The Terminator (1984)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door James Cameron
met Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en Michael Biehn

In de toekomst vindt er een wereldoorlog plaats tussen de mensen en de machines. De machines sturen een Terminator terug in de tijd. Deze cyborg heeft maar één missie: het doden van Sarah Connor, omdat haar ongeboren zoon zal uitgroeien tot de leider van het menselijk verzet. De mensen sturen guerrillastrijder Kyle Reese terug in de tijd. Hij moet Sarah Connor zien te vinden om haar te beschermen tegen de Terminator. De vraag is: wie vindt haar het eerst?

Gisteren dacht ik "Nou, vooruit laat ik deze toch maar eens een kans geven" en dat ging niet van een leien dakje. De neiging om door te spoelen naar een verlossend einde was bijna niet te onderdrukken, maar ik heb moedig standgehouden tussen al die tyfusherrie en explosies. Wel met het geluid op fluistervolume.

Afijn, dan die seks-scene met die afgrijselijke muziek erbij. Hoe verzin je het? Beeld en geluid detoneerde als een nagel over het krijtbord. Sowieso vond ik het acteerwerk van abominabel niveau en het positieve daarbij is dat de befaamde bodybuilder daardoor niet uit de toon viel.

O ja, de reden waarom de acterende spierbundel en zijn tegenstander terug in de tijd "moesten," is dan weer wel onder te brengen in de categorie humor. Het feit dat de held van de rebellenbeweging bestaat, volstaat uiteraard om niets aan het verleden te veranderen. Wat dan ook exact gebeurde.

Oké, gezien. Eens maar nooit weer.

avatar van FunkStarr
Lavrot schreef:

Zo had ik er zelf eerlijk gezegd nog niet tegenaan gekeken maar nu je het zegt Het is hoe dan ook een soort paradox denk ik.

avatar van JacoBaco
Je kan leuk stoeien met tijdreizen en de verschillende tijdlijnen.

In de toekomst kennen Kyle Reese en John Connor elkaar. Het lijkt erop dat Kyle Reese dus in het verleden (door terug in de tijd te gaan) Sarah Connor zwanger maakt om John Connor te verwekken. En aangezien John Connor in deel 2 haar enige zoon is, klopt het wel. Maar ja, hoe kan diezelfde John Connor dan in de toekomst bestaan? Dat zal dan een andere moeten zijn, want John Connor bestaat al in de toekomst, maar kan in werkelijkheid pas ontstaan wanneer Kyle Reese terug in de tijd gaat.

avatar van Basto
FunkStarr schreef:

Als je ervanuit gaat dat alle verschillende toekomsten tegelijk bestaan, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Maar wij mensen zijn 3 dimensionale wezens en kunnen dat gewoon niet bevatten. Gewoon dom van ons.

In het verhaal van T1 is de toekomst helemaal geen probleem, maar treedt er een tegenstrijdigheid op in het heden (1984), want hoe oud is Kyle Reese in dat jaar?

avatar van JacoBaco
Volgens mij moet hij nog geboren worden in 1984.

avatar van Basto
Zo lang hij zijn jongere zelf niet tegenkomt is er niks aan de hand. Vraag maar aan Doc.

Volgens mij was hij toen 8 à 9 jaar oud, en ... hij komt een oude bekende tegen, maar hij herkent hem niet.

avatar van Lovelyboy
You're terminated fucker!

Filmpje waar veel over te zeggen valt maar die toch vooral het beste te zien is als generale repetitie voor T2, waarschijnlijk één van de beste actiefilms ooit. Ik herinner me de film als onderwerp op school, de basis school om precies te zijn, en dat klasgenoten van pak uhm beet 11 á 12 die film zagen. Iets waar bij mij thuis absoluut geen sprake van was. Ik weet nog dat mijn vader het had over de scene met het 'oog', iets wat erg tot verbeelding sprake, maar dat het uitgesloten was dat ik zoiets kreeg te zien. Nu kijk ik er op terug en moet ik toch zeggen dat het me voor die tijd een film met expliciet veel geweld is.

Terug naar de film, wat een vreselijke scooter heeft Linda, de muziek is best aardig met de bekende tune maar soms ook niet om aan te horen, en de drie jonge punks in het begin toont een erg jonge Bill Paxton. Ander opmerkelijk momentje is het mysterieuze flesje op tafel in de club. Ze gaat zitten en er staat niets, het moment dat de scène gerekt moet worden staat er opeens wel iets, uit het niets, dat ze per ongeluk om kan gooien. En zo zijn er meer dingen die soms ronduit slecht geacteerd zijn en weinig meer dan effectbejag hebben. Het geluid in de 'toekomst' schietscenes is ook verschrikkelijk.

Toch is de film prima te pruimen op zijn stevige geweld. De duistere sfeer met die muziek doet het ook erg goed en Cameron laat zeker zien oog te hebben voor mooie momenten, opnames en bv de opbouw naar de shootout in de disco is erg goed. Actietechnisch en filmisch gezien zitten er hele mooi momenten in de film. Tenslotte ziet de robot er op het einde soms heel goed uit, maar zijn er van de typische 'matige' momenten waar een film zijn cultstatus aan kan ontlenen. Laatste onderwerp, de ingewikkelde tijdsparadox die volgens velen niet zou kloppen. Wellicht dat we de rationele beschouwing van tijd en volgorde moeten laten voor wat het is en moeten denken in de vorm van voorbestemming. Hij zou er toch wel komen, de Terminator was slechts een reden.

Aardig voor een keer, vooral de sfeer die erg goed is, toch absoluut inferieur aan T2, bijna gelijke strijd met T3 die het met zijn spektakel en vermaak toch nipt van de mooie sfeer van T1 wint.

avatar van FlorisV
Mijn favoriet uit de reeks. Ten onrechte als actiefilm aangemerkt, dit is een sf thriller met horror elementen. Bepaalde effecten zijn zeker gedateerd (het namaakhoofd van Schwarz, de stop motion robot) maar over het algemeen is toch duidelijk het visuele genie (en de obsessie met machines en trucks) van Cameron al zichtbaar, zeker in de scenes die de grimmige toekomst tonen. Eigenlijk zijn er 2 elementen die deze film voor mij ver boven de andere uit de reeks uittillen: Michael Biehn en de soundtrack van Brad Fiedel. Nu zit er ook een wat mindere synth stukjes bij (teveel random toetsaanslagen bij bepaalde achtervolgingen) maar dit blijft veruit de meest sfeervolle Terminator en dat mag voor een belangrijk deel aan Fiedel mogen toegerekend. Natuurlijk is Schwarz ook geknipt. Verder mag toch bewondering opwekken het zeer beperkte budget waarmee Cameron gewerkt heeft. Wat ik wel vreemd vind is dat Terminator 2 zekere updates gekregen heeft (de stuntman op de motor die te duidelijk niet op Schwarz leek is aangepast) maar dat de mindere effecten hier gehandhaafd zijn gebleven en er nooit een Special Edition is gekomen. Misschien uit respect voor het harde werk van de crew want talent hadden ze zeker. Het steekt verder ook niet uit als een zere duim, daarvoor is het geheel gewoon veel te effectief in het transporteren van de kijker.

avatar van FlorisV
De filosoof schreef:
De CGI is slecht maar de film is evengoed spannend.

De film bevat 0 CGI, dat kwam pas in deel 2. Volgens mij is uitsluitend gebruik gemaakt van praktische effecten: makeup, animatronics en stop motion. Dus alles wat je ziet is fysiek, alleen niet perse op de schaal van hetgeen vertoond wordt.

Dit was even schrikken om deze film na 20 jaar weer te zien. Hij heeft de tand des tijds totaal niet weerstaan. Ook is het verhaal erg matig en totaal niet spannend of boeiend. Jammer. Deel 2 is met afstand de beste uit de serie. Daar zit ook veel meer tempo in.

avatar van Grindhouse62
Ik kijk en herzie heel veel films vanuit mijn eigen enorm gigantische videotheek/collectie, zo heb ik eergisteren The Terminator na weet ik hoeveel jaren weer eens herzien. Blijft aangenaam kijkvoer. Ik kijk gemiddeld elke dag sowieso 2 films of meer.Ik ben een liefhebber van o.a exploitatiefilms, B-Films en oude films wereldwijd en alle genres. Mij oudste film uit mijn collectie is uit 1915. Als de film Engelstalig of Duitstalig is gesproken dan ben ik niet afhankelijk van ondertitels, is de film anderstalig bv. Chinees e.d. dan zijn naast Nederlandse, de Engelse ondertiteling ook prima Ondanks mijn tik van herzieningen, ga ik natuurlijk ook iets nieuws niet uit de weg en hou het aanbod van Netflix in de gaten.

Ik zag de film niet lang geleden weer eens op t.v., terwijl het misschien wel zo'n 10 jaren geleden
was dat ik de film voor het laatst zag. De film komt weliswaar heden wat gedateerd over, maar
was destijds volgens mij tamelijk vernieuwend of op z'n minst verrassend, en verdient ook terecht
de status van een klassieker. Het verrassingselement is er na meerdere kijkbeurten natuurlijk
wel vanaf, maar dat laat de klasse van deze film onverlet, die vooral uitmunt in een niet aflatend, meeslepend tempo met tal van beklijvende scenes. Het vervolg Terminator 2: Judgment Day was
natuurlijk ook geweldig, en uitbundiger met meer mogelijkheden voor speciale effecten, maar
miste daarmee ook de pionierende charme van The Terminator. The Terminator kijkt ook na
de zoveelste herkijkbeurt gewoonweg weg als een onverstoorbare, klinische actiefilm met een
geweldige Schwarzenegger als een maar niet te elimineren androide. Unieke film, die zowel
Arnie als de regisseur Cameron definitief op de kaart zette.

avatar van Federer76
Jos2 schreef:

De mythologische aspecten spatten van het doek! Vind ze nog mooier dan in bijv. The Matrix. De toekomstige Messias (met de initialen JC...) zal geboren worden door iemand die feitelijk nog niet bestaat. We hebben het hier als het ware over een onbevlekte ontvangenis. (Rings a bell?)

Het verhaal van de eerste Terminator is echt schitterend, vol met drama dat uit een griekse tragedie lijkt weggelopen, vele malen interessanter dan de doorsnee genrefilm. En het karakter van Sarah ontwikkelt zich prachtig. Van huppeltiener naar zelfbewuste strijdbare vrouw. Da's toch anders dan de bijna obligate verandering van machine naar machine-met-wat-meer-begrip-voor-de-mensheid in deel 2.
De terminator mag dan minder geavanceerd zijn dan die rakker in deel 2, ik vind Arnold in deze een absoluut geniale belichaming van Het Kwaad. Alhoewel het dat, strikt genomen, niet is. Het is een emotieloze machine, wat een huiveringwekkende blik is op de Nietschiaanse übermensch. The Terminator is een ideëenfilm, ondanks de opwindende adrenalinestoot. T2 is een uitstekende actiefilm.
Schitterende review! The Terminator is idd een ideeënfilm,visionair,dystopisch en met kenmerken van het film noir genre.

avatar van xxERWINxx
Naar aanleiding van de nieuwe Terminator film (2019) ben ik alle delen weer eens aan het herbekijken.
Te beginnen weer met dit 1e deel, in deze film zien we het verhaal achter Sarah Connor en wat haar te wachten staat, in deel 2 is de jongen (zoon) ook te zien.
Deel 2 zit meer actie dan deze, maar deze film is ook wel nostalgisch vooral de scene in het politie bureau was erg goed.
Op naar deel 2

avatar van Simon Belmont
Net als de persoon hieronder is de uitgave van Terminator Dark Fate de reden dat ik deze klassieker opnieuw heb bekeken. Daarbij heb ik mij uitermate goed vermaakt. Oké, het is een film uit de jaren 80 en dat is goed te zien. Sommige zaken krijgen extra veel aandacht, zoals angst en geweld, en andere zaken helemaal niet, zoals relaties. Nou....dat vond ik wel prettig. Het verhaal was namelijk steengoed en het einde formidabel. Zoals het fotomoment van Sarah Conner. De 5 sterren zijn dik verdiend.

avatar van wilofski
Net opnieuw gekeken en ik heb me super verbaasd hoe goed de film ineen steekt.
Oké, dat de actie en spanning top is zou niet als een nieuwtje mogen komen.
De verhaallijn zelf is gewoon heel consistent goed opgebouwd en fijn om te volgen.
Maar vooral: alle scènes kloppen gewoon, niemand doet onlogische domme dingen maar mensen reageren zoals een normale mens.
Extra bonuspunten voor een pracht vrouw in de hoofdrol die niet een hulpeloos lappenpoppetje is, wat nog al eens durft te gebeuren in jaren 80 films (ja Indy, ik kijk oa. naar u).

Ongelofelijk ook wat er allemaal gestoken is in een film van een goed anderhalf uur.
Dat er niet al te drammerig of nodeloos emotioneel wordt gedaan is ook mooi meegenomen.

Bizar goed allemaal voor een actiefilm.

Enigste minpuntje is misschien die stop motion terminator, al een geluk kwam die niet al teveel voor.

Tarkus schreef:

Opnieuw bekeken, dit maal op Blu-ray.
Het is en blijft een fantastische film, en op deze Blu-ray heeft het geluid een enorme boost gekregen, wat het allemaal toch wat spectaculairder maakt.
Verder heb ik weinig toe te voegen aan mijn eerdere commentaar.

Nogmaals, naar aanleiding van een zesde film opnieuw de ganse reeks bekijken.
Geen verdere commentaar nodig, is en blijft een uitstekende film.

Supernatural schreef:
een superfilm. ben gek op de terminator films al vind ik deel 2 het allerbeste deel. dat gebeurt niet vaak met films.maar dit deel is zeker ook zeer goed.

Gisteren herzien.heb weer genoten.blijf bij mijn vorige mening.ik ben alle delen weer aan het zien omdat ik de nieuwe ook zien wil en om in het verhaal te komen zie ik graag alle delen weer terug.

Geniale SF film met anabole Arnold.
Lekker vlot en spannend. Met prima special effects voor toen.
Echt een klassieker die je gezien moet hebben. Ook de latere delen zijn super. Ik ben fan.

avatar van FunkStarr
Toch een halfje eraf, omdat ik me toch lichtelijk stoor aan het geschreeuw vooral op het eind, en sommige scenes waarin logica ver te zoeken is. Een mooi voorbeeld is in het politiebureau als Sarah eerst een kogelvrij vest krijgt en even later wanneer de Terminator het politiebureau in stormt laten alle agenten zich afknallen zonder ook maar te denken aan een kogelvrij vest? Ook van enige dekking hebben ze blijkbaar nooit gehoord. En het moment dat meneer de psychiater naar buiten loopt en Arnold niet opmerkt is ook wat onrealistisch. De liefdes en pauze scenes halen ook een beetje de vaart eruit en worden toch net iets te lang doorgetrokken. Desondanks blijft het natuurlijk een fantastische film.

avatar van alexspyforever
Vroeger wel eens op TV zien passeren maar nooit in zijn geheel gezien. Er komt tijdreizen aan te pas. Eens dat je karakters gaat laten reizen naar verleden of toekomst dan klopt er op een gegeven moment niet veel meer van. Dat terzijde ik vond het geen vreselijke film maar ook verre van een film die zo een hoog gemiddelde waard is. Als we de houterige bewegingen van de terminator in zijn ware gedaante in het laatste kwartier te zien krijgen, het voelt gedateerd aan. Toch zijn eigenlijk dat de beste momenten. In zijn Arnold Schwarzenegger omhulsel komt er van de termiantor ook geen dreiging uit. Arnie moet gelukkig niet al te veel acteren want dat is niet zijn sterkste kant, laat hem maar de actieheld uithangen. Ondanks het label actiefilm zijn er behoorlijk wat saaie scènes. Zoals die andere films van Cameron zijn er flauwe dialogen, platte personages, flutverhaaltje en matig acteerwerk. leuk voor tienerjochies destijds en nu voor volwassen mannen die af en toe nog zin hebben om de innerlijke puber in zich nog eens los te laten.

avatar van Ajax&Litmanen1
alexspyforever schreef:

Hoe kan je nou zeggen dat er van Arnold zijn versie geen dreiging af komt? Hij vermoord hier ijskoud tig mensen op brute wijze, zonder een greintje emotie (aangezien hij een robot is). Als je de stukken in de bar of op het politiebureau niet kan waarderen, dan zal je denk ik niet erg van actiefilms houden.

Het enige wat juist anno nu niet sterk meer is, is dat einde met het robot-skelet. Dat is echt achterhaalde rommel, ook al is het charmant gemaakt.

avatar van alexspyforever
Ajax&Litmanen1 schreef:

Daar heb je inderdaad gelijk in, dat was te kort door de bocht van mij. De mensen zijn meestal wel al dood voor ze het weten dat dan weer wel en hij viseert enkel 1 persoon en die hem in de weg lopen hebben dan maar pech. Toen hij instapte bij de jongen in de vrachtwagen en zei "get out" daar zou ik hetzelfde hebben gehandeld. Maar het was niet van oh jee hij zet de hele stad in rep en roer en niemand durft buiten te komen. Hij wordt trouwens geen robot genoemd maar een cyborg
Maar ik dacht dat een cyborg een mens was met elementen van een robot. Arnie was eerder een robot met een menselijk omhulsel. Ja ok die scènes met de robot skelet zijn knullig maar zo een robot met die rode ogen ik vind het schrikwekkender dan een gast met zonnebril die geen emoties toont.