Kontroll (2003)

Hongarije
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Nimród Antal
met Sándor Csányi, Zoltán Mucsi en Csaba Pindroch

Het verhaal over de ietwat vreemde treinconducteur Bulcsú en zijn team van vijf collega's. Hun dagelijkse leven bestaat uit het overstappen van trein naar trein en het controleren van kaartjes. Ze raken betrokken bij een seriemoordenaar, die zijn slachtoffers voor de voorbijrazende treinen duwt.

avatar van Roger Thornhill
Op de IMDb-message boards staat ook nog een thread getiteld Identity of pusher? - BIG SPOILERS!! met maar liefst 96 bijdragen van mensen die menen dat het gaat om de "schaduwzijde" van de hoofdpersoon, mensen die menen dat het de mecanicien is, mensen die menen dat het de kreupele man is, mensen die zich op hun Hongaarsheid beroepen om duidelijk te maken dat het toch echt díé-en-dié voor het Hongaarse publiek herkenbare acteur is... Kortom, een boeiende ambiguïteit.

avatar van sinterklaas
Is in principe aan een aanwijzing wel duidelijk, wanneer ie door de tunnels rent zie je die moordenaar nergens meer te bekennen is, terwijl hij eigenlijk achter hem aan rende.

avatar van Roger Thornhill
Nou, dat klopt niet helemaal. Ik heb net de achtervolging teruggezien, en praktisch tot het moment dat de hoofdpersoon gevangen wordt in het licht van de hem achteropkomende trein zie je ook zijn achtervolger nog. Dat sluit uiteraard niet uit dat die achtervolger slechts een hallucinatie zou kunnen zijn, en dat dit Bulcsú's "symbolische" manier is om de "zwarte kant" van zijn persoonlijkheid te elimineren, maar als je de moordenaar als een man van vlees en bloed zou willen zien zou dat op basis van deze achtervolgingsscène toch ook nog mogelijk blijven.

Overigens, ook een belangrijk argument voor jouw interpretatie is natuurlijk Bulcsú's "droom" waarin hij de moordenaar in een diepe put (zijn onbewuste?) ziet zitten. Niet toevallig dankt hij die ontdekking aan het meisje dat hem op het einde ook weer de weg omhoog laat inslaan (naar het licht, naar boven, naar een nieuw leven dat zijn moordzuchtige onbewuste kan achterlaten).

Met andere woorden, ik begin steeds meer naar jouw interpretatie te neigen, maar ik denk ook dat de regisseur het met opzet ambigu heeft gehouden, zodat je er geen ondubbelzinnig bewijs voor kan aanvoeren.

avatar van sinterklaas
Ik denk dat Antal wel wat puzzelvoer heeft bereid voor de kijkers.

avatar van Leo1954
Magnifieke film, op het surrealistische af. Helemaal raak, geen zwak punt in te ontdekken.

Een chaotische, duistere, bizarre, stemmige, bovennatuurlijke en intrigerende mix van een zwarte komedie en thriller zonder duidelijk plot, gepresenteerd in een soort beeldspraak. Hoewel er nauwelijks sprake is van een overtuigend scenario straalt de productie energie uit.
De personages zijn verrassend styereotype. Mocht ik ooit in Boedapest komen dan denk ik waarschijnlijk stiekem toch tweemaal na voor ik de ondergrondse instap.

avatar van jeroentjuhhhhh
De sombere en wat mij betreft teleurstellende overstap naar Hollywood gaf me weinig hoop, maar dit debuut kent enorme klasse. Voortdurend 'spelend' met genres en shots, zo zie je hier een jonge regisseur aan het werk. Het getuigd zowel van lef als naïviteit, gelukkig draait het uit tot iets moois waarbij het lachen je word ontnomen door een korte huivering... om vervolgens weer met een lach te eindigen. Het is niet eens een echte comedy, maar gewoon zo zwart en surreëel dat je niet weet wat je er anders mee moet.

avatar van louisvf
Erg aangenaam verrast!

Kan er mij iemand uitleggen wat de betekenis is achter die uil?

avatar van Roger Thornhill
Op IMDb zijn er twee aparte "threads" aan die vraag gewijd: IMDb-thread 1 en IMDb-thread 2. Conclusie: niemand weet het echt zeker. Beetje platvloers gedacht natuurlijk, maar misschien gebruikt Antal dat symbool juist omdat het zo multi-interpretabel / suggestief / vaag / veelbetekend / vrijblijvend / sfeervol is?

avatar van mayhemblik
Het leek meer op Flodder in Hongarije deze film, ik vond het erg kinderachtig allemaal.

avatar van tattoobob
Ik ben benieuwd...ff kieken.

avatar van eRCee
Gave film. Metrocontroleur in Budapest, dat moet zowat de zwaarste baan zijn die er bestaat, als je tenminste op deze film afgaat. Kontroll maakt er haast een soort mijnwerkersbestaan van. In het verhaal wordt een prima balans gevonden tussen humor, actie en de nodige rustmomenten. De sfeer is geweldig, mede dankzij de soundtrack en de stilering. Wat die pusher betreft, meest waarschijnlijk lijkt me toch dat dit inderdaad een onderbewust alter ego is van de grote held, Bulcsú. Ze komen elkaar ook nooit 'onder ogen'. De uil staat dan voor wijsheid en rede (afgaand op het gesprek met de oude bekende is Bulcsú een soort wetenschapper geweest?), voor een bestaan bovengronds samen met het berenmeisje. En verder zijn het ook vooral sfeerelementen die bijdragen aan het nachtmerrie-achtige karakter van Kontroll. Sterk.

avatar van leatherhead
Uiterst amusante rollercoaster die zich guitig door allerlei genres heenploetert. Komedie, actie, horror en romantiek wisselen elkaar in sneltempo af. Verder een geweldige setting die visueel goed benut wordt, een aantal aparte, surreële scenes en een heerlijke soundtrack die afwisselend opzwepend en rustgevend is. Tel daarbij op een leuke cast vol olijke typetjes en je hebt een heerlijk vermakelijk filmpje te pakken, dat nét wat durf mist om op 4* uit te komen. Maar wel een ruime 3,5* dus.