The Brave One (2007)

Verenigde Staten / Australië
Thriller / Actie

geregisseerd door Neil Jordan
met Jodie Foster, Terrence Howard en Mary Steenburgen

Erica Bain (Jodie Foster) heeft een radioprogramma in New York. Ze leidt een gelukkig leven en is stapelgek op haar verloofde. Dit wordt haar allemaal ontnomen wanneer het stel wordt overvallen. Zij raakt zwaargewond en hij overlijdt aan zijn verwondingen. Erica kan deze tragedie niet verwerken en speurt 's nachts de straten af naar de mannen die zij verantwoordelijk houdt. Haar strijd voor rechtvaardigheid trekt de aandacht en de stad siddert door haar anonieme daden. De politie van New York maakt wanhopig jacht op de dader en een rechercheur zit haar op de hielen. Ze zal moeten beslissen of ze doorgaat op het ingeslagen pad en verandert in degene die ze probeert te bestrijden.

avatar van kuiponok
Gewoon een goede film, dus ruime voldoende.

avatar van missl
De film gaat over een vrouw die iets traumatisch meemaakt waarbij haar man sterft en dan besluit om slechte mensen te gaan vermoorden. Wel mooi dat erin verwerkt is hoe langzaam het net om haar heen sluit en hoe ze hiermee om gaat.

avatar van witboek
Niet echt speciaal, maar keek wel weg;

avatar van witboek
witboek schreef:
Niet echt speciaal, maar keek wel weg;

Een beetje te snel geoordeeld is wel een aangename film. zeker het einde is goed.

avatar van Ebenezer Scrooge
Jodie Foster heb ik altijd een steengoede actrice gevonden (Taxi Driver, The Accused, The Silence Of The Lambs, Contact) maar ze begint me steeds meer op m'n zenuwen te werken.

avatar van Boenga
Het jammere is dat ik voortdurend een link zag tussen The Brave One en Sneeuwwitje en de Zeven Smurfen, of Roodkapje en de Drie Biggetjes; met dat verschil dat bij een sprookje de toevalligheden en onwaarschijnlijkheden net iets minder storend zijn.

Maar Foster speelt heel goed, er is spanning die je ogen aan het scherm gekluisterd houdt, zonder dode momenten. Een goeie thriller.

avatar van arno74
Bovengemiddelde thriller. Jodie Foster speelt uitstekend, en ook de rest van de crew gaat daarin behoorlijk mee. Clichés komen er wel voorbij, maar toch is de film als geheel best aardig. De kracht van deze film ligt meer in het verloop van het verhaal en de vertelwijze dan in actie of spanning. Er zitten geen noemenswaardige uitschieters in, maar als thriller is het ter vermaak geen slechte keus.

Tarkus schreef:
Puike thriller met een sublieme Jodie Foster (maar is ze dat niet altijd ?).
Ook Terence Howard is hier zeer goed.
Ik verwachtte veel van deze film en hij heeft me zeker niet teleurgesteld, spannend en veel actie, maar bij momenten ook zeer gewelddadig, maar dat past nu eenmaal in het verhaal.
Zoals steeds heeft Jodie Foster me weer eens weten te overtuigen van haar kunnen, een grootste actrice is ze al jaren en dat zal ze waarschijnlijk nog vele jaren zijn.

Opnieuw bekeken samen met vriendin, ook voor haar was dit een uitstekende film.
Spannend verhaal, goed geacteerd.
Verder heb ik aan mijn eerste commentaar niets toe te voegen.

Ongelofelijk dat deze film zo'n hoge score heeft. Ik heb lange tijd niet zo'n ongeloofwaardige film gezien als deze. Alleen het onstaan van de 'relatie' al tussen de politie agent en de dader......

Had er veel van verwacht, viel toch een beetje tegen... Geen verkeerde film, maar niet zo goed als hij hier wordt beoordeeld

avatar van panax
jodie foster is weer ijzersterk !!

avatar van ILDIB
Goede film spannend ook met momenten en verveelt gewoon niet. Foster heel goed. Prima verhaal.

avatar van martijn011
Prima actiethriller met een excellerende Foster en Howard. Beiden leveren prima werk af zodat hun gevoelens en de daarop volgende daden ook daadwerkelijk realistisch op de kijkers overkomen. Toch wel belangrijk in een film als deze, die het niet echt van de actie moet hebben, maar meer van het perfect vertelde verhaal plus ontwikkelingen in de karakters van beide hoofdrolspelers.
Eindelijk eens een film waarvan je van tevoren niet precies weet hoe die zal eindigen.
Prima thriller, ruim voldoende.

avatar van Mrs. Donut
Goeie film. Op tv herhalingen, deze film opgenomen en nu gekeken, prima alternatief.

avatar van knusse stoel
Gewoon een geweldige film!!!

avatar van Daan258
Zeer standaard misdaad filmpje.

Hier had ik toch wat meer van verwacht. Het is allemaal zo standaard en de film zit vol clichés en toevalligheden. Het acteerwerk kon er wel mee door maar al met al een lichte teleurstelling.

Kleine 2,5*