Citizen X (1995)

Thriller / Mystery

geregisseerd door Chris Gerolmo
met Stephen Rea, Donald Sutherland en Jeffrey DeMunn

Begin jaren tachtig vindt de politie in een bos bij het Russische plaatsje Rostov acht verminkte lijken. De arts Victor Burakov (Stephen Rea) is ervan overtuigd dat dit het werk is van een seriemoordenaar, maar de Communistische Partij is het daar niet mee eens. De Partij is van mening dat seriemoordenaars alleen thuishoren in het Westen en zij stellen een comité in, dat ongeveer tot diezelfde conclusie komt. Één lid van het comité, kolonel Fetisov (Donald Sutherland), ziet wel wat in de theorie van Burakov en zorgt dat die zijn onderzoek naar de moordenaar kan voortzetten. Naarmate Burakov zich verder in de zaak verdiept, wordt hij steeds meer tegengewerkt door de Partij. Deze thriller is gebaseerd op het relaas van de echte Rostov-killer, de man die in een periode van acht jaar maar liefst 52 mensen vermoordde.

avatar van HarmJanStegenga
Vond deze 'Citizen X' niet heel bijzonder. Minder dan verwacht in ieder geval. Duidelijke tv-film, die op alle vlakken netjes binnen de lijntjes blijft en nergens echt weet te imponeren. Zowel qua plot, scenario en regie niet bijzonder. Erg braaf allemaal. De moorden waren ook nergens indrukwekkend. Maar heb me redelijk vermaakt. De redelijk grote cast is goed bezig en bleef benieuwd naar de afloop. Aardig voor een keer.

avatar van Bacchero
De film kom traag op gang maar éénmaal de helft voorbij wordt het een spannende (politie)thriller... Bij het lezen van het echte verhaal van de Rostov-killer merkte ik dat de film bijna nauwgezet het verhaal heeft gevolgd inclusief gebruik van de echte namen van de diverse betrokken personen. Echt gedateerd is mij de film niet overgekomen temeer daar het verhaal zich sowieso voornamelijk afspeelt in de Sovjet-unie van de jaren 80. De film schets ook goed het allesbepalende communisme van die tijd. Rea en Sutherland zetten heel goed hun rollen neer. Ze acteren ook met een licht accent maar dit is zeker niet storend in tegenstellingen tot Child 44, die andere recente film die ook werd gebaseerd op de Rostov-killer maar is gesitueerd in de jaren 50. Het is trouwens naar aanleiding van die film dat ik heb besloten om Citizen X ook eens te bekijken. Citizen X is dan misschien 'maar' een tv-film maar ik vind hem alleszins vele malen beter dan Child 44. Voor mij was deze film zeker het kijken waard.

avatar van Shaky
Zeer sterke film die de spanning en het verhaal weet op te bouwen, niets haast en toch interessant blijft van begin tot eind. Ik heb genoten van deze thriller.

Een van de betere zo niet beste serial killer films die ik gezien heb, temeer ook omdat het ware verhaal al een thriller op zichzelf is.

Het verhaal over een van de beruchtste seriemoordenaars ooit (Chikatilo) en de man die 12 jaar op hem joeg (politiekolonel Burakov), dit tegen een decor van het oud communistische regime die dit soort verschijnselen als iets Westers zag en de moordenaar zelfs beschermde gezien zijn lidmaatschap van de Communistische Partij. Daardoor kon hij 6 jaar langer door gaan na zijn eerste arrestatie in 1984. In 1990 is hij uiteindelijk gepakt na een massale klopjacht met grootschalige inzet van het leger, hulp van een psychiater en consult met de FBI BSU (bekend van Criminal Minds) naar Westers model.

De sfeer van de oude Sovjet Unie wordt prima in beeld gebracht zonder dat het langdradig wordt, de karakters worden voldoende uitgewerkt en de verbetenheid en frustratie van Burakov wordt perfect vertolkd door Rea. Ook Sutherland levert prima werk als de lokale commandant. Jeffrey DeMunn (Chikatilo) is natuurlijk geen Anthony Hopkins maar doet het ook niet slecht. Bijna vreemd dat Stephen Rea daarna nauwelijks in goede films te zien is geweest.

Het verhaal wordt goed gebracht en verteld alles prima zonder dat het teveel een docudrama wordt zoals de verhalen over Ted Bundy en John Wayne Gacy die verfilmd zijn. Volgens mij altijd een risico als je dit soort zaken gaan verfilmen. Wel had het verhaal nog net wat meer uitgediept mogen worden met een half uurtje extra filmlengte. Later is dit alsnog geprobeerd met een 2e film Child44 die geinspireerd is op de zaak Chikatilo maar wel pure fictie was, iets wat niet echt geslaagd was.

tegenvaller,had ik meer verwacht naargelang de hoge score's

avatar van GrobbekuikenXL
Prima thriller die het ware verhaal nauwkeurig in beeld brengt. Die andere versie met Malcolm Mcdowal is gewoon slecht.

avatar van Tiany
Zeer goede film, het waargebeurde verhaal van een ziekelijke seriemoordenaar, zeer goed en geloofwaardig gebracht.

avatar van baspls
Citizen X verteld het verhaal van de Sovjet-Russische seriemoordenaar Andrej Tsjikatilo, de Rostov Ripper. De forensische arts Victor Burakov zet alles op alles om hem op te sporen, maar wordt tegengewerkt door de omslachtige bureaucratie van de Sovjet-Unie. Enkel kolonel Fetisov deelt zijn bezorgdheid over de zaak. Het onderzoek duurt jaren en ondertussen blijft Tsjikatilo meisjes en jonge mannen en vrouwen vermoorden...

De film is gebaseerd op het non-fictie boek van Robert Cullen waarin met name de moeilijkheden van onderzoek in het Sovjetregime behandeld worden. Zodoende komen de motieven van de moordenaar misschien net iets teveel op de achtergrond. Wie de geschiedenis van de echte moordenaar leest zal zien dat de werkelijkheid eigenlijk nog veel gruwelijker was dan wat in de film aan bod kwam. Tsjikatilo werd precies een jaar voor het verschijnen van de film ter dood veroordeeld. Ondanks de claim van de Partij-vertegenwoordiger in de film dat er geen seriemoordenaars zijn in de Sovjet-Unie zijn er ruim 25 bekend die tussen 1917 en 1991 in Rusland actief zijn geweest.

In het begin ergerde ik me heel erg aan de Russische accenten van de acteurs en de stereotypen over het Oostblok die voorbijkomen. Maar uiteindelijk wende het wel een beetje en met name Stephen Rea en Donald Sutherland speelde hun rollen goed. Visueel zag de film er goed uit, de Russische setting kwam verassend goed uit de verf. De film is dan ook volledig in Hongarije opgenomen.

Al met al een sterke serial killer-film die erg origineel is door de setting en benadering.