The Terminator (1984)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door James Cameron
met Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en Michael Biehn

In de toekomst vindt er een wereldoorlog plaats tussen de mensen en de machines. De machines sturen een Terminator terug in de tijd. Deze cyborg heeft maar één missie: het doden van Sarah Connor, omdat haar ongeboren zoon zal uitgroeien tot de leider van het menselijk verzet. De mensen sturen guerrillastrijder Kyle Reese terug in de tijd. Hij moet Sarah Connor zien te vinden om haar te beschermen tegen de Terminator. De vraag is: wie vindt haar het eerst?

avatar van jippie2010
Deze week voor het eerst van mijn leven deze film gezien.
Ik weet dat deze film een bepaalde cult-status heeft, maar ik heb de film met moeite uitgekeken.
Wat mij betreft kan deze film de tand des tijds niet doorstaan,
en is deze film zonder enige context eigenlijk maar een matige middenmoter.
Ik vind het dan ook lastig te beoordelen. Voor nu een gulle 3 sterren. *3.0

Vermakelijke en na zoveel jaren misschien ook een beetje een komische film.

avatar van Capablanca
TornadoEF5 schreef:
laten we eerlijk zijn: plotgewijs stelt het niets voor en ik denk dat dit zonder twijfel één van de vijf meest belachelijke films die ik ooit gezien heb.

Zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Een robot die uit de toekomst hierheen wordt gestuurd om de moeder van een rebellenleider uit te schakelen, en dat alles met de bekende tijdreisparadox, ik vond het geniaal gevonden.

Ik zie echter boven dat hier al vrij uitvoerig over gediscussieerd is. Zie het als een losse opmerking van mijn kant.

avatar van Basto
TornadoEF5 schreef:

Een allesvernietigende, opgepimpte en onverwoestbare actierobot in een totalitair en ongenuanceerde interpretatie van het verhaal, maar goed alles kan zolang het stoer is. Echter ongeloofwaardig en belachelijk.

Werkelijk? Dat is Elon Musk niet met je eens.

En zo denkt Stephen Hawking er ook over.

Stephen Hawking warns artificial intelligence could end mankind - BBC News

avatar van arno74
Google maar op YouTube naar "DARPA" of "Boston Dynamics" gevolgd door "Military Robots" of "Real Life Terminators" en dan krijg je een idee van de bestaande militaire robots die bekend zijn gemaakt, geeft ook een idee over de militaire robots die ze niet aan het publiek bekendmaken. Grote kans dat de terminator uit deze film al een tijdje bestaat, het is alleen niet volledig zelfdenkend. De militaire robots die ze tonen kunnen wel zelfstandig opdrachten uitvoeren, maar (nog) niet opdrachten bedenken.

avatar van TornadoEF5
Ik denk toch dat het een andere aard zou innemen, en niet zoiets als een android killer robot. Ja, sowieso is het fictie. De robots zelf zullen meer lijken op Alicia uit Ex Machina, en niet zoals Arnie. Sophie (een echte robot) uit Saoedi-Arabie vond ik bijvoorbeeld echt eng. Ik mocht die video niet plaatsen in off-topic, maar goed, dan doe ik het hier.

Het verhaal blijft niet genuanceerd, maar ik vind wel dat we ongelooflijk naief met alles omgaan, op elk vlak, met name klimaatverandering (en hoe we met resources omgaan), met het uitzenden van stralen (terwijl we niet weten wat er zich buiten onze planeet vindt. En als het ooit tot een confrontatie komt, dan kunnen wij wel eens de Azteken of Inca's zijn. Het is moeilijk om te zeggen hoe en wat, maar ik zou wel dergerlijke A.I. compleet verbieden en annihileren.

Interview With The Lifelike Hot Robot Named Sophia (Full) | CNBC - YouTube

Gisteren gekeken. Echt een fantastische film en hoewel T2 een van mijn favorieten is, vind ik T1 op bepaalde punten beter.

T1 is donker en ruig, en T-800 is hier nog een meedogenloze killer. Hij gaat door alles en iedereen heen om zijn doel te bereiken. De scene waarin hij pardoes een heel politiebureau vol onschuldigen uitroeit zou nu haast niet meer kunnen. Of huisvrouwen in de rug schieten. Hij kent geen genade.

Ik snap wel, Arnie was daarna een superster en natuurlijk moest hij in 2 de held zijn. Maar T1 blijft die film waarin Arnie een meedogenloze schurk is.

De CG kan niet meer, een pak slechter dan T2. Acteerwerk van Hamilton en Biehn is ook niet geweldig. Maar het was ook een film met een veel lager budget. Heerlijke Orion film.

avatar van Teekay
Net deze film voor het eerst helemaal gezien van heeeeel lang geleden vanwege een verhaal van iemand. Zoals ik al ergens gelezen had dat Reese Johns vader zou zijn is wel erg onwaarschijnlijk en een 'grote fout' zoals iemand al schreef. Verder voor die tijd zeker wel een leuke film om naar te kijken, alhoewel ik helemaal niet houd van dit soort films, vond ik het wel spannend!

avatar van Basto
RobertKR schreef:

Cgi? Stop-motion zul je bedoelen. Er bestond nog helemaal geen cgi in 1984....

Het klopt wel dat se skeletscenes op het eind niet helemaal top zijn, maar voor de low budget film die het was, is het nog best goed gedaan.

avatar van Gerlof1378
Top actie/sci-fi film met natuurlijk Arnold Schwarzenegger als de Terminator de rol die hem op het lijf is geschreven. Het verhaal is sterk, de cast naast Arnold spelen aardig tot goed en vooral de actie is mooi gedaan en vooral voor die tijd toen CGI er nog niet echt was en het budget klein was. Het blijft een sterke film van James Cameron en verdient een kijkbeurt, ik zie hem elk jaar samen met deel 2 weer met veel plezier.

avatar van Shadowed
Idee is natuurlijk belachelijk.

Verstand op 0 en gaan!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het tijdreizen en alle onverwoestbare robots ten spijt; het moeilijkste voor te stellen van The Terminator is dat Arnold Schwarzenegger een oprecht dreigende bad guy kan spelen. En dan niet op de kindvriendelijke en walgelijke manier van Batman & Robin, maar een rasechte slasher villain. Want dat is The Terminator in principe, een slasher. Duister, sfeervol, gewelddadig en soms zelfs eng. Schwarzenegger is een meedogenloze machine zonder enige emotie en dat gaat hem erg goed af. En ook al is de Terminator serie gaandeweg meer een actie/sci-fi geworden - en zelfs eentje die geschikt is voor PG13 - is deze eerste Terminator nog meer een horrorfilm. De toon - en ook de muziek - doen ook sterk denken aan het werk van John Carpenter. Cameron maakt er dan ook geen geheim van dat hij zich liet inspireren door het werk van Carpenter. Geen slechte keuze.

The Terminator bevat een simpel, maar doeltreffend uitgangspunt en de pacing is vooral opvallend goed, de film laat er geen gras over groeien en gaat meteen van start. Van begin tot eind is The Terminator een rit in een spectaculaire achtbaan, met net voldoende momenten om de hoofdpersonen wat uit te diepen. Hoor geregeld mensen die klagen dat de special effects wat gedateerd zijn. Gedateerd is de film sowieso, beide tijdreizigers gebruiken immers een telefoonboek om iemand op te zoeken. Maar desondanks vind ik het wel wat hebben, die effecten. Stopmotion is meestal erg charmant, als je het mij vraagt. Maar niet alleen Stan Winston laat goed werk zien, iedereen is op z'n best bezig, van de componist die een ijzersterke theme heeft neergezet tot de sympathieke cast. Cameron laat in zijn tweede film - na Piranha Two: The Spawning - zien dat hij weet hoe hij een film met een relatief bescheiden budget enorm groots kan laten voelen.

4 sterren.

avatar van Vicksel82
Het eerste deel van Terminator is naar mijn mening echt een topper.
Vindt Terminator 2 Judgement nog beter, maar deze film mag er zeker ook wel zijn.
Film is lekker grauw en Arnold Swarzenegger speelt hier geweldig als een echte killer.
De special effects mogen dan niet meer van deze tijd zijn maar deze film blijft een klassieker.

Dat lichaam van Arnie ook pfff

Als James Cameron zijn rechten terugkrijgt van de filmstudio. Gaat hij dan een reboot (laten) maken
Ooit gelezen dat de filmrechten (bijna) vervallen zijn.
Ik had het ergens gelezen, ik geloof op imbd.com

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, Blijft echt een klassieker deze film, toch zit in Terminator 2 en 3 meer actie dan deze, hier zit wat meer verhaal in over het ontstaan van de cyborgs.
Maar deze film is zeker niet verkeerd, ook het einde van deze film is erg goed en alles is mooi gemaakt en goede scenes!

avatar van Shadowed
Heel leuk.

Toch nog even een volle recensie schrijven. The Terminator is een van de eerste 16+ films die ik zag en ik vond hem helemaal geweldig. Nog zelden had ik zo'n over the top film gezien met zo veel lomp geweld als deze. Nu in deze tijd is het wat minder.

Maar nog steeds zo leuk. Schwarzenegger past perfect in deze rol. Er zit humor in, sommige effecten blijven leuk en een verhaal van niks. De actie is nog steeds heel leuk politiebureau scene vooropen blijft de film de volle speelduur boeien.

Ik vond hem vroeger al leuk, en nu nog steeds. Dikke aanrader voor actiefans. Film die je niet gezien hoeft te hebben, maar zeker een leuke film is.

avatar van Captain Proton
Na 34 jaar deze voor de zoveelste keer gekeken en blijft een vette film. Goede personages/acteurs, verhaal en special effects. Vond het dus 34 jaar geleden al een vette film en nu nog steeds. Meer kan ik er niet over zeggen. Gewoon kijken. Actie en s.f. film.

avatar van TronMan
De sfeer, setting, het geweld maar ook zeker het verhaal, en de nogal gedateerde animaties (stop-motion) maken dit toch tot een B meesterwerk. Samen met die elektro score van Fiedel. Heerlijk gewoon.
De making of is ook een must see ,vooral door het gebruik van de schaalmodellen.

avatar van jono
The Terminator was een low-budgetfilm, gemaakt met een budget van amper 6.5 miljoen dollar. De film werd echter een groot succes, en bracht wereldwijd meer dan 78 miljoen dollar op. De film kreeg bijna overal positieve reacties. Deze film betekende de doorbraak voor regisseur James Cameron die later nog grote filmproducties maakte zoals Aliens enTitanic. Ook Arnold Schwarzeneggers status als actieheld werd met deze film bevestigd.

Het verhaal is bekend: uit een dystopische toekomst in het jaar 2029 wordt een cyborg (Arnold Schwarzenegger) terug in de tijd gestuurd naar 1984, om daar Sarah Connor, de moeder van de in 1985 geboren rebellenleider John Connor te doden, zodat hij nooit geboren zal worden. Er reist echter ook een rebellenstrijder terug in de tijd om te voorkomen dat de cyborg slaagt in zijn opzet. Er volgt een kat-en-muisspel tussen de cyborg en het duo, dat inmiddels verliefd op elkaar is geworden. Het is dan ook geen verrassing wie uiteindelijk de vader van John Connor blijkt te zijn.

De film zit vol met prachtige actiescenes, waarvan de ‘I’ll Be Back’-scene verreweg de bekendste is. De terminator spreekt de zin uit wanneer hij, met donkere zonnebril op, navraag doet aan een loket van een klein politiebureau naar Sarah Connor. De dienstdoende agent wimpelt hem af, waarna hij de beroemde woorden ‘I’ll be back’ uitspreekt. Vervolgens verlaat hij het bureau om even later met een auto dwars door de voorgevel naar binnen te rijden. De terminator vernietigt vervolgens alles en iedereen in het bureau.

Ruim dertig jaar na dato is The Terminator een klassieker in het genre en het is nog steeds een genot om de film eens in de zoveel tijd uit de kast te trekken. De opkomst van artificial intelligence is de laatste jaren natuurlijk nog steeds een discussiepunt, dus wat dat betreft is deze film nog steeds behoorlijk actueel. In de film gaat het natuurlijk allemaal om fictie, maar qua technologie hebben we de laatste jaren grote stappen gemaakt, dus wie weet wat de toekomst ons brengt. 4*

avatar van notsub
De maniakele afgetrainde Arnold is hier goed op dreef. The Terminator is natuurlijk een klassieker op zich, maar anno 2018 valt het wel op dat de film echt wel meer dan 30 jaar oud is. Arnold ziet er fantastisch uit en is meedogenloos bruut, maar de impact viel me toch dus wat tegen. Het is dan ook een vrij rechtlijnige film, die naast de actie weinig te bieden heeft. De cult-status van de film is desondanks wel een factor om rekening mee te houden en dat blijft toch voelbaar.