Eastern Promises (2007)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Verenigde Staten
Misdaad / Thriller

geregisseerd door David Cronenberg
met Viggo Mortensen, Naomi Watts en Vincent Cassel

Anna is een idealistische vrouw in wier armen een jong Russisch meisje sterft tijdens een bevalling. Anna weet niets van de vrouw en haar handtasje is het enige houvast dat ze heeft met betrekking tot de identiteit van de vrouw. Haar zoektocht leidt haar diep in de wereld van de Russische maffia in Londen en haar nieuwste lid: Nicolaï. Nicolaï is ingehuurd om vermoorde tegenstanders van de bende onherkenbaar te maken en het blijkt dat een dagboek in het handtasje van de Russische bewijzen bevat tegen Nicolaï’s baas.

Dat de hoofdrolspeler een spion was had ik eigenlijk al gelijk door. Komt omdat de baas hem opvallend goed geïnformeerd vond. Dat zet al aan het denken. Voor de rest een prima maffiafilm. De baas is zeker goed gecast....

avatar van Jan met de pet
Prima film, goed verhaal en verveeld geen moment, de film had voor mij best wat langer mogen zijn.....4,0

avatar van FlorisV
Voor een prikkie gekocht omdat ik een zwak heb voor Naomi Watts.

Goede film met uitzondering van het ongelooflijk slappe, te snelle en teleurstellende einde. Ik had gehoopt op een afrekening met de mafiafamilie. Er was nog zoveel meer potentieel in het verhaal aangezien Mortensen undercover bleek, waarom niet de hele bende oprollen. Het einde suggereert dat Mortensen toch "on top of things is" maar ze laten er dan niks van zien.

Uitstekend acteerwerk van Watts, die heel goed fragiel en angstig kan overkomen en van Mortensen, die een aardig woordje Russisch heeft leren spreken.

Hier en daar wel erg typisch Cronenberg met onnodige gore die de rest van de mooi geschoten film ontsiert. Wel een goede, spannende sfeer. Jammer toch wel, een kwartier erbij en je hebt een topfilm met een zinderende climax in plaats van deze slappe afdruiper. Nu blijf ik bij een heel krappe voldoende steken door de teleurstelling.

TMP
Net als A History of Violence wederom een film van Cronenberg met een hoofdrol voor Viggo Mortensen. Ook wederom geen al te beste film. Het verhaal is niet heel erg sterk en je lijkt alles wel al eens eerder en beter te hebben gezien. Verder komen de "Russen" geen moment overtuigend over. Dat komt grotendeels door de casting. Mortensen en Cassel zijn behoorlijke acteurs, maar kunnen hier totaal niet overtuigen als Russen. Er zitten enkele behoorlijke actiescènes in deze film, maar over de hele linie genomen stelt het niet zoveel voor.

Viggo Mortenson en ook Vincent Cassel acteren schitterend in de deze maffia-film die de kijker nog een verrassend slot voorbehoudt. Intelligent opgebouwd en een koele, meedogenloze sfeer scheppend. Het betere werk in het genre.

Tarkus schreef:
Prachtige film, met een super scenario, over mensenhandel en prostitutie.
De acteerprestaties zijn zeer goed, vooral dan van Viggo Mortensen die hier een prachtpersonage neerzet. De laatste tijd speelt hij wel zeer sterke rollen en dit is wel een van zijn sterkste tot nu toe.
Maar ook Naomi Watts is prachtig en Armin Mueller-Stahl is als vanouds zeer goed, al speelt hij nu eens niet een zo brave-huisvader rol zoals we dat van hem gewend zijn, maar integendeel een supercrimineel.
Spijtig dat de film niet wat langer duurde, op de hoes wordt nochtans 140 minuten vermeld, maar het is er amper 100..
Maar ik kan hem ten zeerste aanbevelen.

Opnieuw bekeken, blijft een goede film al komt hij wel een beetje traag over nu.
Maar vervelen zal je je zeker niet doen.

avatar van Walter White
Deze heb ik drie keer gezien en vond het een hele mooie film. En goed verhaal, goede acteurs, leuke locatie. En heb hoop op een vervolg dat zou helemaal gek zijn.

avatar van Brabants
Eastern Promises is een sterk stukje misdaad/drama waarbij het verhaal zich in een heerlijk rustig tempo laat onthullen. De gehele cast speelt ongelooflijk sterk maar van Viggo Mortensen heb ik stiekem toch wel het meest genoten.

Paranoid_Fish
Deftige film. Spannend en één van de weinige (goeie) films over de Russische maffia.

avatar van Boneka
Een van de beste films van het jaar staat er op de cover van Eastern Promises. Well op IMDB staat ie op de 34e plek en is The Prestige de beste van het jaar en terecht. Hij valt me eigenlijk wat tegen. Men heeft het hier over misdaad/thriller. Het is meer misdaad/drama en absoluut geen thriller. Het verhaal sleept zich vooral voort tot het eind. Geen spectaculaire ontwikkelingen. Een beetje de Russische automatische piloot in een onderzeeboot. Sommige acteurs sterk, sommige overdone.

Viggo's beste film vind ik nog steeds Hidalgo uit 2004. Green Book van vorig jaar moet ik nog bekijken. Hier speelt ie heel aardig, maar niet overweldigend. Zijn "maat" vond ik best wel irritant en overdreven spelen. Beste rol vond ik eigenlijk de "maffiabaas" Armin Mueller-Stahl. Uitstekend vertolkt en boeiend. Toch komt de film niet helemaal lekker uit de verf. Ik mis gewoon wat. Het gaat allemaal iets te geruisloos. Zonder plotwendingen en wat al te veel toevalligheden. Die tante en oom vond ik ook maar een raar stelletje bij elkaar en al helemaal als een nicht daar verblijft. Haar obsessie was er ook al zo eentje. Vond haar rol feitelijk te oud om zo naief te zijn. Feitelijk komt de film nooit echt op gang.

Eastern Promises is geen slechte film, maar mist het juiste ritme met pieken en dalen om echt boeiend te kunnen zijn voor een top 10 plaats.

-goeie maar trage maffia film

avatar van ChrisM
Blijft een ijzersterke film!

avatar van cinemanukerke
Ik hou wel van dit soort thrillers waarin langzaam het lot van de personages wordt bezegeld door code en eer. Het zijn hun daden die voor actie en reactie zorgen zodoende hun noodlot in de hand werken. Als achtergrond een portret van 2 werelden (maffia milieu van Viggo en alledaags werk situatie van Watts) die plots botsen. Het had iets groots kunnen worden (alla het fantastische State of grace) maar Cronenberg is helaas geen plotverteller. Elke andere cineast zou het moment van verraad als startpunt nemen maar bij Cronenberg is dit reeds de finale. Het einde is zeker een misser (die kus ! meneer Cronenberg toch) en de twist dat Viggo undercover is had zeker niet gemoeten. Het personage van Watts is te passief en saai, het personage van Skolimowski doet er niet toe. Waarom Cronenberg zich plots in mainstream misdaadintrige (samen met a history of violence) ging storten, is mij een raadsel. Zijn analyse van geweld bezit niet de diepte van zijn vorige films. Wel veel authenticiteit, veel dreiging (ook dankzij een sterke score van zijn huiscomponist Howard Shore) en een sterk hoofdpersonage maar we komen uit op een middelmatige film met sterke momenten want Cronenberg verslikt zich in het structureren van Steve Knight's intrige. Zoals de titel. De betekenis wordt slechts zijdelings aangehaald in het dagboek van het dode meisje nl belofte van een beter leven in het Westen. Maar Cronenberg zit daar ver vandaan. Een teken aan de wand.

avatar van umbra
Vette misdaad-thriller over de Russische maffia, op een andere manier gebracht, dan we meestal gewend zijn. Film vloog voorbij, gewoon omdat ie geen seconde verveelde. Boeiende cast ook, die het voortreffelijk doet. Echt weinig op aan te merken.

avatar van Kondoro0614
“I can't become king if someone else already sits on the throne.”

Toch een best vermakelijke misdaad film met dit keer eens iets anders van Amerika en de Italiaanse maffioso. Nee, we volgen dit keer de ‘Russen’ in ‘England’. Een vrij onderhouden filmpje die prima weg kijkt met heerlijke acteurs gemaakt voor de rol als ‘gangster’. Hoewel de film aardig rustig op gang komt weet hij uitstekend te vermaken met nog een best leuke plottwist er tussendoor gedrukt.

Toch wist het verhaal mij niet altijd even veel te boeien, tuurlijk je volgt de best gevaarlijk uitziende ‘Viggo Mortensen’ die echt wel gemaakt is voor een rol als dit. De blik uit zijn ogen vertelden vaak al genoeg, een vrij duistere ziel en zeker een leuke rol in de film. Ook Naomi Watts deed het erg vermakelijk.

De film had echter van mij wat harder gemogen. Toch wel het moment dat er gesproken word dat de zoon van de baas onder vuur ligt en er een soort oorlogje kon ontstaan vond ik het leuker persoonlijk als hier meer mee werd gedaan. Het hele dagboek idee stopte eigenlijk het spannende jasje van deze film.

Al om al toch een zeer vermakelijke zit.

avatar van Lovelyboy
Super degelijke film, maar ondanks enkele goede elementen kan de film me moeilijk in de greep krijgen en durf ik zelfs het woord saai in de mond te nemen.

Een uiterst sober en triest verhaal komt naar voren in een film die ergens het midden heeft tussen drama en misdaad. Een ontnuchterend een beeld van de mensenhandel komt voorbij, daarnaast speelt ook vooral het onzekere bestaan van een boef in een degelijke organisatie. Ieder moment kan je laatste zijn, of door een tegenstander, of door je kameraden die je plots niet meer pruimen. Oom Stephan toont ook nog een bepaald element, goed of kwaad, een Rus blijf je waar een bepaald door wodka doordrenkte tragiek om heen hangt. Moreel kompas is dokter Anna en niet perse 'badder dan bad guy' Nikolai.

Behalve enkele aardig onderwereld momenten, het opruimen van het lijk in het begin, het verhaal rond de jonge moeder en de wisselwerking qua criminele organisatie tussen Nikolai, Kirril en Semyon, en sowieso Nikolai's promotie, verloopt de film voor het gevoel erg traag en lijkt eerder 2,5 uur te duren dan de 1,5 die hij werkelijk is. Van een vlot tempo lijkt niet echt sprake en voor het gevoel gebeurt er ook niet echt veel. En ondanks toch hele knap acteerprestaties van ondermeer Mortensen boeit de film me nergens echt, nog grijpt de film me bij de keel zoals ik dat graag zou willen.

Eastern Promises lijkt dan ook een aardige film die voor mijn gevoel nooit ontbrand in wat hij eigenlijk zou moeten en kunnen zijn. Jammer eigenlijk, en voor mijn gevoel een gemiste kans.

De vecht scene in het badhuis was de meest intense die ik ooit heb gezien. Voor de rest prachtig acteer werk van de cast en een goed geloofwaardig verhaal. Zeker een favoriet van mij.