Crank (2006)

Actie / Misdaad
88 minuten / 93 minuten (director's cut)

geregisseerd door Mark Neveldine en Brian Taylor
met Jason Statham, Amy Smart en Efren Ramirez

Professioneel huurmoordenaar Chev Chelios ontdekt dat hij door zijn rivaal Verona is vergiftigd met 'The Beijing Cocktail', nadat deze merkte dat Chev zijn baas zou hebben vermoord. Dit gif zorgt ervoor dat Chev zal sterven als zijn hartslag begint te dalen. Om in leven te blijven moet hij zijn adrenaline de hoogte injagen. Chev gaat opzoek naar zijn aartsrivaal Verona maar moet ondertussen ook zijn liefje Eve beschermen. De klok tikt en gedreven door wraak en adrenaline onderneemt Chev een dolle tocht door Los Angeles.

avatar van Timothyvdmeer
zaterdag ook nog op TV en nu weer....hebben ze niet genoeg inspiratie of iets dergelijks?

avatar van Fisico
Deze Crank wegens de relatief korte speelduur er gisterenavond tussen genomen. Ik moet zeggen dat ik me best vermaakt hebt. Crank is een over the top actiefilm waarbij je geen seconde rust wordt gegund, analoog naar het personage Chev. Ten gevolge van een ingespoten gif kan Chev enkel overleven door constant in overdrive te gaan. Wat komt is een aaneenschakeling van spetterende actie, achtervolgingsscènes en ruige seks.

De film verveelt geen minuut, maar is hyperactief, misschien gebeurt er net iets te veel om het allemaal te bevatten in een kleine 90 minuten. Qua plot en inhoud stelt het allemaal niet veel voor, maar dat is het uitgangspunt ook niet van ee film. De film is geslaagd in zijn opzet, dat is zeker. Een aantal lekkere scenes zullen je bijblijven, dat is zeker!
De humor is bij momenten fijn (parodie?), uiteraard niet geheel realistisch allemaal, maar dat doet niets af aan het feit dat de film erg vermakelijk is. Technisch is de film ook in orde met zijn slomo's, camerastandpunten en split screens. Mooi gedaan.

avatar van Filmkriebel
Wat een shitfilm zeg. Nergens krijgt Crank het label comedy mee en dat is begrijpelijk: de humor is dan ook zo slecht en ongrappig dat niemand dit blijkbaar een comedy durft te noemen. Verder irritant om naar te kijken; eerder stijlloos rommeltje dan stijlvolle actie. Ik vond dit erg moeilijk uit te zitten en na drie kwartier had ik het eigenlijk al gezien. Deze week nog Crank :High Voltage van de TV opgenomen en heb deze dan ook maar snel gewist na deze teleurstellende actiefilm.Niet mijn ding.

avatar van TornadoEF5
Zeker geen perfecte film, maar wel een heerlijke rush. Het leek wel een beetje een mix van Lola Rennt en Hardcore Henry. Een beetje over-de-top, maar wel boeiend uiteraard en ook visueel durft de film met momenten uit te pakken. Statham maakt de film dan ook compleet af. Leuk om gezien te hebben.

avatar van JanLo
jumpstylemovie schreef:

Dit is de ultieme Statham film. Een betere is er niet dus een echte "fan" zal je dan wel niet zijn. Hij staat voornamelijk bekend om zijn harde actie.
Waar iets bekend om staat zegt niks over iemands mening!!

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, Leuke actie film met veel humor!
De hele film door zit de vaart er goed in, de film duurt ongeveer 80 minuten, maar wel aan 1 stuk door achtervolgingen en geweld.
Einde viel wel iets tegen en werd het wat ongeloofwaardig, maar zeker een voldoende.
Op naar deel 2

Tarkus schreef:
Goede film met een paar hilarische scènes die je zeker zullen bijblijven.
Om te overleven moet het hoofdpersonage ervoor zorgen dat zijn adrenaline hoog blijft, en daarvoor in beweging moet blijven, en daarom ook dat er in deze film nogal wat actie zit om het gewenste effect te bekomen.
Maar adrenaline wordt ook verhoogd door seks, en het zijn net die scènes die voor de komische noot in deze film zorgen.
Het is zeker geen topfilm dit, maar toch een vermakelijke prent, met het nodige geweld en bloed, zoals het in een misdaadfilm hoort.
De film wordt bestempeld als een Actie-misdaad, maar er had gerust ook 'komisch' bij gemogen.
Ik heb me best vermaakt met deze korte film (ongeveer 80 minuten).

Heb deze film eens opnieuw bekeken, en met er wederom kostelijk met geamuseerd.
Jason Statham, die wel allemaal kennen als een actieheld, is hier ook komisch, alsof hij zijn beroep daarin heeft gemist.
Was 10 jaar geleden dat ik de film heb gezien, maar hij is nog steeds even vermakelijk als toen.