Visages Villages (2017)

Alternatieve titel: Faces Places

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door JR en Agnès Varda

Agnès Varda ontmoette de fotograaf en schilder J.R. in 2015 en een samenwerking volgde in de vorm van een documentaire. Ze reizen door Frankrijk en ontmoeten er mensen van het platteland, ieder vanuit zijn eigen kunstbeleving. Er wordt naar de bewoners geluisterd en ze worden gefotografeerd. Tijdens de draaiperiode groeit de vriendschap tussen Varda en J.R., ondanks hun verschillen.

kappeuter (moderator)
Vanaf 7 december in de bioscoop (Cinéart)

(Gezien in september 2017)
Agnès Varda en fotograaf JR reizen samen door Frankrijk. Van noord naar zuid. JR maken sterk vergrote foto's die huizenhoog worden aangeplakt. Ze doen het platteland aan en ontmoeten kleurrijke figuren. Ze benaderen hun figuren elk vanuit de eigen kunstbeleving.
Verrassend en origineel. Bovendien groeit er een fijne vriendschap tussen de 80-jarige Varda en JR, die nog maar 33 is.
Ik beken dat ik bijwijlen op de punt van mijn cinemastoel ging zitten. Er zit ook veel humor in de film.
Een echte opkikker.
Je rijdt na de vertoning fluitend naar huis en kijkt met andere ogen naar de wereld om je heen. Mooi toch!?

avatar van mrklm
De 88-jarige Waalse filmmaakster Agnès Varda, die gezien wordt als één van de grondleggers van de Nouvelle Vague/New Wave-cinema, reist samen met de 33-jarige visuele duizendpoot JR door Frankrijk op zoek naar landschappen, gezichten en vooral de verhalen die erachter schuil gaan. Daarbij ontmoeten ze een keur aan gewone Franse mensen die ze op een bijzondere manier in de schijnwerpers zetten door uitvergrote foto's van mensen op muren en gebouwen te plakken.
Het concept is best aardig en Varda en JR vormen een interessant en charismatisch 'odd couple', maar het resultaat is helaas wat oppervlakkig en begint al snel te voelen als een herhaling van zetten. Als het doel van de film werkelijk was aandacht te geven aan 'de mensen', dan hadden Varda en JR er veel beter aan gedaan om zich te richten op een paar projecten zodat we meer inzicht krijgen in de impact die hun kunst op de langere termijn heeft op het leven in het dorp en de afgebeelde persoon of personen zelf. In plaats daarvan staan Varda en JR zelf meer centraal, maar is de ontwikkeling van hun vriendschap veel minder interessant dan hun kunst. Het gekunstelde en futloze commentaar helpt niet mee, de ééntonige score (inclusief accordeon) evenmin. En het einde is ronduit teleurstellend...

avatar van tbouwh
Toch wel getriggerd door alle goede recensies, maar ik weet niet of ik hier voor het jaareinde nog aan toe ga komen.

avatar van SturyNijmegen
Origineel gebracht allemaal deze "foto-collage documentaire "van het stel op reis door Frankrijk, waar de oude dame nostalgisch op zoek is naar wat was en nu is. Knap hoe de foto's op allerlei objecten worden geplakt, alleen bij de Duitse bunker is het niet goed gelukt want de vloed spoelt het allemaal weg....Het gedoe rond de bril van metgezel JR die hem nooit afzet is wel irritant (afgezien van 1 keer) Leuk dat de oude dame zo actief is , het haarkapsel van haar is zo lelijk dat mijn ogen steeds willen wegkijken.

avatar van Thomas83
Dit schijnt de Oscarfavoriet te zijn, maar ik deel het enthousiasme van de critici niet. De soort roadtrip van Varda en JR is op zich wel leuk, vooral omdat de spontaniteit en melancholie voelbaar is, maar dat spontane vloekt nogal met de vaak schattig en komisch bedoelde geënsceneerde momentjes. Het heeft wel amateuristisch om van die zichtbaar geoefende scènes te zien.

Het is wel weer mooi om de reacties van de mensen op de kunstwerken te zien, vooral die van de mijnwerkersdochter helemaal in het begin al. Maar het wordt ook wat eentonig op een gegeven moment. Dan had ik inderdaad liever wat minder van die kunstwerken gezien. Varda is wel erg leuk trouwens. Verrassend ontroerend slot nog wel. In vergelijking met haar en haar herinneringen blijft JR toch een beetje een oninteressant bijfiguur. 3.0*.

avatar van Baboesjka
Hij is mij niet tegengevallen, maar was ook niet beter dan verwacht. Ik vind het een mooi en origineel idee, die grote foto's op gebouwen e.d. Het ene verhaal vond ik interessanter dan het andere. Ik vond de gesprekjes tussen Varda en JR tussendoor soms erg gespeeld. Wat dat betreft houd ik meer van spontaniteit in een film als de deze. Ik houd ervan als er wordt gereisd in een film, dus dat sprak mij aan. Geen film die veel indruk op mij heeft gemaakt, maar wel voldoende. 3*