Ninotchka (1939)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Greta Garbo, Melvyn Douglas en Ina Claire

Drie Russische spionnen (Buljanoff, Iranoff, Kopalski) worden naar Parijs gestuurd om de juwelen van een Russische aristocraat te verkopen. Als ze eenmaal in Parijs zijn, raken ze gewend aan het prachtige, kapitalistische leven aldaar. Om daar een eind aan te maken stuurt Moskou kameraad Ninotchka naar Parijs. Maar daar wordt Ninotchka verliefd op de zorgeloze vrijgezel Leon.

Momenteel draait deze film elke dag in het Filmmuseum in A'dam in het kader van het Lubitsch-retrospectief.

neo (crew)
Nu op groot scherm gezien en vind em nu net iets aangenamer. Vervelend was dat bij een akte of 2 van het mm kopie het geluid ineens veel lager werd, wat niet was op te lossen met het geluid van de installatie nog harder te zetten.

avatar van breedbeeld
Had Garbo nog nooit gezien en vond haar 80% van de tijd fabuleus.
Ze zou het nu ook maken.
Meestal vind ik die oude films te vervelend maar deze had de goede vaart. Ik heb me wel vermaakt. En je moet alles in zijn tijd zien.
Alle positieve commentaren kan ik me in vinden.
Dat ik met zoveel plezier heb gekeken naar zo'n oude film , met veel kwaliteit ,doet me besluiten tot een 3,75. Afegerond dus een 4.

Greta Garbo is schitterend, en werkelijk met twee gezichten, in deze frisse romantische komedie met vlot script, knappe dialogen, humor en uitstekende acteurs (zijn die drie gezanten niet merkwaardig ?).
Mooi en stijlvol in beeld gebracht.
Terloops : hetzelfde thema werd ook als muzikale film gebracht in de vijftiger jaren onder de titel "Silk Stockings" met het danspaar Fred Astaire - Cyd Charisse en.....Wim Sonneveld als één van de gezanten.

Muggsy
Zeer vermakelijke film waarin Garbo het hele acteerspectrum verkent en op alle vlakken slaagt. Het ijskonijn spelen kon ze natuurlijk als geen ander, maar ook wanneer de ontdooiingsfase wordt ingezet blijft ze geweldig. De drie Sovjet-kameraden waren heel amusant maar Melvyn Douglas ergerde me dan weer op bepaalde momenten. Het verhaal is relatief simpel om volgen maar dit stoort niet en er zitten genoeg persiflages in op het communisme om deze film tot een geslaagd geheel te maken. 4*

avatar van Vinokourov
De naam Greta Garbo kende ik natuurlijk wel, maar nog nooit had ik een film van haar gezien. Ze heeft eigenlijk ook niet in veel grote films gespeeld. Ninotchka kun je nog de bekendste van haar noemen. Als Russische kameraad met een enorm plichtsgevoel voor haar vaderland zet ze een heel leuke rol neer. In het begin is ze koel en vertoont geen enkel greintje emotie. Kan me niet onttrekken aan de indruk dat dit stereotiepe karakter later menigmaal in andere films (denk aan Bond) gebruikt is. Later ontdooit dit allemaal in een aardig romanceplotje met hier en daar een geslaagd grapje. Niks mis met deze film!

avatar van yeyo
Charmant filmpje over het communisme, maar lang niet zo scherpzinnig en satirisch als To Be or Not to Be over het nazisme was. Hier blijft het beperkt tot weliswaar leuke, maar eenzijdige commie-mopjes. Garbo is charmant en overtuigend als stoïcijnse Russin, maar haar personage is toch eerder een typetje. Het merendeel van de humor bestaat dan ook eerder uit een gimmick over een individu in een voor haar ongewone omgeving. Moet dus duidelijk onderdoen aan de briljante en veelzijdige situationele humor van To Be or Not to Be.

zeer geestige film, met de nodige stereotypen die aan lol bijdragen; heerlijk dat de charmeur een vederlichte charmeur blijft; maar de ijskoningin is werkelijk iconisch

avatar van Spetie
Wel een aardig filmpje dat niet helemaal werkt.

Vooral Greta Garbo is niet altijd even overtuigend. Ik zie dat ik niet de enige ben, die zich ietwat aan haar spel irriteerde. De rest van de cast doet het overigens prima, vooral tegenspeler Douglas.

Hier en daar oogt het allemaal wat gedateerd, ook de humor, waardoor het niet altijd even grappig is. Gelukkig zit er ook zeker wel geslaagde humor tussen. Daarnaast is de openingsscene gewoon erg leuk.

Het verveelt allemaal niet, en het kijkt redelijk gemakkelijk weg, maar het mist op sommige momenten duidelijk scherpte om echt heel goed en leuk gevonden te worden. Wel is het een redelijk charmant filmpje, en het sfeertje is op zich ook niet verkeerd.

yeyo schreef:

Zeer treffende analyse van yeyo.
Film kent weliswaar een aantal leuke grappen, maar zakt met name in het middengedeelte een beetje in. Mijn eerste kennismaking met Greta Garbo valt eigenlijk ook wat tegen.
Desondanks aangename tijdpassering, hoewel Ernst Lubitsch wel betere komedies gemaakt heeft. Niet in de laatste plaats, zoals yeyo al aangeeft, het hilarische To Be or Not to Be, dat men niet mag missen!

avatar van Metalfist
The last mass trials were a great success. There are going to be fewer but better Russians

Een tijd geleden kwam ik er tot mijn grote verbazing achter dat ik nog niets met Greta Garbo had gezien. Toch wel een grote naam in het oude Hollywood en dus hoog tijd om daar eens iets aan te gaan doen. Het was even twijfelen waarmee ik ging beginnen maar waar kon ik beter starten dan met een film waar Billy Wilder mee aan heeft geschreven en waar zelfs de legendarische Bela Lugosi een bijrol in heeft?

Maar dit is een teleurstelling van de bovenste plank geworden. De film opent nochtans vrij leuk met de drie Russen die door het leven gaan onder de ronkende namen Buljanoff, Iranoff en Kopalski maar eenmaal die wat uit de film verdwijnen is het armoede troef. Qua komedie is Ninotchka dan ook een vrij eenzijdige film geworden. Het uitgangspunt rond de Russen die in het kapitalistische Parijs terecht komen en daar de tijd van hun leven hebben heeft op zich wel een aantal leuke steken naar het communisme maar dat is dan ook maar de enige vorm van humor doorheen heel de film en regisseur Ernst Lubitsch blijft daar te lang op doorhameren. Geef mij dan maar de Marx Brothers als het om komedies uit de jaren '30 gaat. Ook heel Ninotchka zelf als personage is trouwens niet echt aan mij besteed. Wanneer ze stoïcijns was, vond ik het nog allemaal wel meevallen vanwege de contradictie met de flamboyante en flirterige Leon maar eenmaal ze ontdooit, wordt het er niet echt beter op. De scène waar Ninotchka dronken is, is dan ook het dieptepunt. Daarbovenop duurt de film dan ook nog eens zo'n 20 minuten te lang waardoor het aftellen is naar het einde.

Voor de bijrol van Bela Lugosi moet je het hier trouwens niet doen. Hij is bijna onherkenbaar als Razinin, de leider van wie de drie Russen zo'n schrik hebben. Soit, eerste kennismaking met Greta Garbo dus maar voor mij mag het hierbij blijven. In het begin is zo nog redelijk leuk, de tagline 'Garbo laughs!' doet me vermoeden dat ze dit soort zwijgzame en afstandelijke typetjes wel meer speelde, maar eenmaal ze ontdooit, voelt ze erg geforceerd aan. Aan de rol van Leon waren een aantal ronkende namen verbonden zoals onder andere Spencer Tracy en Cary Grant. Jammer dat die het niet zijn geworden want Melvyn Douglas heeft bitter weinig chemistry met Garbo. Dan restten alleen nog maar Sig Ruman, Felix Bressart en Alexander Granach die met verve de rollen van Iranoff, Buljanoff en Kopalski vertolken. Een soort van mengeling tussen de Marx Brothers en de Three Stooges die het merendeel van de leuke scènes voor hun rekening nemen.

Neen, dit is het toch niet geworden. Vraag me werkelijk af wat ik hier aan heb gemist want met een score van 3,58* doet Ninotchka het een stuk beter dan een paar van mijn favoriete komedies uit deze periode. Vanwaar Garbo haar status heeft gehaald wordt me hier ook niet helemaal duidelijk en Wilder's schrijfwerk komt overduidelijk beter uit de verf wanneer hij zelf achter de camera kruipt.

avatar van John Milton
Comrades! People of the world! The revolution is on the march! I know. Bombs will fall. Civilization will crumble. But not yet, please. Wait. What's the hurry? Give us our moment. Let's be happy. We are happy, aren't we, Leon?...So happy and so tired. Oh.

Metalfist schreef:

Ik had een beetje hetzelfde, zij het wellicht iets vergevingsgezinder. Maar er zijn in die periode en ver ervoor veel betere films gemaakt. Al gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik geen komedie man ben. Extremely picky.

Mijn tweede Grabo na Flesh and the Devil en derde Lubitsch. Wilder mag dan nog zo overtuigd zijn geweest, ik heb er iets meer moeite mee.

Net de film voor de tweede keer gezien; een lichte komedie, vol stereotypen; weinig diepgang, maar vol bon mots, joie de vivre, en een fantastisch spelende Ninotchka. En ik realiseerde dat ik eenzelfde genoegen had; als de vorige keer. Een werkelijk heerlijke film, een film die hoewel er veel op af te dingen valt blijft staan als een huis. Werkelijk ook in zijn onvolkomenheid een klassieker en een parel.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
De tweede film met Garbo die ik zag, haar naam is groter dan haar carriere want het aantal grote films waaraan ze meedeed is niet zo indrukwekkend. Ze speelt een Russisch ijskonijn, wat gezien haar imago wel op haar lijf geschreven lijkt, je zou het zelfs een staaltje typecasting kunnen noemen. Niet zo fris en knap als in de zwijgende film die ik eerder met haar zag, maar ze is leuk, zowel voor als na de transformatie , en dat geldt ook voor de drie Russische afgezanten. Douglas vond ik wat minder, vooral omdat hij moest doorgaan voor een Franse graaf, terwijl hij tot in elke vezel een Amerikaanse praatjesmaker is.

De film kent genoeg vaart en heeft de nodige vermakelijke dialogen, en de tegenstellingen tussen het kapitalisme en het communisme zijn al een voorbode op de Koude Oorlog: de Amerikanen waren in 1939 nog niet zo bezig met Hitler, zo lijkt het. Dat geeft Ninotchka ook wel een extra dimensie, het tijdsbeeld met het oude Europa en de onderlinge verhoudingen, zo aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog.

Uitstekende film waarin drie Russische spionnen in Parijs arriveren om daar juwelen te verkopen. Vermakelijke personages en vooral heerlijke, scherpe dialogen (mede uit de pen van Billy Wilder). De verschillen tussen het communisme en kapitalisme leveren grappige scenes op. Wat de cast betreft, steekt Greta Garbo er met kop en schouders bovenuit.