Running Scared (2006)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Wayne Kramer
met Paul Walker, Vera Farmiga en Cameron Bright

Nadat een drugsdeal verkeerd loopt en sommige corrupte agenten vermoord worden, moet de maffioso Joey (Paul Walker) de wapens, gebruikt tijdens het vuurgevecht, kwijt zien te raken. Dit wordt echter ingewikkeld wanneer de jonge zoon van zijn buurman het wapen van hem afpakt en het gebruikt om zijn vader neer te schieten. Zodra dit gebeurt moet Joey de hele nacht druk in de weer om de jongen te vinden, het vuurgevecht te verdoezelen en het wapen terug zien te krijgen, terwijl zijn eigen maten en de politie achter hem aanzitten.

avatar van Shadowed
Interessant.

Opgezet omdat ik vele berichten heb gelezen dat dit erg gewelddadig, rauw en hard was. Op z'n tijd is zo'n actiefilm best lekker om eens te zien dus ging ik maar even kijken wat het was. Ik verwachtte daarmee niet gelijk dat dit op visueel niveau een veel leuker filmpje is.

Een hoop negatieve berichten over het acteerwerk van Walker, maar om eerlijk te zijn vond ik Walker 1 van de sterkere elementen in de film. Wat overdreven, maar erg enthousiast in zijn rol waardoor hij veel toevoegt aan de sfeer. Farmiga was ook eindelijk eens echt goed. In het algemeen doet iedere gangster, pooier of schurk het ook goed en de kleine kinderen doen vrolijk mee. De pedofielen waren ook goed trouwens.

Visueel misschien nog het leukst, al blijft het vaak wat beperkt. Eerste half uur blinkt uit in cameragebruik, montage en vaart. Daarna, ondanks enkele leuke trucjes met het licht of de camera, blijft de film wat "normaler" in zijn genre en is het gewoon een actiefilm met vaart.

Vaart blijft er de hele film uitstekend in waardoor het nooit saai wordt. In tijden niet op het puntje van mijn stoel gezeten vanwege een film trouwens, maar dit had echt pittige hou-je-adem-in momenten ertussen, waarbij de scene met de pedofielen compleet uitblonk in frustratie en spanning.

Wat wel jammer is, is dat ikzelf de film qua geweld en hardheid nog wat mee vond vallen. Het opent wel gelijk met een toon, maar alles daarna moet het meer van de vuiligheid op straat hebben en de realistische zaken die eromheen lopen waarmee we in het echte leven ook voor moeten oppassen. Qua bloederigheid zit er wel wat bruuts hier en daar maar de film gaat er nooit compleet op in.

Fijn dat de film zichzelf ook niet verliest in het visuele niveau, wat ik bijvoorbeeld iets te veel vond in films zoals Crank . Geen enorm overdreven types of ADHD-scenes, die blijven hier nagenoeg uit terwijl het tempo er nog steeds dik in blijft. Wat de film dan ook overeind houdt eigenlijk.

De fout die de film maakt is vooral de twist en de happy ending. Op die manier wordt alles wel erg ongeloofwaardig, met alle poespas die er dan doorheen komt spoken, wat ook wel afdoet aan het verhaal, want de finale op de ijsbaan was echt leuk tot de twist kwam. Alles is daarmee dan wel gezegd. Leuke, soms harde maar nooit gestoorde actiefilm.

avatar van Lovelyboy
Waarom deze film zo hoog scoort is me dan ook meteen een raadsel, vermakelijk is het wel maar erg bijzonder niet.

Wat vooral blijft hangen dat het een Guy Ritchie achtige benadering heeft met snelle montage, veel personages en de voor hem kenmerkende belangenverstrengeling en plotwissels. Hoewel het sfeertje best wel rauw en duister is werkt zowel de overacting van Walker als de bijna ongeloofwaardige ontwikkelingen, me eerder op de lachspieren dan dat ik denk wow! En waarom nu eigenlijk...? Omdat iemand een pistool gezien had die op een ander pistool leek...tsja...de bijzonder simpele vraag waar die blaffer gebleven is komt niet en het lijkt allemaal meer op een hetze tegen Joey dan een steekhoudend verhaal.

Verder weinig aan toe toe te voegen behalve dat Vera Farmiga erg prettig is naar te kijken. Chazz Palminterie met zijn foute bakkes is wel leuk. Verder redelijk vermakelijk voor een keer, eerder humor dan echt zwaar, de nodige actie en dat is het wel. Verder ook niet de neiging weer te gaan kijken mocht er voor zijn. Op naar de volgende film...

onmogelijk veel bloed en geroep, wel spannende film

avatar van psychopath
Paul Walker (rip) op z'n best!

Lovelyboy schreef:
Waarom deze film zo hoog scoort is me dan ook meteen een raadsel...

Waarom sommige deze zo'n lage rating geven is voor mij een raadsel.

Er zijn weinig actie films na 2k die zo rauw zijn en twists heeft.

Gewoon een prima film en 1 van de betere actie films.

avatar van Lovelyboy
psychopath schreef:
Paul Walker (rip) op z'n best!

Waarom sommige deze zo'n lage rating geven is voor mij een raadsel.

Er zijn weinig actie films na 2k die zo rauw zijn en twists heeft.

Gewoon een prima film en 1 van de betere actie films.
Daarom verschillen meningen en smaken, en is het mogelijk er fijn over te ouwehoeren, mijn beste Psycho.

Goede film waarbij de plottwist het hele verhaal onderuit haalt, jammer. Als op de ijsbaan bekend wordt dat het personage van Walker undercover is, dan is het vrij pointless in mijn ogen dat hij zo fanatiek achter die revolver aan zit.

Fijne herziening.

Was er een beetje ongerust in, want veel herinnerde ik me niet van deze film en het is ook niet meteen het soort film dat ik doorgaans erg goed vind. Maar de herziening viel dubbel en dik mee. Allicht omdat dit type film tegenwoordig niet meer gemaakt wordt in Hollywood, waardoor het toch net wat verser aanvoelt.

Running Scared is een actiefilm met stevige thriller/misdaad elementen, maar het verhaal is duidelijk bijzaak. Het is een houvast waar de film z'n individuele scenes aan ophangt, maar het draait uiteindelijk toch vooral om het stijltje. Erg druk, macho en lawaaierig, maar wel vol overgave uitgevoerd. De referentie naar films als Domino en Shoot 'em Up mag dan ook duidelijk zijn.

De film duurt misschien net iets te lang, maar verder weinig op aan te merken. Het blijft de hele tijd vermakelijk, visueel zitten er erg leuke dingen in en een paar twistjes doorheen de film zijn ook echt wel te pruimen.

4.0* en een uitgebreide review

TMP
Het acteerwerk is niet best, de personages zijn enorm cliché, het camerawerk is bij vlagen irritant en het plot erg overdreven. Toch kijkt het allemaal best redelijk weg, door het hoge tempo en toch ook de spanning, die ondanks het zwakke verhaal wel goed wordt overgebracht.