• 11.704 nieuwsartikelen
  • 9.055.163 stemmen

Terminator 3: Rise of the Machines (2003)

Actie / Sciencefiction | 109 minuten
3,15 2.715 stemmen

Genre: Actie / Sciencefiction

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Jonathan Mostow

Met onder meer: Arnold Schwarzenegger, Nick Stahl en Kristanna Loken

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 24 juli 2003

Plot Terminator 3: Rise of the Machines

"The Machines Will Rise."

Ruim tien jaar nadat John Connor erin geslaagd is om de gevreesde Judgment Day te voorkomen, leeft hij helemaal afgesloten van de maatschappij en probeert hij zo weinig mogelijk gebruik te maken van eender welke machine. Ondanks dat hij niet verwacht dat het ooit nog tot een oorlog zal komen, is John nog steeds erg ongerust. En terecht. Op een dag arriveren er namelijk opnieuw twee Terminator's: een T-101 die John moet beschermen, en een nieuw prototype om hem te vernietigen: de T-X, een beeldschone en technisch perfecte vrouwelijke robot. De T-101 vertelt hem dat de dag des oordeels niet voorkomen kan worden, en dat John de Apocalyps gewoon een paar jaar heeft uitgesteld. Het is aan John om in een race tegen de klok te voorkomen dat Skynet alsnog een eind maakt aan de mensheid en diens beschaving.

Social Media

Cop - Westside Street

Scott Petersen

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Het fijne aan deze film is natuurlijk al de pretentieloze actie zonder al te veel ingewikkeld gedoe of zonder een veel te lang en zinloos begin. De actie is echt met momenten wel weer erg mannelijk, stoer en over-de-top, en dan vooral de scène met de twee trucks, en voor een keer was de actie ook eens te volgen waar ik bij meer recente films dat gevoel niet heb.

Het minder fijne aan deze film is toch wel dat de film een paar vreemde (onbegrijpelijke) sprongen maakt, met als plotse uitschieter de Terminator die plots even van side verandert, en dan tegen zijn eigen instinct gaat, zichzelf uitschakelt, en dan plots weer opduikt aan de juiste side. Ik vond het sowieso al niet altijd logisch verlopen. Robots zonder emoties handelen blijkbaar met momenten toch met emoties. Dat emotieloze komt niet altijd tot zijn recht.

Nog een nadeel aan deze film is dat ik niet het idee heb dat deze film de feiten uit de vorige films respecteert of eer aandoet, en de manier waarop Sarah's verhaal eindigt, is ook wel een beetje jammer. Ging ze geen deel van het verzet uitmaken, of heb ik dat verkeerd voor. En de vader van de nieuwe vriendin van John Connor zou ook deel uitmaken van het verzet, maar wordt hier dan blijkbaar gedood? Die nieuwe vriendin wordt er ook maar plots bijgeschreven, en hebben het blijkbaar gedaan op de nacht voor de tweede Terminator. Ofwel ben ik dat vergeten, ofwel hebben ze er dat gewoon naar aanleiding van deze film bij verzonnen, en toont Connor dan ook geen enkele emotie / referentie naar die gebeurtenis in de "tweede film" wellicht (want in de eerste bestaat hij nog niet). En het moment waarop de Terminator plots even droog zegt, dat de toekomstige John Connor gedood wordt door uitgerekend hem (of al gedood is, in de toekomst), was ook even belachelijk (waardoor hij juist kan anticiperen op dat gegeven in de "toekomst" zodat het niet gebeurt, want blijkbaar werd hij door de versie van de toekomst verrast omdat hij zo vertrouwd is met die robot, maar anderzijds leert hij hier ook dat er geen twee dezelfde terminators zijn.

Een beetje heel vreemd op zich, maar op zich was het al langer dan deel drie duidelijk dat het verhaal zeker niet het sterkste punt van de Terminator-reeks is, laat staan de waarschijnlijkheid ervan, maar hier bereikt het toch wel weer een nieuw dieptepunt. Een ander puntje dat we een beetje missen uit de eerste twee delen is de typische sfeer die de Terminator-reeks met zich meedraagt, en dat zien we hier een pak minder tot niet terug. Het kleurenpalet is wat moderner, maar ook lelijker (lang leve CGI), maar de nieuwe leading lady (en haar vader) + de omgevingen doen het voor mij gewoon niet echt. De hangar, de bunker, het kantoor van de vader doen het toch allemaal niet echt voor mij. Op dat vlak is het allemaal wel een beetje standaard, en dat past eigenlijk ook wel binnen het tijdsframe. Het deed me een beetje denken aan Spider Man qua looks en sfeer. Zelfs de twee actrices lijken op elkaar. Als kind werd ik een beetje afgeschrikt, door de sfeer die we bijvoorbeeld hier, in Spider Man of in Harry Potter terugzien, waardoor ik eigenlijk me nooit in film heb verdiept of nooit veel film heb gezien (en de films die mijn pa zagen, hebben me daar ook nooit toe aangezet, waardoor ik quasi heel mijn leven lang een vooringenomen beeld heb gehad van het medium film).

Arnold Schwarzenegger blijft toegegeven altijd wel een leuke verschijning. Andere acteurs / actrices (of zelfs regisseur) ken ik niet. De hoofdacteur deed me denken aan heel wat andere acteurs (en eigenlijk nog het meest aan die uit Lost, die uit die rockband met dat liedje "You all everybody", Dominic Monaghan of ook aan Chris Pine), en ik had het idee dat hij ook nog een vrij "kinds" gezicht had. Nog een ander kenmerk dat we dan terugzien van Spider Man. Tobey Maguire ziet er wellicht anno 2017 nog steeds uit als een kind. Echt veel indruk maken, maakt de jonge man ook niet echt, al doet hij het ook niet slecht, maar hij lijkt toch wel meer gecast voor zijn typische "mooiboy" verschijning.

Vandaag herbekeken!

Spectaculaire film!

Even goed als deel 2, veel actie en alles is zeer mooi gemaakt.

Ook weer leuk is een 2e terminator als vrouw ditmaal.

Al met al zeer vermakelijk!

avatar van Shadowed

Shadowed

Leuk.

Het niveau van deel 1 en 2 wordt duidelijk niet herhaald. Vooral het lompe actie sciencefiction geweld ontbreekt bij sommige scenes een beetje. Niet voor niets 12+ ook, al vond ik het wel op het randje bij sommige vlagen.

Schwarzenegger is weer terug, en speelt wederom weer erg tof als The Terminator T-800. Ook Loken komt erbij als T-X, een wel heel futuristisch model en een tikkeltje lui qua naam, maar nog steeds een erg tof karakter.

Actie vermaakt nog steeds. Iets betere effecten maar de echte vonk is wel een beetje weg. Wederom nog steeds een hele leuke film. Prima voor een deel 3 in de reeks. Deze film had makkelijk een B-reeks kunnen worden.

avatar van blackwolves

blackwolves

yes t 3 knappe vrouw als terminator moordmachine die de mensheid om zeep komt helpen net als in de eerste twee films gaat de strijd om connor door en nu ook komt er uit de toekomst twee machines in de vorm van terminator of vertaalt in het nerderlands uitroeier net zoals we last hebben van vervelende insecten ook nog verdelger genoemd. de gene die de mens moet vermoorden komt steeds altijd als eerste en dan de gene die hem moet beschermen velen dingen blijven dus het zelfde. maar net als in terminator twee moet arnold Schwarzenegger nu ook de connor beschermen tegen de de anderen terminator die hem wil vermoorden maar deze maal moet hij er twee beschermen. maar ondanks dat terminator T-X een lichaam heeft van een knappe vrouw is het geen katje om met te sollen want ze is sterker dan terminator T-800 en net als een de twee eerste films is de film weer een aangename kijk ervaring en een genot om weer de twee machines tegen elkander te zien vechten. en ondanks dat het een andere regisseur is dan de van de eerste film is hij in mijn mening er toch in geslaagd om weer een goede terminator film af te leveren. goed gespeeld door kristanna loken als de vrouwelijke terminator T-X de speciale effecten stellen weer niet teleur net als de actie en de gevechten van de terminators machine robot tegen elkander T-800 tegen de veel sterkere T-X de kogels vliegen langs alle kanten en terminator t-800 word ook weer eens mishandelt. gewoon heerlijke film

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Verreweg het minste deel van de drie Terminators maar als pretentieloze actieprent zeer te pruimen.

Aan een diepgaand verhaal wordt niet gedaan en de dialogen zijn soms wel eens wat karig. Doch slaagt de film wonderwel door dit keer niet een mannelijk tegenstrever voor Arnie neer te zetten maar de ronduit betoverende Loken als de T-X die de emotieloze robot meer dan prima neer zet. Daarnaast valt de film op met een aantal superbe actiescènes zoals de ronduit geweldige achtervolging met de kraanwagen. Fan-tas-tisch en altijd de moeite om nog een keer te zien. De interessante Claire Danes maakt het geheel af als prima en ronduit vermakelijk actiefilm.

De duistere sfeer van T1 en T2 wordt nergens geprobeerd te imiteren, sterker, de film hanteert een luchtige en soms humoristische stijl waar de film prima bij vaart. Dat Nick Stahl geen schim is van het personage dat John Connor behoort te zijn doet verder niet teveel afbreuk. Eigenlijk best wel een miscast de soms wat over acterende Stahl. Dat Arnie terwijl hij de deur omhoog houdt en plotseling een arm extra heeft voor wat handelingen maakt niet zoveel uit, de korte scene met Dr. Silberman vind ik dan weer bijzonder grappig.

Terminator: Rise of the machines, een vlotte actieflik die weinig introductie nodig heeft en meteen ter zake komt met meer dan prima en spectaculaire actie. Vermaak, spektakel, actie, een beetje humor en het oog wordt gestreeld met Loken en Danes. Geen hoogvlieger maar wel een bijzonder vermakelijke film zo nu en dan.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2063 berichten

Ik kijk en herzie heel veel films vanuit mijn eigen enorm gigantische videotheek/collectie, zo heb ik gistermiddag Terminator 3: Rise of the Machines na weet ik hoeveel jaren weer eens herzien. Blijft aangenaam kijkvoer. Ik kijk gemiddeld elke dag sowieso 2 films of meer.Ik ben een liefhebber van o.a exploitatiefilms, B-Films en oude films wereldwijd en alle genres. Mij oudste film uit mijn collectie is uit 1915. Als de film Engelstalig of Duitstalig is gesproken dan ben ik niet afhankelijk van ondertitels, is de film anderstalig bv. Chinees e.d. dan zijn naast Nederlandse, de Engelse ondertiteling ook prima Ondanks mijn tik van herzieningen, ga ik natuurlijk ook iets nieuws niet uit de weg en hou het aanbod van Netflix in de gaten.

xxERWINxx

Vandaag herbekeken, dit deel is toch wel de beste van de Terminator reeks.

Veel actie, achtervolgingen, schietpartijen en explosies, ook leuk dat er een 2e Terminator is in de vorm van een vrouw.

Ook een goed verhaal en ook het einde was erg geslaagd! Op naar het volgende deel.

avatar van Lewis-06

Lewis-06

xxERWINxx schreef:

Vandaag herbekeken, dit deel is toch wel de beste van de Terminator reeks.

1 van de gekste uitspraken die ik ben tegengekomen.

avatar van klara

klara

• 20367 stemmen

Deze derde van de Terminator reeks doet natuurlijk onder voor de twee voorgangers, maar vind ik toch best nog wel goed, zeker wanneer je het gebodene afzet tegen de actiefilms in het algemeen. Het

recept misschien nu een beetje uitgemolken, maar Kristanna Loken nu als androide toch weer een

leuke vondst, met ook weer fraai spectaculair uitgevoerde actiescenes.

Wel een gniffelen ja, omtrent die opmerking van de beste uit de reeks. Ieder zijn smaak zullen we

maar zeggen. Maar je ogen knipperen wel even van ongeloof.

avatar van thunderball

thunderball

Wanneer hij dat vindt, is dat voor hem zo.

Tarkus

Tarkus schreef:

Ook deze dan gezien op Blu-ray.

En net als bij de vorige keer dat ik deze film bekeek is er een aanleiding toe, allereerst is het de eerste maal dat ik hem zie op Blu-ray, met een subliem geluid als resultaat.

Maar ook omdat er een 5de film aankomt, met opnieuw Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol.

Maar eerst komt de 4de film nog aan de beurt.

Ook deze derde film opnieuw bekeken, en hoef niets toe te voegen aan mijn eerdere commentaren.

Topper uit de reeks.

avatar van Supernatural

Supernatural

Supernatural schreef:

zeker een leuk vervolg maar haalt het niveau niet van de 1ste 2 films.maar zeker spannend genoeg.

Vandaag weer herzien.heb me prima vermaakt,maar blijf bij mijn vorige mening.wel leuk dat het nu een vrouwelijke terminator is.

avatar van stratmans

stratmans

Spectaculaire film, niet te serieus nemen, dan is het wel grappig

avatar van Woland

Woland

Best wel vermakelijke actiethriller, die een best redelijke spanningsboog heeft. Het is wel een film die vooral voor actiespektakel en grootse gevechten met dito ontploffingen gaat, want qua interne logica en plot vliegen de deus ex machina's je om de oren. Elke keer weer lijkt er een Terminator kapot, gesloopt, de weg kwijt, en elke keer weer vindt hij/zij op magische wijze op een spectaculaire manier (lees: op een manier waarop op grootse wijze veel kapot gaat) weer de weg terug in het verhaal. Leuk om een keertje gezien te hebben, maar veel meer dan een gemiddelde toevoeging is het ook weer niet.

avatar van martijnk

martijnk

Deze was op RTL7 van de week. Het blijft toch echt een enorm slechte film met slechts één goede scene die met die hijskraan. De humor en actie is totaal niet van het niveau T1/T2 of van andere Schwarzenegger films uit de jaren '80/'90. Even daarvoor was Commando op TV en die is echt een heel stuk leuker om naar te kijken.

Ook de Terminator, de T-X, totaal niet scary. Bij T-2 als je Robert Patrick alleen al zag werd je al bang. Als de T-X haar verwachting maakt denk je ah ja wel een lekker wijf. Niet echt iets wat je van een Terminator zou moeten denken.

Ook die John Connor totaal miscast. Totaal oninteressant figuur. Hij lijkt net your average crack junkie zoals hij overkomt. Niet echt de leider die het op moet nemen tegen de machines. Dat doet Bale toch een stuk beter en Salvation is niet geweldig maar nog wel een stuk beter dan deze film.

avatar van K. V.

K. V.

Dit derde deel ook maar eens bekeken. Visueel is de film er natuurlijk veel op vooruit gegaan. De film was met momenten ook nog grappig, vooral de scènes met Arnold. Dit keer lag de focus vooral op John Conner. De acteur zelf vond ik niet zo bijzonder. De nieuwe vijand deed het niet slecht.

Het was zeker geen slecht deel.

xxERWINxx

Vandaag nog eens weer herbekeken, dit deel is toch wel 1 van mijn favorieten van de Terminator reeks.

Hele lange actiescene met de truck was het hoogtepunt van deze film die er erg spectaculair uitzag.

Ook een goed verhaal en ook het einde was erg geslaagd!

Op naar het volgende deel.

avatar van frans123

frans123

Stephen King vertelde, is ooit bij een film de zaal uitgelopen: Transformers . Ik zou bij deze film de zaal uitlopen...wat slecht, na 20 min. gestopt.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

frans123 schreef:

Ik zou weer binnen 20 minuten bij jou in de buurt weglopen vermoed ik.

xxERWINxx

Vandaag nog eens weer herbekeken, ditmaal op een mooie Blu-ray schijf!

Dit deel is toch wel 1 van mijn favorieten van de Terminator reeks.

Hele lange actiescene met de truck was het hoogtepunt van deze film die er erg spectaculair uitzag, verder vloog de tijd om en voor je het weet kom je aan in het laatste gedeelte wat ook weer vol zat met actie!

Ook een goed verhaal en ook het einde was erg geslaagd!

Op naar het volgende deel.

avatar van frans123

frans123

The Oceanic Six schreef:

Ik zou weer binnen 20 minuten bij jou in de buurt weglopen vermoed ik.

Ik ben al na 1 minuut bij jou weg,...

avatar van finalman

finalman

Minste van de trilogie. Te veel grappen... Waar deel 1 zeer bruut en serieus was, is deze hier maar flauw. Schwarzenegger als lolbroek. Talk to the hand, yeah... Grootste fout is ook 12+. Dom. Deel 1 en 2 heb ik de blu-ray maar de rest hoeft niet voor mij.

Btw, er zou een gesneden versie bestaan: terminator 3 - the coming storm. Alle grappen zijn eruit geknipt.

avatar van Shadowed

Shadowed

Dit derde deel was duidelijk een kleine vermindering in vergelijking met de voorgaande delen, maar goed, die films blijven bijbenen is ook te hoog gegrepen. Dit derde deel is in ieder geval nog altijd prima vermaak. Specifiek de achtervolging met de hijskraan in de eerste helft van de film is heerlijk te noemen. Het nadeel van deze film is vooral dat de vijandelijke terminator, Loken, niet de verdieping krijgt die de eerdere films gaven aan de Terminators en daardoor niet echt kon uitgroeien tot een icoon. Dat de film meer hightech is geworden is verder een begrijpelijke keuze, maar de lol gaat er een klein beetje vanaf. Anderzijds is het ook weer iets nieuws. Hier en daar zijn de computereffecten verouderd in de film, maar al bij al blijft de film prima vermaak includeren waar ik bij herziening voor een avondje wel zoet mee was.

avatar van Jynxter

Jynxter

Na twee knalsuccesen kon een deel 3 natuurlijk niet uitblijven. Wegens een rechtenkwestie gooide Cameron zijn ideeen voor de derde Teminator helaas in de prullenbak en had hij uiteindelijk niks met de film te maken. En dat lijkt de franchise niet perse goed te hebben gedaan. Van een beklemmende sfeer zoals in de eerste twee delen is weinig meer over. En dat is jammer. Vooral omdat dat Camerons uitgangspunt was, aangezien hij Terminator heeft geschreven naar aanleiding van nachtmerries die hij zelf had.

Wat T3 wel heeft, is de humor wat meer op de voorgrond. En natuurlijk veel actie, explosies, effecten en stunts. Zo is een scene voorin de film met een kraanwagen die de halve stad afbreekt erg spectaculair. En mede daarmee is het gewoon alsnog een prima actiefilm. Als haalt hij het bij lange na niet bij zijn iconische voorgangers. Ook al omdat Rise of the Machines veel meer onzinnigheden bevat.

avatar van TMP

TMP

Het is lang geleden dat ik de eerste twee films uit deze reeks heb gekeken. Dat was echter geen enkel probleem, want het draait in dit derde deel niet om het verhaal. Deze film zit van begin tot eind vol met actie. Hoewel sommige actiescènes wat te lang doorgingen, zijn ze veelal wel de moeite waard. De oneliners van Schwarzenegger zijn ook best aardig. Degelijk vermaak voor een keertje...

avatar van finalman

finalman

martijnk schreef:

De beste John Connor zit in deel 2: de volwassen Future John Connor.

avatar van Brabants

Brabants

• 2039 stemmen

Terminator 3: Rise of the Machines het derde deel uit de franchise. Voor mij een absolute topper binnen het geheel. Minder verhaal maar veel actie. De actie is echt verbluffend. Dit maakt de film voor wat het is en voor mij ook een verrassing dat het ongeacht welke weg men inslaat het gewoon succesvol blijft.

avatar van Ste*

Ste*

• 1971 berichten

Nou, ik had hier wel zonder gekund.

Als actie/sci fi film is het op zich niet eens niet heel slecht, maar als Terminatordeel is het duidelijk minder, dat kan ook bijna niet anders na de geweldige eerste twee.

De film mist ook nogal wat Terminator-feel doordat eigenlijk niemand van de oude cast erin zit. Heel jammer dat Linda Hamilton niet meedoet. John Connor is een aan lager wal geraakte loser en Claire Danes speelt een enorm saai vervelend tutje. Het is me echt een raadsel waarom zij gecast is ook. Arnold als de Terminator is eigenlijk het enige vertrouwde element, maar het is in deze film een wat onduidelijk personage als je het vergelijkt met de eerste twee films. In deel één een brute slechterik, in deel twee de good guy met de leuke wisselwerking met de jonge John Connor maar hierin vond ik hem eigenlijk een beetje vlees noch vis (en het flauwe terugkomen van de one-liners was tenenkrommend). De T-X vond ik ook al niet echt heel leuk. Voelde beetje als een ‘lekker wijf omdat het kan’.

De actie is op zich wel oke gedaan, maar vond het persoonlijk erg over de top en lang doorgaan. In Terminator 1 en 2 is het zo gedoseerd dat eigenlijk alles tof is, hier raakte ik murw en verveeld.

Heel kleine 3*

avatar van teigertje

teigertje

Deze derde film van The Terminator films is nog steeds een spannende en hele goede film met een uitstekende rol weer van Arnold Schwarzenegger en een prima rol van Kristanna Loken en een prima cast.

Niet de beste van Terminator films.

Maar nog steeds een entertainende spectaculaire film.

avatar van teigertje

teigertje

Deze weer is opnieuw gezien, de eerste twee zijn natuurlijk niet te overtreffen.

Ook deze film heeft veel aktie en is spectaculair.

Met weer een fantastische hoofdrol rol, van Arnold Schwarzenegger.

En ook Kristana Loken als de T-X Terminator speelt toch ook echt heel goed.

Ook deze film heeft een uitstekende cast en fantastische film muziek.

Nog steeds een hele goede film.