• 8.516.975 stemmen

Billie Eilish: The World's a Little Blurry (2021)

Documentaire / Muziek | 140 minuten

Genre: Documentaire / Muziek

Geregisseerd door: R.J. Cutler

Met onder meer: Billie Eilish

• Apple TV+ Bekijk via Apple TV+

Plot Billie Eilish: The World's a Little Blurry

Deze documentaire laat zien hoe de singer-songwriter Billie Eilish op jonge leeftijd een wereldwijde superster werd. Het biedt een intieme blik op de bijzondere reis van deze tiener, terwijl ze probeert zich staande te houden op het podium en thuis. Rondom haar tours is ze bezig met het schrijven en opnemen van het debuutalbum 'When we all fall asleep, where do we go', in de slaapkamer van haar broer Finneas, die co-auteur en producer is.

imageimageimageimageimageimage

eRCee (moderator films)

De titel refereert naar een zin uit het nummer ilomilo.

eRCee (moderator films)

Billie Eilish: The World’s A Little Blurry — Official Trailer #2 | Apple TV+ - YouTube

Beeld bij het iconische begin van het album! Camera was er al die tijd bij. Wauw.

eRCee (moderator films)

Dit lijkt echt wel iets bijzonders te worden, van alles wat ik ervan zie en hoor.

Een jaar lang was RJ Cutler 'embedded', het 17e levensjaar van Billie. Het start al tijdens de creatie van het album maar het materiaal omvat ook de Grammy's en het werken aan de Bond-song naar ik begrijp.

Er zijn 20 concertfragmenten te zien in de film, opgenomen in het kader van de docu en volgens de maker zeer intiem gefilmd. Ook wordt er archiefmateriaal gebruikt van de familie.

Verder zou ze zich een aantal keer direct naar de camera wenden a la The Office, haar favoriete tv-serie. Je ziet hiervan ook al een fragmentje in één van de trailers.

Hier een interview met RJ Cutler over de film: klik

Vanaf vrijdag beschikbaar via Apple tv+

eRCee (moderator films)

Als je niet van de muziek houdt, kan je er beter niet aan beginnen, want de eigenzinnige tracks van Billie Eilish dragen deze docu. Bijna haar hele discografie (die uiteraard nog beperkt is) komt voorbij in The world's a little blurry, inclusief een paar songs die nooit op plaat verschenen. De audiokwaliteit is goed, vooral slaagt men erin om bij de live opnames de stem van Billie tot z'n recht te laten komen, wat geen sinecure is gezien haar lowkey zangstijl en het meeschreeuwende publiek. Mooie filmregistratie ook van de concerten, waarin het vooral persoonlijk wordt gehouden. Verder een paar heel interessante fragmenten van achter de schermen, zeker als je haar werk kent. Voorbeeldje is dat je het moment te zien krijgt waarop bad guy wordt geconcipieerd. Er zitten ook zeker 2 of 3 ruwe muziekfragmenten in die (nog) nooit gepubliceerd zijn. Het onder grote tijdsdruk in de tourneebus inzingen van de Bondsong was eveneens top om te zien.

Naast de muziek is het de persoonlijkheid van Billie Eilish die de 2 uur 20 voorbij doet vliegen. Niet voor de haters natuurlijk, maar wel voor mij. Ze krijgt zowat een stuip als haar moeder en Finneas erover beginnen dat ze toch ook vooral een toegankelijk nummer op het album moet zetten, haha. De lange Coachella-sequentie halverwege is een van de sterkste momenten van de film, omdat daar bijna alles samen komt: het muzikale talent, hoe veeleisend ze is voor zichzelf, tegen de achtergrond van een voortmodderende slechte relatie met een soort catharsis bij de ontmoeting met Justin Bieber. Dit alles eindigt in een beeldmontage van Billie alleen in de bus terwijl er een instrumentale versie klinkt van xanny, heel fraai. Verder gewoon voor de fans of neutrale muziekliefhebber een film om 's avonds op te zetten, waarbij een goede geluidstransmissie (evt. met koptelefoon) wel een voorwaarde is. Disclaimer: ik ben superfan.

scorsese

Goeie documentaire over singer-songwriter Billie Eilish die op jonge leeftijd doorbreekt in de muziekscene. Vooral boeiend omdat je hier een superster in de maak ziet met alles wat daarbij komt kijken. Ook het creatieve proces van zus en broer in de slaapkamer is mooi om te zien. Verder een paar momenten die oprecht overkomen (ook als de ouders aan het woord zijn). Wel wat aan de lange kant, maar voor de fans is er genoeg beeldmateriaal. Met gemak 3.5 sterren.

eRCee (moderator films)

Ik heb hier nog een theorietje over die ik even wil delen.

Heb de film meermaals bekeken omdat ik er ook een krantenrecensie over schrijf, en volgens mij zit er muziek in van elk origineel nummer dat Billie Eilish officieel heeft uitgebracht tot en met de Bondsong (inclusief nummers die louter op streamingplatforms uit zijn). Zelfs van de track 'Goodbye', wat eigenlijk meer een afronding is van het album, hoor je een paar klanken. De enige uitzondering hierop is één van haar populairste songs, in mijn ogen ook een van d'r beste: everything i wanted. Je ziet wel dat ze de clip aan het regisseren is en het nummer kwam uit terwijl Cutler zijn film nog draaide.

Ik weet dat het ontstaansproces hiervan vrij bijzonder is, met onder andere een ruzie die Billie over de tekst had met Finneas en haar ouders. En het nummer is bij de dit jaar uitgestelde Grammy's genomineerd voor beste song.

Mijn theorie is dus dat er nog een losse, korte documentaire in het vat zit over alleen deze track.

Dat zou vet zijn!

avatar van Ste*

Ste*

Dit was allemaal net iets te chaotisch naar mijn smaak. Je vliegt heen en weer van moment naar moment en van locatie naar locatie. Op zich best een aardige fly on the wall-manier van documentaire maken, maar zelf hou ik dan van toch iets meer structuur, zeker omdat ruim 2 uur natuurlijk behoorlijk lang is. Je leert gaandeweg op zich wel iets over Billie en het gezin waar ze uitkomt, en hoe samen met haar broer Finneas haar muziek tot stand komt – in de inmiddels bekende slaapkamer. Daar had ik wel iets meer van willen zien want dat zijn wel de meer interessante stukken, zeker als je haar muziek kent en goed vindt.

Verder op zich wel een interessant portret van een van de succesvolste (maar toch erg worstelende) Gen Z’ers van dit moment.

Voor de fans.

Wellicht wat dom van mij om op iets anders te hopen. Toch kreeg ik hier en daar mee dat deze docu echt goed was. Dat is helaas niet zo, voor de fans is het waarschijnlijk wel leuk maar het is een streng geregisseerde docu over hoe zij zichzelf wil presenteren aan het publiek. Het valt net iets teveel op dat de makers haar normaal willen houden. Op haar 2 bij 2 kamertje met haar broer maakt ze muziek. Ze wil alleen een mooie auto meer hoeft ze niet. Ze is een normale meid met een normale familie en ze heeft kennelijk heel veel talent. Nou dat valt allemaal wel mee. De broer lijkt mij sowieso het talentvolste van de twee. Maar het is vooral allemaal Amerikaans nep wat we 2 uur en 20 min! voorgeschoteld krijgen.

Slimme marketing dat wel maar het was leuker geweest als de makers enige afstand hadden van hun onderwerp.

1.5 sterren.

Macmanus schreef:

Dat is helaas niet zo, voor de fans is het waarschijnlijk wel leuk maar het is een streng geregisseerde docu over hoe zij zichzelf wil presenteren aan het publiek. [...] Maar het is vooral allemaal Amerikaans nep wat we 2 uur en 20 min! voorgeschoteld krijgen.

Ik vraag me af hoe je dat dan kan weten? Ben je er ook bij geweest dat jaar dat de film draaide?

Cutler heeft de film zelf gemonteerd en BE heeft er geen scenes uit laten/mogen halen. Ze heeft wel de geluidsmix beoordeeld en daar haar zegen aan gegeven.

Wat het bijzondere betreft: ik kan zo direct niet een muziekdocumentaire noemen die bijna volledig in real-time is gedraaid, dus zonder pratende hoofden en archiefbeelden, maar op het moment dat het plaatsvond. Al die concerten zijn specifiek voor deze docu gefilmd en ook allemaal in de stijl die bij deze docu past. Of de beelden dat ze die nummers aan het maken en opnemen zijn, ook niet direct heel veel voorkomend toch?

(Dat verhaaltje over de meer getalenteerde broer is trouwens zo vreselijk flauw aan het worden. Billie is degene die dat zelf in de wereld brengt en natuurlijk zijn er hele volksstammen die het niet kunnen hebben dat een minderjarig meisje talentvol en succesvol is, en die omarmen dit standpunt dus. Luister maar eens naar het solowerk van Finneas, dan weet je al snel hoe belangrijk de invloed van Billie is.)

Macmanus

Dat voel je bij het kijken. Nergens heb je enige frictie of iets wat haar echt maakt. Het is nooit haar ware gezicht. Voor Apple/platenlabel is dit wat het moest worden. Uiteraard gaan beide niet samenwerken met een regisseur die bekend staat om zijn journalistieke waarde en eigenzinnigheid.

Het is een lofzang. Dat mag natuurlijk, het is niet dat een jong meisje afgebrand hoeft te worden ofzo, ik was opzoek naar een iets oprechter document, waarin we de echte Eilish wellicht zouden zien. Waarin we wat meer struggle zouden zien. Dat Cutler ook fan is, is overduidelijk.

Ik ben verder niet kapot van beide hoor, ik vind haar stem gewoon wat saai, dan zijn sommige beats nog wel hitgevoelig. Maar ik gun hun beide alle weelde en succes. Probleem wat je als kijker natuurlijk wel snel hebt bij jong succes als dit, is dat ze wellicht iets teveel in hun schoot geworpen krijgen. Sympathie bij artiesten die een beetje een struggle hebben moeten doorstaan is niet heel vreemd.

Dat het allemaal specifiek gedraaid is bij de stijl van deze docu, geeft toch juist mijn punt aan dat het streng geregisseerd is?

eRCee (moderator films)

Het is duidelijk dat ik niet objectief ben, maar in mijn ogen is het juist constant haar ware gezicht. Ze is een artieste uit het internettijdperk, die ook zelf weet hoe het is om idolaat te zijn van iemand, en ze laat zichzelf zo echt zien als maar kan. Over de docu zei ze dat dit het meest onzelfzuchtige is dat ze ooit heeft gedaan.

Je zegt dat er nergens enige frictie is of iets wat haar echt maakt. Oke, wat vind je dan van de tic-aanval, de opmerkingen over waarom ze dat lied over zelfmoord wil maken, de schaamte waarmee ze het podium afstormt als ze gevallen is, het bedelen om aandacht van haar vriendje, de wat 'annoying' gesprekken met haar moeder over waarom haar vrienden haar niet missen of het bijdehand willen zijn over een lichaam dat gebroken zal blijven. Ik vind dat nogal wat om te laten zien. Of hoe ze snikkend een appje van Justin Bieber voorleest (haha, lief!). Zeker voor iemand die nu 19 is en ten tijde van het draaien 17, niet bepaald een leeftijd waarin je zelfbeeld altijd even positief is.

Macmanus schreef:

Nee, het zijn gewoon echte concerten maar dan met een camera erbij van Cutler. Dat heeft niks met geregisseerd zijn te maken.

Cutler is inderdaad fan geworden, zo blijkt wel uit het interview dat ik hierboven link. Ik ken zijn werk verder niet om iets te kunnen zeggen over zijn werkwijze in het algemeen, maar hij stond geen inmenging toe qua montage dus dat is voor mij voldoende artistieke integriteit.

Macmanus

Het geregisseerde is vooral dat men duidelijk alle liedjes/concerten door de film heen wilde doen. Als maker ben je dan al meer bezig met een visueel album dan een docu.

Ja die tic aanvallen...naja misschien trek ik dat Amerikaanse gewoon niet zo. We weten allebei natuurlijk niet 100 procent wat de platenmaatschappij en Eilish hier net iets mooier maken dan ze eigenlijk is. Maar laat ik het anders formuleren, het plaatje wat hier naar voren komt is natuurlijk HET plaatje wat studio en de ster willen dat de wereld ziet. Dit past perfect bij haar imago en wat haar jonge fans voornamelijk willen dat ze is. Zelfmoord en schaamte zijn hot topics van jonge meisjes. Ik ben daar veel te skeptisch voor bij een document waar maatschappijen als Apple en Interscope achter zitten.

Eilish is niet de enige hoor. Beyonce (hoewel zij meestal wat eerlijker over het feit dat het meer een visueel album is) Lady Gaga, Justin Bieber. Zullen vast nog wel 10 op te noemen zijn waarvan ik het bestaan niet eens ken. Allemaal docu's voor de fans.

Per ongeluk dat ik hier even iets anders van had verwacht, maar no worries ik laat de fans weer fans zijn. Daar heb ik sowieso helemaal niks mee, fans.

Macmanus schreef:

Als maker ben je dan al meer bezig met een visueel album dan een docu.

Dat vind ik wel een interessante opmerking, want ik zou zeggen dat dat juist goed is hieraan. Je hoort wel eens vaker dat een documentaire of interview wordt afgekraakt omdat die niet kritisch is, maar sinds wanneer is kritisch zijn een doel op zich? Of het doel van een docu? Dit is duidelijk een documentaire die is gemaakt om als film te ondergaan, te genieten van beeld en geluid. Dat is artistiek ook een veel interessantere insteek dan bij alles een kritische noot willen geven (dat kan bijvoorbeeld beter in een essay of een boek). Of de zogenaamd 'objectieve' benadering, met mensen die positief zijn en negatief zijn tegenover elkaar, nou, geef mijn portie maar aan Fikkie hoor.

En verder heb ik ook niks met Apple als bedrijf maar dat strekt zich niet automatisch uit tot de content die ze helpen maken. (Cutler vertelt nog een aardige anekdote over het eind van z'n eerste draaidag, als ze in een bar een gitaartechnicus van BE tegenkomen en ze hem vragen wat het geheim hier eigenlijk is. Ze krijgen als antwoord: 1. They don't give a fuck. 2. They are always right (refererend aan Billie en Finneas). Interscope heeft hun de ruimte gegeven om te doen/maken wat ze zelf wilden maken. Ze venten dat vervolgens commercieel uit, geen twijfel over, het is ook hét achtergrondverhaal van deze artiest en ik ben er blij mee dat ze daar een camera bij hebben gezet.)

Macmanus

Het is hoe je het bekijkt. Als fan snap ik dat een visueel album leuker is. Als het geweldig eigenzinnig gedraaid was dan had ik er wellicht ook wat meer mee gehad. Maar dat laatste had ik niet.

Moet een docu kritisch zijn, niet per se, maar en ik val in herhaling het moet wel oprecht zijn en dat gevoel heb ik hier nooooit.

avatar van merijn82

merijn82

Interessante, open, oprechte en op een bepaalde manier beklemmende docu van de jonge superster. Zeker niet alleen voor de fans! Wat ik ook niet ben bijvoorbeeld... Maar los van de muziek, die zeker niet onaardig is, zit de film vol met mooie momenten.

4*.

avatar van mrklm

mrklm

Na 72 minuten is er een korte ‘intermission’ en tot die tijd is dit een fascinerende documentaire over de pas 17-jarige megaster Billie Eilish O’Connell die samen met haar broer Finneas in een jaar tijd de muzikale wereld veroverde en bezig is met een loodzware wereldtour. Haar status is vergelijkbaar met die van Katy Perry en jeugdidool Justin Bieber (die ze allebei persoonlijk ontmoet) tien jaar geleden, maar vooral op het gebied van de muziek kan het contrast niet groter zijn. Eilish blijkt een kwetsbare persoon te zijn die desondanks uitstekend haar valkuil weet te benoemen: ze wil het anderen naar de zin maken, ook al gaat dat ten koste van haarzelf. Dat lijkt haar flink op te breken en met name haar moeder lijkt nauwelijks oog te hebben voor de behoeftes van haar dochter en verzuimt Billie tegen haarzelf in bescherming te nemen. Gefilmd zonder opsmuk is dit een prima persoonlijk portret over de voors en tegens van roem op jonge leeftijd, maar het gedeelte na de ‘intermission’ voegt niets nieuws toe aan het voorgaande en doet afbreuk aan het geheel.