Hardcore Henry (2015)

Rusland / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ilya Naishuller
met Sharlto Copley, Haley Bennett en Danila Kozlovsky

Je herinnert je niets. Dit komt omdat je net bent teruggebracht uit de dood door je vrouw (Haley Bennett). Ze vertelt je dat je naam Henry is en dat je nu een cyborg bent. Vijf minuten later wordt je vrouw ontvoerd. Door wie? Zijn naam is Akan (Danila Kozlovsky), een psychotische tiran met telekinetische krachten en een leger huurlingen. Je bent in Moskou, een stad die je niet kent en waar iedereen je dood wil. Iedereen, behalve een mysterieuze Britse kerel genaamd Jimmy (Sharlto Copley). Hij is misschien een vriend.

avatar van Ajax&Litmanen1
De trailer is exact zoals de film is. Vind je dat niks, niet aan beginnen.

Het is een zwaar brute, heerlijke actiefilm overigens. Jammer als je dit laat lopen als actiefan.

avatar van Daan258
nightbreed schreef:

Ik hou niet van druk/hyper camerawerk en ik ben geen grote fan van actiefilms, vooral niet het soort waarbij 1 man een leger van schurken uitschakelt.

Ik ben het grotendeels echt met je eens en ook ik ben niet een super grote actie film maar in ieder geval heeft dit werkje mij wel goed weten te vermaken.
Maarja, natuurlijk gewoon je eigen keuze he. Als je em niet wilt zien niet kijken.

Gewoon een rechttoe rechtaan Actie / Sciencefiction film, met vooral de nadruk op heel veel actie (lekker hard), die je met een korreltje zout moet nemen (erg overdreven namelijk), maar in dit geval beter kunt bekijken met een pot bier erbij. En als je niets hebt met actiefilms, dan moet je deze film gewoon niet bekijken.

Ik hou wel van een stevige actiefilm, maar dit hysterisch gedoe, hoewel best vaardig gemaakt, gaat me te ver. Zag dat de film is geproduceerd door Timur Bekmanbetov, wiens hand duidelijk is te herkennen. Deze man maakte tot dusverre twee sterke actiefilms(Wanted, Nochnoy Dozor ) en viel daarna vaak in herhaling. Nu geeft hij zijn kennis door aan nieuwe Russische filmmakers, wat zo langzamerhand doet vrezen dat Poetin niet het enige gevaar is waar we voor moeten waken uit die richting. Hardcore Henry bestaat feitelijk uit een eenvoudig trucje(alles in de film word gezien vanuit het perspectief van Henry de actieheld ), wat niet lekker werkt, en na slechtst een paar minuten al flink gaat irriteren. Ondanks een overdaad aan in een moordend tempo gepresenteerd portie bloedvergieten welke zijn gelijke nauwelijks kent, nog tamelijk intelligent in elkaar gezet ook nog. Maar wat bovenal overheerst is dat je vooral vermoeid raakt van de ene na de andere te dik aangezette geweldsexplosie. De over the top bijrol van de normaliter bezienswaardige Copley werkt ook niet mee. Vraag is of de film niet beter was geworden indien Naishuller er voor had gekozen dit verhaal op een meer traditionele manier te vertellen. Ik denk het wel, eerlijk gezegd. En o ja, had Tim Roth de rol van die bad guy gekregen in plaats van die paar seconden die hij nu krijgt als Henry's pappa, dan had dat ook zeker geholpen.

avatar van Koerok
Vreselijk, dat bewegen van die camera de hele tijd.
Leuk bedacht (als gezichtspunt van Henry), maar ik kan daar niet een hele film naar kijken.
Niet uitgekeken, dus ook geen stem.

avatar van Decec
Een matige actie/avontuur/SF/Thriller film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Onrustig camerabeweging, vreselijk...
Goed HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Niet te moeite waard...

avatar van MonkeyKing
"Geweldige Film"

Als je van First Person Shooter games houdt,
dit de First Person Shooter Movie die je niet mag missen!

avatar van K. V.
Whoesh, wat een actiespectakel is dit geworden. Wel een film waar je wat in moet komen, door het speciale camerastandpunt, maar voor de rest een prima film.
De film zit bomvol actie, dus de film heeft niet echt saaie of dooie momenten
Vond hem wel de moeite waard.

avatar van Guines
Call of duty goes GTA style in mother Russia? Tof gegeven en net zo tof uitgewerkt. Heerlijk camerawerk ( kon haast niet mis gaan met dit gegeven ), geweldige actie, veel humor en hilarische personages. Geweldige setting, dit kon echt alleen in Rusland opgenomen worden. Wel kakte het halverwege een beetje in moet ik zeggen, film verloor zijn tempo, vond het eerste gedeelte dan ook een stuk leuker alhoewel het einde wel weer geslaagd was.

Een tweede deel zou ik toejuichen, daar dit gegeven nog genoeg perspectief biedt.

Groots!

Eindelijk een keer een échte actiefilm. Geen onnodig sentiment, nauwelijks plotontwikkeling en geen subtiele grappen. Gewoon keihard knallen. En dat als een soort GTA vanuit de ogen van de hoofdpersoon. Je rolt als het ware zelf over de grond, je schiet de mensen af en vliegt door de lucht. Alles voelt zo ontzettend echt aan, terwijl de film niet eens veel moeite hoeft te doen om het voor elkaar te krijgen. Dit is zoals een actiefilm moet zijn, 90 minuten bruut geweld.

Deze gaat mijn top 10 in als beste actiefilm die ik tot nu toe heb gezien.

avatar van M!tch
Heerlijk, originele no-nonsense actiefilm die iedere liefhebber van het genre gezien moet hebben.

avatar van PEN15
Door enkele mega-coole scenes zoals met de vlammenwerper keek ik al een tijdje uit naar deze heftig spijkerharde aktieflick, maar ik kon niet langer dan 10-15m. Niet zozeer omdat ik me gedesorienteerd voelde, om het nog maar even mild uit te drukken, maar omdat mijn ogen waarschuwingsignalen begon af te geven dat er permanente schade zou ontstaan als ik er niet onmiddellijk mee zou staken. Bijzonder spijtig... want het was zonder enige twijfel heel erg gaaf, ik had er tot zover mogelijk 4,5★ voor over.

Om nou het beeld voor het restant van de film (neem ik aan) zo wild te laten vliegen is niet meer menselijk, het brein kan de beelden niet zo snel verwerken als de film van je vraagt. Gedeeltelijk is dat toch wel aan het camerawerk te verwijten, had dan bijvoorbeeld minder van die wild flitsende 180º tactieken gebruikt waarmee je van links naar rechts gaat in minder dan een seconde. Door dit soort trends kan ik een heleboel films van de laatste jaren gewoon niet zien zoals Rec en VHS. In dit geval is het heel erg betreurenswaardig.

avatar van Flavio
Mwah. Aardige gimmick, maar het gaat snel vervelen. Het voelde alsof ik anderhalf uur op de bank toekeek hoe iemand anders aan het gamen is. Dat gedoe met die avatars was bovendien irritant en de plot lachwekkend slecht. Niet aan mij besteed dit.

avatar van Timothyvdmeer
genoeg vaart om je niet te vervelen. Klein rolletje van Tim Roth...altijd leuke acteur. Hou je van brute actie en one player movies dan is dit jouw film.

avatar van Metalfist
Like my father always said, a grenade a day keeps the enemy at bay

Ik ben altijd wel te vinden voor een lompe actiefilm en hoewel ik eigenlijk naar iets op zoek was met Dolph Lundgren, kwam ik opeens op deze Hardcore Henry uit. Nog nooit van gehoord, maar de aanwezigheid van onder andere Sharlto Copley, Haley Bennett en Tim Roth beloofde een interessante film te geven. Verder me weinig ingelezen waarover dit eigenlijk ging en de eerste minuten waren op zijn minst verbazingwekkend aangezien dit volledig in first person view is geschoten.

Het lijkt dan ook alsof je naar een up to date gebracht versie van games zoals Duke Nukem of eender welke andere first person shooter zit te kijken en dat is een gimmick die bewonderenswaardig de volledige speelduur blijft werken. Had het verwacht dat ik dit na een halfuurtje ging beu zijn maar dat was dus niet het geval. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat het gezelschap waarmee ik de film keek het allemaal net iets minder kon waarderen. Tof ideetje dus en dan is het vooral hopen dat dit een lekker over the top filmpje wordt maar daar blijf je een beetje op je honger wachten. Hier en daar wel eens een leuk momentje, maar algemeen gezien kabbelt dit verder zonder echt interessant te worden. Dat ligt vooral aan het feit dat regisseur Ilya Naishuller het nodig vind om toch ietwat uitdieping in de film te brengen. Het plot met Akan is echter compleet overbodig en de film is op zijn best met knipoogjes naar games zoals telefoontjes krijgen met een nieuwe opdracht of dat je naar een bepaald punt op een kaart moet wandelen.

Rol van Tim Roth is in ieder geval compleet te verwaarlozen, daar moet je Hardcore Henry echt niet voor gaan zien. Sharlto Copley, die de film voor een stuk ook mee produceerde, heeft in ieder geval de meeste fun gehad aan de film. Veel verschillende kleine rolletjes waar hij zich lekker mag uitleven, het is één van de leukste dingen aan de film. Haley Bennett is ook nog leuk als Estelle en dan blijft uiteindelijk nog Danila Kozlovsky over als noemenswaardige naam. Ietwat vreemde rol (en dito personage) maar de invulling van de Rus had toch ook iets beter gemogen. Dit soort personages moet van het scherm schmieren en hoewel Akan over de nodige telekinetische krachten bezit, komt hij toch nooit echt tot zijn recht. Vreemde soundtrack trouwens. Had nooit verwacht een nummer van onder andere The Stranglers en van Queen in deze film te horen.

Vooral een gimmick eigenlijk en het probleem daarbij is dat zo'n dingen niet automatisch voor een goede film zorgen. Interessant om eens gezien te hebben in ieder geval, maar een eventuele sequel (waar in de eindcredits nog naar wordt gehint) hoeft voor mij niet. Voor de meeste mensen blijkbaar want tot op vandaag de dag is er nog geen sprake van een vervolg.

avatar van IH88
“Like my father always said, a grenade a day keeps the enemy at bay.”

Hardcore Henry begint sterk, en de first person shooter benadering levert in het begin veel vermaak op. Maar op een gegeven moment is de nieuwigheid eraf en beginnen de vele actiescènes te veel op elkaar te lijken. De rol van Copley zorgt nog voor de nodige humor, en de gruwelijke moordpartijen zien er realistisch uit. Maar op een gegeven moment wordt ook wel duidelijk dat de film niet veel meer om het lijf heeft. Niet erg en ik had ook niet anders verwacht, maar dat betekend niet dat ik de volledige speelduur heb genoten van Hardcore Henry. Origineel en vakkundig gemaakt is het zeker.

avatar van lars-pixar
Hardcore Henry is een origineel gegeven waar er vanuit een First Person Gaming wordt gefilmd. Het is dus een klein beetje te vergelijken met het found footage filmgenre, maar komt al helemaal overheen met de First Person Gaming mode. Vanuit het gezicht van de hoofdacteur wordt de film volledig opgenomen. Dat houd dus in dat elke menselijke beweging in deze film letterlijk in beeld wordt gebracht. En dat neemt een hoop bewegingen met zich mee. De originaliteit bevat hier en daar wel wat erg goede tot realistische actiescenes. Het nadeel is dat de kijker hiermee wel op de proef wordt gesteld en na verloop van een kwartier de film makkelijk kan uitzetten door irritatie of verveling. Daarbij stelt het verhaal niks voor en is de originaliteit al snel bewezen. Uiteraard heeft de film qua actie wel een hoop te bieden. De makers hebben geprobeerd er alles in te stoppen wat er mogelijk was. En dat brengt Hardcore Henry tot een non-stop, over de top actiefilm!

een behoorlijk goed wegkijkende B-film in het first person perspectief, wat deze film uniek maakt (er zijn al wat films die met hetzelfde perspectief hebben gerommeld, maar die is de eerste film die ik heb gezien op deze manier). Het verhaal is redelijk simpel(het is al boven beschreven), de actie is erg vermakelijk om te zien, het einde vond ik wat minder goed gemaakt, 3.5*

lars-pixar schreef:
Daarbij stelt het verhaal niks voor

Thank god. Daar kijk ik ook geen actiefilm voor.

avatar van Shadowed
Wel ok.

In zijn stijl blinkt deze film zeker uit. Voor fans hiervan, dezelfde regisseur regisseerde de muziekvideo van The Weeknd - False Alarm. Ook zo'n actiefilmpje vanuit een persoon gefilmd. Toch wel een redelijk toffe stijl die ik meer dan kon waarderen.

Jammer dat de film qua actie wat tegenvalt. Er had best wel wat meer actie in gemogen en wat minder saai hoeven zijn. Copley speelt weleens waar een erg bijzondere rol maar overtuigde me niet echt. Benett is er duidelijk ook alleen voor het uiterlijk.

Het idee is helemaal top, de uitwerking daarvan is wat minder. Ik had wat boeiender actie graag welkom geheten, en daar valt dit toch een beetje op tegen. Soms nog wel een leuke scene, maar dan heb je het ook wel weer gehad.

avatar van SmackItUp
Blijft bij herziening gewoon ijzersterk.

Er zijn maar weinig films die doen wat Hardcore Henry doet. Geen groots of onnodig gecompliceerd verhaal, geen concessies, enkel en alleen beuken en rammen. Alles op de uitwerking, en die is geweldig. Had verwacht dat het nieuwe er een beetje vanaf zou zijn, maar er is geen vergelijkingsmateriaal. Zo blijft HH fris aanvoelen en niet aan kracht inboeten.

4,5* blijven dikverdiend staan.