The Terminator (1984)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door James Cameron
met Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en Michael Biehn

In de toekomst vindt er een wereldoorlog plaats tussen de mensen en de machines. De machines sturen een Terminator terug in de tijd. Deze cyborg heeft maar één missie: het doden van Sarah Connor, omdat haar ongeboren zoon zal uitgroeien tot de leider van het menselijk verzet. De mensen sturen guerrillastrijder Kyle Reese terug in de tijd. Hij moet Sarah Connor zien te vinden om haar te beschermen tegen de Terminator. De vraag is: wie vindt haar het eerst?

867 BERICHTEN65 MENINGEN

avatar van IH88
geplaatst op 17 juli 2015, 12:05 uur, permalink
Prima film met fantastische actiescènes en een onheilspellende sfeer. Schwarzenegger en Hamilton zijn geweldig op dreef, maar de acteur die Kyle speelt is miscast en heeft totaal geen uitstraling. De special effect zijn hopeloos, Star Wars en Alien 1 zijn ouder en hebben het op dit gebied veel beter voor elkaar, maar toch heeft het ook wel zijn charme. De film mag dan de tand des tijds niet helemaal hebben doorstaan, vermakelijk is het allemaal wel en met Terminator 2 werd het alleen maar beter.

avatar van Iron Maiden
geplaatst op 17 juli 2015, 14:50 uur, permalink
Je snapt dat het budget voor deze films ook wel iets hoger lag.

avatar van JacoBaco
geplaatst op 17 juli 2015, 15:05 uur, permalink
Alien (1979) en Star Wars (1977) hebben hetzelfde budget. Namelijk $11 miljoen. Althans, als het klopt wat er op IMDb staat! Terminator moest het doen met nog geen $7 miljoen. Alien is er goed vanaf gekomen na al die jaren, maar Star Wars is inmiddels zo vaak opgepoetst, dat volgens mij niemand zich meer het origineel kan herinneren. Als je dat nu gaat kijken na al die jaren, dan schrik je waarschijnlijk ook wel.

Overigens vind ik Michael Biehn uitstekend met volop uitstraling! De nieuwe Kyle Reese gespeeld door Jai Courtney heeft pas echt de uitstraling van een natte WC rol.

avatar van Lennon
geplaatst op 17 juli 2015, 23:48 uur, permalink
Destijds erg interessante film, mede door verhaal. Maar allang ingehaald door deel 2 en nog meer door de tijd. Kost nu Anno 2015 veel moeite om m uit te kijken.

avatar van FunkStarr
geplaatst op 25 juli 2015, 11:20 uur, permalink
JacoBaco schreef:
Super al die positieve berichten nu bij T-1. Heb de film vorige week weer herzien. Dit is de enige echte Terminator film voor mij! T-2 is ook fantastisch, maar er zijn net even te veel zaken die ik graag anders had willen zien. Deel 1 daarentegen doet het helemaal goed! Nou ja, bijna dan! Dus geen 5 sterren omdat de film net niet perfect is. Het is flauw, maar de effecten en soms ook de muziek hebben de tand des tijds niet doorstaan. Terwijl Alien 1 dat bijvoorbeeld wel voor elkaar heeft gekregen. Maar wat geniet ik van T-1! De film is zo lekker grimmig! Het ietwat sombere sfeertje, weinig maar zeer geslaagde (subtiele) humor en een ijskoude moordmachine in de vorm van Arnold Schwarzenegger! Hij/het is zoooo beangstigend goed!

👍 Wat een film blijft dit toch. Ik zit zwaar te twijfelen tussen 4,5* of 5*, hij is net niet perfect maar toch ook weer wel 🙂. De muziek klinkt misschien wel erg 80's, maar ik vind het nog steeds leuke deuntjes en perfect in de tijdsgeest van de film passen. Ik ga hem toch verhogen van 4,5* naar 5*.

geplaatst op 26 juli 2015, 22:21 uur, permalink
Hoe fantastisch terminator 2 ook is ik vind deze toch net iets beter.
Het is een rol die voor Arnold op het lijf geschreven is en ondanks zijn gebrek aan acteertalent doet hij het super goed.

De spanning is om te snijden een van de spannendste films ooit wat mij betreft.

Echt een klassieker the terminator wie kent hem niet. 4 sterren

avatar van blurp194
geplaatst op 10 augustus 2015, 23:37 uur, permalink
Superfilm.

Ter gelegenheid van het nieuwste deel in de serie het eerste deel weer eens opgezocht - en hoewel ik nog wel wist dat het een goeie film was, verraste hij me toch nog. Sterker nog, ik zit nog wat te twijfelen welk deel ik nou eigenlijk beter vind - deel 1 of deel 2. Deel 1 heeft in ieder geval voor dat de focus veel nauwer is, en daardoor komt de grimmige sfeer veel beter door.

Arnie - toen nog niet zo heel bekend - is werkelijk geniaal als de Terminator. Alles aan zijn gedrag en mimiek straalt robot uit, tot en met zijn stem aan toe. Hij heeft misschien niet de naam om een heel goede acteur te zijn, maar laat hier wel degelijk wat zien. Ook Linda Hamilton is steengoed - ik las ergens terug dat Rosanna Arquette voor de rol in de running was, maar da's toch beter uitgepakt zo. En Michael Biehn krijgt nogal wat kritiek hier, maar doet het wat mij betreft prima.

De effecten worden ook vaak genoemd, maar zijn wat mij betreft nauwelijks achterhaald - en spelen eigenlijk ook niet zo'n heel grote rol, het verhaal is ijzersterk en wordt met een erg goeie timing gebracht - en het helpt ook nog eens dat de cameravoering het verhaal goed steunt. Da's toch wel de inbreng van James Cameron vooral denk ik, het kenmerkt al zijn films - zowel het sterke verhaal als de cameravoering samen, bedoel ik dan, en dit verhaal is natuurlijk wel echt onwaarschijnlijk goed gebleken. Wie kent tenslotte de Terminator niet. Een icoon.

Enige wat de film terug in de tijd plaatst is de big-hair kapsels en de muziek. De soundtrack ligt me nu echt niet meer, dertig jaar geleden zou ik dat mooi gevonden hebben denk ik.

avatar van stefan dias
geplaatst op 11 augustus 2015, 10:00 uur, permalink
Het is gewoon een heel goed scenario, iets wat bij actiefilms wel eens verwaarloosd wordt en de sfeer is heel donker, grimmig en absoluut top.

avatar van The_CrY
geplaatst op 21 augustus 2015, 23:21 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een hele goede actiefilm. Ik ken The Terminator eigenlijk vooral alleen van deel 3, welke mij niet zo boeit. Nu dan eindelijk eens de goede twee eerste delen langs. Deze valt me niet tegen. Sarah Connor maakt een geweldige ontwikkeling door, Schwarzenegger is (hier nog) een overtuigende en dreigende Terminator, en de film is duister en onderhoudend. Het karakter van Kyle Reese is wel een maffe, want serieus, dat hij de politie verhalen over de toekomst gaat vertellen getuigd toch van een beetje kansloosheid, en ook dat hij verkondigt verliefd te zijn op de moeder van zijn held is toch een beetje creepy. Maar goed, dat maakt hem wel menselijk. Hij is tenslotte opgegroeid in een wan-wereld, dus een beetje geschiftheid valt m niet kwalijk te nemen.

ipman-99
geplaatst op 11 september 2015, 8:25 uur, permalink
"Fuck you, asshole." ... 😜 " !!!

Fantastische klassieker (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'The Terminator 1' is voor mij pure nostalgie.
Een klassieker die ik al ontelbare keren heb mogen en kunnen bewonderen.
De zoveelste heropfrissing is bij deze weer een feit anno 2015, mede ook door het nieuwe deel.
Een film die in mijn ogen ruimschoots overeind blijft staan met die typische jaren '80 sfeer.
De muziek/soundtrack is ondertussen legendarisch te noemen.
De actie en effecten make nog steeds indruk op die heerlijke 'old school' manier waarvan
ik nooit genoeg kan krijgen.
De cast met o.a Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en Michael Biehn mogen
er zeker en vast wezen 😉 ! Uiteraard is het Arnold die indruk weet te maken als de coole
charismatisch Terminator ... en dan nog als de slechterik 😉 !

geplaatst op 25 september 2015, 10:48 uur, permalink
Tarkus schreef:
Wellicht de Blockbuster van 1984 deze film.
En ik vond de film in die tijd al geweldig, en dat is ie nog steeds, al komen de special effects nu wel wat oubollig over.
Maar het verhaal is prima en de vertolkingen zijn ook best goed.
Het was de film die voor Schwarzenegger de doorbraak betekende maar ook die voor Linda Hamilton, die hier een status mee verwierf als Sarah Connor en altijd wel met dat karakter zal verbonden blijven, net zoals Sigourney Weaver dat had met Ellen Ripley in de "Alien" filmen.
Het was de eerste film uit een reeks van 3, maar zeker niet de beste....

Opnieuw bekeken, dit maal op Blu-ray.
Het is en blijft een fantastische film, en op deze Blu-ray heeft het geluid een enorme boost gekregen, wat het allemaal toch wat spectaculairder maakt.
Verder heb ik weinig toe te voegen aan mijn eerdere commentaar.

avatar van DVD-T
geplaatst op 28 september 2015, 23:56 uur, permalink
Een film waar er veel wordt gepraat. Zal ook zeker te maken hebben met het budget wat voor handen was. Maar het duurt wel erg lang voor het op gang komt en het verhaal lekker gaat lopen. Het verhaal en elementen die aan ons worden getoond bevatten natuurlijk erg veel originaliteit en creativiteit. Het verhaal heeft vele lagen en door het tijdreis gegeven kan het zoveel kanten op. De actie en effecten zijn misschien wat gedateerd, maar houden zich, met uitzondering van Arnie in de badkamer, nog erg goed staande. Erg goede film, maar vind toch het tweede deel het beste binnen de serie.

geplaatst op 10 oktober 2015, 11:00 uur, permalink
Ik zie tot mijn schrik ineens dat ik deze film nooit beoordeeld heb in al die jaren dat ik Moviemeter lid ben...... 😕 Apart. Kunnen berichten en stemmen per ongeluk uit systeem verwijdert worden automatisch? Hoe dan ook kan ik mij herinneren dat deze eerste "Terminator" in 1984 veel indruk op mij heeft gemaakt kwa actie en spektakel. Een van de eerste films die ik ook zag van Schwarzenegger, eveneens imposant. Effecten zagen er (voor die tijd) gelikt uit. De eerste twee Terminators maakten sowieso wel indruk op mij. Daarna werd het toch wel wat minder.

avatar van stefan dias
geplaatst op 17 oktober 2015, 14:09 uur, permalink
Mja, herzien en de tand des tijds heeft er toch een klein beetje aan geknabbeld. Maar om deze liefde nu helemaal af te branden, nee, dat kan ik niet over mijn hart krijgen…

geplaatst op 25 oktober 2015, 23:16 uur, permalink
Prachtige film over een toekomstige oorlog tussen mens en machine die in het heden wordt uitgevochten. Een sterk verhaal dat gewoon goed in elkaar zit. De actie-scenes zijn uitstekend en vooral spannend in beeld gebracht. De dreigende muziek past goed bij de vrij donkere toon van de film. Deze doorbraakfilm van James Cameron heeft natuurlijk ook nog één van de bekendste filmquotes.

avatar van Bastian5

geplaatst op 30 oktober 2015, 23:36 uur, permalink
Als je hem in 2015 voor het eerst kijkt is deze film verre van goed. Leuk simpel verhaaltje met een beetje actie.

Blijf niet te veel vasthouden aan de klassiekers

avatar van IcU
geplaatst op 23 november 2015, 20:19 uur, permalink
Herbekeken. Wat een fijne film blijft dit toch. De prent heeft qua effecten en zeker muziek de tand des tijds niet doorstaan, maar dat voegt alleen maar toe aan de charme.

Opvallend na de zoveelste kijkbeurt is hoe heerlijk de slowmotion gebruikt is. In de discotheek scene heeft het echt een meerwaarde. Tegenwoordig wordt de slowmo functie te pas en te onpas gebruikt, maar in deze scene is precies alles uitgedacht en weet het een enorme spanning op te bouwen. Echt een groots gevoel met veel dreiging.

geplaatst op 20 december 2015, 10:26 uur, permalink
Stond op Netflix en de moeite genomen om deze klassieker eens te bekijken. Aangename film, maar komt wel wat gedateerd over. Het verhaal is top, de invulling van de personages is ook de moeite en de spanning is meeslepend. Enkel de special effects (de robot in het laatste halfuur, de scènes uit de toekomst, ...) zijn totaal achterhaald. Wel enkele iconische scènes: Schwarzenegger die uit de toekomst komt, naakt en gehuld in rook. Of het I'll Be Back gedeelte. 🙂

Leuke film, en ik ben benieuwd naar deel 2, aangezien die meestal als beste geboekstaafd staat.

avatar van IH88
geplaatst op 26 december 2015, 11:50 uur, permalink
“You’re terminated, fucker.”

Toch nog even herzien omdat ik de eerste keer wat afgeleid was en hij is me een stuk beter bevallen. The Terminator is harder en explicieter dan Judgment Day, met fantastische actiescènes en een onheilspellende sfeer. Arnold Schwarzenegger en Linda Hamilton zijn geweldig op dreef en vooral Hamilton weet na een aarzelend begin de rol van Sarah Connor eigen te maken en vooral in het laatste gedeelte stijgt ze naar grote hoogte en komt het iconische personage echt tot leven. Ik blijf Michael Biehn niet geweldig vinden als Kyle Reese maar hij is zeker niet slecht en hij heeft een aardige chemie met Hamilton. Na Jai Courtney in Genisys is alles een verbetering.

De special effect zien er wat gedateerd uit maar de spanning en soms keiharde actie maakt veel goed. Regisseur James Cameron verdient een groot compliment voor dit inventieve en avontuurlijke sciencefiction verhaal met iconische personages en een ijzingwekkende sfeer die de hele film constant voelbaar is.

avatar van Thomas83
geplaatst op 29 december 2015, 19:43 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze vind ik eigenlijk toch wel duidelijk nog wat beter dan de tweede film nu ik de reeks weer opnieuw aan het kijken ben. Deze is al een stuk meer een typische en heerlijk lopende blockbuster dan in mijn herinnering. Een van de besten ooit. In vergelijking met Judgment day nog een stuk grimmiger en sfeervoller, veel meer stijl en mooie cinematografie, een fantastische soundtrack die de muziek van Judgment Day overklast.

Op de misschien wat al te cheesy en aangedikte scènes die zich in de toekomst afspelen na zou ik de film haast perfect willen noemen tot en met de aanval op het politiebureau. Daarna zakt het niveau iets in maar is de film nog altijd goed, en het einde is dan weer haast perfect met een waardige grootse finale en mooi rustig einde met net genoeg sentiment om het niet klef te laten worden. Een meesterwerk wat mij betreft. Een van de beste blockbusters ooit gemaakt.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 11 april 2016, 12:42 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film die z'n stem op het SF-actie-genre heeft gedrukt zoals maar weinig voor of na hem, in de orde van Alien, Blade runner en The matrix. Zo stijlvast als die drie monumenten is hij niet, maar de opwinding die Cameron in zijn toch vrij simpele achtervolgingsplot weet te leggen is nog altijd ongeëvenaard, dankzij handige karaktertyperingen, de juiste dosis zwarte humor (“Hey buddy! Got a dead cat in there or what?” en in Terminator-vision zien we “Possible response : Yes/no // Or what? // Go away // Please come back later // Fuck you, asshole // Fuck you”, maar natuurlijk ook “Wash day tomorrow! Nothing clean, right?”), de uiterst effectieve synthesizermuziek, het gebrek aan sentimentaliteit, catchy dialogen (“Come with me if you want to live!”, "That Terminator is out there. It can’t be bargained with, it can’t be reasoned with, it doesn’t feel pity, or remorse, or fear. And it absolutely will not stop, ever, until you are dead!"), zeer fraaie fotografie (althans op de uitstekende transfer van mijn Special Edition-dubbel-DVD) en bovenal de creatie van zowel een ikoon als een superster. Nog altijd ontzettend vermakelijk, scherp, snel en krachtig. Kleine minpuntjes (het slechte hoofd waaruit de Terminator zijn oogbal haalt, de hortende en stotende manier waarop het metalen skelet op het einde zich soms voortbeweegt en de gedateerdheid van de muziek zo af en toe) doen niets af aan de lol en neem ik de koop toe.

avatar van supadragon8
geplaatst op 27 mei 2016, 15:02 uur, permalink
Tijdloos, vind het nog steeds prachtig hoe de film donkere en angstige sfeer ademt.

geplaatst op 8 juni 2016, 18:16 uur, permalink
Deze film is voor mij een klassieker! Wel gedateerd natuurlijk maar oh oh wat een vette actiefilm!. Persoonlijk zie ik Arnie liever als de slechte terminator in plaats van de coole goedzak uit de latere delen. Echt op zijn lijf geschreven. deel 1 zal dus ook altijd mijn favoriet blijven van de reeks.

geplaatst op 8 juni 2016, 18:16 uur, permalink

avatar van des1
geplaatst op 20 juni 2016, 18:04 uur, permalink
Gewéldig! Klassieker. De relentless pursuit in de film, angstaanjagend... Maar ongetwijfeld ook geënt op de robot gespeeld door Yul Brynner in Westworld. Die bleef maar gaan. Zoutzuur gooien... in brand steken.... Nix hielp. Eén van de weinige films waarbij de sequel nog beter is. Deze 4*, Terminator II 5*.

avatar van FunkStarr
geplaatst op 21 juni 2016, 11:49 uur, permalink
Bijna op alle fronten beter dan de sequel. Toch doen meerdere herzieningen voor mij persoonlijk de film niet veel goeds. Het is lastig uit te leggen maar helaas wordt de film voor mij niet beter na meerdere kijkbeurten. Blijft hoe dan ook een absolute parel in de filmwereld.

geplaatst op 18 september 2016, 15:02 uur, permalink
Is en blijft een echte klassieker.