We Own the Night (2007)

Misdaad / Drama

geregisseerd door James Gray
met Joaquin Phoenix, Mark Wahlberg en Robert Duvall

New York, 1988. De stad wordt opgeschrikt door een gewelddadige bendeoorlog, die aan veel mensen het leven kost, waaronder politie-agenten. Bobby Green is een man die tussen twee uitersten staat. Hij is de manager van een Russische nachtclub in Brooklyn waar de zware Russische gangsters kind aan huis zijn. Aan de andere kant is zijn broer Joseph een politie-luitenant, die hun legendarische vader Burt heeft opgevolgd. De spanningen komen tot een climax en Bobby zal hoe dan ook een kant moeten kiezen.

avatar van Velazques
Her eerste half uur volgehouden, wat een lulkoek.

avatar van david bohm
De cast is in orde, maar het standaardverhaal en de melodramatische toestanden en bijbehorende geluidsband zijn wat te veel van het goede. Jammer, want zonder al dat gehuil was het een stuk rauwere film geworden.

avatar van Brix
Vandaag op TV te zien : VRT ÉÉN > 23:30 uur

avatar van jippie2010
Het verhaal zelf is niet verheffend, maar ik vond het heerlijk om te zien dat dat beide broers niet als twee uitersten worden neergezet. Wordt te vaak overdreven gedaan om daarmee het verschil te onderstrepen. Maar deze film houdt het subtiel en richt zich meer op het uitwerken van een degelijk stukje drama. De goede acteurs dragen daar uiteraard aan bij. *4.0

avatar van panax
beetje warrige film
wel spannend,mooie beelden
goeie cast!!

avatar van Pazmaster
Nog steeds een fantastische film met een geweldig verhaal en een uitstekende cast. Vooral Phoenix speelt weer de sterren van de hemel, wat kan die vent toch geweldig acteren. Het verhaal blijft boeien van begin tot eind en dat is toch knap bij een vrij standaard onderwerp als drugsbendes en politie die daar jacht op maakt. Ook qua aankleding en special fx ziet het er allemaal prima uit. Uitstekend gedaan allemaal. Topfilm!

avatar van sabaipat
Gewoon een goede en spannende film, welke me van het begin tot aan het einde me zeer heeft weten te boeien. Daarom een 4.

avatar van stefan dias
Geen uitschieter. Daarvoor heeft het verhaal net wat te weinig om het lijf.
Had door de titel ook eerder een milieuschets van de politie en het oude New York verwacht dan dit eenduidige verhaaltje.
Maar Duval is weer buitengewoon zichzelf en vooral Phoenix spaart alweer de pannen van het dak. Wie kan zijn rollen zoveel lading meegeven als hij? Schitterend.
Hoogtepunt was wel de auto-achtervolging in de regen. Zonder muziek, maar met subliem sounddesign. Fantastisch. Een van mijn kant misschien iets te zuinige 3,5 voor een wat mager verhaal , maar een sterke executie.

avatar van Alathir
De film is niet altijd even interessant, maar de laatste drie kwartier maken toch wat goed. Zeer sterke acteerprestatie van Joaquin Phoenix. Ik heb nu de laatste tijd een paar films van hem gezien en hij maakt wel indruk. Marky Mark doet het zoals gewoonlijk, zijn beste rol is het zeker niet. Ook de broers hun vader, vertolkt door Duvall zet een prima rol neer. Duvall kent natuurlijk zijn vak wel.

Nu Gray lijkt me niet echt mijn favoriete regisseur te gaan worden want ook Lost City of Z vond ik een teleurstelling. Vooral veel te lang en Gray is niet de sterkste in sfeerschepping als je het mij vraagt. Ook hier is het verhaal niet altijd even interessant voor de gehele speelduur en zeker het eerste halfuur was het tamelijk saai, buiten de openingsscène misschien. Eva Mendes ligt al meteen sexy klaar om Phoenix een tong te draaien. De autoachtervolging vond ik ook heel sterk, de manier hoe die gefilmd was heb ik volgens mij nog nooit eerder zo gezien. We Own the Night is dus een film met ups and downs maar wel een paar sterke ups. Een ruime 3* krijgt ie van mij omdat ik het begin vrij zwak vond.

avatar van misterfool
jippie2010 schreef:
Dit samen met de Car Chase in de regen, is waarom ik ook uitkom op 4*

avatar van xgogax
De openingsscène is memorabel .

avatar van ILDIB
had een betere film verwacht. kon niet echt boeien zeker wahlberg niet. en het verhaal is wat ongeloofwaardig.

Tarkus schreef:
Prachtige film, met een uitstekend scenario. Mooi in beeld gebracht allemaal met het New York van eind jaren '80 als locatie. Let op de skyline van de stad vanuit het politiekantoor mét de Twin Towers.
Prachtige acteerprestaties van zowel Joaquin Phoenix, Mark Wahlberg, Robert Duvall en Eva Mendes.
Voor wie van een prima politiefilm houdt dan is dit de goede keuze.

Opnieuw bekeken en opnieuw geboeid zitten kijken. Een van de betere politiefilms die er zijn gemaakt.