ad
  • 8.176.605 stemmen

Riget II (1997)

Horror / Mystery | 286 minuten (miniserie, 4 delen)

Genre: Horror / Mystery

Speelduur: 286 minuten (miniserie, 4 delen)

Alternatieve titel: The Kingdom II

Oorsprong: Denemarken / Italië / Duitsland / Frankrijk / Noorwegen / Zweden / Nederland

Geregisseerd door: Lars von Trier en Morten Arnfred

Met onder meer: Ernst-Hugo Järegård, Peter Mygind en Kirsten Rolffes

Oorspronkelijke taal: Deens

Releasedatum: 11 juni 1998

Over Riget II

Riget II gaat verder waar het eerste deel was gestopt. De hel onder het ziekenhuis, het verzwegen verleden, dreigt nu echt open te barsten. In het Deense Rijkshospitaal gebeuren vreemde onverklaarbare dingen. De geest van Mary, een meisje dat in 1919 door haar demonische vader werd vermoord, waart er rond. Een oudere patiënte, het medium mevrouw Drusse, probeert Mary eeuwige rust te geven, maar een oorverdovend lawaai uit de hel bedreigt het ziekenhuis.

image

Bulder Harly Drusse

Morten 'Mogge' Moesgaard

avatar van MarcusViridis

MarcusViridis

...en toen kwam er een olifant met een lang snuit... Erg jammer, dat einde op deze manier.

Dat kost deze serie een punt.

avatar van kevin_vp

kevin_vp

Beter dan deel 1.

Hier word de beklemmende naargeestige sfeer van Riget 1 doorgetrokken naar dit tweede deel maar dan meer waanzinniger en vreemder... Hilarische personages met de idiote professor Moesgaard en vooral de boze Zweed Stig Hemler op kop. Deze complete serie Riget is in mijn ogen Twin Peaks benaderbaar. Het enige minpunt waar ik mij nogal eens aan stoorde was dat de beeldkwaliteit redelijk brak is voor de standaardnormen van deze tijd. Maar nietemin gaat dit zien mensen. Dit is een verslavende serie die je met een bulderlach en vele vraagtekens achter laat...

Eindigen met dit bericht doe ik met een quote van de Zweed Stig Hemler als hij heel kwaad is:

DANSK JEVLAR !

avatar van Cellulord

Cellulord

Koekebakker schreef:

De absurditeiten en de horrorelementen krijgen namelijk steeds meer de boventoon. De serie gaat helemaal 'over the top'. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat liefhebbers van dergelijke elementen het tweede deel juist beter zullen vinden.

Juist!

Persoonlijk vind ik deel 2 een heel stuk beter, vooral vanwege het 'over the top' gebeuren.

Als je een Horror / Mystery fan bent kan dit echter zwaar tegenvallen, maar hou je van droge, over the top, humor dan raad ik hem aan.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Gisteren de hele avond gespendeerd aan Riget II. Zo werd ik twee dagen lang ondergedompeld in het reilen en zeilen van “Het Rijk”. Het eerste deel vond ik behoorlijk en zoog me mee in de sfeer van mysterie en spanning. Deel II daarentegen ging voor mij persoonlijk de verkeerde kant uit. In plaats van verder in te zetten op de mystieke sfeer van geesten en paranormale activiteiten werd eerder de kaart van de absurde humor gespeeld. Uiteraard kunnen humor en spanning/horror perfect matchen, maar hier sloeg de slinger helemaal door.

Pluspunten waren bijvoorbeeld wel het zicht vanuit het standpunt van de geesten. Op Matrix-achtige wijze werd het beeld wazig groen gepresenteerd. De baby daarentegen gaf me het gevoel van “Oh, dear” en ik was bevreesd dat we met een niveau van “the killer baby” conform de film “It’s alive!” gingen zitten, maar dat was het hoegenaamd niet.

Tussen de regels door bleef de spanning onderhuids aanwezig, maar je wist gezien het plot dat er weinig wereldschokkends te gebeuren ging staan. De film kabbelt voort en belandt van de ene absurde situatie in de andere. Het ene moment spitsvondig en amusant (die dilbo bvb), het andere moment is er los over (de baby of de dood van X). Professor Stig Helmer blijft geweldig en ook de personages van mevrouw Drosse en professor Moesgaard bleven interessant om volgen. Tot slot vind ik het jammer dat er te weinig gedaan is met het verleden van het ziekenhuis. De serie start steeds met die blekerijen en je verwacht daar wel iets mysterieus (een vloek of iets dergelijks), maar dat bleef wat uit. Beide delen in beschouwing genomen een voldoende met 3,0* waarbij dit deel ondermaats is: 2,5*.