Eastern Promises (2007)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Verenigde Staten
Misdaad / Thriller

geregisseerd door David Cronenberg
met Viggo Mortensen, Naomi Watts en Vincent Cassel

Anna is een idealistische vrouw in wier armen een jong Russisch meisje sterft tijdens een bevalling. Anna weet niets van de vrouw en haar handtasje is het enige houvast dat ze heeft met betrekking tot de identiteit van de vrouw. Haar zoektocht leidt haar diep in de wereld van de Russische maffia in Londen en haar nieuwste lid: Nicolaï. Nicolaï is ingehuurd om vermoorde tegenstanders van de bende onherkenbaar te maken en het blijkt dat een dagboek in het handtasje van de Russische bewijzen bevat tegen Nicolaï’s baas.

avatar van TomPSV
Mijn tweede Cronenberg en deze vond ik net wat minder dan A History of Violence. Het verhaal boeide me hier wat minder en ik had toch niet echt het gevoel dat ik naar een speciale film aan het kijken was. Dat had ik bij A History of Violence wel, al is die film verder ook niet echt te vergelijken met deze Eastern Promises natuurlijk. Wel moet ik zeggen dat er hier sterk geacteerd werd door eigenlijk de hele cast. Viggo Mortensen zet hier wederom een sterke rol neer, maar Naomi Watts vond ik misschien nog wel beter. Ze kwam heel echt over en dat vind ik altijd wel knap. Veruit de beste scène in deze film is natuurlijk die in de sauna. Echt geweldig gedaan. Het was sowieso wel een lekkere brute film waar ze veel lieten zien. Dat kan ik wel waarderen.

Wat ik dan weer totaal niet kan waarderen is het einde met die zoen tussen Watts en Mortensen Wat een enorme tegenvaller was dat zeg. Hoe cliché wil je het hebben..
Al met al wel aardig me vermaakt en ook de speelduur werkte mee, maar dat was het dan ook. 3*

Ene "Flipman" flipt inderdaad erg snel. Eigenwijs met kort lontje.

avatar van Flipman
Zonder een flamewar en/of ruzie te willen starten, vind ik jouw mening nogal kort door de bocht. Er zijn zoveel factoren die een kijker kunnen boeien of niet. Ik zou Eastern Promises bijvoorbeeld ongeloofwaardig kunnen vinden, bijvoorbeeld om de reden die wordt genoemd in de laatste alinea van TomPSV's post. Had ik ook wat moeite mee.

Want zeg nou zelf, als er een 'gevestigde orde' -lees: meerderheid- is die een film hoog aanslaat, moet dan de rest van de stemmers rekening houden met deze 'elite'? En hun mening/waardering wat opkrikken omdat het nou eenmaal een goeie film 'is'? Dan valt er toch niks meer te discussiëren? Het gaat er hier op MovieMeter om dat je over een film kunt zeggen wat je wilt, niet over de mensen die het niet met je eens zijn.

Hele goede film !! Gelukkig geen standaard Maffia-film. Zeer goed verhaal en ook spijkerhard. Vond het echt jammer dat de film 'opeens' afgelopen was. Dat had van mij nog wel een uur mogen duren.

avatar van Nosje
Nu pas gezien maar wat een dijk van een film. Zo worden ze veel te weinig gemaakt. Sterk verhaal, goed acteerwerk, harde en realistische actie. Prima.

avatar van Flipman
Dat dit naar jouw mening een geweldige film is, vind ik hartstikke leuk voor je. Echt waar, ik ben heel blij dat jij hiervan geniet en dat zeg ik zonder welke vorm van sarcasme dan ook. Als dat jouw mening is, dan heb ik daar respect voor. Zeker als je die onderbouwt.
Lienos schreef:
Onvergetelijke topfilm. De keiharde vechtscene in de sauna is niet aan te raden voor zachtaardige en gevoelige mensen maar onvergetelijk voor degene die hier wel van houdt!
Nou moet ik zeggen, verder uitbouwen was me welkom geweest maar niet zozeer nodig, de strekking is duidelijk, jij vindt dit een goeie, harde film die dus helemaal in jouw straatje ligt. En dat is jouw goed recht! Daar gaat het mij dus niet om.

Hierom wel:
Lienos schreef:
Natuurlijk zijn er altijd azijnpissers die de belichting in een of andere scène niet goed vonden maar als we naar dat soort mensen gaan luisteren is er niet veel meer te genieten.
Of het nou simpelweg de belichting is of het plot, personages, cameravoering, montage, regie, wat dan ook, er zijn ontelbaar veel redenen waarom een film niet zou kunnen werken voor iemand. Het gaat mij er alleen maar om dat jij mensen die een andere mening zijn toebedeeld dan de jouwe 'azijnpissers' noemt en op andere manieren kleineert en hun mening dus als minderwaardig bestempelt. Jij levert vast ook kritiek op films die anderen weer geweldig vinden. Mag dat dan wel?

Voor mij bestaat die 'elite' niet. Althans, ik ga er niet in mee. Een heleboel mensen lopen weg met The Dark Knight maar ik niet, omdat ik wat Nolan en de zijnen met het personage Batman -en zijn kostuum!- hebben uitgehaald afschuwelijk vind. Dan mag die film nog zo hoog aangeschreven staan, voor mij persoonlijk verandert dit absoluut niets.

En waarom ik Eastern Promises 'slechts' een zes geef kun je hier lezen.

En dan mij per slot van rekening een 'irritante klojo met een ego' noemen? Die logica ontgaat mij. Volledig, zelfs. Ik reageer alleen dusdanig als ik vind dat mensen op een onheuse en onbehoorlijke manier uithalen naar anderen en dat vond ik hier dus het geval. Ik wil je dus vragen om respect te hebben voor mensen die een perspectief hebben op een film dat verschilt met het jouwe. Mocht dat perspectief nou op een manier gebracht worden die jou op persoonlijke wijze tegen de borst stuit, dan mag je daar uiteraard wat van zeggen. Bij deze heb ik dat gedaan. Even goeie vrienden en ik hoop dat ik je mijn punt duidelijk heb kunnen maken en dat je onverminderd van films blijft genieten .

avatar van Knisper
Aanvallend bericht verwijderd.

avatar van Groninger
Matig. Scene in de sauna is het enige hoogtepunt uit deze film.

avatar van HALVE TAMME.

avatar van tattoobob
HALVE TAMME. schreef:
Vanavond maar eens kijken,ik ben benieuwd.

Goede film kale...ik had hem al gezien.
Ik ben benieuwd wat je ervan vond.

avatar van lovecraft
Blijkbaar mis ik iets. Vond het een draak van een film. Vreselijk.
Nou ja, allicht vanavond in de herkansing. Maar ik vrees dat ik pas.

avatar van The Brain
Wel aardig maar geen topper. Er zitten een paar zeer sterke momenten in zoals de sauna scene. Het plot vind ik erg zwak. Het lijkt alsof er de hele film lang een spanningsboog wordt opgebouwd naar de finale, maar die valt dan heel erg tegen.

avatar van tattoobob
HALVE TAMME. schreef:
Vanavond maar eens kijken,ik ben benieuwd.
Duurt wel lang he zo,n avond

avatar van HALVE TAMME.
"Koele kikker hoor die vader van Kirill".

Bij de ene film ben ik een man met veel woorden en bij de andere film eentje met weinig.
Ik zal me betreffende Eastern Promises (2007) aan het laatste houden : Goed.

Een draak van een film maar toch de dag erna weerkijken. Daar snap ik helemaal niets van

avatar van ikhebsmaak
Hoewel geen absolute topfilm, zeker de moeite waard om te bekijken. Ergens las ik dat iemand de film niet snapt. Dat snap ik dan weer niet: de film is kraakhelder.
Naar mijn mening zelfs iets te voorspelbaar.
De sfeer in de film is mooi. Een oud Russisch restaurant, stijlvol ingericht. Een volkomen idiote zoon die een nog idiotere vader blijkt te hebben.
Acteerwerk is goed, niet subliem. Als cijfer zou ik zeggen een 7,5. In sterren zitten we dan op 3,5.

avatar van schram101
De keiharde actiescene in de sauna wordt zeer terecht vaak naar voren gehaald wanneer ben praat over Eastern Promises. De naakte Nikolai, uitstekend neergezet door Viggo Mortensen, vecht hierin voor zijn leven tegen twee gangsters. De scene is werkelijk keihard. De toch al zo kille sfeer in de film komt hierin misschien wel tot een hoogtepunt.

Toch heeft de film behalve deze wereldscene weinig om het lijf. Het plot is niet altijd even interessant en personages soms weinig geloofwaardig. Het zijn vooral de sterke acteerprestaties en de ijzige sfeer die de film naar het hoge gemiddelde op de site stuwen.

avatar van Roodezand
Flut film

avatar van leatherhead
Op zich best geïnteresseerd in de Russische maffia, maar de manier waarop deze in Eastern Promises gepresenteerd wordt is gewoon om te janken.

Ten eerste al vrij dubieus dat de rollen grotendeels weer ingevuld worden door Amerikaanse acteurs. Mortensen vind ik werkelijk één van de slechtste acteurs in filmland, Cassel juist één van mijn favorieten, maar snap niet hoe iemand het in zijn hoofd kan halen om hem in zo'n rol te casten. Ze schmieren er beide lustig op los met hun aangedikte accentjes en afgrijselijke overacting.

Verder niks kills of keihards aan, deze film. De hele film is juist erg braaf en geromantiseerd, met als dieptepunt het einde waarin Mortensen en Watts (overigens ook een flutrol) elkaar kussen. Enige lichtpuntje in de film is de scene in het badhuis die wel aardig was.

Leuk, dacht ik, eindelijk eens een film over de Russische maffia in plaats van de gebruikelijke maffiafilms met stoere binkies De Niro en Al Pacino, maar dit is mogelijk nog triester. 1* voor de badhuis-scene.

avatar van DutchTakeshiro
Eastern Promises is een prima misdaadfilm met intense scènes, goed acteerwerk en een degelijk verhaal. Regisseur David Cronenberg weet een sfeervolle en visueel rauwe film af te leveren. De film onderscheidt zich vanaf het begin al van een gemiddelde "snelle hap" misdaadfilm: de meeste clichés over de Russische maffia worden aan de kant geschoven. Cronenberg geeft een sobere en realistische kijk op de Russen. Het voelt allemaal wat kleinschaliger en intenser aan. Gruwelijkheden worden accuraat in beeld gebracht. De film straalt een vrij kille sfeer uit en weet die de gehele duur vast te houden.

Degelijke rol van Viggo Mortensen. HIj speelt met overtuiging de getatoeëerde Nicolaï die door de Russische maffia is ingehuurd om vuile klusjes op te knappen. Het is te zien aan het acteren van Mortensen dat hij zich intens heeft ingeleefd voor zijn rol. Hij is geen typische Russische gangster en dat maakt Nicolaï interessant. Prima rol van Vincent Cassel als de zoon van een hooggeplaatste Russische gangster. Hij speelt een verwaande, arrogante, agressieve en dominante man. Het lukt Cassel vrij gemakkelijk om de kijker een hekel te laten krijgen aan zijn personage. Naomi Watts weet mij helemaal niet te bekoren. Maakt niet zozeer uit in welke film ze speelt: ik vind haar gewoon geen bijzondere actrice. Ze komt heel oppervlakkig en oninteressant over in Eastern Promises. Ze staat duidelijk in de schaduw van Mortensen en weet niets toe te voegen aan de film.

De film heeft enkele zeer gedetailleerde scènes op het gebied van geweld. Een daarvan is een memorabele scene. Londen is de ideale locatie voor een misdaadfilm. De stad heeft een sfeer die Amerikaanse steden niet hebben. Het Russische restaurant is een mooie locatie waar een gedeelte van de film zich afspeelt. Interieur ziet er uitstekend uit. Zou leuk zijn om daar eens een keer de Russische cuisine uit te proberen, zonder de maffia dan.

avatar van Tiany
Film over de (Russische) maffia, meestal laat ik zo'n films links liggen, maar ik heb Eastern Promises toch een kans gegeven en ik vond hem best spannend.

avatar van Basto
Degelijke ingetoge misdaad thriller die het vooral van het sterke spel van Mortensen moet hebben.

Goed 4*

avatar van misterdhdh
Redelijk goed filmpje, iets beter dan verwacht. Normaal ben ik niet zo een grote fan van maffiafilms, maar deze is toch nog een beetje anders dan de meeste films in dit genre omdat ook het gewone volk een hoofdrol in de film speelt. Film begint leuk met de opening scene bij de kapper. Het verhaal op zich is niet zo bijzonder maar de uitwerking is wel goed. Het acteerwerk was enorm overtuigend en maakt de film toch veel beter en realistischer. Scene die er uitsprong was de vechtscene in de sauna, enorm hard en heerlijk om naar te kijken.. Einde is wel wat voorspelbaar, natuurlijk komt alles goed met de baby en het meisje. . Dat die ene dan weer een spion was had ik niet verwacht. Het einde met die kus is dan weer te cliché en had ik liever niet gezien. Voor de rest wel nog leuke en passende muziek tijdens de film. Al bij al is Eastern Promises wel een goede film, maar een echte topper vind ik hem nou ook weer niet. Het is een pluspunt dat de film niet echt enorm lang duurt, anders krijgen we een te lang gerekte film, op sommige momenten viel het tempo nu al redelijk stil. Vermaakt heb ik me er wel mee, al behoort het maffiagenre toch niet toch mijn favoriete genre.
3.5/5

avatar van Pazmaster
Redelijke misdaadthriller met een goede cast die het ook prima doet. Wat ik jammer vind zijn de overduidelijke nepaccenten en de typische Franse uitstraling van Cassel die voor Rus moet doorgaan. Hij speelt wel goed maar toch vond ik het een geval van miscasting. Het verhaal is redelijk maar het einde vond ik wat tegenvallen, een beetje tam. Leuk, maar meer ook niet.

avatar van Alathir
Redelijke misdaadthriller die nergens heel erg speciaal wordt. Zoals al eerder gezegd is de hammam (Turks stoombad) scène het hoogtepunt. Viggo Mortensen doet het vrij goed, al loopt hij geregeld dat Russisch te mompelen lijkt het wel. Naomi Watts speelde nogal oppervlakkig. Die Stepan vond ik wel iets hebben, ik vond hem de leukste van de film eigenlijk. Het einde is best belachelijk, compleet overbodig en zo cliché. Het verhaal vond ik wel origineel en echt saai werd het ook nergens. Wat ik vooral miste was spanning, het was een beetje voorspelbaar allemaal.

avatar van IH88
“I'm the driver.”

Sfeervolle en naargeestige thriller. Eastern Promises gaat onder je huid zitten en je zit eigenlijk te wachten op de onvermijdelijke geweldsexplosie. Een geweldsexplosie die uitmondt in een keiharde en nu al legendarische scene in een badhuis.

Regisseur Cronenberg is een meester in het neerzetten van de juiste sfeer en het creëren van sterke (ietwat absurde) personages en situaties. En met acteurs als Watts, Mortensen, Cassel en Mueller-Stahl weet je dat het met het acteerspel wel goed zit. Echt een film die je bijblijft.

avatar van clubsport
Die badhuisscene is er wel eentje die je bijblijft en mortensen speelt echt zo'n personage waarin je zit te wachten tot de geweldsexplosie losbarst , hij straalt overtuigend de stille dreiging uit van iemand waar je beter niet mee kan sollen .
Dat hij voor de politie werkt komt dan toch wel een beetje als een verrassing .
De film is verder goed maar qua verhaal vond ik a history of violence boeiender .

Gijs2
Acteerprestaties zijn top. De film is ook goed genoeg om uit te kijken. Paar memorabele scenes maar verder wel erg saai.

avatar van knusse stoel
Prachtfilm die in zijn geheel niet verveeld, tenminste wij uiten die klacht niet zoals "Gijs2" hier daar wel last van had. Het verhaal liep vloeien en alles sloot goed op elkaar aan.
Een topfilm die van ons een 8 als waardering meekrijgt!

avatar van bjerik76
goeie film, in het begin dacht ik aan een soort goedkope tv film, maar de scenes werden zelfs zo bloederig/horror dat ik even mn vingers voor mn ogen hield, om dan alleen de ondertiteling te kunnen lezen.

Het eind had iets beter uitgewerkt kunnen worden, maar goeie cast, en spannend verhaal.