Terminator: Dark Fate (2019)

Verenigde Staten / China
Actie / Avontuur

geregisseerd door Tim Miller
met Mackenzie Davis, Arnold Schwarzenegger en Linda Hamilton

Vrijwel tegelijkertijd verschijnen twee figuren uit de toekomst in Mexico-Stad. De ene is een T-9 die als opdracht heeft Dani Ramos uit te schakelen, de andere is de 'verbeterde' soldaat Grace, die er alles aan gelegen is om Dani te beschermen. Daarbij krijgt ze onverwacht hulp van Sarah Connor, die met hulp van een anonieme bron al jaren Terminators vroegtijdig weet te lokaliseren en uit te schakelen.

Cameron.

Hij bleek nogal een grote hand te hebben in dit deel wat een vrouwen/latino versie van T2 is geworden. Hij lijkt zich iets blind te hebben gestaard op dit feit en zo heeft non acteur Linda Hamilton een veel te grote rol gekregen. Ik ben sowieso niet zo van franchises die denken dat de fans allerlei cameo's willen. Maar dan toch liever als cameo dan als grote bijrol. Davis mag ik normaal wel, maar ik heb nooit gedacht dat ze een actieheldin zou moeten spelen. En na het zien hiervan denk ik ook niet dat haar kracht daar ligt. Die Mexicaanse actrice was al helemaal niks. De actie hield je aandacht er wel een beetje bij maar daartussen had ik totaal geen aandacht voor het verhaaltje waarin we weer hoorde hoe het in de toekomst allemaal zit. En uiteindelijk is het voornamelijk wegrennen voor de bad-guy. Wat niet erg hoeft te zijn. Maar de film zit dan zo vol met van die flauwe one-liners, heel veel serieuze gesprekken tussen de actie in. Ik kon er maar weinig mee.

2 sterren.

avatar van Basto
Ik blijf het een leuke serie vinden. Al was het maar om Arnold. Verder vliegt deze aflevering wel een beetje uit de bocht De Terminator heeft een gezinnetje gesticht? Werkelijk? en ook het eindeloze gebeuk op schijnbaar onvernietigbare stukken metaal begint wat saai te worden. En als de nieuwe terminator z’n hand om de bek van het meisje heeft, waarom dan niet even doordrukken?

Maar goed, het keek verder wel lekker weg

Cameron.

Hij bleek nogal een grote hand te hebben in dit deel is een vrouwen/latino versie van T2 geworden. Hij lijkt zich iets blind te hebben gestaard op dit feit en zo heeft non acteur Linda Hamilton een veel te grote rol gegeven. Ik ben sowieso niet zo van franchises die denken dat de fans allerlei cameo's willen. Maar dan toch liever als cameo dan als grote bijrol. Davis mag ik normaal wel, maar ik heb nooit gedacht dat ze een actieheldin zou moeten spelen. En na het zien hiervan denk ik ook niet dat haar kracht daar ligt. Die Mexicaanse actrice was al helemaal niks. De actie hield je aandacht er wel een beetje bij maar daartussen had ik totaal geen aandacht voor het verhaaltje waarin we weer hoorde hoe het in de toekomst allemaal zit. En uiteindelijk is het voornamelijk wegrennen voor de bad-guy. Wat niet erg hoeft te zijn. Maar de film zit dan zo vol met van die flauwe one-liners, heel veel serieuze gesprekken tussen de actie in. Ik kon er maar weinig mee.

2 sterren.

Non acteur? Linda Hamilton was weergaloos in T2.

Hier wel iets minder ja, maar aan haar lag het bij deze Dark Fate niet. Die kortgeknipte dame was vele malen storender.

avatar van Macmanus
Weergaloos? Mwa, zegt ook wel veel dat ze daarna amper echt serieuze filmrollen heeft gekregen. Net als het in Star Wars het vreselijk was dat Carie Fisher terug kwam. Davis is hier ook slecht indd. Maar qua actrice voel je aan alles dat Hamilton gewoon een c-acteur is, Davis is hier een miscast.

Macmanus schreef:

Ze was toen echt waanzinnig goed ja. De film teerde voor het grootste deel op haar klasse. Kijk alle stukken in de psychiatrische inrichting maar eens terug.

Ze is geen acteerkanon, maar een non acteur is ze zeker niet.

avatar van Macmanus
Misschien is ze in de jaren haar acteerlessen wat vergeten hierin acteert ze erbarmelijk. Maar ik kan mij ook niet herinneren dat in T2 zij heel veel indruk maakte. De actie deed dat bij die film. Zal wel fanboy dingetje zijn.

Macmanus schreef:

T2 was zoveel meer dan alleen de actie. Zoveel meer.

avatar van Macmanus
Vast, maar Hamilton die zo geweldig was, was daar geen van. Anders had ze echt wel een serieuze carrière gehad. Zelfs in Hollywood gaan geweldige actrices niet onopgemerkt. Overigens zat in deze film in het begin wat acteerwerk uit T2 van haar dat was toch gewoon enthousiast schooltoneel.

Macmanus schreef:

Ik zeg dat ze in T2 geweldig was, niet dat ze een geweldige actrice is. Maar een non acteur is ze zeker niet.

Lees het T2 topic eens door zou ik zeggen. Alleen maar lovende berichten over haar.

Macmanus schreef:

Ach, ze is geen Meryl Streep en ook geen natural beauty als Julia Robberts, maar ze heeft verder best een steady carriere gehad en is 3 keer genomineerd voor een Golden Globe. Een slecht actrice is ze zeker niet. Vond haar hier ook prima in.

avatar van Macmanus
Je moet je niet blindstaren op een snelle IMDb award lijstje. De Globes zijn gewoon te koop en het is voor een 90s tv productie en categorie. Dat stelt niks voor. Maar snap de discussie niet zo. Ik noem haar non-acteur en jullie willen daar minimaal c-acteur van hebben. Nou dat mag ik ben de moeilijkste niet.

Macmanus schreef:

Jij zoekt wel opzichtig naar redenen waarom jij gelijk hebt, maar heel de wereld prees haar enorm in T2 en in Amerika heeft ze meerdere nominaties gehad. Dat zegt mij iets meer dan jouw mening. En nee, ze is meer dan een c acteur. Ze behoort niet tot de top, maar gewoon bij de grote groep gemiddelde actrices.

avatar van Macmanus
Valt wel mee, ik zie in haar een erbarmelijk slechte actrice met 0,0 range. Die geen enkele one-liner goed kon leveren. Dan noem ik haar non-actrice en aan haar c.v te zien is c-actrice nog lief. Maar jij mag haar best gemiddeld vinden hoor, ik niet. T2 kan ik mij haar geweldigheid niet meer herinneren. Dus die mag je hebben. Nogmaals misschien heeft ze tussen de jaren 90tig en nu wat van haar talent verloren. Ze is van C naar non gegaan dan.

Ik heb werkelijk nog nooit ergens gelezen dat iemand Linda Hamilton een goede actrice vond.

kos schreef:

Niet Schwarzenegger maar Linda Hamilton redt Terminator Dark Fate- parool.nl

Vooral veel inzet lees ik.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw bekeken, op Bluray. Vorig jaar kwam ik enthousiast uit de bioscoop en ook nu is Dark Fate me vrij goed bevallen. Er zit weer een Terminator-waardig plot in en de terugkeer van Linda Hamilton is erg fijn. Jammer dat enkele serieuze minpunten een topcijfer voorkomen. De powerwoman-pogingen zijn bijzonder irritant, met die strontvervelende rol van Mackenzie Davis voorop. Iedere scène met dit jochie voelde als een afknapper. Daarnaast zijn de diverse nieuwe personages nauwelijks uitgewerkt en voelt het aan of ze gewoon Judgment Day een reboot geven, maar dan met een nieuwe AI-vijand en met rollen die wel heel erg lijken op de hoofdrollen uit T2.

Jammer dat je dan James Cameron weer bij de franchise betreft, maar dan niet groots durft te denken. Verder was dit gewoon wel een hele aangename zit met bijzonder goed gemaakte actie. Wel jammer dat Arnold niet echt een memorabel moment in de film heeft waar ik over 10 jaar nog eens aan terug zou kunnen denken. De film was denk ik sowieso veel beter geweest als de focus gewoon volledig op hem en Hamilton had gelegen. Maar dit is wel een aardige vermoedelijke afsluiter van de franchise. Ieder geval op deze wijze, met Schwarzenegger. Ik zie de komende jaren geen nieuw deel meer verschijnen, want Dark Fate lijkt een beetje geflopt.

3,5* blijven staan