Running Scared (2006)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Wayne Kramer
met Paul Walker, Vera Farmiga en Cameron Bright

Nadat een drugsdeal verkeerd loopt en sommige corrupte agenten vermoord worden, moet de maffioso Joey (Paul Walker) de wapens, gebruikt tijdens het vuurgevecht, kwijt zien te raken. Dit wordt echter ingewikkeld wanneer de jonge zoon van zijn buurman het wapen van hem afpakt en het gebruikt om zijn vader neer te schieten. Zodra dit gebeurt moet Joey de hele nacht druk in de weer om de jongen te vinden, het vuurgevecht te verdoezelen en het wapen terug zien te krijgen, terwijl zijn eigen maten en de politie achter hem aanzitten.

Een grauwe, intense gangsterfilm over een kwijt geraakt pistool, vol met non-stop, hyperactieve, bizarre actie en meedogenloos geweld. Niet enkel het moordende tempo maakt de film snel: er wordt gevlucht, achtervolgd, geschoten en gerend. Het gecompliceerde plot wordt kraakhelder uit de doeken gedaan. Jammer vond ik dat er ook nog eens voortdurend naar elkaar geschreeuwd moest worden (een raadsel waarom): voor mij werkte dat onnodig vermoeiend en uiteindelijk verlammend. Het camerawerk is verdomd goed en Paul Walker blijkt echt te kunnen acteren.

avatar van VforVictor
Wel aardig filpmje, goeie dosis actie en mooi in beeld gebracht, alleen een beetje jammer van de overacting van Walker, voorderest een prima popcorn film, 3,5 ster

avatar van DBTim
Eén van mijn favoriete actiefilms. Het tempo ligt zo hoog dat het echt geen minuut verveelt. De twist aan het einde is wel wat teveel van het goede. Maar al met al is dit gewoon een geweldige actiefilm.

avatar van Toontje G
Zeker geen doorsnee actiefilmpje. Actie van begin tot het eind.

avatar van filip500
Was voor mij totaal onbekend, prima camerawerk en verhaal, al was het geweld er soms een beetje over

avatar van Cinemaniak
Binnenkort maar eens herzien

avatar van jippie2010
Zeker een sterke film, maar op sommige momenten echt over the top.
Dat had de film niet nodig.
Niet een al te sterke soundtrack, daarentegen was het camerawerk wel bijzonder.
Dit hadden ze in het tweede deel van de film ook wel mogen toepassen.
Al met al een onderhoudende film, blijft nog raar om Walker zo te zien acteren....

*3,5

Berichten verplaatst naar Overigen > Algemeen > R.I.P.

avatar van missl
Hele bloederige en harde actiefilm. Goede muziek erbij.

avatar van popcorn en cola
Vermoeiende film over een verdwenen pistool wat telkens door heel veel toeval in andere handen komt. Kinderen spelen daarbij ook nog eens hoofdrol, met clichématige figuren als dronken Russen. Wel veel aktie, maar een matig geheel.

De schietscene's probeerde een beetje ala Reservoir Dogs over te komen en de verhaallijnen, die veeeeeel te toevallig waren allemaal, lekker een beetje gebaseerd op het samenkomen ervan in Pulp Function.... Maar dan echt een " slechte" uitvoering en combinatie ervan... niet meer dan pure middelmaat! 2,5* meer dan genoeg

avatar van moviemafketel
Herzien en vind het bij nader inzien echt geen voldoende meer waard. Walker (rip) speelt als een drol evenals Farmiga. Totaal verkeerd gecast voor hun rollen. Beiden van die brave gezichtjes die elke 5 seconden het woord fuck moeten gebruiken om cool over te komen. Echt om je kapot te ergeren. De rest van de cast is ook maar een schetsvertoning. Het script rammelt aan alle kanten en sommige personages worden er met de haren bijgesleept om de tijd op te vullen. Nee, weet niet eens meer wat ik er de eerste keer aan vond.

Tarkus schreef:
Deze film is beter dan ik had verwacht. Bijzonder goed zelfs.
Hoewel het verhaal veel aandacht eist, om zeker alles goed te volgen, is het zeer goed gebracht.
Het is een zeer gewelddadige misdaadfilm waarin het geweld duidelijk wordt getoond en geen enkel onderwerp uit de weg wordt gegaan, ook kinderverkrachting niet.
Paul Walker wordt steeds beter naargelang hij meer films maakt, en toont in deze film echt z'n kunnen.
Deze bijna 2 uur durende prent verveelt geen seconde en is een echte klassefilm.

Opnieuw bekeken, blijft een prachtige film, met de ondertussen betreurde Paul Walker.

avatar van david bohm
Heb hier weinig plezier aan beleefd. Pover acteerwerk, ook van de charismatische Walker en vervelende effecten. Soms lijkt de film haast een parodie op een thriller. Een B-film als je het mij vraagt.

avatar van Maxie Fields
Actie genoeg, maar plot is chaotisch, camerawerk soms irritant en acteerprestatirs zijn erg matig.

Geen film die blijft hangen. Te veel van het goede. Er gebeurd net iets te veel!!

avatar van Al DeNiro
Spannend, rauw en de criminelen zien er echt uit als criminelen. De beelden zijn ook bijzonder.

avatar van Majestics
Het beste gedeelte is die met de kindermoordenaars/pedo's?, een onderwerp wat o zo echt is en actueel maar je toch weinig tegenkomt in misdaadfilms. Die scenes had ik toch wel het meest mijn aandacht bij.

avatar van JeroenFR08
Echt een prima actiefilmpje dit.

Ga het gewoon kort houden. Een puike Paul Walker, een zeer mooie Vera Farmiga, een geflipt verhaal, toffe regie en een hoog tempo. Lekker hoor.

Het pedo stel, jeetje zeg. Wat een scenes waren dat.

avatar van Filmkriebel
Die score... begrijpen wie begrijpen wil. Hypergewelddadig, hyperactief, hypergestileerd veel gescheld en gevloek en woede... ach hyper-twee-keer-niks eigenlijk... het voelt allemaal zo onnatuurlijk dat het vlug gaat vervelen. Al dit theater staat nergens in functie van, behalve dan om met kills en geweld het publiek een goedkope kick te bezorgen of met scheldtirades een vettig lachje te ontlokken. Ook het plot vond ik weinig nieuws brengen en de twists leken het resultaat van een goedkope brainstorm-sessie ... waaaaw, Walker blijkt een politie-informant... nooit verwacht! ... geniale twist zeg! . Om de schijn van diepgang te geven moet iedereen ook nog 's iets kwijt over zijn vader ...En dan dit flut-einde als perfecte afsluiter van een flutfilm want waarom moet hij zijn overlijden nog veinzen als zijn tegenstanders toch dood zijn

Op de vraag waarom ik films als John Wick, Equalizer en zelfs Hobo With a Shotgun wel kan smaken en deze niet heb ik maar één antwoord : die films nemen zich tenminste niet serieus.

Er kwam nog even een lichtpuntje met dat koppel pedofielen maar ook hier steken ze alleen maar hun borst vooruit om neergeknald te worden . Ik vond het op bijna alle fronten zwak.

avatar van Brave-Neo
Filmkriebel schreef:

fuck fuck fuck wat een gescheld en gevloek .... Check!
vettig lachje ... Check!
vader complex ... Check!
goedkope twist ( bij 1e keer kijken al van wat gebeurd hier en bij 2e keer kijken valt het kwartje ) ... Check!
neergeknalde pedofielen ... Checkmate!

Happy end vond ik hier niet storend en persoonlijk wel passend; vooral bij Law Abiding Citizen had ik het b.v. graag heel anders gezien.

Gewoon een dikke 4,5 deze film!

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Binnen het genre actie-thriller kennelijk een topper, maar ik vond het vooral een vermoeiende zit. Ik dacht bij het zien van Oleg- speelt dat mannetje nou alweer een Russisch jongetje, maar dat bleek dus dezelfde film te zijn- pas bij de scene bij het pedo-echtpaar ging het lampje branden.

Een film die je dus snel weer vergeet, ik althans. Walker speelt niet eens zo slecht, en Farina is een aardige B-actrice in het thriller en horror-genre, maar voor de rest was het acteren toch wel van vrij matig niveau. Humor ontbreekt volledig, het is vooral de bedoeling geweest om een coole film te maken met hippe cuts en wat fastforwards en rewinds, en een hoop lawaai en bloed- deed me een beetje denken aan Revolver, ook al zo'n film die zichzelf bloedserieus neemt.

Er gebeurt van alles, de stad wordt bevolkt door freaks, mafiosi en hoeren, en het tempo ligt erg hoog. Ik heb me niet verveeld, maar geboeid was ik ook niet, de hele plot kon me gestolen worden. Toeval speelde ook een te grote rol: dat ze die mislukte pooier 3 keer toevalig tegenkomen zou in - ik noem maar een dwarsstraat - Ulvenhout nog wel geloofwaardig zijn, in een miljoenenstad is dat natuurlijk niet het geval. En uiteraard een geforceerd happy end: Walker blijkt op het eind toch een goede kerel te zijn en gaat zogenaamd dood maar blijft toch leven, én ze nemen dat Rusje in huis- ondanks zijn dramatische sterf-scene, na een kogel in de buik en 3 ijshockey pucks op het hoofd heeft Walker een week later geen centje pijn meer, alleen een blauw oog.

avatar van JdeBoer
op 23 sept. 2016 Één 23:35-1:15 werd "Running Scared" met Billy Crystal en Gregory Hines (van regisseur Peter Hyams) uitgezonden in plaats van deze

avatar van El ralpho
Herziening

Heeft Running Scared de tand des tijds doorstaan? Ik had het zo gehoopt. Dit was namelijk een van mijn favoriete films pakweg 10 jaar geleden waarbij bepaalde scene's me vandaag de dag nog steeds bijstonden. Hoewel de scene's die mij bijstonden (en nog een aantal meer) nu nog steeds gaaf uitpakten, waren er helaas ook een aantal negatieve zaken die mij bij de eerste kijkbeurt nog niet waren opgevallen. Onder meer de chaotische cameravoering en de 'hippe montage' die nu pijnlijk achterhaald en goedkoop aanvoelden, waren nu een doorn in mijn oog. Ook verhaaltechnisch viel het mij nu op dat er veel te veel toevalligheden waren en het verhaal net wat langer doorloopt dan goed voor de film is. Daarnaast waren de keuzes van het personage van Walker om de kinderen overal bij te betrekken, niet altijd even logisch. Ook een aantal veel te overdreven neergezette personages vielen mij ditmaal op en ook de laatste plottwist voelde goedkoop en cliché aan.

Tegen de missers stonden gelukkig nog steeds een paar hits, want zo waren de scene's met de pedofielen/vermeende kindermoordenaars nog steeds heel spannend en is de ijshockey scené nog steeds een onbetwist hoogtepunt in deze film. Daarnaast acteert Walker hier ook gewoon ijzersterk (al lijkt het wel of zijn personage voortdurend aan de coke zit), en is het ook leuk om Farmiga in haar jonge jaren terug te zien. Ook de obsessie die het personage van Karel Roden heeft met the Duke -een personage uit John Wayne’s "The Cowboys" uit 1972- vond ik goed en deze komt uiteindelijk tot een geweldig hoogtepunt. De film in zijn geheel, vormt dit echter niet meer.

een goeie film.met lekker veel actie er in.heb me zeker vermaakt.en lekker spannend.ook een film die je zeker kan herzien.heb hem nu denk ik 2 keer gezien en wil hem zeker nog wel een keer zien.

avatar van IH88
“Back the fuck off! I will blow you away!”

Spijkerharde film met veel expliciete actiescènes en gescheld. Running Scared is een vlotte misdaadfilm waarin alles draait om het terug vinden van een pistool. De regie is als een achtbaan en je hebt bijna geen seconde de tijd om even rustig achterover te leunen. Prima, want dan besteed je ook weinig aandacht aan het magere verhaal en sommige erg onlogische plotontwikkelingen. Walker, Bright, Farmiga, Palminteri, Roden etc. Ze doen het allemaal goed, en hebben zichtbaar plezier in het spelen met pistolen en het overtreffen van het aantal ‘fucks’ in een film. En stiekem had ik dat ook.

Weer zo'n 12 in een Dozijn Amerikaanse Film waar er al honderden van zijn gemaakt.
leuk om voor 1 keer te zien en dan gaat ie de kast in om voor eeuwig stof te happen.
2 sterren.

avatar van Kondoro0614
Dit was gisteren eigenlijk een snelle en onbedoelde herziening die toevallig even langs kwam wippen. ‘Running Scared’ blijft een film die ik best vaak gezien heb (had destijds ook twee DVD’s van deze film thuis liggen) en noch weet hij me niet te vervelen. Een topper word het nergens, al is het verhaal best tof om te volgen en acteerde Walker erg leuk. Vera Farmiga vind ik persoonlijk een knappe vrouw en deed het ook best leuk in deze film, de rest van de cast deed het ook aardig al vond ik dat zoontje van Walker en Farmiga wel stront irritant, dingen opgelegd krijgen en er geen gehoor aan geven daar word ik altijd helemaal gek van.

Verhaal was vet, Walker zit in een gangsterwereld en was samen met wat andere maten uit de groep aanwezig bij een schietpartij waar corrupte agenten rondliepen. Na deze vermoord te hebben kreeg Walker de opdracht om de wapens te vernietigen maar deed dit niet, hij verstopte ze in eigen huis. Oleg, het vriendje van zijn zoontje weet de plek en pakt de revolver (wat we tevens niet zien) om vervolgens zo zijn (stief)vader neer te schieten, dit mislukt en Oleg moet vluchten maar krijgt tegelijkertijd verschillende mensen achter zich aan waaronder Walker, zijn vader en een pooier. Ze moeten alles op alles zetten met een toch wat ‘tragisch’ eind met lichte twist erin wat niet bijzonder ging worden.

“One Nike gym bag - sixty bucks. One Nokia cell phone - hundred bucks. One ounce semtex - five hundred bucks. Gettin' rid of a dirty cop...”

Ik heb het wederom weer even wat korter gehouden, heb vandaag de hele dag in de zon moeten staan (werkend op de bouw) en als ik nu dit bericht heb geplaatst gaan gelijk de oogjes dicht. Het camerawerk in de film vond ik hier en daar wat tegen vallen en het kwam soms wat chaotisch over. Maar toch vond ik het algemeen geslaagd en was ‘Running Scared’ ook een geslaagde herziening.

pop
Een behoorlijk goede actie film. Het plot vind ik nogal ver gezocht. Ook het eind goed al goed einde was een behoorlijke tegenvaller. Maar al met al heb ik me behoorlijk vermaakt.

avatar van ILDIB
Paul walker kan niet acteren. de film zelf pretendeert te veel en de cameravoering en artistieke shots irriteren vaker dan dat ze iets toevoegen. Sin city slaagde daar beter in. Het verhaal is echter wel de moeite waard. helaas zit er veel ongelovige en toevallige shit in. En het plot en de laatste twist zijn om te janken. 3.5 toch nog vanwege oleg.

avatar van Shadowed
Interessant.

Opgezet omdat ik vele berichten heb gelezen dat dit erg gewelddadig, rauw en hard was. Op z'n tijd is zo'n actiefilm best lekker om eens te zien dus ging ik maar even kijken wat het was. Ik verwachtte daarmee niet gelijk dat dit op visueel niveau een veel leuker filmpje is.

Een hoop negatieve berichten over het acteerwerk van Walker, maar om eerlijk te zijn vond ik Walker 1 van de sterkere elementen in de film. Wat overdreven, maar erg enthousiast in zijn rol waardoor hij veel toevoegt aan de sfeer. Farmiga was ook eindelijk eens echt goed. In het algemeen doet iedere gangster, pooier of schurk het ook goed en de kleine kinderen doen vrolijk mee. De pedofielen waren ook goed trouwens.

Visueel misschien nog het leukst, al blijft het vaak wat beperkt. Eerste half uur blinkt uit in cameragebruik, montage en vaart. Daarna, ondanks enkele leuke trucjes met het licht of de camera, blijft de film wat "normaler" in zijn genre en is het gewoon een actiefilm met vaart.

Vaart blijft er de hele film uitstekend in waardoor het nooit saai wordt. In tijden niet op het puntje van mijn stoel gezeten vanwege een film trouwens, maar dit had echt pittige hou-je-adem-in momenten ertussen, waarbij de scene met de pedofielen compleet uitblonk in frustratie en spanning.

Wat wel jammer is, is dat ikzelf de film qua geweld en hardheid nog wat mee vond vallen. Het opent wel gelijk met een toon, maar alles daarna moet het meer van de vuiligheid op straat hebben en de realistische zaken die eromheen lopen waarmee we in het echte leven ook voor moeten oppassen. Qua bloederigheid zit er wel wat bruuts hier en daar maar de film gaat er nooit compleet op in.

Fijn dat de film zichzelf ook niet verliest in het visuele niveau, wat ik bijvoorbeeld iets te veel vond in films zoals Crank . Geen enorm overdreven types of ADHD-scenes, die blijven hier nagenoeg uit terwijl het tempo er nog steeds dik in blijft. Wat de film dan ook overeind houdt eigenlijk.

De fout die de film maakt is vooral de twist en de happy ending. Op die manier wordt alles wel erg ongeloofwaardig, met alle poespas die er dan doorheen komt spoken, wat ook wel afdoet aan het verhaal, want de finale op de ijsbaan was echt leuk tot de twist kwam. Alles is daarmee dan wel gezegd. Leuke, soms harde maar nooit gestoorde actiefilm.

avatar van Lovelyboy
Waarom deze film zo hoog scoort is me dan ook meteen een raadsel, vermakelijk is het wel maar erg bijzonder niet.

Wat vooral blijft hangen dat het een Guy Ritchie achtige benadering heeft met snelle montage, veel personages en de voor hem kenmerkende belangenverstrengeling en plotwissels. Hoewel het sfeertje best wel rauw en duister is werkt zowel de overacting van Walker als de bijna ongeloofwaardige ontwikkelingen, me eerder op de lachspieren dan dat ik denk wow! En waarom nu eigenlijk...? Omdat iemand een pistool gezien had die op een ander pistool leek...tsja...de bijzonder simpele vraag waar die blaffer gebleven is komt niet en het lijkt allemaal meer op een hetze tegen Joey dan een steekhoudend verhaal.

Verder weinig aan toe toe te voegen behalve dat Vera Farmiga erg prettig is naar te kijken. Chazz Palminterie met zijn foute bakkes is wel leuk. Verder redelijk vermakelijk voor een keer, eerder humor dan echt zwaar, de nodige actie en dat is het wel. Verder ook niet de neiging weer te gaan kijken mocht er voor zijn. Op naar de volgende film...

onmogelijk veel bloed en geroep, wel spannende film