Western Stars (2019)

Muziek / Documentaire

geregisseerd door Bruce Springsteen en Thom Zimny
met Bruce Springsteen en Patti Scialfa

Met ‘Western Stars’, het eerste studioalbum van Springsteen in vijf jaar, slaat de singer-songwriter een nieuwe weg in, waarbij hij zijn roots niet vergeet. De muziek behandelt de thema's liefde en verlies, eenzaamheid, familie en de onverbiddelijk voortschrijdende tijd. De film roept het beeld op van het Amerikaanse Westen - zowel het mythische Westen als de harde werkelijkheid - en vertelt met archiefbeelden, muziek en Springsteen’s persoonlijke bespiegelingen het verhaal van ‘Western Stars’.

avatar van misterwhite
Dit was wel boven verwachting mooi. Had mij tot nu toe nog niet gewaagd aan concertfilms in de bioscoop, maar nu besef ik dat het verdomd goed werkt. Maar dit is dan ook nog wel wat anders dan een giga stadion opname met 80.000 man publiek dat luidkeels door de muziek weergalmd. Het is net zoals het album zelf, zeer ingetogen, rustig en behoorlijk sfeervol.
Springsteen koos voor een bijzondere locatie die hij in de eerste 10 minuten een erg mooie betekenis geeft. De 100 jarige schuur speelt een belangrijke rol op zich, zowel als sfeer, herinnering, maar ook de akoestiek, die volgens Springsteen zelf als instrument functioneert.

We krijgen de 13 nummers van Western Stars te horen in een live jasje. We krijgen per nummer een haast poëtische uitleg. Vaak deed het mij denken aan Jonas Mekas, de 8mm home video beelden met een oude mijmerende man, die herinneringen en gedachten spinsels deelt.

Daarnaast speelt er zich een romantisch tafereel af, waardoor de film een bijna liefdesbrief wordt aan Patti Scialfa, zijn vrouw. Ze wordt erg mooi gepresenteerd door de camera. De samenzang stukjes zijn tedere close-ups. En Springsteen verteld met veel passie hoe Patti hem altijd heeft recht gehouden.

Een zeer overtuigende opvoering van een mooi ingetogen album met poëtische mijmeringen, het maakt mij oprecht nog meer fan van Springsteen!

avatar van predator
Mooi verwoord misterwhite. Niks aan toe te voegen, heb ook meteen deze cd besteld

Als ware Springsteen fan vond ik het een 'OK film'. Een en ander kwam op mij wel erg geregisseerd over, hoewel de liedjes van zijn nieuwe CD wel goed uitgevoerd werden. Mij raakte het allemaal niet zo, alhoewel ik dit wel verwacht had. Zie ernaar uit als hij in 2020 weer met de E Street Band gaat touren!!

Muziek was geweldig, prachtige arrangementen van zijn plaat Western Stars. Moest af en toe even op mijn lippen bijten. De tussenstukken waarin Springsteen spreekt waren mij soms net iets te Amerikaans ( ranch, cowboyhoed, God, vlag echt. ) maar wat overheerste was de prachtige muziek en teksten. Als Springsteen fan wacht ik natuurlijk op de nieuwe plaat met de e street band maar ook zonder deze geweldige begeleidingsband werd ik niet teleurgesteld. Wat mij ook deugd deed was de uitverkochte bioscoopzaal?