar van james_cameron

james_cameron

woensdag 3 mei 2023
Riget seizoen 3 Vermakelijk (en onverwachts) derde seizoen van de deense serie van regisseur Lars Von Trier over een ziekenhuis waar het niet pluis is. De nadruk ligt ditmaal duidelijk meer op absurde humor dan op horror, maar de eersteklas cast maakt er wel iets moois van. Herhaaldelijk lag ik slap van het lachen. Qua plot stelt het deze keer helaas wel een stuk minder voor en er zijn weinig enge momenten.