Hardcore Henry (2015)

Rusland / Verenigde Staten / China
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ilya Naishuller
met Sharlto Copley, Haley Bennett en Danila Kozlovsky

Je herinnert je niets. Dit komt omdat je net bent teruggebracht uit de dood door je vrouw (Haley Bennett). Ze vertelt je dat je naam Henry is en dat je nu een cyborg bent. Vijf minuten later wordt je vrouw ontvoerd. Door wie? Zijn naam is Akan (Danila Kozlovsky), een psychotische tiran met telekinetische krachten en een leger huurlingen. Je bent in Moskou, een stad die je niet kent en waar iedereen je dood wil. Iedereen, behalve een mysterieuze Britse kerel genaamd Jimmy (Sharlto Copley). Hij is misschien een vriend.

avatar van sinterklaas

Ja, wat moet je van de film zelf zeggen? Dat het gewoon van het begin tot het einde een aaneenschakeling is van schieten, schieten, schieten, en een paar droogkomische momenten. Hardcore Henry is om te beginnen goed verzorgd gemaakt. Aan het Science Fiction gehalte komt de kijker niks te kort; cyborgs, holograms, klonen, high tech, gelikte computerkamers, kunstmatige intelligentie, vliegende elektronische bolletjes en telekinetische krachten. Henry is een cyborg, alleen nu niet eentje die aan alle voorwaarden voldoet. Deze cyborg is kwetsbaar en sterfelijk en in plaats van dat het lekker ongestoord in een leger iedereen kan neerschieten moet dit beestje wel zoveel mogelijk kogels vermijden. (part machine, part pussy) Hij komt onder mysterieuze omstandigheden terecht in Moskou waar we al snel kennis maken met de eigenzinnige Jimmy (zeg maar op lange termijn gerust Jimmy's. Sharlto Copey steelt hier de rol) die Henry beter schijnt te kennen dan hijzelf. Natuurlijk heeft het corrupte Russische politiesysteem en de overheid interesse in Henry, waarbij onze vrienden maar zelden aan hun rust toe komen. De eindbaas is dan nog de gevaarlijkste met zijn magnetische krachten en is de boosdoener van dit alles. Ja, wat kan je dan doen? Gewoon knallen denk?

En ja, voor de actieliefhebber is dit geen teleurstelling. Maar liefst 95% van de film wordt er geknald, geschoten, opgeblazen, gestoken, gehakt, gezaagd, geraced, geslagen, geschopt, bloed vergoten. Een beetje zoals The Raid maar dan ook nog volledig vanuit een first person oogpunt, waarbij een vergelijkenis met een potentiele computerspel niet misstaat. De straten van Moskou worden er niet bepaald veiliger op, al is het Russische volk overduidelijk wel al iets gewend. En toch voelt dit evengoed totaal niet aan als een blockbuster, meer een beetje de arthouse richting. Maar dat is ook vele malen beter. Zeker tegen het einde begint dat meer op te vallen. Het einde, ja.... ik ben er nog steeds mee aan het puzzelen. Je kan natuurlijk ook geen ramen tellen van een voorbijrazende trein.

avatar van Phantasm
HorrorFan007 schreef:
ik ga kort zijn wat een kut film

Ik ben het helemaal met je eens.

avatar van john mcclane 2
Totaal over THE top snoeihard actie first person style.
Bruut, grof , en soms humor.
Bijvoorbeeld in de vorm van die scène met het paard
Dikke 3,5 *

avatar van Roger Thornhill
Je kan deze film op twee manieren beschouwen : als de ultieme pure filmervaring waarin cameravoering, FX, montage en muziek samenwerken om de kijker een extreme adrenalinestoot toe te dienen, of als de ultieme leegte waarin elke vorm van karakterontwikkeling, motivatie, identificatie en moraal in een orgie van cinematografisch spierballenvertoon vakkundig uit de minimalistische plot is gesneden. Raad eens voor welke benadering ik het meeste voel?

avatar van Filmkriebel
First Person Shooter

Van een game concept een film maken. Je moet al een sterke visie hebben om dit niet te doen floppen. Ik vond dit niet echt een grootse film, maar dit is wel meer de film die "Doom" destijds had moeten zijn. Hier krijg je tenminste wel een authentiek first person shooter gevoel bij, met de power ups en "levels" die alsmaar moeilijker worden en uiteraard een boss fight. Daar stopt het goede nieuws.

Het medium is hier film, en bij een film hoort toch iets meer cinematografische meerwaarde dan een tiental mensen die met een camera op een helm rondlopen. En First Person OK, maar 90 minuten lang?? Voor meer dan een overdosis extreem geweld en eindeloze achtervolgingen was er geen ruimte. Ik sta er wel voor open, maar voorlopig wacht ik op een minder lomp exemplaar dat wat meer biedt. Als ik geen inhoud wil, dan speel ik nog wel eens Quake op mijn PC.

Na 20 minuten opgehouden te kijken.
Super irritant zoals het gefilmd is. Daar wordt je gewoon beroerd van.

De ganse film is alsof je naar een First Person Shooter game zit te kijken.
je ziet alles door de ogen van Henry, wat op geen enkel moment een stabiel beeld oplevert, en bijzonder irritant overkomt.
Tel daarbij de rotslechte soundtrack en je hebt het wel gehad met deze film.

avatar van horizons
Tja, als de bedoeling van de film je al niet ligt (een First person shooter zijn) dan wordt het nooit wat met de waardering voor deze film.

avatar van CorvisChristi
Geweldig!!!! Eén wilde achtbaanrit gezien vanuit een first person-perspectief. En het werkt!!
De actie is weergaloos en praktisch non-stop en wat heb ik gelachen om de compleet geflipte rol(len) van Sharlto Copley. Wat een geweldig acteur is dat toch!
Ultra-geweldadig op een strip-achtige manier, lekker bloederig en goor en het feit dat het grootste gedeelte zich in Moskou afspeelt, maakt het zo mogelijk nog grappiger gezien er continue wel een geflipte Rus op de loer ligt die het op Henry gemunt heeft.
Persoonlijk had ik totaal geen problemen met het schokkerige beeld (alles is te zien en te volgen) en als het er al is, werkt het niet storend, maar juist effectief. In die zin dat de waanzin en chaos er alleen maar door versterkt wordt. Wat past bij een film als deze...

Voor mij één van de meest verrassende actiefilms van de laatste jaren. Super!!!

Leuk om te zien dat de meningen zoals altijd weer flink verschillen. Een 2.0 voor de moeite maar ik zou er nooit meer voor naar de bioscoop gaan, leuk voor mensen die dit soort games spelen anders niet.

avatar van Zeriel
Deze film is goed gemaakt en is behoorlijk origineel.
Je moet alleen wel bestand zijn tegen de vorm die consequent is toegepast.

Ik snap dat mensen hier niet naar kunnen kijken vanwege het fps- camerastandpunt in constante actie, maar dat rechtvaardigt niet om dan maar gelijk de film daarop af te serveren met 1 ster.
De film zit verder gewoon heel goed in elkaar.

avatar van Verhoeven
Voor de Limburgers onder ons. Op 20 + 21 oktober vertoond Filmhuis De Spiegel Hardcore Henry.

broncode
Een van de beste film ervaringen van het laatste jaar. Ja in het begin is het POV style camera werk vermoeiend, maar als eenmaal de film op gang komt is het een rollercoaster. De film zat uitgekiend in elkaar, met geweldige kills en goede soundtrack. De laatse act is adrenaline verhogend en staat voorgoed in mijn geheugen gegrift.
Een parel tussen alle aktie rommel die geproduceerd worden met veel hogere budgetten.

avatar van Gh8st
Een achtbaanrit die erg vergelijkbaar is met een first person shooter als de tegenwoordige Call of Duty games. Erg over the top dus met een cheesy verhaaltje dat er uiteindelijk niet heel erg toe doet.
Het is tof om te zien hoe ze een film op deze manier benaderen en ze hebben het geheel dan ook goed gevuld met indrukwekkende stunts en actiescènes. Een geslaagd experiment wat mij betreft, maar niet iets om (vaak) te herhalen.

avatar van El ralpho
When you play too many videogames

Dat Hardcore Henry een ode is aan de gamers onder ons lijkt als een paal boven water te staan. Ook voor de niet-gamers die van hersenloze actie houden zal dit wellicht prima te pruimen kunnen zijn, maar iedereen die behoefte heeft aan een geloofwaardig plot, fatsoenlijke verhaallijn en personages die meer diepgang hebben dan de achterkant van een dvd hoesje zullen deze film vermoedelijk na 5 minuten wel weer beu zijn. Hardcore Henry is wat de verfilming van Doom had moeten zijn, want qua diepgang en logica wordt verder alles aan de kant gezet. Ook doet de film enorm veel terugdenken aan de Crank titels.

Ben je zelf een gamer, of kun je je indenken dat je het geen probleem vind om iemand anderhalf uur lang shooters te zien spelen in de context van Call of Duty, Doom, Wolfenstein en/of Quake dan kun je Hardcore Henry gerust opzetten en verzekerd zijn van een geslaagde avond. Als bonus krijg je daar dan ook nog een verhaaltje bij, die je echter alleen maar moet zien als een manier om de eindeloze reeks actie scene's aan elkaar te rijgen en die ook niet zou misstaan in -je raadt het al- je favoriete videogame. Als je deze titel in deze context kunt zien is er niks aan de hand, en kreeg ik er persoonlijk ook respect voor wat de makers met een niet al te groot budget hebben weten te bereiken. Als je echter iemand bent die al duizelig wordt als hij vijf minuten naar een video game zit te kijken en dit soort films niet op waarde weet te schatten en afdoet als lomp en dom omdat er geen Oscarwinnend verhaal inzit, dan suggereer ik om jezelf de moeite van het bekijken te besparen.

Goeie film waarin een man ontwaakt en zich helemaal niets meer herinnert. Deze film kijkt letterlijk weg als een first-person-shooter-game. Een leuk concept (alhoewel ik het persoonlijk niet altijd prettig vind kijken). Prima uitgewerkt, en vooral technisch gezien knap gedaan. Een flinke vaart, volop spectaculaire actie en lekker krankzinnig allemaal.

avatar van firepotatoe
Ik moet even bijkomen van de enorme adrenaline kick die deze film geeft. Vooral omdat het non stop actie is vanuit first-person perspectief. Geweldig!! Van begin tot eind heb ik op het puntje van de stoel gezeten. Je moet wel houden van de manier van filmen. First-person perspectief. Dus de hoofdpersoon zie je zelf nooit in the face en de film is misschien chaotisch maar daardoor ook ontzettend levendig.
De film verveeld geen moment. En als je de manier van filmen graag ziet en je houdt van actie dan is dit DE film om te kijken. 5 sterren en die geef ik niet snel.

avatar van TornadoEF5
Tja, een film met veel plus- en minpunten, zo kan je Hardcore Henry wel noemen. Een beetje cult. Het begint allemaal zeer goed, met een beetje mysterie wat hier wel paste, en het pad had daar nog wel meer op mogen voortborduren voor mij. Daarna neemt de actie het wel over, en met momenten wordt het wel een beetje over-de-top. Het nieuwe element: first person view (welbekend van de games) werkt zeer goed voor mij. Ik ben erg benieuwd ben hoe het zou werken mocht het wat minder een actieavontuur zijn. Misschien dat we het nog wel zullen zien in de toekomst, al brengt het ook wel een paar moeilijkheden met zich mee zoals de montage, meer stabiliteit, spraak en hoe een goed verhaal zich daar ook op kan aansluiten. In deze film werkt het dus zeer goed, en zorgt het wel voor enkele surprise momenten. Wat opvalt is dat je ook wel meer in die persoon kan inleven, zo keek ik ook naar boven wanneer ik naar boven kreeg, had ik hoogtevrees en wilde ik echt iets zeggen wanneer ik niet kon spreken (namelijk i love you tegen mijn vrouw).

Het verhaal is best wel oké, maar op het einde ging het wel helemaal uit de bocht om daarna richting een goed einde af te stevenen, en het uiteindelijk toch te verkloten. Durf toch eens die laatste vijf minuten weg te knippen. Verder begon de actie naar het einde toe wel te vervelen. Ik had het gevoel dat het in het algemeen wat minder boeiend werd. Wat ik verder heel erg jammer vond, is dat het te veel een parodie op een shootergame zoals Call of Duty en te weinig op een zelfstandig product. Alle wapens en classes kwamen voorbij, en hoewel je zeker zoiets niet serieus moet nemen (dat doe ik niet), begint het wel te storen wanneer dat dat duidelijk wordt. Het had iets meer een eigen weg kunnen kiezen, zo had ik zeer graag wat meer rustperiodes gewild, en dat het mysterieuze gevoel van het begin nog zou terugkeren (hoewel de mysterie deels wel aanwezig bleef). Geloofwaardig is het verhaaltje ook niet trouwens, maar dat pretendeert en beweert de film ook nergens te zijn, en daar gaat het niet om.

Ik vind het wel een leuk experiment, maar zeker geen meesterwerk.

EDIT: ik zag trouwens veel verwijzingen van videogames terug, zoals het begin leek wel een beetje op de animus uit Assassin's Creed met Lucy, dan al die witte androids op het einde die eigenlijk lijken op een level zombies uit call of duty, een eagle drop uit dying light in een vuilbak en zo zag ik veel verwijzingen naar games (en wellicht ook een paar die ik niet zag).

avatar van Lancher
broncode schreef:
Een van de beste film ervaringen van het laatste jaar. Ja in het begin is het POV style camera werk vermoeiend, maar als eenmaal de film op gang komt is het een rollercoaster. De film zat uitgekiend in elkaar, met geweldige kills en goede soundtrack. De laatste act is adrenaline verhogend en staat voorgoed in mijn geheugen gegrift.

CorvisChristi schreef:

Voor mij één van de meest verrassende actiefilms van de laatste jaren. Super!!!

sinterklaas schreef:
Wat heerlijk, zoals ik al had verwacht. En dat dan nog met een ietwat laag budget..................

Idd, man dat had ik niet verwacht. Ik dacht dat de film tof zou zijn, maar dan dit en je merkt gewoon dat ze echt alles uit het budget hebben geperst. Want dat is dan ook het min punt, jammer dat de Go Pro camera's e.d. niet het niveau halen van de gebruikelijkere film camera's. Maar Wat een rollercoaster en vibe door de hele film. Soundtrack en geluidseffecten ook top en precies op de juiste momenten. Ook geen last van misselijkheid of iets dergelijks.

Het is idd een beetje een mix van Crank, The Raid en game elementen. In een POV/First Person Shooter stijl geschoten met wel echt zijn eigen smoel.

Een film die je zeker met goed geluid moet kijken en beetje volume, want dan met alles wat er gebeurt wordt je als kijker echt nog meer gezogen in de rollercoaster rit 'Hardcore Henry'.

De film is misschien niet voor iedereen, maar houd een open mind en moet zeggen, toch wel netjes gedaan hoor en wat een acteur ook Sharlto Copley. Top.

avatar van umbra
Lekker vette actie, een vd betere in het genre vd laatste jaren. Ik had momenten dat ik me zelf in de film waande als in een game En ja 't ging loeihard, goaaan!! 7.5/10 msschn wel een 8...

POV style camera, first person camera.. hoe dan ook, na 30 minuten was ik kotsmisselijk van die kut camera

avatar van macrobody
Ik kan deze film helaas geen eindoordeel geven, want na een uur of zo moest ik 'm uitzetten anders had ik de boel ondergekotst. Het is echt wel goed gemaakt en perfecte verfilming van een game a la Call of Duty inclusief het gebruik van allerlei verschillende wapens en granaten. Maar een hele film lang is dus blijkbaar te veel van het goede voor mij. De intro was wel supervet en hadden misschien juist wat slow motion effecten ook in de film moeten invoegen.

avatar van Daan258
Heeeelemaal vergeten om op de film te stemmen.

Had hem al een aantal weken geleden bekeken en de film had me echt uiterst goed verrast.
Toen de film begon had ik echt de gedachten dat het niks zou worden. Ik ging de film gelijk vergelijken met Hotel Inferno wat ik echt een vreselijke k*t film vond.
Maar tot m'n grote verbazing zat ik na 30 min kijken de gehele tijd met een glimlach op me gezicht.

Echt keiharde actie en zelfs het camerawerk waar ik eerst erg me twijfels over had omdat ik hier bij andere films echt een hekel aan had had ik er hier helemaal geen moeite mee.
Het verhaal was niet heel bijzonder maar daar draait het ook niet om bij zo'n film. De actie daar gaat het om. En wat ik al eerder zei is dit echt 96 min keiharde actie, bloed, gore enz. van begin tot eind en ondanks dat er zo weinig verhaal inzat ging het zelfs nergens vervelen. Dat is een goed teken voor mij:)
Ook de comedy die ze hier en daar erin hebben gegooid waren best goed en niet vervelend. De soundtrack was ook geweldig, tja heb niet veel negatiefs te zeggen over de film.

Echt een verrassend werkje.

Een dikke 3,5*

Het eerste kwartier is de film overdonderend en spectaculair. Vervolgens begint de pov stijl toch wat te irriteren. Ondertussen is er ook nog geen verhaal of enige karakterontwikkeling in te ontdekken. Als dan de actie maar doelloos doorgaat, er nog steeds geen verhaal is ontdekken is en je koppijn begint te krijgen van de beelden is de lol er vanaf.

avatar van Ste*
Ik was hier wel benieuwd naar. Ik heb normaal gesproken heel weinig met actie en sciencefiction, maar ben op zich altijd wel te porren voor spektakel en 'vette' beelden.

Ik besloot er maar een energydrankje bij te nemen, om mezelf een beetje in de stemming te krijgen voor 96 minuten lang actie en drukte (als ik de recensies hier moest geloven).
Dat energydrankje heb ik halverwege maar door de gootsteen gespoeld om hartklachten te voorkomen, want ook zonder die rotzooi was dit adrenaline genoeg.

Het is in feite natuurlijk gewoon een FPS-spel in filmvorm. Het perspectief, de actie en het geweld sowieso, maar ook de 'opdrachten' en telefoontjes die hij krijgt en de locaties waar hij terecht komt (zoals dat bordeel). Ik heb zo'n spel eigenlijk nooit gespeeld (behalve een klein beetje GTA, waar ik dus de overeenkomsten wel mee zag) dus het was voor mij een nieuwe ervaring, zeker in filmvorm als dit. Héél vet om te zien en altijd leuk als je eens iets tegenkomt dat je nog echt weet te verwonderen.

Wellicht dat dit, door het spelen van dergelijke spellen, voor veel mensen al gesneden en oudgeworden koek is, en dat dat het wat lage gemiddelde verklaart? Want dat dit entertaining is lijkt me duidelijk, en dat het goed gemaakt en origineel (voor een film) is ook, of ik moet heel wat gemist hebben. Meestal kan ik er wel inkomen dat een film niet iedereen aanspreekt, maar in dit geval ben ik toch echt wel verbaasd dat sommigen dit zo laag waarderen.

Het verhaal zelf vond ik er ook wel mee door kunnen, hoewel dat natuurlijk duidelijk op het tweede plan komt. Niet erg lijkt me, met een gekozen vorm als deze.
Overigens heb ik zelden zo'n rare soundtrackkeuze (Don't Stop me Now van Queen, hoe goed het nummer ook is) voorbij zien komen, maar het zij de film vergeven. Heel spectaculair, origineel, goed gemaakt en gewoon entertaining als een malle.

avatar van Ajax&Litmanen1
Hardcore Henry was vorig jaar voor mij een overweldigende bioscoopervaring. Misschien iets té, want ik gaf er uiteindelijk ''maar'' 3,5* voor. Toen de film vorig jaar op bluray verscheen heb ik deze wel meteen gekocht en gister was een mooi moment om de boel eens te herzien. Ik was eigenlijk bang dat dit thuis niet werkte, omdat het first person concept in de bioscoop indrukwekkender is. Maar eigenlijk is het juist andersom; thuis op de bank kijkt dit prima weg, misschien voelt het zelfs wat rustiger voor je ogen nog aan zo. Na een relatief kalm begin ontspoort de film al weer snel en al gauw zat ik er weer helemaal in. Extreem bloederig, agressief, opgefokt en zeker ook humoristisch; Hardcore Henry heeft eigenlijk alles.

Heerlijk dat er eens een actiefilm is die geen behoefte heeft aan een diepgaand plot en die geen gas terug neemt. Sterker, deze film wordt richting het einde toe alleen maar heftiger en krankzinniger en dat is knap, want dat was de film al vanaf het begin. En zelfs totaal misplaatste momenten zoals de shoot out op Queen muziek zijn hier heerlijk geslaagd.

Ik zou niet weten waarom ik mijn 3,5* niet gewoon tot 4,5* verhoog

avatar van nightbreed
Trailer gezien en dat vond ik al meer dan genoeg.

avatar van Daan258
nightbreed schreef:
Trailer gezien en dat vond ik al meer dan genoeg.

Ik zou hem echt een kans geven hoor.
Inderdaad dacht ik precies hetzelfde maar hij is absoluut het kijken waard.

avatar van nightbreed
Daan258 schreef:

Ik zou hem echt een kans geven hoor.
Inderdaad dacht ik precies hetzelfde maar hij is absoluut het kijken waard.

Ik hou niet van druk/hyper camerawerk en ik ben geen grote fan van actiefilms, vooral niet het soort waarbij 1 man een leger van schurken uitschakelt.

avatar van Zwolle84
+1. Ik kan me eerlijk gezegd ook echt niet voorstellen dat de film heel anders is dan de trailer doet vermoeden.