Little Odessa (1994)

Misdaad / Drama

geregisseerd door James Gray
met Tim Roth, Edward Furlong en Moira Kelly

Little Odessa, een wijk in New York, wordt geregeerd door de Russische maffia. Na vele jaren keert de koele huurmoordenaar Josha terug om daar een opdracht uit te voeren. Zijn korte verblijf groeit uit tot een ijzingwekkende nachtmerrie. Na een bikkelharde confrontatie met zijn vader staat Josha op het punt de enige mensen waar hij van houdt, te verliezen.

neo (crew)
het onofficiele vervolg hiervan is the yards.deze film is treurig en duister,dus je bent niet echt vrolijk na deze film.vooral edward furlong valt op door zijn goeie acteerwerk

avatar van narva77
Moira Kelly rules

avatar van Badalamenti
Indrukwekkend debuut van James Gray !
Beter dan The Yards.

Indrukwekkend debuut zeker! Edward Furlong en Tm Roth spelen de pannen van het dak. Prachtige muziek in de film.
Alleen de poster die hierboven staat, vind ik niet zo gesaagd...

avatar van Badalamenti
Poster op imdb is beter !
Wanneer gaat er nou is iemand deze schitterende film bekijken ???

avatar van beaster1256
dit is wel geen schitterende film maar wel een goeie film , met een goeie cast , een goed onderwerp , en goed geacteerd , een aanrader aan iedereen die dit soort films graag ziet

avatar van boerenpummel
Zeer sterke film, met een einde dat bijblijft.
Tim Roth (Pulp Fiction, Reservoir Dogs) draagt hier de film. Ook een goede bijrol van Schell als de vader. Edward Furlong speelt hier in feite dezelfde rol als in American History X.

avatar van 606
zeer aangrijpend verhaal en erg goed geacteerd door engelse roth met russische taal.

4 sterren

avatar van TheRisingSun
Goede film!

Een film die voor mij, tot het laatste half uur, niet heel veel beter was dan Gray's tweede film "The Yards". Vanaf het moment dat Roth (Joshua) zijn opdracht uitvoert waarvoor hij naar Brooklyn is gekomen, wordt de film wel beter en leef je meer met de personages mee. Tot aan dit moment vond ik het geheel ietwat te vlakjes om me echt helemaal in het verhaal mee te laten slepen!

Het acteerwerk is goed, met Roth en Furlong als sterksten. Wat opvalt (en mij niet alleen denk ik?!) is dat Furlong hier haast dezelfde rol speelt als 4 jaar later in "American History X" als jongste broer en daarnaast ook nog eens hetzelfde lot ondergaat. Namelijk dat hij ook hier het loodje legt, al was het hier niet bedoeld.

Pluspunt vond ik ook de muziek die gebruikt werd. Erg mooi en door de combinatie van wat je op dat moment ziet kan het zelfs wat emotioneel worden!

Het einde liet me enigszins wat verrast achter, doordat Gray ineens de moeder en Reuben weer laat zien samen met Joshua. Dit terwijl de moeder en Reuben al overleden zijn. Nu zal Gray hier wel een bedoeling mee hebben, maar ik kon die bedoeling niet helemaal plaatsen. Iemand die dit misschien voor me kan verklaren?!

In zijn geheel dus net een tikkeltje sterker dan "The Yards".

4 sterren

avatar van Clover
Zeer goed geacteerde film met een sterke schrale sfeer.
Maar ik heb een probleem... Enkele minuten voor het einde ging de deurbel waardoor de scene heb gemist... Help mij!
Ik zie nog dat ze door de tuinen lopen en Alla wordt doodgeschoten. Ik zie ook nog dat Rueben dit ziet. Dan gaat bij mij de deurbel en als ik terug kom ligt Rueben dood in de tuin. Wie heeft dit gedaan? Sasha? En wat deed hij daar eigenlijk? Voorkomen dat Joshua werd geliquideerd of wist hij dat dit zou gebeuren? Is het Rueben die Joshua naar de oven brengt?

avatar van Erwinner
Zo, na True Romance herzien te hebben, meteen maar nog zo'n soort film opgezocht om in dezelfde tijdsgeest te blijven. Mafia, nachtmerrie, bikkelhard staat op de doos, zou dus mooi aan moeten sluiten.

Maar waar ik nu weer in terechtkwam was bijna het tegenovergestelde, dit prentje straalt nl. een relaxte sfeer uit, neemt tijd voor lange shot's, potje goed drama erbij met daar tussenin redelijk harde stukjes. Moet wel zeggen dat ik de eerste confrontatie met de familie het allersterkst vond, ontiegelijke stomp in je maag gevoel!

Het gave aan deze film is dat ik compleet verrast was door het script,
het tempo en de dialogen, en heeft i.t.t. True Romance nul komma nul ouderdoms verschijnselen, LO had dan wel weer een mindere beeldkwalitet (niet storend) en wat duffe kleuren. Maar ik weet zeker dat een beetje filmliefhebber daar niet om kraait.

Sterk! 4.0*

avatar van Zandkuiken
Hmm, vond dit toch de minste James Gray tot dusver. Zijn stempel is hier al duidelijk zichtbaar maar komt wat mij betreft beter tot uiting in zijn volgende films.

Op visueel vlak bijvoorbeeld vind ik deze een pak minder dan bijvoorbeeld We Own The Night of Two Lovers. De tristesse spreekt reeds uit de beelden, maar de flair ontbreekt nog.

Ook is Little Odessa in mijn ogen wat al té zwijgzaam. Niet dat de dialogen van Grays andere films als spervuren op je worden afgevuurd, maar toch... Die leken me telkens wat sfeervoller, en dan werkt het allemaal beter.

Zeker geen strontvervelende prent, met aardige acteerprestaties. Maar verder dan 2* kom ik niet.

avatar van danuz
Wat een schitterende soundtrack! En ook dit debuut van Grey zit weer vol gevoellige sfeerschetsen (hier en daar voelde ik echt overeenkomsten met Claire Denis), en is ook nog eens ontzettend tragisch. Grey is hiermee officieel één van mijn favorieten aan het worden - maar dat was hij eigenlijk al na het zien van het fenomenale Two Lovers!

IJzersterke en onterecht ietwat vergeten gangsterfilm. Kan mee met de beste in zijn soort. Film gaat net als the Yards en We Own the Night over misdaad en broederschap, maar Little Odessa is echt nog een paar tandjes beter. Dat komt met name door een heel sterke mix van misdaad en drama. Dat zat ook in de twee genoemde films, maar het sterke scenario onderscheid deze film . Gray brengt perfect balans in misdaad en drama, waardoor het elkaar versterkt. De wegkwijnende moeder verbindt de uiteengevallen familie.

De sterkste momenten zijn toch de geweldsuitspattingen in het misdaadstuk (samen met de dood van de moeder). Het is een sfeerrijke film, die verder nog door het sterke acteerwerk ver boven de middelmaat wordt uitgetrokken. Liefhebbers van gangsterfilms (en dat zijn er genoeg hier volgens mij) moeten dit echt zien. 4 dikke sterren.

avatar van N811
Deze moet ik gewoon zien .

avatar van RedBull666
Zo frustrerend want ik ben al letterlijk een jaar lang opzoek naar deze film, in winkels op internet en elke keer scoor ik niet, weet iemand hier waar ik deze film kan vinden? wie kan mij helpen?

avatar van Verhoeven
Hier een interessante recensie over de film. Met verschillende interpretaties. Zoals deze:

Little Odessa is also a movie dealing with cinema, with the themes of "identification" (Reuben almost admires Joshua, as a film hero...) and the "field of vision" (the way Joshua comes into or goes out the shot is extremely significant vis-à-vis his own situation in his family and society. Or better, remember the great analogy Gray did between the western Reuben sees in the prologue - the screen in this movie theater seems to have a hole in it because the film burns during the happy end - and the bullet which made a hole in the white sheet at the end and kills Reuben).

De film die in de bioscoop wordt vertoond is trouwens Vengeance Valley (1951 | Richard Thorpe) .

avatar van 606
RedBull666 schreef:
Ik heb deze op dvd al jaren, maar geloof dat ik het via Marktplaats toen gekocht heb.

avatar van RedBull666

bedankt, ik zal het op die site ook even in de gaten houden!

Goeie film waarin een huurmoordenaar van de maffia terugkeert naar de wijk waar zijn familie woont. De film speelt zich af in de Russische gemeenschap in Brooklyn. Een stemmige en grauwe misdaadfilm met een redelijk traag, maar aangenaam tempo. Goed acteerwerk en een prima regiedebuut van James Gray die nog meer soortgelijke films zou maken.

avatar van Nick Doumen
Tim Roth is geweldig in deze.Jammer maar zag deze bij de eerste kennismaking in reservoir docs een grote carrière maken maar heeft toch vooral mindere films gemaakt.Furlong die ik ook altijd graag zie spelen is indd beetje in de rol van american history x.Blijkbaar is dit zijn favoriete film waar hij zelf in meedoet.Heel zeldzaam op dvd blijkbaar,zelf in een collectie tegengekomen die ik gekocht had.