• 8.228.753 stemmen

Crank (2006)

Actie / Misdaad | 88 minuten / 93 minuten (director's cut)
3,53 3.674 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 88 minuten / 93 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: Mark Neveldine en Brian Taylor

Met onder meer: Jason Statham, Amy Smart en Efren Ramirez

Releasedatum: 6 september 2007

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Crank

"There are a thousand ways to raise your adrenaline. Today, Chev Chelios will need every single one."

Professioneel huurmoordenaar Chev Chelios ontdekt dat hij door zijn rivaal Verona is vergiftigd met 'The Beijing Cocktail', nadat deze merkte dat Chev zijn baas zou hebben vermoord. Dit gif zorgt ervoor dat Chev zal sterven als zijn hartslag begint te dalen. Om in leven te blijven moet hij zijn adrenaline de hoogte injagen. Chev gaat opzoek naar zijn aartsrivaal Verona maar moet ondertussen ook zijn liefje Eve beschermen. De klok tikt en gedreven door wraak en adrenaline onderneemt Chev een dolle tocht door Los Angeles.

imageimageimageimageimage

avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

• 2029 stemmen

zaterdag ook nog op TV en nu weer....hebben ze niet genoeg inspiratie of iets dergelijks?

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Deze Crank wegens de relatief korte speelduur er gisterenavond tussen genomen. Ik moet zeggen dat ik me best vermaakt hebt. Crank is een over the top actiefilm waarbij je geen seconde rust wordt gegund, analoog naar het personage Chev. Ten gevolge van een ingespoten gif kan Chev enkel overleven door constant in overdrive te gaan. Wat komt is een aaneenschakeling van spetterende actie, achtervolgingsscènes en ruige seks.

De film verveelt geen minuut, maar is hyperactief, misschien gebeurt er net iets te veel om het allemaal te bevatten in een kleine 90 minuten. Qua plot en inhoud stelt het allemaal niet veel voor, maar dat is het uitgangspunt ook niet van ee film. De film is geslaagd in zijn opzet, dat is zeker. Een aantal lekkere scenes zullen je bijblijven, dat is zeker!

De humor is bij momenten fijn (parodie?), uiteraard niet geheel realistisch allemaal, maar dat doet niets af aan het feit dat de film erg vermakelijk is. Technisch is de film ook in orde met zijn slomo's, camerastandpunten en split screens. Mooi gedaan.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Wat een shitfilm zeg. Nergens krijgt Crank het label comedy mee en dat is begrijpelijk: de humor is dan ook zo slecht en ongrappig dat niemand dit blijkbaar een comedy durft te noemen. Verder irritant om naar te kijken; eerder stijlloos rommeltje dan stijlvolle actie. Ik vond dit erg moeilijk uit te zitten en na drie kwartier had ik het eigenlijk al gezien. Deze week nog Crank :High Voltage van de TV opgenomen en heb deze dan ook maar snel gewist na deze teleurstellende actiefilm.Niet mijn ding.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Zeker geen perfecte film, maar wel een heerlijke rush. Het leek wel een beetje een mix van Lola Rennt en Hardcore Henry. Een beetje over-de-top, maar wel boeiend uiteraard en ook visueel durft de film met momenten uit te pakken. Statham maakt de film dan ook compleet af. Leuk om gezien te hebben.

avatar van JanLo

JanLo

jumpstylemovie schreef:

Dit is de ultieme Statham film. Een betere is er niet dus een echte "fan" zal je dan wel niet zijn. Hij staat voornamelijk bekend om zijn harde actie.

Waar iets bekend om staat zegt niks over iemands mening!!

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag herbekeken, Leuke actie film met veel humor!

De hele film door zit de vaart er goed in, de film duurt ongeveer 80 minuten, maar wel aan 1 stuk door achtervolgingen en geweld.

Einde viel wel iets tegen en werd het wat ongeloofwaardig, maar zeker een voldoende.

Op naar deel 2

Tarkus

Tarkus schreef:

Goede film met een paar hilarische scènes die je zeker zullen bijblijven.

Om te overleven moet het hoofdpersonage ervoor zorgen dat zijn adrenaline hoog blijft, en daarvoor in beweging moet blijven, en daarom ook dat er in deze film nogal wat actie zit om het gewenste effect te bekomen.

Maar adrenaline wordt ook verhoogd door seks, en het zijn net die scènes die voor de komische noot in deze film zorgen.

Het is zeker geen topfilm dit, maar toch een vermakelijke prent, met het nodige geweld en bloed, zoals het in een misdaadfilm hoort.

De film wordt bestempeld als een Actie-misdaad, maar er had gerust ook 'komisch' bij gemogen.

Ik heb me best vermaakt met deze korte film (ongeveer 80 minuten).

Heb deze film eens opnieuw bekeken, en met er wederom kostelijk met geamuseerd.

Jason Statham, die wel allemaal kennen als een actieheld, is hier ook komisch, alsof hij zijn beroep daarin heeft gemist.

Was 10 jaar geleden dat ik de film heb gezien, maar hij is nog steeds even vermakelijk als toen.

avatar van Shadowed

Shadowed

Wel leuk.

Maar ook niet heel bijzonder, al begon hij echt heel lekker. Ik had gehoopt op een lekker harde en vlotte actiefilm van 88 minuten, en het leek die richting op te gaan maar uiteindelijk kwam ik erachter dat dit gewoon vlot was en het meer van de snelheid moest hebben.

Statham is echt heel leuk, veel leuker dan de meeste rollen die hij speelt. Het eerste stuk is heerlijk, originele en snelle camerabewegingen samen met splitscreens. Zelfs na een pauze van 30 minuten pakt de film je gelijk weer om lekker even door te gaan.

Pas vanaf het moment dat Amy Smart het beeld in kwam lopen verliest de film wat kracht, steeds minder eigenlijk. Ondanks de snelheid die eigenlijk non-stop doorgaat viel de actie zelf me behoorlijk tegen. Ik had meer een soort Shoot 'em Up met snelheid leuk gevonden.

Ondanks dit allemaal is dit wel een leuke en lekker snelle actiefilm. De finale valt dan wat tegen, vanaf de helikopter scene eigenlijk. Net als waar Drive Angry 3D de fout inging. Te veel slechte CGI. Maar ja, een voldoende heeft het sowieso.

Onderhond

Blijft goed.

Nochthans is het een film die makkelijk zou kunnen terugvallen na een jaartje of 15. Een hele hoop van de technieken waar Neveldine en Taylor toen mee experimenteerden zijn ondertussen veel beter te doen, een film als Hardcore Henry is daar een perfect voorbeeld van. Maar zulke films zijn nu eenmaal zeldzaam en dus verouderen ze ook veel minder snel.

Crank is een zeer pure film. Niet teveel tijd besteden aan onzin die niks met actie te maken heeft. Korte introductie van personages, een simpel verhaaltje dat ook amper bijgesteld wordt tijdens de film maar de makers wél voldoende ruimte geeft om compleet over the top te gaan en verder gewoon actie op actie.

Zo'n typische film van jonge regisseurs die zich willen bewijzen met hun eerste film. Niet perfect in afwerking, maar boordevolle energie en goede bedoelingen. 't Is een beetje jammer dat ze na Gamer een andere richting zijn ingeslagen, maar dat doet verder niks af aan de kwaliteit van deze film natuurlijk. Blijft genieten, ook zoveel jaar later.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van nathaniel177

nathaniel177

Lekker logisch 1 kilometer uit de lucht flikkeren ofzo op een ijzeren auto vallen eraf stuiteren en het overleven?

avatar van IH88

IH88

“I'm alive! I'm alive!”

De Crank films kunnen mij niet echt bekoren. Origineel zijn ze zeker, en Jason Statham en de andere acteurs (hallo Amy Smart) doen het goed. Maar de pijlsnelle regie/montage en de expliciete scenes deden mij weinig. Vreemde, originele en eigenzinnige films kunnen soms goed uitpakken, maar met Crank gaan de regisseurs voor mij toch een stap te ver. Het is een smaakkwestie, dat geef ik gelijk toe.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1966 stemmen

IH88 schreef:

De Crank films kunnen mij niet echt bekoren.

avatar van IH88

IH88

Kondoro schreef:

Ja Kondoro, dat heb je wel eens. De The Raid films en John Wick kan ik zeer waarderen, maar de twee Crank films gaan voor mij iets te ver. Vooral door de flitsende editing had ik soms geen idee waar ik naar aan het kijken was. En sommige scenes moeten grappig en expliciet zijn, maar ik keek er vooral met desinteresse naar.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1966 stemmen

IH88 schreef:

Gelukkig zijn we het vaker met elkaar eens dan oneens, dus deze film vergeten we dan meer even .

avatar van NRT

NRT

Gewoon een vermakelijk filmpje. Jason Stateham zie ik altijd graag in actiefilms. Dat kan hij als de beste met die karakterkop.

avatar van Daan258

Daan258

Blijft een super leuke actie film. Misschien wel de beste van Jason Statham.

Het tempo is vanaf seconde 1 hoog en de actie is heerlijk om naar te kijken. Ook erg tof camerawerk.

Na heel wat keren gezien te hebben nog steeds gaaf.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1986 berichten

Dit soort 13 in een dozijn actiefilms blijf leuk om naar te kijken. En dan heb je ook nog eens een stevige portie leuke humor erbij. Binnenkort ook deel 2 maar eens uit de collectie halen. Van mij een dikke +3

avatar van Don Homer

Don Homer

Er gebeurt genoeg maar het komt niet echt binnen. Misschien ligt het aan de epinephrine.

avatar van stratmans

stratmans

heel apart verhaal, soms wat irritant gefilmd

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag weer eens herbekeken,

Leuke actie film met veel humor en de hele film genoeg actie

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Wat tegenvallend. Gezien de hoge waardering had ik er meer van verwacht. Een korte film, origineel gefilmd en een niet alledaags concept (iemand die zijn hartslag hoog moet houden om niet te sterven). Maar daar is het dan ook mee gezegd. Acteerwerk is okay, maar niet meer dan dat. Ik vond de film op momenten wel grappig. Maar dan toch niet meer dan 'glimlach grappig'. Dat er geen diepgang in zit, mag je de film waarschijnlijk niet kwalijk nemen gezien het doel en de opzet. Echter, er zit ook helemaal geen ontwikkeling in de film. vanaf de eerste 10 minuten tot de laatste 10 minuten kijk je eigenlijk naar herhalingen in een ander decor. Er zit geen spanning in de film. Voor mij denk ik een 2 sterren film, maar gezien de originaliteit geef ik er een halve ster als bonus bij. Dus met hakken over de sloot 2,5 sterren. Ik had mijn avond liever aan een andere film besteed.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik kwam Crank op Netflix tegen en dacht meteen, die ga ik weer eens kijken. Dit vind ik nou echt een leuke rol van Jason Statham. Lekkere grove humor, ja daar kon ik wel om lachen. Ik begrijp ook wel dat het allemaal onzin is maar dat maakt de film er niet minder leuk om, in tegendeel zelfs. Het vervolg op deze Crank vind ik lang niet zo goed. Beter hadden ze het bij deze gelaten.