Terminator: Dark Fate (2019)

Verenigde Staten / China
Actie / Avontuur

geregisseerd door Tim Miller
met Mackenzie Davis, Arnold Schwarzenegger en Linda Hamilton

Vrijwel tegelijkertijd verschijnen twee figuren uit de toekomst in Mexico-Stad. De ene is een T-9 die als opdracht heeft Dani Ramos uit te schakelen, de andere is de 'verbeterde' soldaat Grace, die er alles aan gelegen is om Dani te beschermen. Daarbij krijgt ze onverwacht hulp van Sarah Connor, die met hulp van een anonieme bron al jaren Terminators vroegtijdig weet te lokaliseren en uit te schakelen.

• vanaf 4 maart 2020 te koop op dvd en blu-ray

avatar van Materny
Not bad. Maar ik zeg ook 'not bad' tegen een eitje zonder zout, of een glas cola op kamer temperatuur. Het is namelijk ook niet goed te noemen; niet zoals bij T2. Daar was mijn eitje goed gezouten, en was mijn Coca Cola (geen huismerk bij een film als T2) op een keurige vijf graden.

Het begon sterk met de dood van John; de-aging software ziet er zeer overtuigend uit. Daarna word het een herhaling van zetten; die het niveau van T2 nooit halen. De truck chase, de grensovergang, de finale in de fabriek. Allemaal in de categorie van een ongezouten ei.

Daar waar T2 subtiel en overtuigend er humoristische elementen naadloos in weet te verwerken, begint Arnie hier te lullen over de naden in z'n gordijnen.... Tot hier en niet verder graag; de Terminator is overleden.

avatar van El ralpho
Terminated

Mijn verwachtingen waren bij aanvang al laag, maar helaas bleek dit (wederom) derde vervolg, nog meer tegen te vallen dan ik aanvankelijk gedacht had. Het is weliswaar gaaf om naast Schwarzenegger ook Hamilton weer in actie te zien, maar het inmiddels uitgekauwde verhaal, wat ook nog eens pijnlijk slecht is uitgevoerd, is echt de doodsteek van deze reeks geworden. Cameron begin ik daarbij overigens echt een flapdrol te vinden, want die promoot dit laatste deel overduidelijk alleen maar vanwege de flinke smak geld die hij ervoor gekregen heeft. Alles aan Dark Fate ademt cash grab uit en regisseur Tim Miller lijkt geen enkele moeite te hebben gedaan om hier een succes van te willen maken.

Vergeleken met Dark Fate zijn Genisys en Rise of the machines opeens topfilms geworden, want het niveau van dit vervolg is bedroevend laag. Ook enorm misleidende marketing door o.a. Cameron, maar ook werd naar buiten gebracht dat dit deel weer rated R zou worden, terwijl op het allerlaatste moment we toch weer te maken krijgen met een hoop censuur en gebrek aan rauwe actie, die in mijn ogen wel echt bij de reeks hoort. Nu is een goed verhaal uiteindelijk belangrijker, maar eveneens dit ontbreekt, evenals humor, spanning en gematigd CGI gebruik, want Dark Fate is een grote kermis attractie geworden met met een dieptepunt aan digitale effecten die je volledig uit de ervaring haalt. Deze effecten zijn al verouderd op het moment dat de film nog in de bioscoop draait.

Jammer, want het leek allemaal zo veelbelovend te worden. Voor mij hoeft een vervolg op deze reeks niet langer meer. Nog erger vind ik dat Hamilton waarschijnlijk met veel moeite is overgehaald om voor haar rol terug te keren en dan door de makers door zo'n draak van een film gestopt wordt. Zowel Schwarzenegger als Hamilton leken dit tijdens het filmen in ieder geval nog niet te beseffen omdat ze hun rollen met plezier lijken te spelen, maar bij het zien van het eindresultaat kan ik mij niet voorstellen dat zij geen teleurstelling gevoeld zullen hebben.

Om toch nog iets positiefs proberen te zeggen: actiejunkies die hun eisen laag hebben en zich niet storen aan een overdaad aan effecten zullen zich wellicht nog kunnen vermaken met Dark Fate. Daarnaast proberen ook Mackenzie Davis en Natalia Reyes te doen wat ze kunnen, maar beide personages zijn inwisselbaar en vergeetbaar. Natalia Reyes is een aangename verschijning om naar te kijken, maar haar personage in het bijzonder, kwam totaal niet geloofwaardig over als de nieuwe John Connor. Al helemaal niet in een flashforward van ruim 20 jaar later waarbij ze er nog precies even jong uitziet.

Terminator lijkt op sterven na dood, met dank aan Tim Miller waarbij ik het idee heb gekregen dat hij geen maximale prestatie geleverd heeft. Dit zou hét vervolg moeten zijn op Judgement day? Voor mij eerder het vervolg wat in mijn ogen niet bestaat en beter doodgezwegen kan worden.

avatar van Federer76
El ralpho schreef:
Terminated

Zoals je zelf al aangeeft zal Sir James Cameron binnen enige geruime tijd ook zelf aangeven dat deze film suckt. Het is niet de eerste keer dat hij ons zoiets flikt. Tevens genoeg interviews en marketing te vinden waarin hij stelt hoe leuk het samenwerken was met Edward Furlong . De man kan goed liegen. Alleszins zeer teleurstellend voor de fans die deze franchise een warm hart toedragen. Als losstaande actiefilm best ok,maar niet als een Terminator film.

Ben gisteravond naar "T3-DarkFate" geweest ben ZWAAR onder de indruk eindelijk wordt de kwaliteit voort gezet van de eerste orginele delen! Kan ook alleen als James Cameron erbij wordt betrokken.vergeet de slechte "T-salvation" & "T-genesis" deze hebben de goede naam verpest! Nu na 1990 T-judgementday, gaat het pas verder 4 sterren

avatar van stuffie
Belachelijk leuk.

Had niet al te hoge verwachtingen van het 6e deel alweer, die zijn toch wel lichtelijk overtoffen. Het feit dat 3 vervolgfilms compleet genegeerd worden is apart, maar wel noodzakelijk. Het verhaal is niet heel veel verschillen van Terminator 2, twists zijn voorspelbaar en dialogen zijn soms afgezaagd. De actiescenes zijn wel erg vet, zit een goed tempo in en word op de juiste timing met meer dramatische stukjes geswitched. Het feit dat Linda Hamilton en Arnold Schwarzenegger niet zo vaak meer in films spelen maakt het alleen maar specialer dat ze hiervoor wel terug komen, en de rol van Arnold vond ik zelf een leuke toevoeging. Minpuntje is wel het begin waar John neergeknald werd door een andere terminator.. Het voelde alsof het de eerste 2 films teniet deed. Maar goed, zonder dat had er geen basis voor dit verhaal geweest, en het laat zien dat als het einde van de wereld niet op het ene manier gebeurt, het wel op de andere manier gebeurt. De beste Terminator-film op de eerste 2 na voor mij, het verhaal is voorspelbaar, voor de rest is het een prima vervolg, 3,5!

avatar van El ralpho
Federer76 schreef:

Ja inderdaad, tweede en laatste keer dat ik in die leugens van hem getrapt ben.. Over Alita: Battle angel was meneer ook helemaal lyrisch, maar ook die viel vies tegen. Dat hij zelf eens wat meer films gaat regisseren i.p.v. makkelijk willen cashen door zijn naam steeds aan allerlei films van anderen te binden. Als het dan nog zou gaan om films die ook daadwerkelijk goed zouden zijn..

avatar van Tapa
Tja, viel me toch tegen. Verhaal is wederom een herhaling van zetten. Dat Grace medicatie nodig heeft vond ik erg zwak in het verhaal. Ik ben het er wel mee eens dat het maar beter kan zijn afgelopen met deze reeks.

avatar van Ajax&Litmanen1
Floppen 'Terminator: Dark Fate' daadwerkelijk vrij dramatisch | Filmtotaal filmnieuws

Ergens wel spijtig, hiermee is de Terminator wel officieel dood. Anderzijds goed dat men al die geforceerde femistenfilms niet pikt en ze gewoon hard laat floppen.

Daarnaast heeft James Cameron hier een grote waffel gehad en deze niet waar kunnen maken.

avatar van Phantasm
Precies wat je van een Terminatorfilm kunt verwachten, prima aktie 's en meestal wel voorspelbaar.

avatar van Redlop
Na twee weken toch een half puntje eraf. Het is voor een T-sequel een onverwachtse voldoende, maar daar blijft het ook bij. Ik blijf erbij dat na T2 er nooit meer een Terminator gemaakt had mogen worden.

avatar van Bad Kitty
ÏIk ben een fan van de Terminator reeks ♡.
Keek heel erg uit maar deze film.

Lekkere toevoeging weer aan de reeks. Zeker niet de beste. T2 & T1 are still the best. T2 blijft favoriet! Maar wel weer goed niveau, als vanouds.
Maar deze film is top entertainment. Dat Linda terug is, Amen! Wat een topwijf.
De badguy is duidelijk geïnspireerd geraakt door de T2 badguy. Goed benaderd, niet overstegen.

Ik zit toch weer op het puntje van mijn stoel met de spannende actiescenes. Héérlijk.
Grace was matig. En idd dat hele medicatiegedoe sloeg nergens op.
Desniettemin I still love it and will love it till the end!!

avatar van Basto
Interessant interview. Opvallend dat Cameron de mensheid liever aan de winnende hand ziet. Hoewel ik Cameron een stuk hoger aansla dan Miller, lijk ik het niet met hem eens. Aan de andere kant is Cameron al jaren inhoudelijk zwak.

Why 'Terminator: Dark Fate' Director Won't Work With James Cameron Again | Hollywood Reporter - hollywoodreporter.com

avatar van Master Blaster
Film zelf vond ik prima en vermakelijk. Wel jammer dat de vorige 2 "originele films" teniet worden gedaan door John dood te laten gaan

avatar van john mcclane 2
Basto schreef:

Kijk dat is nog eens een realistische draai aan het verhaal . Skynet wint . Jammer van Cameron dat hij het niet aandurfde .

avatar van Curriculum
Gewoon een mooie film met een badass terminator en dan bedoel ik de Rev-9.