Hardcore Henry (2015)

Rusland / Verenigde Staten / China
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ilya Naishuller
met Sharlto Copley, Haley Bennett en Danila Kozlovsky

Je herinnert je niets. Dit komt omdat je net bent teruggebracht uit de dood door je vrouw (Haley Bennett). Ze vertelt je dat je naam Henry is en dat je nu een cyborg bent. Vijf minuten later wordt je vrouw ontvoerd. Door wie? Zijn naam is Akan (Danila Kozlovsky), een psychotische tiran met telekinetische krachten en een leger huurlingen. Je bent in Moskou, een stad die je niet kent en waar iedereen je dood wil. Iedereen, behalve een mysterieuze Britse kerel genaamd Jimmy (Sharlto Copley). Hij is misschien een vriend.

Ajax&Filmfreak schreef:
Ik vond het toch wel gaaf en vooral origineel zo'n first person film.
De mensen die hier klagen over bewgingen van de camera snappen het concep niet.
Het zou raar zijn als het allemaal erg stabiel geweest zou zijn. Omdat het nou eenmaal first person is.

Dat het origineel is en conceptueel klopt, maakt het natuurlijk nog niet prettig om naar te kijken. Had het na 5 minuten ook wel gezien.

avatar van Ajax&Filmfreak
Misschien moet je veel first person shooters gespeeld hebben om het normaal te vinden/aan gewend te zijn...

Basto schreef:
prettig om naar te kijken

't Is niks voor een seniorenavond in de arthouse bios nee

't Is niks voor een seniorenavond in de arthouse bios nee

Genoeg cyberpunk en andere drukke filmpjes die ik prima kan smaken. Heb het gewoon na 5 minuten wel gezien. Mooi is het gewoon niet.

Ben natuurlijk als ouwe lul wel verwend. Opgegroeid met Inspector Gadget, die kwam tenminste elke paar minuten weer met iets nieuws.

avatar van Ajax&Litmanen1
Heb me geen seconde gestoord aan het first person perspectief. Sterker, het geeft de film een geweldige eigen smoel.

Hoop keihard dat er eens een vervolg komt.

Basto schreef:
ouwe lul

Duidelijk ja! Cyberpunk is so 80s/90s.

Onderhond schreef:

Duidelijk ja! Cyberpunk is so 80s/90s.

Maar qua beeld niet minder druk. Bovendien is het nog achterhaald ook want Claude Lelouch deed al zo iets in 1976.

Oh, gaan we op de "al zoiets" toer. Benieuwd of Lelouch ook uit een vliegtuig viel of door een rijdend busje heenbanjerde!

Het gaan ook niet noodzakelijk om de drukte van het beeld, wel met welk effect en met welke intensiteit het teweeg gebracht wordt. Heb ondertussen toch al wat films gezien, ook wat oudere, ben redelijk zeker dat Hardcore Henry een mooie mijlpaal in het genre/de stijl is.

Onderhond schreef:

Lelouch filmpje vind ik een stuk intenser. Gewoon realtime opgenomen zonder cgi en zonder trucage.
HH is ook best een mijlpaal, maar had wat mij betreft in 9 minuten beter tot z’n recht gekomen.

avatar van DVD-T
"Batshit crazy action"

De actieliefhebber komt behoorlijk aan zijn trekken in deze first person shoot em up film. Het concept en om dit in een film tot uiting te brengen is goed idee. Echter is het niet iets wat over de gehele speelduur aantrekkelijk blijft. In Hardcore Henry is dat concept iets wat je in eerste instantie de film in trekt, maar op den duur ook wat afstandelijk aanvoelt. Ook helpt de herhaling niet echt mee. Actie scene, rustige scene met Copley, actie scene, scene met Copley. Een beetje repetitief. Neemt echter niet weg dat de 2 van de coolste actie momentjes wat verderop in de film te vinden zijn. Die snelweg scene is echt geniaal.

Leuk, vermakelijk, een paar geweldige actie scenes, goed concept en goed tot uiting gebracht. Het duurt alleen wat te lang allemaal, ook vanwege de vele herhalingen.

Sodeju, serieus potje gaaf! Brute actie, droge humor, fijne details en leuk cliché good/bad verhaaltje. Het first shooter is voor meebeleven van de actie in het begin ontzettend verfrissend en belevingversterkend maar later moet het toch gewoon komen van de actie, die super is, en van de ontknoping en ook op dat vlak is het prima in orde alleen verre van origineel. Diep respect voor de lui die met gopro op de kop de stunts hebben uitgehaald, erg sterk staaltje en briljant idee om zo een actiefilm te maken. Van mij mag er een vervolg komen, leuk!

avatar van FillumGek
Tijdens het spelen van menig first person shooter hoopte ik altijd al op een film in dezelfde stijl. Wat zou het tof zijn om een actiefilm geheel in P.O.V. te beleven. En dan dient zich zo'n film aan in de vorm van Hardcore Henry en dan blijf je toch een beetje op je honger zitten. Niet dat de film veel fout doet, het is misschien meer een confrontatie met mezelf met wat ik dácht dat leuk zou zijn.

Shooters zijn namelijk niet mijn favoriete genre, en zo heel veel speel ik ze ook niet. Degene die ik speel, draaien vaak toch om een (goed) verhaal. Daar gaat het in deze film al mis. Het begin is nochtans veelbelovend, wat me qua stijl een beetje aal Half-Life deed denken. Het zal het alarm geweest zijn. Maar het verhaal is vaag en dun en bedoeld om Henry van hot naar her te sturen om iedereen overhoop te knallen. Jimmy is nog wel geinig, maar badguy Akan is maar saai. Had ook gehoopt op een grotere rol voor Tim Roth.

Wat we vooral krijgen is een waar spektakel geheel met GoPro's gefilmd door de ogen van onze actieheld. Met een breed scala aan guns ragt ie er flink op los, al dan niet hangend uit een vliegtuig, vallend van een brug of springend van een auto. Het gaat maar door en met een bodycount van meer dan tweehonderd hoeft de liefhebber zich niet te vervelen. Doe dit maal heel wat bloed en ingewanden en veel grof geweld direct in je gezicht onder begeleiding van vlotte muziek en je hebt de perfecte film.

Er is alleen een grote maar, en dat kan bij een herziening wel eens veranderen. Ik was na een half uurtje wel een beetje afgestompt. Misschien vermoeidheid, of misschien was de wauw-factor al verdwenen. Door de stijl schudt het scherm voortdurend heen en weer waardoor je enerzijds goed moet blijven concentreren en anderzijds de helft van de actie letterlijk niet ziet. Denk maar eens aan zo'n stukje parcours of hand-to-hand combat. Meeslepend ja, maar mijn smaak wil denk ik toch liever een overview hebben van het hele gebeuren. Third person dus. Daarbij gaat het soms zo snel dat ik alles maar op me af liet komen zonder dat het nog veel indruk maakte, hypnotiserend bijna. In een eventuele sequel graag iets meer verhaal, wat écht brute personages en een betere actie-dosering.