• 11.763 nieuwsartikelen

Met onder meer: Arnold Schwarzenegger, Michael Biehn en Linda Hamilton

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 21 februari 1985

Plot The Terminator

"Your future is in its hands."

In de toekomst vindt er een wereldoorlog plaats tussen de mensen en de machines. De machines sturen een Terminator terug in de tijd. Deze cyborg heeft maar één missie: het doden van Sarah Connor, omdat haar ongeboren zoon zal uitgroeien tot de leider van het menselijk verzet. De mensen sturen guerrillastrijder Kyle Reese terug in de tijd. Hij moet Sarah Connor zien te vinden om haar te beschermen tegen de Terminator. De vraag is: wie vindt haar het eerst?

Social Media

Dr. Peter Silberman

Pawnshop Clerk

avatar van KingJ

KingJ

vandaag opnieuw gekeken samen met m’n zoon van 11 (de leeftijd die ik had toen de film uitkwam)

ja hij is gedateerd maar blijft toch z’n charme houden…

voor die tijd een topper nu gewoon leuk & nostalgisch

m’n zoon waardeerde hem evengoed wel

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag weer eens herbekeken, blijft echt een klassieker deze film

Toch zit in Terminator 2 en 3 meer actie dan deze, hier zit wat meer verhaal in over het ontstaan van de cyborgs.

Maar deze film is zeker niet verkeerd, ook het einde van deze film is erg goed en alles is mooi gemaakt en goede scenes! (Hoogtepunt is de scene op het politiebureau)

Op naar het volgende deel voor een herziening.

avatar van ROX

ROX

Blijft een van de betere Sci-Fi films ooit gemaakt. Valt haast niet voor te stellen wat deze film met mensen heeft gedaan zonder voorkennis en de special effects van die tijd, gewoonweg indrukwekkend! Zag trouwens wel veel paralellen tussen Kyle Reese en Russel Nash, de Highlander van Russel Mulcahy. Zowel karakter als uiterlijk.

Basto

Net gezien op 35 mm in Kino. Wat een geweldige ervaring. Zo goed deze film. Snoeihard, geweldige actie, heerlijke soundtrack en natuurlijk top verhaal.

Maar 35 mm film is ook heerlijk. Wellicht minder scherp dan 4k en soms wat verkleurd, maar het is levendig en onvoorspelbaar en is daardoor veel meer immersive dan de klinische digitale projectie van tegenwoordig.

Geweldige film en verhoogd naar de 5* galerij!

Basto schreef:

Geweldige film en verhoogd naar de 5* galerij!

Ik zou T1 heel graag eens in de bioscoop willen zien, geweldige klassieker ja. Heb een paar jaar terug nog wel T2 op het grote scherm mogen zien, was ook een heerlijke ervaring.

The Oceanic Six schreef:

T2 is 12-9 aan de beurt, ook op 35 mm. Maar eerst nog Aliens en The Abyss.

Basto schreef:

T2 is 12-9 aan de beurt, ook op 35 mm. Maar eerst nog Aliens en The Abyss.

The Abyss vind ik een beetje saai, maar Aliens op groot scherm is ook mega gaaf.

Zou Pathé ook eens moeten doen, maar als zij klassiekers draaien komen ze meestal niet verder dan Harry Potter films.

The Oceanic Six schreef:

The Abyss vond ik vroeger erg goed. Maar ik heb m in geen 25 jaar gezien omdat er sinds de Laserdisc nooit meer een betere versie van is uitgebracht.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag weer eens herbekeken, ditmaal op een mooie Blu-ray schijf!

Aangezien ik ook de serie van Terminator heb gekocht wilde ik eerst deze nog eens herbekijken.

Blijft echt een klassieker deze film

Op naar het volgende deel voor een herziening.

avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

Geweldig

Ik vond het altijd raar dat ik Terminator nooit echt had gezien vroeger aangezien hij natuurlijk heel populair is. Het is een sc-fi actie film die goed geregisseerd is door James Cameron. De plot is natuurlijk heel simpel en makkelijk te volgen. De structuur van de film is goed en de film gaat razendsnel voorbij. Dat zit mij wel want actiefilms moeten het echt hebben van zijn structuur vind ik en vermakend blijven. Arnie doet het best goed als de T-800 en Kyle Reese is best badass. Ik vond hem vooral cool in zijn jasje maar zijn kostuum in de toekomst scenes was ook best cool. Linda Hamilton is ook fijn als Sarah Connor met wat simpele maar effectieve karakter progressie. Actie scenes zijn redelijk gefilmd maar de beste scene voor mij is de club scene. Geweldig gefilmd was dat zeg! De muziek is ook passend voor een Hollywood film en is een goed werkje van Brad Fiedel.

Terminator mag misschien een maffe jaren tachtig actiefilm zijn maar dat maakt het juist zo vermakend. Had me absoluut niet verveeld.

avatar van blondiefilmfreak

LLoyd Gallagher

hoezo een maffe jaren 80 film

de beste films komen nog altijd uit die tijd

beter als de zooi van tegen woordig

Het is nog steeds wel een beetje silly natuurlijk. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van jaren 80 films en zeker cheesy films zoals Terminator. Ik zeg ook niet dat jaren 80 films slecht zijn. Ik zat duidelijk te refereren naar Terminator zelf want dat is het ook maar ik stoor me daar niet aan. Mijn bedoeling was ook niet negatief. Hopelijk ben ik nu wat duidelijker.

avatar van Puffy81

Puffy81

Één van de beste 80's SF films allertijden.

Arnold Schwarzenegger werd onsterfelijk als The Terminator. En dan te bedenken dat zowel Lance Henriksen (ook in de film) als O.J. Simpson in de running waren voor deze rol.

De "terugblik" scenes van de "toekomst" zijn lekker ouderwets en "houterig" gefilmd. Geweldig gewoon!

Ook Linda Hamilton is een goede zet geweest, die goed angstig om zich heen kijkt.

Mijn favoriet boven Terminator 2.

1. Terminator (1984) ****½ sterren

6. Terminator Genisys (2015) ** sterren

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Puffy81 schreef:

Één van de beste 80's SF films allertijden.

Mijn favoriet boven Terminator 2.

Die mening deel ik, al vind ik het nog steeds lastig om de knoop door te hakken. Maar als ik dan toch de keuze moet maken dan kies ik ook voor deze. Hetgeen mij tegenstaat aan het geweldige 2e deel is toch denk ik dan wel die puberale scenes met Furlong. Ook is het 2e deel duidelijk gericht op nog meer actie en spektakel en mist het de duistere sfeer van het eerste deel een beetje. hetzelfde heb ik ook met First Blood en First Blood 2, steeds maar twijfel welke ik nu eigenlijk de betere vind, een luxe probleem dus .

avatar van Jynxter

Jynxter

Eigenlijk gaat achter deze vermakelijke sf-actie-thriller een redelijk geniale productie schuil. James Cameron, die nog weinig voorstelde in Hollywood, wist met zeer beperkt budget precies te maken waar de wereld op zat te wachten. Hij schreef het aardig doordachte (en in die tijd vrij originele) verhaal en bedacht allerlei handigheidjes om de kosten te drukken. En om de eerst als Reese gecaste Schwarzenegger uiteindelijk de rol van Terminator toe te bedelen, was natuurlijk een meesterzet. Zijn cyborg van weinig woorden blijft één van de meest iconische personages uit de filmgeschiedenis.

Inmiddels charmant gedateerd en ingehaald door geavanceerdere technieken en mogelijkheden, blijft The Terminator nog altijd het kijken waard.

avatar van stefan dias

stefan dias

Jynxter schreef:

Inmiddels charmant gedateerd

Mooi gezegd, nagel op de kop.

avatar van Shadowed

Shadowed

The Terminator blijft zo'n film die voor mij persoonlijk niet kan verouderen, ondanks dat het uiteraard duidelijk te merken is. Het was toentertijd de eerste R-rated film die ik zag, dus om de nostalgie kan het in de eerste instantie al niet omheen. Schwarzenegger past perfect in de rol van schurk, Biehn speelt één van zijn beste rollen en Cameron had uiteraard goud in zijn handen als regisseur. Toffe, lompe actie waarvan de sequentie op het politiestation absoluut een favoriet van me zal blijven. The Terminator valt niet alleen op omdat het de start was voor de reeks, maar ook omdat deze film toch wat dreigender en spannender is. Later bouwde de reeks eerder voort op lompe actie en grootste achtervolgingen, en dat maakt van deze film toch ook weer zijn eigen dingetje. De film kan ook bij herziening niet teleurstellen. Heerlijk.

avatar van Levivdm01

Levivdm01

Ik ben niet zo'n fan van The Terminator!

Vandaag voor het eerst gezien en vond er weinig aan eerlijk gezegd, special effects zijn prima maar dan dat einde met die robot, wat ziet dat er slecht uit

Kan deze film niet hoger geven dan 2.5 sterren

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Film die destijds veel indruk op mij maakte. Over de jaren een paar keer gezien en van de week was hij weer op tv. Maar is ondertussen gedateerd. En niet alles is eigenlijk even logisch. Waarom heeft de Terminator eigenlijk een hotelkamer? En waarom schiet hij de hoofdrolspelers niet gewoon wanneer ze ondersteboven in hun auto liggen. Nee hij stapt in een vrachtwagen om achter ze aan te rijden?

avatar van rondh

rondh

Herzien. Toch wat puntenaftrek. Blijft natuurlijk een goede actie/s.f. film, maar toch! Ik heb me wel weer vermaakt. Het verhaal is toch wat slap. Het is wel een film vernieuwend is voor die tijd. Acteerwerk is matig. Special effecten voor die tijd prima, voor nu tegenvallend

3.5* voor de sentiment en vermaak

avatar van Brabants

Brabants

• 2039 stemmen

The Terminator een klassieker ten top. Een begin van iets heel moois. James Camaron laat hier zien dat het een grote man blijkt te zijn in Hollywood. Ook enkele iconische acteurs(in wording). Fantastisch concept binnen het sciencefiction genre.

avatar van Dayer

Dayer

Gisteren (her)bekeken. Waanzinnig goed, zelfs 40 jaar na datum. En 2029 komt zo stilaan echt dichtbij . Met de evolutie die we nu zien en experten die waarschuwen dat de vooruitgang van AI onnavolgbaar snel gaat; krijgt deze kraker nog een andere dimensie.

Dat de effecten verouderd zijn stoort me niet zo, dat lijkt me niet meer dan logisch. Maar de bijzonder donkere sfeer is echt uitstekend. Het is geen 'alles komt goed' Hollywoord-verhaal. Hamilton & Biehn zijn uiteraard de acteurs in deze film, er wordt behoorlijk wat uitgelegd maar dat is nergens storend. Schwarzenegger blijft iconisch als cyborg/terminator. Heerlijk.

avatar van Ste*

Ste*

• 1972 berichten

Weer eens herzien na een aantal jaar, en ik snap er nu niets meer van dat ik hem de eerste keer 3* heb gegeven. Dit is gewoon een heel goede film die 40 (!) jaar later nog steeds het bekijken waard is. Natuurlijk kan niets tippen aan Terminator 2, maar eigenlijk doet deze niet eens zo héél veel onder voor het vervolg.

De pacing is perfect, het verhaal is leuk, de humor werkt, de actiescènes zitten heel sterk in elkaar. Slechts een aantal practical effects kunnen nu niet meer, maar dat kun je de film verder niet echt aanrekenen.

Heerlijk jaren '80 sfeertje ook.

Gewoon 4,5*

avatar van Maarten0402

Maarten0402

@Ste*

Misschien vond je 'm eerst wat minder, omdat je toentertijd wat meer afgeleid was van wat CGI shots van de Terminator zelf en het wat ouderwets aanvoelde: Arnold's scene in die spiegel met dat oog en aan het einde die Terminator skeleton die wat knullig was bijv.

Ik vond de film de tweede keer (ook jaren later na mijn eerste kijkbeurt) veel beter overkomen en de bluray re-master kwaliteit hielp ook erg veel. Veel mooier allemaal.

Vind dit meer een grimmige thriller ten opzichte van het vervolg, wat meer actie is (lijkt wel Alien en Aliens in dat opzicht, eerste deel suspense, tweede deel vol actie)

The Oceanic Six

Na jaren maar weer eens de Blu-ray opgezet en opnieuw genoten van snoeiharde 80's actie. Qua vibe is Terminator 1 wel de beste van de reeks, heerlijk duister, rauw en genadeloos. Schwarzenegger is briljant als moordmachine. Hier is de humor nog wat verstopt, de tweede film was op dat gebied een stukje commerciëler en meer mainstream. Dat blijft een van de beste films ooit, maar stiekem is T1 cooler. Let ook op de geweldige opbouw van het verhaal, met een ruime aanloop richting de clashes, zonder dat het ook maar een seconde verveelt. James Cameron bewees lang geleden al hoe briljant hij was en het stoort me dan ook dat hij 20 jaar van zijn loopbaan aan blauwe Avatars nu heeft besteed. Moet je nagaan wat hij nog aan andere actiefilms had kunnen maken. Gelukkig hebben we die films nog steeds tot onze beschikking, want ze blijven eeuwig goed.

4,5* blijven staan (net geen 5*, omdat het Terminator skelet gewoon echt verouderd is op het eind)

PS: 2029 is snel hier, nog maar 5 jaar wachten. Het toekomstperspectief van deze film is niet eens zo heel onrealistisch geschetst met Artificial intelligence + Poetin en zijn kernwapens. Hopelijk loopt het voor ons beter af

avatar van Maarten0402

Maarten0402

The Oceanic Six schreef:

Na jaren maar weer eens de bluray opgezet en opnieuw genoten van snoeiharde 80's actie. Qua vibe is Terminator 1 wel de beste van de reeks, heerlijk duister, rauw en genadeloos. Schwarzenegger is briljant als moordmachine. Hier is de humor nog wat verstopt, de tweede film was op dat gebied een stukje commerciëler en meer mainstream. Dat blijft een van de beste films ooit, maar stiekem is T1 cooler. Let ook op de geweldige opbouw van het verhaal, met een ruime aanloop richting de clashes, zonder dat het ook maar een seconde verveelt. James Cameron bewees lang geleden al hoe briljant hij was en het stoort me dan ook dat hij 20 jaar van zijn loopbaan aan blauwe Avatars nu heeft besteed. Moet je nagaan wat hij nog aan andere actiefilms had kunnen maken. Gelukkig hebben we die films nog steeds tot onze beschikking, want ze blijven eeuwig goed.

Heb je de remaster van 2012 versie gezien? The Terminator Blu-ray (Netherlands)

Screens: Caps-A-Holic

In vergelijking met de T2 Remaster/4K is dit WEL een goede remaster vind ik.

Maarten0402 schreef:

Heb je de remaster van 2012 versie gezien? The Terminator Blu-ray (Netherlands)

Screens: Caps-A-Holic

In vergelijking met de T2 Remaster/4K is dit WEL een goede remaster vind ik.

Even nagekeken op het doosje, inderdaad de 2012 versie die ik heb. Zag er behoorlijk goed uit.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Voor het eerst deze intussen veertig jaar oude klassieker eens bekeken. Anno 2024 kan het nauwelijks een verrassing zijn dat deze film als een huis in elkaar steekt, maar het blijft natuurlijk altijd afwachten hoe het bevalt. The Terminator was echter meteen van de eerste seconde een absoluut plezier om te kijken. James Cameron is doorheen zijn carrière heel wat epischere en grootsere films beginnen maken, telkens de technische lat verleggend, maar er valt wel wat voor te zeggen dat deze originele Terminator zijn meest efficiënte film is. Wat vind ik dit zo véél beter dan dat Avatar-vervolg van anderhalf jaar geleden. Deze film heeft weinig vet en verliest weinig tijd aan onnodige zijlijntjes of te uitgetrokken actie-scènes. Het verhaal is best cool en inventief, maar wordt op een hele simpele en ongecompliceerde manier verteld. Er zitten zeker veel actiemomenten in en je zou het uiteraard ook een sci-fi film kunnen noemen, maar in de kern is dit natuurlijk gewoon een pure slasher. Vooral in de eerste helft voel je dat heel fel en die insteek kon ik echt enorm hard waarderen. De tweede helft vond ik persoonlijk een tikkeltje minder, inclusief het einde. Maar die doelgerichte opbouw in de eerste helft, de fantastische esthetiek van de nachtelijke stad, de synth-soundtrack waardoor je je in een Carpenter-film waant, het vakmanschap dat van de (spaarzame) actie-scènes druipt. Qua actie heeft het alle ingrediënten van een James Cameron-film, maar dan beperkter en kleinschaliger. Maar dat werkte de creativiteit van de film juist erg in de hand vond ik, en verhoogde ergens wel het charme.

En tja, Arnold is absoluut perfect in deze rol. Geen emoties, weinig tekst, veel fysieke dreiging, gortdroge line-delivery. Het is hem op het lijf geschreven, zéker op dit punt in zijn carrière. Gouden move van Cameron. Minpuntjes? De toekomst-scènes vond ik persoonlijk niet zo pakkend, ook al waren ze kort. Dat had van mij evengoed impliciet gelaten mogen worden, want zo ontzettend interessant is de achterliggende lore niet per se. En het liefdesplot tussen Kyle Reese en Sarah had ook niet echt gehoeven, ook al snap ik dat het essentieel is voor het verhaal. Als er nog een tiental minuutjes was gesneden, had ik de film in z'n geheel nog beter gevonden, zeker de tweede helft.

Maar al bij al fijn om eindelijk eens gezien te hebben, en op naar Terminator 2: Judgment Day. Heel hoge verwachtingen daarvoor. 4*.

scorsese

• 11963 berichten

filmfan0511 schreef:

hoge verwachtingen mag. veel plezier ermee!

avatar van Brave-Neo

Brave-Neo

scorsese schreef:

hoge verwachtingen mag. veel plezier ermee!

En als je kunt kijk dan vooral de extended versie van 147 minuten, uitgebracht in 2001.

avatar van teigertje

teigertje

Na deze weer opnieuw gezien te hebben.

Blijft deze sfeervolle classic film, natuurlijk een film van hoog niveau.

In het rijtje van de beste films gemaakt.

En kan je blijven zien.

Met een uitmuntende cast en natuurlijk Arnold Schwarzenegger als de onvergetelijke Terminator.

En niet te vergeten de fantastische Linda Hamilton en Michael Bhien stuk voor de allemaal grote wereld sterren uit de Cinema.

En ook de film muziek is zo te gek in deze film.

Een onovertroffen film in dit genre van de makers en de cast.

Wat blijft deze meesterlijke film, toch genieten.