Visages Villages (2017)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door JR en Agnès Varda
met Agnès Varda en JR

Agnès Varda ontmoette de fotograaf en schilder JR in 2015 en een samenwerking volgde in de vorm van een documentaire. Ze reizen door Frankrijk en ontmoeten er mensen van het platteland, ieder vanuit zijn eigen kunstbeleving. Er wordt naar de bewoners geluisterd en ze worden gefotografeerd. Tijdens de draaiperiode groeit de vriendschap tussen Varda en JR, ondanks hun verschillen.

Vanaf 7 december in de bioscoop (Cinéart)

(Gezien in september 2017)
Agnès Varda en fotograaf JR reizen samen door Frankrijk. Van noord naar zuid. JR maken sterk vergrote foto's die huizenhoog worden aangeplakt. Ze doen het platteland aan en ontmoeten kleurrijke figuren. Ze benaderen hun figuren elk vanuit de eigen kunstbeleving.
Verrassend en origineel. Bovendien groeit er een fijne vriendschap tussen de 80-jarige Varda en JR, die nog maar 33 is.
Ik beken dat ik bijwijlen op de punt van mijn cinemastoel ging zitten. Er zit ook veel humor in de film.
Een echte opkikker.
Je rijdt na de vertoning fluitend naar huis en kijkt met andere ogen naar de wereld om je heen. Mooi toch!?

avatar van mrklm
De 88-jarige Waalse filmmaakster Agnès Varda, die gezien wordt als één van de grondleggers van de Nouvelle Vague/New Wave-cinema, reist samen met de 33-jarige visuele duizendpoot JR door Frankrijk op zoek naar landschappen, gezichten en vooral de verhalen die erachter schuil gaan. Daarbij ontmoeten ze een keur aan gewone Franse mensen die ze op een bijzondere manier in de schijnwerpers zetten door uitvergrote foto's van mensen op muren en gebouwen te plakken.
Het concept is best aardig en Varda en JR vormen een interessant en charismatisch 'odd couple', maar het resultaat is helaas wat oppervlakkig en begint al snel te voelen als een herhaling van zetten. Als het doel van de film werkelijk was aandacht te geven aan 'de mensen', dan hadden Varda en JR er veel beter aan gedaan om zich te richten op een paar projecten zodat we meer inzicht krijgen in de impact die hun kunst op de langere termijn heeft op het leven in het dorp en de afgebeelde persoon of personen zelf. In plaats daarvan staan Varda en JR zelf meer centraal, maar is de ontwikkeling van hun vriendschap veel minder interessant dan hun kunst. Het gekunstelde en futloze commentaar helpt niet mee, de ééntonige score (inclusief accordeon) evenmin. En het einde is ronduit teleurstellend...

avatar van tbouwh
Toch wel getriggerd door alle goede recensies, maar ik weet niet of ik hier voor het jaareinde nog aan toe ga komen.

avatar van SturyNijmegen
Origineel gebracht allemaal deze "foto-collage documentaire "van het stel op reis door Frankrijk, waar de oude dame nostalgisch op zoek is naar wat was en nu is. Knap hoe de foto's op allerlei objecten worden geplakt, alleen bij de Duitse bunker is het niet goed gelukt want de vloed spoelt het allemaal weg....Het gedoe rond de bril van metgezel JR die hem nooit afzet is wel irritant (afgezien van 1 keer) Leuk dat de oude dame zo actief is , het haarkapsel van haar is zo lelijk dat mijn ogen steeds willen wegkijken.

avatar van Thomas83
Dit schijnt de Oscarfavoriet te zijn, maar ik deel het enthousiasme van de critici niet. De soort roadtrip van Varda en JR is op zich wel leuk, vooral omdat de spontaniteit en melancholie voelbaar is, maar dat spontane vloekt nogal met de vaak schattig en komisch bedoelde geënsceneerde momentjes. Het heeft wel amateuristisch om van die zichtbaar geoefende scènes te zien.

Het is wel weer mooi om de reacties van de mensen op de kunstwerken te zien, vooral die van de mijnwerkersdochter helemaal in het begin al. Maar het wordt ook wat eentonig op een gegeven moment. Dan had ik inderdaad liever wat minder van die kunstwerken gezien. Varda is wel erg leuk trouwens. Verrassend ontroerend slot nog wel. In vergelijking met haar en haar herinneringen blijft JR toch een beetje een oninteressant bijfiguur. 3.0*.

avatar van Baboesjka
Hij is mij niet tegengevallen, maar was ook niet beter dan verwacht. Ik vind het een mooi en origineel idee, die grote foto's op gebouwen e.d. Het ene verhaal vond ik interessanter dan het andere. Ik vond de gesprekjes tussen Varda en JR tussendoor soms erg gespeeld. Wat dat betreft houd ik meer van spontaniteit in een film als de deze. Ik houd ervan als er wordt gereisd in een film, dus dat sprak mij aan. Geen film die veel indruk op mij heeft gemaakt, maar wel voldoende. 3*

De vorige maand overleden Agnès Varda leeft zich uit en amuseert zich in deze charmante documentaire waarin ze samen met fotograaf J.R. doodgewone mensen en eentonige plaatsen op een originele manier letterlijk in de kijker plaatst.
Het merendeel van hun vondsten zijn best geslaagd, maar niet alle en zeker niet de laatste waar een brok nostalgie naar boven kwam maar eigenlijk niet erg duidelijk was.
Daarnaast echter wel geamuseerd gekeken naar het duo in hun uiteenlopende houdingen en hun eenvoudige dialogen met af en toe een levenswijsheidje erbij.

avatar van Querelle
Godard is toch ook echt een wandelende lul. Er is geen andere regisseur waar ik me meer aan irriteer.
En dat heeft vooral met zijn gedrag te maken, niet met zijn films.
Varda zet hem goed te kijk hier, door zich kwetsbaar op te stellen.

avatar van Nicolage Rico
Baboesjka schreef:

Tenenkrommend inderdaad. Prima om sommige dialogen vooraf te schrijven, als ze mooie teksten bevatten. Ze vergeten alleen dat Agnès Varda en JR absoluut geen acteurs zijn - en dan krijg je dit resultaat. Het einde voelde ook erg gekunsteld aan.

Mooi project wel. Er hadden nog wat meer interessantere verhalen tussen mogen zitten, maar al met al een prima roadtrip.

Jammer van de matige stijl van de beelden, in een film die nota bene deels over fotografie gaat.

avatar van Nicolage Rico
SturyNijmegen schreef:

Jammer wel, want dat was net een van de mooiste. JR wist overigens wel dat de afbeelding zou vervagen, maar onderschatte de kracht van de zee.

avatar van John Milton
Niet iedereen heeft wat met de documentaire als filmgenre, maar een goede documentaire kan echt iets raken als je ervoor openstaat, wanneer het over iets gaat wat je iets doet; of dat nu Maradona, kunst of de menselijke natuur is. Faces Places bevindt zich meer op het vlak van die laatste twee, en toont ons de hartverwarmende reis die de grande dame van de Franse cinema, de 88 jaar oude Agnes Varda, en de jonge fotograaf en beeldend kunstenaar JR, samen maakten.

Een vrij unieke roadmovie dus, waarin dit niet direct voor de hand liggende duo op de bonnefooi op zoek gaat naar bijzondere verhalen en herinneringen in de Franse dorpen, veelal op het platteland. Tegelijkertijd een duik in de geschiedenis, het individu en de connectie die we met elkaar en ons verleden hebben, brengen ze dit tot uiting door enorm uitvergrote foto’s aan te brengen op allerlei wisselende plekken, wat een verrassend mooi effect heeft.

Niet al Varda’s film kunnen me in gelijke mate bekoren, maar na Cléo de 5 à 7 (1962) is hier dan toch een tweede welverdiende viersterren waardering.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Geslaagde roadmovie vol nostalgie en mijmeringen, waarbij ik de interactie tussendoor ook best kon waarderen ("Hoe hebben jullie elkaar eigenlijk ontmoet?" "Via een datingsite"). Het project vond ik leuk om te volgen maar ik had gehoopt op iets meer herinneringen van Varda zoals wanneer ze verhaalt over een verblijf met Demy, Godard en Anna Karina.

Mooie locaties zoals het mijnwerkersstadje of dat piepkleine begraafplaatsje- enige dissonant was Le Havre, dat vind ik ook het minst interessante portret. Beetje jammer, maar niet verrassend, dat de ontmoeting met Godard op niets uitdraaide. Ben benieuwd of Godard Varda nog heeft gezien voor haar overlijden.

De vrijblijvendheid van de film is zowel een kracht als een zwakte. Enerzijds ontspannen en relativerend, anderzijds wat niemendallerig. Blijft daardoor slechts een heel aardig tussendoortje naar mijn mening, dus ik verbaas mij wel over het hoge gemiddelde op IMDB.
Het einde is overigens wat gekkig en bijna surrealistisch, je vraagt je af of dat wel helemaal spontaan is verlopen.