Crank (2006)

Actie / Misdaad
88 minuten / 93 minuten (director's cut)

geregisseerd door Mark Neveldine en Brian Taylor
met Jason Statham, Amy Smart en Efren Ramirez

Professioneel huurmoordenaar Chev Chelios ontdekt dat hij door zijn rivaal Verona is vergiftigd met 'The Beijing Cocktail', nadat deze merkte dat Chev zijn baas zou hebben vermoord. Dit gif zorgt ervoor dat Chev zal sterven als zijn hartslag begint te dalen. Om in leven te blijven moet hij zijn adrenaline de hoogte injagen. Chev gaat opzoek naar zijn aartsrivaal Verona maar moet ondertussen ook zijn liefje Eve beschermen. De klok tikt en gedreven door wraak en adrenaline onderneemt Chev een dolle tocht door Los Angeles.

hypocriete rotzooi vond ik het zelf, kon mn aandacht er totaal niet bij houden en greep als snel naar mn iPad, dat is vaak geen goed teken voor mij, lekkere actie, maar totaal niet in de film geraakt.

2.0 ware teleurstelling want het zat er toch echt in!

Ben altijd grote fan van Jason, maar dit was gewoon bagger sorry.

avatar van Donkerwoud
Lompe actie in de positieve zin. Niet helemaal mijn ding, maar wanneer het met zoveel humor en snelheid wordt gepresenteerd dan kan ik ook niet anders dan meegaan in de flow.

avatar van jumpstylemovie
Masterkeeltie schreef:

Ben altijd grote fan van Jason, maar dit was gewoon bagger sorry.

Dit is de ultieme Statham film. Een betere is er niet dus een echte "fan" zal je dan wel niet zijn. Hij staat voornamelijk bekend om zijn harde actie.

avatar van ArnoldusK
Bijzonder harde actiefilm en een bijzondere actiefilm. Statham vaart in deze film volledig op één adrenaline-rush die door het scherm ook op de kijker neerdaalt. Volledig over-the-top met de nodige dosis humor. Een actiefilm die zichzelf wellicht niet voor de volle 100% serieus neemt (neem de seks-scène en het laatste shot...), maar dat argument zou ik voor iedere actiefilm kunnen gebruiken. Het subtiele gebruik van de visuele extraatjes en het bizarre, soms ongestructureerde camerawerk blijft je boeien en wordt nergens vervelend. Als niet-liefhebber van dit genre wist deze film me echter de volle zit te boeien, en dat levert 4 sterren op.

Meneer Bungel
Tamelijk crappy - en dan heb ik m'n best gedaan het niet serieus te nemen en te focussen op de actie en humor - maar: niet helemaal gezien. Visueel ook een sof, maar stuiterende camera's zijn nu eenmaal hip. Voor een volledige bespreking en een cijfer moet ik deze - helaas, ben ik toch bang - wel afkijken.

jumpstylemovie schreef:
Ik vind 'm ultiemer (en daarmee de films zelf ook) als halve gangster in LockStock en Snatch.

avatar van mikey
Hilarische rol van Statham.

Wat een geweldige acteur is die Statham, past helemaal in deze film. Regelmatig flink gelachen, maar dan ineens viel het weer stil. Al met al dik verdiende 3,5*

avatar van TomPSV
Deze natuurlijk al eens eerder gezien, maar omdat de film vrij kort duurt vanavond nog maar eens aangezet. Het is een zeer vlotte actiefilm, erg over de top en gelukkig ook met de nodige humor. Jason Statham is uitermate geschikt voor zo'n rol.

Erg vermakelijk, maar ik had wel momenten tijdens de film dat ik dat over de top gedoe een beetje zat was. Daarom geen topscore. Wel natuurlijk een ruime voldoende. 3,5*

avatar van Gang_Star
Verliest na herziening totaal niets van zijn kracht. Statham is op dreef in een verder prima heerlijke komische non stop actiefilm.

avatar van PEN15
Na het zien van Crank 2 was ik best teleurgesteld. High Voltage vond ik precies alles juist met de humor en actie. Dan hoop ik maar dat Crank 3 meer in dezelfde lijn zal zijn van deel II.

avatar van Kondoro0614
jumpstylemovie schreef:

Daarom vind ik deze ook weer top

avatar van oemoemenoe
Leuke wegkijk-film. Het verhaal is niet heel erg geloofwaardig, maar toch nog wel redelijk goed uitgewerkt, daardoor blijft de film de gehele tijd boeiend (hoewel 87 minuten niet bepaald lang is).
Omdat deze film zo heerlijk wegkijkt, heb ik besloten deze film 3.5* te geven.

avatar van NikJosuf
Een van de beste rollen van Statham. Die badguy-hasses past perfect bij het personage. Alsof hij ervoor gemaakt is. Crank is een toffe over the top actiefilm met goede humor en een ongeloofwaardig verhaal.
Dit moet uiteraard wel in zijn context worden gezien, want de film is niet bedoeld geloofwaardig te zijn, al wordt eea. wel in 'film-logica' verklaard.Verdere kenmerken: sterke en uiteenlopende typetjes, harde actie en een Snatch-achtige setting. Daadwerkelijk grappige en harde humor, met natuurlijk de scene
waarin ze publiekelijk de liefde bedrijven letterlijk en figuurlijk
.als hoogtepunt, wat mij eraan herinnert dat Amy Smart zoals altijd een onwaarschijnlijk mooie verschijning is. Het meest ongeloofwaardige is natuurlijk
...
de vrije val uit de helikopter.
...

Voor de grap heb ik een berekening gemaakt:
Ik neem als luchtweerstand een veel te grote frictie van -0.8m/s²
Gedurende de ruim 1.5 minuut zit je dus over de 3000km/u. Tsja...

Deel 2 is nog wat vlotter, met nog meer karikatuur, is nóg ongeloofwaardiger, en is samen met deze film een duologie in de puurste zin - deel twee begint namelijk letterlijk waar dit deel op houd. Je kan beide delen als één lange film kijken. Dit deel vond ik echter wel veel beter dan deel 2.
Pas op, ik spoil het eind van deel 1 :
als hij uit die helikopter valt en gewoon rustig het antwoordapparaat inspreekt (iets wat natuurlijk onverstaanbaar is door de wind en dergelijke)
word gelukkig goed gemaakt in deel 2
Heb hem met veel plezier al meerdere gekeken, en raad hem geregeld aan als we eens film gaan kijken en de medekijkers hebben hem nog niet gezien. En dan beide delen direct achter elkaar. Succes gegarandeerd.

avatar van Insignificance
Het mag dan een Statham film genoemd worden, dit is natuurlijk vooral eentje van Neveldine en Taylor, waarin hij 'toevallig' perfect gecast is. Een duo dat zo'n vet stempel op de film drukt met hun kinetische onzin, dat daar geen ontkomen aan is. Vanaf de sterke pov-opening is het weer smullen met arme Chev.

Herkijkje in de vorm van de DC, waarvan de indruk ontstaat dat deze iets minder voortvarend is. Dat zal deels of vooral wel gevoelsmatig zijn, maar toch. Toegevoegde scène is er eentje in een bouwmarkt, waar een aardig shotje door de gang en iets met spijkers te zien is. Ben geneigd te zeggen dat de TC volstaat.

Hoe dan ook, het blijft een heerlijke rush. Naast een geweldige stoot adrenaline staat het ding bol van de leuke vondsten en hilarische kul. Het Al Qaeda geintje slaat nergens op, maar als zo'n grijs vrouwtje z'n benen probeert te breken, is dat leuk. Chevs compositietekening is een van de vele details die raak zijn.

Heb me ook weer kapot gelachen om het kloppende honk van de Sin City Deciples. Visueel alles uit de kast met onder meer een leuke in elkaar overlopende split screen, de gespiegelde ondertiteling is er ook zo eentje en de epinephrine kick is geweldig door onder meer de gammele rammelrocker op de achtergrond.

Er gaat wel eens wat mis bij de muziek, enkele tracks vallen uit de toon en er gaat ook wel eens een grapje de mist in, maar Crank is alweer verder voordat je er erg in hebt en heeft bovendien een aantal geweldige one-liners in huis. Wie iets te mekkeren heeft over het verhaaltje, is wat mij betreft rijp voor zo'n cocktail.

avatar van Phantasm
Leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van Passiebloempje
Actie/misdaad: eigenlijk helemaal niet mijn genres, maar wat een geweldige film vind ik dit!

Knallen knallen knallen knallen... actie actie actie. Daarom drie sterren. Heb hem nu 4 keer gezien en hij blijft me elke keer verbazen. Misschien omdat het verhaal een beetje 'te' is, maakt die het zo leuk. Sterker nog, na voetbal staat deze vanavond op!

Nieksnut
Ook ik heb gelachen bij deze film; paar heel leuke vondsten en ik kan er best overeen zetten dat het allemaal niet realistisch is. Ik vind er verder wel te weinig inzitten om voor een voldoende in aanmerking te komen. Vond die Carlos Sanz overigens vrij geniaal als Carlito; zo weinig tijd om zo'n indruk te maken. Een heerlijke griezel.

NikJosuf schreef:
Voor de grap heb ik een berekening gemaakt:
Ik neem als luchtweerstand een veel te grote frictie van -0.8m/s²
Gedurende de ruim 1.5 minuut zit je dus over de 3000km/u. Tsja...

Ik kan het niet laten: de wrijving is kwadratisch met de snelheid, dus op een gegeven moment (bij iets van 50 meter per seconden) wegen de zwaartekracht en de wrijving tegen elkaar op en versnel je niet meer. Dit maakt het overigens niet veel geloofwaardiger .

avatar van Auke Briek
Tof! Eindelijk weer eens een filmpje die gewoon geen seconde verveelt.

Het verhaal boeit natuurlijk niet, maar dat boeit natuurlijk niet. In een actiefilm hoeft het verhaal niet veel meer te zijn dan een heel klein mini-kapstokje. Dat wil zeggen: het moet niet veel meer doen dan her dan her en der wat kleine handvaatjes aanreiken om ervoor te zorgen dat de actiescenes niet als een grote brei in elkaar overlopen, wat op de lange duur vaak wat numbing en aandachtverslappend werkt. “Op de lange duur” en “wat” zijn geen overbodig termen, want op zich kan een actiefilm het heel ver rooien zonder deze kleine verhalende elementjes. Strooi een paar van die (op zich random maar wel samenhangende) elementjes door je actiefilm en de aandacht krijgt een flinke boost. Strooi er teveel van die elementjes doorheen en het idee van de actiefilm gaat verloren en het verhaal gaat weer teveel aandacht opeisen, terwijl het zelden die aandacht waard is, waardoor je aandacht per saldo gewoon enorm verslapt. Crank strooit precies genoeg verhalende elementjes in de mix, niet te veel niet te weinig, gewoon een klein beetje.

Het basis idee voor de film is goed. Humor zie ik ook graag in een actiefilm. Halverwege had ik het echter wel gezien.

avatar van afca_fanatic
Ruw, grof, sterk en lekker overdreven. Hier kon ik 8 jaar terug naar blijven kijken.

avatar van Black Math
Voor de derde keer gezien, en het blijft een razende rollercoaster. Realisme is ver te zoeken in deze film, maar daar gaat het niet om; het gaat erom dat de kijker net zo'n adrenaline rush krijgt als het hoofdpersonage in de film. En dat lukt meer dan aardig!

Een hoop inventiviteit, visueel is er veel te genieten. Er wordt flink gespeeld met vervormde beelden, het al dan niet verzadigen van de kleuren, vreemde camerastandpunten, een flitsende montage, en in het bijzonder veel splitscreens. Bijvoorbeeld zo'n beveiligingsmonitor met beelden van vier camera's, maar waarop ook beelden verschijnen van mensen die helemaal niet in de betreffende winkel zijn. Muziek is redelijk opgefokt, maar daar valt nog de meeste winst te halen.

Het plot is te lomp voor woorden, waarbij men zich gelukkig niet serieus neemt, waardoor het bijzonder vermakelijk wordt. De donkere bendeleider, die alles rustig wilt uitpraten, de auto op de rolstrap in het winkelcentrum, de taxichauffeur die belaagd wordt nadat het hoofdpersonage "Al Qaida!" roept, de tegenstanders die uitgeschakeld worden terwijl vriendin even afgeleid is, waarbij een vogel in een kooi vol door een verdwaalde kogel geraakt wordt, de seksscène midden op straat waarbij de menigte staat te juichen. Ook hier gaan de remmen dus flink los.

Acteerwerk van enkele bijpersonage is niet altijd even goed, maar dat is zo ongeveer het minst belangrijke. Statham is in ieder geval uitermate geschikt voor zo'n film en stelt dan ook niet teleur.

Het zit heel dicht tegen een halfje meer, maar die reserveer ik nog voor het volgende deel, dat nog iets verder schijnt te gaan. De 4* blijven dus rotsvast staan!

ipman-99
"Al Qaeda, Al Qaeda. I love America! I love Bush! " ... " !!!

Heerlijke Actiefilm (Heropfrissing) !!! 'Crank 1' is 'uiteraard' een heropfrissing, maar zoals
jullie een beetje kunnen volgen zit ik wat in mijn Jason Statham sfeertje !
Dan kan en mag deze film(s) niet ontbreken ... ! Uiteraard moet je deze film geen seconde
serieus nemen want deze gaat er zwaar over ! Over the top Actiefilm met heerlijke adrenaline-rush
scènes die je meer dan eens de wenkbrauwen doen fronsen, maar zo vermakelijk zijn !
De opzwepende soundtrack paste alleen maar geslaagd in het geheel.
Enkele knap geschoten gevechten en vuurgevechten zoals we het van Jason Statham
kunnen verwachten. Amy Smart mag er dan weer de sexy 'touch' in steken, bewijs daarvan
haar 'geneuk' midden in een volle straat !
Uiteraard weer de nodige oneliners en foute humor !
Een Actiefilm met een korrel ('zak') zout en een heel varken om er spek me te gaan schieten !

avatar van leatherhead
Blijft heerlijk.

Vandaag voor de zoveelste keer gezien, en de film verveelt me nog steeds geen moment. Statham is hilarisch, een rol die heb op het lijf geschreven staat, en de rest van de cast is ook lekker bezig. Verder blijft het allemaal geweldig over-the-top en volkomen onzinnig, maar net dat maakt het leuk. Actie zoals het hoort, mijns inziens.

Visueel doet het ook nog steeds fris aan. Paar leuke visuele trusjes zoals, die Google Earth overlay van de stad, de vervormde beelden, en die geinige subs in beeld af en toe. Sluit stuk voor stuk perfect aan bij het hyperactieve karakter van de film. Soundtrack is ook wel lollig, al had het wel wat aparter mogen zijn. Verder ook aan komische scenes geen gebrek. Één moment waar ik nog steeds stuk om lig, is wanneer die taxichauffeur (Al-Qaeda!) in elkaar getimmerd wordt door die oude mensjes .

Dikke 4,0* blijven staan.

avatar van xxERWINxx
Leuke actie film met ook humor erin! De hele film door zit de vaart er goed in, de film duurt ongeveer 80 minuten, maar wel aan 1 stuk door achtervolgingen en geweld
Einde viel wel iets tegen en werd het wat ongeloofwaardig, maar zeker een voldoende.
Op naar deel 2

avatar van movielee
Goed actiefilm met flink de vaart erin en een stevige dosis humor. Eén van mijn favoriete Stathams' films.

avatar van tbouwh
Na drie kwartier was ik er wel een beetje klaar mee.

Crank is nog best goed te vergelijken met Hardcore Henry (2015), al had die film natuurlijk specifiek het eerste persoon-perspectief als handelsmerk. Beide films bedienen zich echter van een scenario waarbinnen de hoofdpersoon anderhalf uur lang schietend door het beeld gaat. Daarnaast is er in beide gevallen sprake van een miniem wraakplotje en een overdosis aan masculien vertoon. Leuk voor even, maar op den duur begint het vervelend te worden. Veel van hetzelfde, en in het camerawerk, de muziek en de montage vaak té hyperactief. Om over het scenario niet te spreken, want van een echt verhaal is nauwelijks sprake. Is ook nooit de intentie natuurlijk, maar punten zijn er op dat vlak dus niet te scoren.

Statham kan ik in de no-brainers op actievlak doorgaans goed hebben. The Mechanic (2011) vond ik bijvoorbeeld goed te pruimen, in de Expendables-films speelt hij een fijne rol en the Italian Job kon zijn gladde uitstraling ook wel gebruiken. In Crank bleef van die uitstraling eigenlijk weinig over. Flink over de top acterend snuift en manoeuvreert Statham zich richting zijn einddoel, onderwijl met veel uiterlijk vertoon de macho uithangend. Het mag passen bij de stijl van de film en het personage dat 'ie speelt, mij irriteerde het vooral.

Een adrenaline-ride die zo voorbij is, maar niet beklijven zal.

avatar van Kondoro0614
Crank

Ooh, heerlijk Actie film van Statham weer, Crank is vollop genieten geblazen met continu over-de-top actie die bij zijn concept echt lekker wegkijkt. Normaal ben ik echt niet van dit soort over-de-top films maar Crank maakt mijn middag weer helemaal goed! Ik heb deze film nu al voor de derde keer gezien en het blijft lekker wegkijken.

Zoals velen weten ben ik een echte Statham fan, ik heb tot de dag vandaag alle films gezien waar de beste man in speelt en hoe voor sommigen Arnold of Sylvester een echte held is, is Statham dat voor mij. Ik denk dat dit puur komt omdat ik met Statham opgegroeid ben, de man kwam rond het begin van mijn film verslaving een beetje echt in beeld en de eerste films die ik gezien heb destijds was o.a. met Statham, dus dat is nu nog steeds genieten!

Crank verteld het verhaal over Chev Chelios die als een bepaalde ‘huurmoordenaar’ werkte voor Carlito. We beginnen de film al goed met een first-person perspectief van Chev die ruig wakker word en nogal (onder invloed lijkend) ruig door zijn huis heen loopt. Er staat bij zijn TV een disc met grote letter ‘FUCK YOU’ er op geschreven. De film laat zien dat Verona een bepaald gif in Chev heeft gespoten die er voor zorgt dat hij zijn bloed op een bepaald niveau moet laten rondpompen anders gaat hij dood. Chev gaat opzoek naar Verona en komt als eerste terecht bij een zwarte motorbende, waar hij ook de eerste tegenvallen voelt als hij te lang stilstaat. Chev doet er van alles aan om toch zijn bloed te laten rond pompen, zo neemt hij een paar gram Coke, een paar spuitjes met epinephrine en doet genoeg gekke dingen. Racen met zijn auto door het winkelcentrum, een politiemotor stelen en noem zo maar op.

Ook Crank kent een paar geweldige scenes. Zo is de scene dat hij epinephrine inspuit en daarna vol met adrenaline zit waardoor hij als een malloot gaat rond rennen is goud waard. Ook de Neukscene in Chinatown en de eind scene. is tof, allemaal niet altijd even geloofwaardig maar wel over-de-top geweldig. Ook de scene dat hij de taxi jat en daarna Al-Qaida, Al-Qaida roept waarna oma’s die vent even een pak slaag geven, lekkeerrr!!!!

Zowel heeft deze film 1 klein minpuntje in mijn ogen, de verschrikkelijke ringtone die maar in mijn hoofd blijft zitten! Desalniettemin verminderd dit niet de film en blijft de tempo lekker hoog, je zit vanaf de eerste minuut lekker met je verstand op 0 te kijken, vervormde beelden en het gevoel dat je zelf helemaal plat ligt van de drugs is vaak genoeg aanwezig. Vanaf begin af aan is deze film totaal niet serieus, en dan met het dunne verhaal er tussen gesmeten om toch nog een soort ‘bad-guy’ te pakken is leuk. Je moet deze film gewoon niet serieus nemen, een Statham die helemaal doordraait en dan ook nog eens de gekste kapriolen uit haalt, genieten! Deze film kon voor mij niet meer kapot en misschien is het cijfer dat ik geef wel helemaal van der zotten, toch heb ik er onwijs van genoten! De derde keer heeft het zeker tien keer beter gemaakt voor mij, dit is de Statham film voor mij. Ik heb de volle 88 minuten alleen maar zitten genieten!

avatar van JoeCabot
Als film vermomde adrenalinestoot. Naast Neveldine en Taylor lijkt Michael Bay wel een koorknaap. Het regisseursduo had duidelijk geen zin in compromissen en serveert een (molotov)cocktail met héél veel gestoorde actie, een vracht oneliners en een gave soundtrack. Leuk is dat de film zichzelf geen moment au sérieux neemt, getuige ook een over-the-top crapuleuze Jason Statham die meer testosteron in zijn pink heeft dan Stallone, Schwarzenegger én Norris samen. Voorts erg vet in beeld gebracht: bewust trashy, schijt aan de regeltjes van de kunst. 4.5*

avatar van Roderix
Schitterende actiefilm met Statham, echt iets voor hem, en vooral veel humor.

Al verscheidene keren gezien, gaat nooit vervelen alhoewel de verrassingseffecten er dan wel af zijn.

Echt een aanrader, zien dus.