Eastern Promises (2007)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Verenigde Staten
Misdaad / Thriller

geregisseerd door David Cronenberg
met Viggo Mortensen, Naomi Watts en Vincent Cassel

Anna is een idealistische vrouw in wier armen een jong Russisch meisje sterft tijdens een bevalling. Anna weet niets van de vrouw en haar handtasje is het enige houvast dat ze heeft met betrekking tot de identiteit van de vrouw. Haar zoektocht leidt haar diep in de wereld van de Russische maffia in Londen en haar nieuwste lid: Nicolaï. Nicolaï is ingehuurd om vermoorde tegenstanders van de bende onherkenbaar te maken en het blijkt dat een dagboek in het handtasje van de Russische bewijzen bevat tegen Nicolaï’s baas.

Dat de hoofdrolspeler een spion was had ik eigenlijk al gelijk door. Komt omdat de baas hem opvallend goed geïnformeerd vond. Dat zet al aan het denken. Voor de rest een prima maffiafilm. De baas is zeker goed gecast....

avatar van Jan met de pet
Prima film, goed verhaal en verveeld geen moment, de film had voor mij best wat langer mogen zijn.....4,0

avatar van FlorisV
Voor een prikkie gekocht omdat ik een zwak heb voor Naomi Watts.

Goede film met uitzondering van het ongelooflijk slappe, te snelle en teleurstellende einde. Ik had gehoopt op een afrekening met de mafiafamilie. Er was nog zoveel meer potentieel in het verhaal aangezien Mortensen undercover bleek, waarom niet de hele bende oprollen. Het einde suggereert dat Mortensen toch "on top of things is" maar ze laten er dan niks van zien.

Uitstekend acteerwerk van Watts, die heel goed fragiel en angstig kan overkomen en van Mortensen, die een aardig woordje Russisch heeft leren spreken.

Hier en daar wel erg typisch Cronenberg met onnodige gore die de rest van de mooi geschoten film ontsiert. Wel een goede, spannende sfeer. Jammer toch wel, een kwartier erbij en je hebt een topfilm met een zinderende climax in plaats van deze slappe afdruiper. Nu blijf ik bij een heel krappe voldoende steken door de teleurstelling.

TMP
Net als A History of Violence wederom een film van Cronenberg met een hoofdrol voor Viggo Mortensen. Ook wederom geen al te beste film. Het verhaal is niet heel erg sterk en je lijkt alles wel al eens eerder en beter te hebben gezien. Verder komen de "Russen" geen moment overtuigend over. Dat komt grotendeels door de casting. Mortensen en Cassel zijn behoorlijke acteurs, maar kunnen hier totaal niet overtuigen als Russen. Er zitten enkele behoorlijke actiescènes in deze film, maar over de hele linie genomen stelt het niet zoveel voor.

Viggo Mortenson en ook Vincent Cassel acteren schitterend in de deze maffia-film die de kijker nog een verrassend slot voorbehoudt. Intelligent opgebouwd en een koele, meedogenloze sfeer scheppend. Het betere werk in het genre.

Tarkus schreef:
Prachtige film, met een super scenario, over mensenhandel en prostitutie.
De acteerprestaties zijn zeer goed, vooral dan van Viggo Mortensen die hier een prachtpersonage neerzet. De laatste tijd speelt hij wel zeer sterke rollen en dit is wel een van zijn sterkste tot nu toe.
Maar ook Naomi Watts is prachtig en Armin Mueller-Stahl is als vanouds zeer goed, al speelt hij nu eens niet een zo brave-huisvader rol zoals we dat van hem gewend zijn, maar integendeel een supercrimineel.
Spijtig dat de film niet wat langer duurde, op de hoes wordt nochtans 140 minuten vermeld, maar het is er amper 100..
Maar ik kan hem ten zeerste aanbevelen.

Opnieuw bekeken, blijft een goede film al komt hij wel een beetje traag over nu.
Maar vervelen zal je je zeker niet doen.

avatar van Walter White
Deze heb ik drie keer gezien en vond het een hele mooie film. En goed verhaal, goede acteurs, leuke locatie. En heb hoop op een vervolg dat zou helemaal gek zijn.