Max Manus (2008)

Noorwegen / Denemarken / Duitsland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Joachim Rønning en Espen Sandberg
met Aksel Hennie, Agnes Kittelsen en Nicolai Cleve Broch

Nadat hij tegen de communisten in Finland heeft gestreden keert Max Manus aan het begin van de Tweede Wereldoorlog terug naar zijn thuisland Noorwegen, dat bezet wordt door de Nazi's. Hij sluit zich aan bij het gewapend verzet en wordt al snel één van de belangrijkste leden van de beruchte Oslo-verzetsgroep van Gunnar Sønsteby. Het aanvallen van Duitse schepen in de haven van Oslo is hun specialiteit.

Inderdaad min of meer de Noorse variant op de Nederlandse film "Soldaat van Oranje" (die vond ik wel beter). Ook dit verhaal waargebeurde verhaal zit goed in elkaar en weet te boeien. Hetzelfde geldt voor de uitvoering die best fraai was en dat geldt zeker ook voor het visuele aspect inclusief Viktoria Winge. Van de cast had ik eerlijk gezegd nooit van gehoord maar ze speelden goed en overtuigend en dan met name natuurlijk de hoofdrolspeler Aksel Hennie als Max Manus. Al met al een goed en onderhoudend oorlogsdrama.

P.S. als je de tweede "M" wegdenkt uit de titelnaam dan krijg je een leukere filmnaam

avatar van blurp194
Noorwegens nationale held.

En met de nationale held kan je natuurlijk niet zo maar een loopje nemen. Dus is het verhaal tamelijk traditioneel, volgt de werkelijke gebeurtenissen vrij nauwkeurig en zeker zonder opvallende opsmuk of romantisering. De wat moeilijkere vraag die het verhaal oproept - is het verzet eigenlijk wel de moeite waard - wordt wel even gesteld, maar niet uitgewerkt. Dat zou ook niet echt passen in het verhaal, het is meer aan de kijker om daarover na te denken.

Aksel Hennie als boegbeeld speelt prima, weet een geloofwaardige Max Manus tot leven te brengen. De rest van de cast doet daar overigens niet voor onder, er wordt zeer zeker erg goed gespeeld. En wat de film ook wat extra's geeft is dat er niet op een kronor meer of minder gekeken is.

Toch blijft het geheel hier en daar wat aan de saaie kant. Niet verbazend, want het is tenslotte vooral een geschiedenisles.

avatar van Spetie
Ik heb eigenlijk nooit geweten dat Noorwegen bij de Tweede Wereld Oorlog ook zo betrokken was, maar Duitsland had ook dat land destijds bezet. Net als in Nederland was er ook daar een verzet en dat zie we in deze film terug, die een goed en geloofwaardig beeld schetst van het verzet destijds in Noorwegen.

Max Manus begint echter wat rommelig. Het is lastig om sommige zaken in het eerste half uur te verbinden en de film lijkt wat van de hak op de tak te springen. Langzaam aan wordt het samenhangender en maken we kennis met de persoon Max Manus. Die wordt hier voortreffelijk gespeeld door Aksel Hennie. Hij maakt van zijn rol een sterk en geloofwaardig personage, die zo zijn onzekerheden kent, maar die niet te beroerd is te strijden voor de goede zaak. De missies en acties zijn soms behoorlijk spannend en daarnaast is de toon en setting soms lekker rauw. De actie ziet er bijzonder goed uit en dat deze film gemaakt is met een budget van onder de tien Miljoen Dollar, maakt het des te knapper.

Verder is het een fijne rechttoe rechtaan film, zonder al teveel zijlijntjes. Alleen in het eerste gedeelte worden er in te korte tijd teveel mensen geïntroduceerd. Daarnaast voelt de onuitgewerkte romance tussen een Duitse officier en een Noorse typiste wat overbodig aan. Los daarvan kijkt het fijn weg, blijft het ten allen tijde geloofwaardig, is Max Manus bij vlagen zelfs behoorlijk spannend en wordt het allemaal goed in beeld gebracht.

Erg goed in beeld gebracht vond ik het zwarte gat waarin Manus viel nadat de oorlog was gewonnen. Geen opleiding, geen werk, geen geld.

Het gebeurt niet veel dat we een film uit Skandinavië over WO II te zien krijgen, maar dit hier is in ieder geval een goede.
Sober, geen zucht naar sensatie, geloofwaardig overkomend, keurig gefilmde gevechts- en sabotagescènes en met goede vertolkingen.

Dick2008
Ik had er eigenlijk al me bedenkingen bij. Dat het Noorse verzet hevig is geweest wist ik wel (alleen niet van zo lange duur). Natuurlijk is het ook mijn eigen schuld om zulke films nog te kijken. Er zijn al zoveel gemaakt. In 2008 vonden ze het nodig om (nu nog) een film te maken over een Noorse verzetsheld. Wat je er mee opschiet met het verzet... want ook in de film wordt al bij voorbaat gesproken over represailles van de bezetter.
Erger is dat een verzetsheld helemaal niet (meer) als een held wordt neergezet wat men vroeger tenminste wel deed. Een stelletje amateurs gaat als verzetsgroep de ene naar de ander sabotageactie plegen maar meer dan een opeenstapeling daarvan is het niet. Lastig taaltje ook dat Noors, ook al heb ik hem met ondertitels bekeken. Hoewel het mooi is gefilmd en er niet slecht wordt gespeeld wordt er zoveel drama aan toegevoegd, dat ik het na een uur al een moeilijke zit begon te vinden. Spannend wordt het zelden en de actiescènes worden grotendeels standaard uitgevoerd en is het duidelijk geen actiefilm, zoals Soldaat van Oranje of Zwartboek. De confrontatie aan het einde met die Duitser was helemaal het dieptepunt.
En heb je achteraf ook helemaal niet het gevoel naar een film over (een) moedige held(en) te hebben gekeken. 3.0/2.0