Lucky (2017)

Drama / Komedie

geregisseerd door John Carroll Lynch
met Harry Dean Stanton, David Lynch en Ron Livingston

Lucky volgt de spirituele reis van een 90-jarige atheïst en de eigenzinnige personen die in zijn afgelegen stadje in de woestijn wonen. Hij heeft al zijn leeftijdsgenoten reeds overleefd en de fel onafhankelijke Lucky bevindt zich op de afgrond van zijn leven. Hij wordt meegesleept in een reis van zelfontdekking die leidt naar datgene wat vaak zo onbereikbaar is: verlichting.

avatar van Brabants
Een film met een eenvoudig verhaal waarbij je gaat meeleven tot het eind. Op zich erg knap maar men beschikt hier wel over het icoon van zijn tijd Harry Dean Stanton. Een mooi laatste optreden naar de onvermijdelijke vergankelijkheid.

Aardige film over een oude, alleenstaande man wiens oude dagen nogal op elkaar lijken. Niet echt een verhaal, maar meer een karakterschets met een innemende en laatste rol van Harry Dean Stanton als het titelpersonage. Alhoewel de film een aantal mooie, kleine momenten bevat sleept het geheel toch iets te veel voor 3.5 sterren.

Heerlijk filmpje met een alles inpalmende Harry Dean Stanton. Meesterlijke beelden van die man.
Een tragie-komedie waarin Lucky veel wijsheden en ook soms eigenzinnigheden verkondigt.
Meerdere markante scènes, grappig zoals de definitie van realisme, de verdwijning en het testament van "president Roosevelt", het doktersonderzoek, zijn commentaren bij de TV-spelletjes..., niet zonder emotie (het gesprek met de G.I., de fiësta..., somber zoals ook hij zijn "dark moments", angsten en twijfels kent.
Ook beletten de beperkte locaties de schoonheid van de film niet en is het volop genieten van de soundtrack.
Dacht bij het zien van de film dikwijls aan "The Straight Story", niet toevallig van David Lynch en waarin ook Harry Dean Stanton een rol vertolkt, een bijrol, natuurlijk, zoals het doorgaans was in zijn carrière.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Harry Dean Stanton weet zonder moeite de aandacht naar zich toe te trekken, de film is een interessante kijk in het leven van zijn personage die aardig wat raakvlakken heeft met zijn eigen leven.
De film kabbelt lekker rustig door en heeft hier en daar sterke one on one scenes, zoals bijvoorbeeld de veteraan in de bar en de blow scene met de vrouw van het restaurant.

Toch hadden deze scenes van mij best langer mogen duren, vooral de scene met de veteraan. Het was zo boeiend om deze 2 heren bij elkaar te zien dat het jammer was dat het redelijk snel weer werd afgekapt.
Wat mij betreft toch een paar gemiste kansjes die dit portret over Lucky nog intenser had kunnen maken, maar tegelijkertijd heb ik zeker van deze film kunnen genieten. Leuke rol ook trouwens voor David Lynch!

avatar van Baggerman
Heerlijke film met een geweldige Harry Dean Stanton en tal van andere coryfeeën. Kabbelt lekker voort in een langzaam ritme en zet tot nadenken. Helemaal mijn film. Grappig trouwens dat deze regisseur, net als Dean Stanton eigenlijk , als acteur ook altijd alleen in een bijrol te zien is in films en tv-series.

wibro schreef:
Op het einde van de film kregen wij ook de schildpad van "David Lynch" nog te zien. Ah, hij leeft dus nog dacht ik, maar als je goed opgelet hebt zag je 'm in het begin van de film al

Ik had hem in het begin ook al gespot en dacht wel dat dat ergens terug zou komen. Volgens mij is het een hommage aan 'Tuck Everlasting' (o.a. verfilmd in Tuck Everlasting (1981)), waar een schildpad ook een prominente rol vervuld.

avatar van Baboesjka
Deze wilde ik al lang zien. Ik was blij toen ik 'm in de bibliotheek aantrof. Ik vind het een mooie, kleine film die geen oppervlakkig geheel vormt. Het kabbelt rustig voort en er komen goede, interessante gesprekken in voor. Goed acteerwerk en prima beeld. De film heeft niet héél veel indruk op mij gemaakt, maar ik houd wel van de stijl en de locatie waarin het zich afspeelt. Wat mij betreft een fijne laatste rol voor Harry Dean Stanton. 3,5*

avatar van Walter S.
Ik had hem bij de biep geleend en ik hikte vooraf een beetje tegen de lengte aan. 120 minuten volgens het hoesje, vroeg me af of deze film 120 minuten zou blijven. Maar het bleken er nog geen 90 te zijn maar uiteindelijk hadden het er wat mij betreft ook best 120 mogen zijn. Mooie voortkabbelende film die nergens verveeld.

Trage rotzooi. Gebeurd te weinig en Lucky is gewoon niet interessant.

avatar van david bohm
Fijne film met een innemende hoofdpersoon, mooie beelden. Uitstekende teksten ook met van Lucky en een paar prachtige scenes. Aanrader.

Ohhhhhh boy wat mooi....af en toe traag. Maar de karakters damn