Terminator 3: Rise of the Machines (2003)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jonathan Mostow
met Arnold Schwarzenegger, Nick Stahl en Kristanna Loken

Ruim tien jaar nadat John Connor erin geslaagd is om de gevreesde Judgment Day te voorkomen, leeft hij helemaal afgesloten van de maatschappij en probeert hij zo weinig mogelijk gebruik te maken van eender welke machine. Ondanks dat hij niet verwacht dat het ooit nog tot een oorlog zal komen, is John nog steeds erg ongerust. En terecht. Op een dag arriveren er namelijk opnieuw twee Terminator's: een T-101 die John moet beschermen, en een nieuw prototype om hem te vernietigen: de T-X, een beeldschone en technisch perfecte vrouwelijke robot. De T-101 vertelt hem dat de dag des oordeels niet voorkomen kan worden, en dat John de Apocalyps gewoon een paar jaar heeft uitgesteld. Het is aan John om in een race tegen de klok te voorkomen dat Skynet alsnog een eind maakt aan de mensheid en diens beschaving.

avatar van TornadoEF5
Het fijne aan deze film is natuurlijk al de pretentieloze actie zonder al te veel ingewikkeld gedoe of zonder een veel te lang en zinloos begin. De actie is echt met momenten wel weer erg mannelijk, stoer en over-de-top, en dan vooral de scène met de twee trucks, en voor een keer was de actie ook eens te volgen waar ik bij meer recente films dat gevoel niet heb.

Het minder fijne aan deze film is toch wel dat de film een paar vreemde (onbegrijpelijke) sprongen maakt, met als plotse uitschieter de Terminator die plots even van side verandert, en dan tegen zijn eigen instinct gaat, zichzelf uitschakelt, en dan plots weer opduikt aan de juiste side. Ik vond het sowieso al niet altijd logisch verlopen. Robots zonder emoties handelen blijkbaar met momenten toch met emoties. Dat emotieloze komt niet altijd tot zijn recht.

Nog een nadeel aan deze film is dat ik niet het idee heb dat deze film de feiten uit de vorige films respecteert of eer aandoet, en de manier waarop Sarah's verhaal eindigt, is ook wel een beetje jammer. Ging ze geen deel van het verzet uitmaken, of heb ik dat verkeerd voor. En de vader van de nieuwe vriendin van John Connor zou ook deel uitmaken van het verzet, maar wordt hier dan blijkbaar gedood? Die nieuwe vriendin wordt er ook maar plots bijgeschreven, en hebben het blijkbaar gedaan op de nacht voor de tweede Terminator. Ofwel ben ik dat vergeten, ofwel hebben ze er dat gewoon naar aanleiding van deze film bij verzonnen, en toont Connor dan ook geen enkele emotie / referentie naar die gebeurtenis in de "tweede film" wellicht (want in de eerste bestaat hij nog niet). En het moment waarop de Terminator plots even droog zegt, dat de toekomstige John Connor gedood wordt door uitgerekend hem (of al gedood is, in de toekomst), was ook even belachelijk (waardoor hij juist kan anticiperen op dat gegeven in de "toekomst" zodat het niet gebeurt, want blijkbaar werd hij door de versie van de toekomst verrast omdat hij zo vertrouwd is met die robot, maar anderzijds leert hij hier ook dat er geen twee dezelfde terminators zijn.

Een beetje heel vreemd op zich, maar op zich was het al langer dan deel drie duidelijk dat het verhaal zeker niet het sterkste punt van de Terminator-reeks is, laat staan de waarschijnlijkheid ervan, maar hier bereikt het toch wel weer een nieuw dieptepunt. Een ander puntje dat we een beetje missen uit de eerste twee delen is de typische sfeer die de Terminator-reeks met zich meedraagt, en dat zien we hier een pak minder tot niet terug. Het kleurenpalet is wat moderner, maar ook lelijker (lang leve CGI), maar de nieuwe leading lady (en haar vader) + de omgevingen doen het voor mij gewoon niet echt. De hangar, de bunker, het kantoor van de vader doen het toch allemaal niet echt voor mij. Op dat vlak is het allemaal wel een beetje standaard, en dat past eigenlijk ook wel binnen het tijdsframe. Het deed me een beetje denken aan Spider Man qua looks en sfeer. Zelfs de twee actrices lijken op elkaar. Als kind werd ik een beetje afgeschrikt, door de sfeer die we bijvoorbeeld hier, in Spider Man of in Harry Potter terugzien, waardoor ik eigenlijk me nooit in film heb verdiept of nooit veel film heb gezien (en de films die mijn pa zagen, hebben me daar ook nooit toe aangezet, waardoor ik quasi heel mijn leven lang een vooringenomen beeld heb gehad van het medium film).

Arnold Schwarzenegger blijft toegegeven altijd wel een leuke verschijning. Andere acteurs / actrices (of zelfs regisseur) ken ik niet. De hoofdacteur deed me denken aan heel wat andere acteurs (en eigenlijk nog het meest aan die uit Lost, die uit die rockband met dat liedje "You all everybody", Dominic Monaghan of ook aan Chris Pine), en ik had het idee dat hij ook nog een vrij "kinds" gezicht had. Nog een ander kenmerk dat we dan terugzien van Spider Man. Tobey Maguire ziet er wellicht anno 2017 nog steeds uit als een kind. Echt veel indruk maken, maakt de jonge man ook niet echt, al doet hij het ook niet slecht, maar hij lijkt toch wel meer gecast voor zijn typische "mooiboy" verschijning.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken!
Spectaculaire film!
Even goed als deel 2, veel actie en alles is zeer mooi gemaakt.
Ook weer leuk is een 2e terminator als vrouw ditmaal.
Al met al zeer vermakelijk!

avatar van Shadowed
Leuk.

Het niveau van deel 1 en 2 wordt duidelijk niet herhaald. Vooral het lompe actie sciencefiction geweld ontbreekt bij sommige scenes een beetje. Niet voor niets 12+ ook, al vond ik het wel op het randje bij sommige vlagen.

Schwarzenegger is weer terug, en speelt wederom weer erg tof als The Terminator T-800. Ook Loken komt erbij als T-X, een wel heel futuristisch model en een tikkeltje lui qua naam, maar nog steeds een erg tof karakter.

Actie vermaakt nog steeds. Iets betere effecten maar de echte vonk is wel een beetje weg. Wederom nog steeds een hele leuke film. Prima voor een deel 3 in de reeks. Deze film had makkelijk een B-reeks kunnen worden.

yes t 3 knappe vrouw als terminator moordmachine die de mensheid om zeep komt helpen net als in de eerste twee films gaat de strijd om connor door en nu ook komt er uit de toekomst twee machines in de vorm van terminator of vertaalt in het nerderlands uitroeier net zoals we last hebben van vervelende insecten ook nog verdelger genoemd. de gene die de mens moet vermoorden komt steeds altijd als eerste en dan de gene die hem moet beschermen velen dingen blijven dus het zelfde. maar net als in terminator twee moet arnold Schwarzenegger nu ook de connor beschermen tegen de de anderen terminator die hem wil vermoorden maar deze maal moet hij er twee beschermen. maar ondanks dat terminator T-X een lichaam heeft van een knappe vrouw is het geen katje om met te sollen want ze is sterker dan terminator T-800 en net als een de twee eerste films is de film weer een aangename kijk ervaring en een genot om weer de twee machines tegen elkander te zien vechten. en ondanks dat het een andere regisseur is dan de van de eerste film is hij in mijn mening er toch in geslaagd om weer een goede terminator film af te leveren. goed gespeeld door kristanna loken als de vrouwelijke terminator T-X de speciale effecten stellen weer niet teleur net als de actie en de gevechten van de terminators machine robot tegen elkander T-800 tegen de veel sterkere T-X de kogels vliegen langs alle kanten en terminator t-800 word ook weer eens mishandelt. gewoon heerlijke film

avatar van Lovelyboy
Verreweg het minste deel van de drie Terminators maar als pretentieloze actieprent zeer te pruimen.

Aan een diepgaand verhaal wordt niet gedaan en de dialogen zijn soms wel eens wat karig. Doch slaagt de film wonderwel door dit keer niet een mannelijk tegenstrever voor Arnie neer te zetten maar de ronduit betoverende Loken als de T-X die de emotieloze robot meer dan prima neer zet. Daarnaast valt de film op met een aantal superbe actiescènes zoals de ronduit geweldige achtervolging met de kraanwagen. Fan-tas-tisch en altijd de moeite om nog een keer te zien. De interessante Claire Danes maakt het geheel af als prima en ronduit vermakelijk actiefilm.

De duistere sfeer van T1 en T2 wordt nergens geprobeerd te imiteren, sterker, de film hanteert een luchtige en soms humoristische stijl waar de film prima bij vaart. Dat Nick Stahl geen schim is van het personage dat John Connor behoort te zijn doet verder niet teveel afbreuk. Eigenlijk best wel een miscast de soms wat over acterende Stahl. Dat Arnie terwijl hij de deur omhoog houdt en plotseling een arm extra heeft voor wat handelingen maakt niet zoveel uit, de korte scene met Dr. Silberman vind ik dan weer bijzonder grappig.

Terminator: Rise of the machines, een vlotte actieflik die weinig introductie nodig heeft en meteen ter zake komt met meer dan prima en spectaculaire actie. Vermaak, spektakel, actie, een beetje humor en het oog wordt gestreeld met Loken en Danes. Geen hoogvlieger maar wel een bijzonder vermakelijke film zo nu en dan.

avatar van Grindhouse62
Ik kijk en herzie heel veel films vanuit mijn eigen enorm gigantische videotheek/collectie, zo heb ik gistermiddag Terminator 3: Rise of the Machines na weet ik hoeveel jaren weer eens herzien. Blijft aangenaam kijkvoer. Ik kijk gemiddeld elke dag sowieso 2 films of meer.Ik ben een liefhebber van o.a exploitatiefilms, B-Films en oude films wereldwijd en alle genres. Mij oudste film uit mijn collectie is uit 1915. Als de film Engelstalig of Duitstalig is gesproken dan ben ik niet afhankelijk van ondertitels, is de film anderstalig bv. Chinees e.d. dan zijn naast Nederlandse, de Engelse ondertiteling ook prima Ondanks mijn tik van herzieningen, ga ik natuurlijk ook iets nieuws niet uit de weg en hou het aanbod van Netflix in de gaten.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, dit deel is toch wel de beste van de Terminator reeks.
Veel actie, achtervolgingen, schietpartijen en explosies, ook leuk dat er een 2e Terminator is in de vorm van een vrouw.
Ook een goed verhaal en ook het einde was erg geslaagd! Op naar het volgende deel.

xxERWINxx schreef:
Vandaag herbekeken, dit deel is toch wel de beste van de Terminator reeks.

1 van de gekste uitspraken die ik ben tegengekomen.

Deze derde van de Terminator reeks doet natuurlijk onder voor de twee voorgangers, maar vind ik toch best nog wel goed, zeker wanneer je het gebodene afzet tegen de actiefilms in het algemeen. Het
recept misschien nu een beetje uitgemolken, maar Kristanna Loken nu als androide toch weer een
leuke vondst, met ook weer fraai spectaculair uitgevoerde actiescenes.
Wel een gniffelen ja, omtrent die opmerking van de beste uit de reeks. Ieder zijn smaak zullen we
maar zeggen. Maar je ogen knipperen wel even van ongeloof.

avatar van thunderball
Wanneer hij dat vindt, is dat voor hem zo.

Tarkus schreef:

Ook deze dan gezien op Blu-ray.
En net als bij de vorige keer dat ik deze film bekeek is er een aanleiding toe, allereerst is het de eerste maal dat ik hem zie op Blu-ray, met een subliem geluid als resultaat.
Maar ook omdat er een 5de film aankomt, met opnieuw Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol.
Maar eerst komt de 4de film nog aan de beurt.

Ook deze derde film opnieuw bekeken, en hoef niets toe te voegen aan mijn eerdere commentaren.
Topper uit de reeks.

Supernatural schreef:
zeker een leuk vervolg maar haalt het niveau niet van de 1ste 2 films.maar zeker spannend genoeg.

Vandaag weer herzien.heb me prima vermaakt,maar blijf bij mijn vorige mening.wel leuk dat het nu een vrouwelijke terminator is.