Eastern Promises (2007)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Verenigde Staten
Misdaad / Thriller

geregisseerd door David Cronenberg
met Viggo Mortensen, Naomi Watts en Vincent Cassel

Anna is een idealistische vrouw in wier armen een jong Russisch meisje sterft tijdens een bevalling. Anna weet niets van de vrouw en haar handtasje is het enige houvast dat ze heeft met betrekking tot de identiteit van de vrouw. Haar zoektocht leidt haar diep in de wereld van de Russische maffia in Londen en haar nieuwste lid: Nicolaï. Nicolaï is ingehuurd om vermoorde tegenstanders van de bende onherkenbaar te maken en het blijkt dat een dagboek in het handtasje van de Russische bewijzen bevat tegen Nicolaï’s baas.

Dat de hoofdrolspeler een spion was had ik eigenlijk al gelijk door. Komt omdat de baas hem opvallend goed geïnformeerd vond. Dat zet al aan het denken. Voor de rest een prima maffiafilm. De baas is zeker goed gecast....

avatar van Jan met de pet
Prima film, goed verhaal en verveeld geen moment, de film had voor mij best wat langer mogen zijn.....4,0

avatar van FlorisV
Voor een prikkie gekocht omdat ik een zwak heb voor Naomi Watts.

Goede film met uitzondering van het ongelooflijk slappe, te snelle en teleurstellende einde. Ik had gehoopt op een afrekening met de mafiafamilie. Er was nog zoveel meer potentieel in het verhaal aangezien Mortensen undercover bleek, waarom niet de hele bende oprollen. Het einde suggereert dat Mortensen toch "on top of things is" maar ze laten er dan niks van zien.

Uitstekend acteerwerk van Watts, die heel goed fragiel en angstig kan overkomen en van Mortensen, die een aardig woordje Russisch heeft leren spreken.

Hier en daar wel erg typisch Cronenberg met onnodige gore die de rest van de mooi geschoten film ontsiert. Wel een goede, spannende sfeer. Jammer toch wel, een kwartier erbij en je hebt een topfilm met een zinderende climax in plaats van deze slappe afdruiper. Nu blijf ik bij een heel krappe voldoende steken door de teleurstelling.

TMP
Net als A History of Violence wederom een film van Cronenberg met een hoofdrol voor Viggo Mortensen. Ook wederom geen al te beste film. Het verhaal is niet heel erg sterk en je lijkt alles wel al eens eerder en beter te hebben gezien. Verder komen de "Russen" geen moment overtuigend over. Dat komt grotendeels door de casting. Mortensen en Cassel zijn behoorlijke acteurs, maar kunnen hier totaal niet overtuigen als Russen. Er zitten enkele behoorlijke actiescènes in deze film, maar over de hele linie genomen stelt het niet zoveel voor.

Viggo Mortenson en ook Vincent Cassel acteren schitterend in de deze maffia-film die de kijker nog een verrassend slot voorbehoudt. Intelligent opgebouwd en een koele, meedogenloze sfeer scheppend. Het betere werk in het genre.

Tarkus schreef:
Prachtige film, met een super scenario, over mensenhandel en prostitutie.
De acteerprestaties zijn zeer goed, vooral dan van Viggo Mortensen die hier een prachtpersonage neerzet. De laatste tijd speelt hij wel zeer sterke rollen en dit is wel een van zijn sterkste tot nu toe.
Maar ook Naomi Watts is prachtig en Armin Mueller-Stahl is als vanouds zeer goed, al speelt hij nu eens niet een zo brave-huisvader rol zoals we dat van hem gewend zijn, maar integendeel een supercrimineel.
Spijtig dat de film niet wat langer duurde, op de hoes wordt nochtans 140 minuten vermeld, maar het is er amper 100..
Maar ik kan hem ten zeerste aanbevelen.

Opnieuw bekeken, blijft een goede film al komt hij wel een beetje traag over nu.
Maar vervelen zal je je zeker niet doen.

avatar van Walter White
Deze heb ik drie keer gezien en vond het een hele mooie film. En goed verhaal, goede acteurs, leuke locatie. En heb hoop op een vervolg dat zou helemaal gek zijn.

avatar van Brabants
Eastern Promises is een sterk stukje misdaad/drama waarbij het verhaal zich in een heerlijk rustig tempo laat onthullen. De gehele cast speelt ongelooflijk sterk maar van Viggo Mortensen heb ik stiekem toch wel het meest genoten.

avatar van Paranoid_Fish
Deftige film. Spannend en één van de weinige (goeie) films over de Russische maffia.

avatar van Boneka
Een van de beste films van het jaar staat er op de cover van Eastern Promises. Well op IMDB staat ie op de 34e plek en is The Prestige de beste van het jaar en terecht. Hij valt me eigenlijk wat tegen. Men heeft het hier over misdaad/thriller. Het is meer misdaad/drama en absoluut geen thriller. Het verhaal sleept zich vooral voort tot het eind. Geen spectaculaire ontwikkelingen. Een beetje de Russische automatische piloot in een onderzeeboot. Sommige acteurs sterk, sommige overdone.

Viggo's beste film vind ik nog steeds Hidalgo uit 2004. Green Book van vorig jaar moet ik nog bekijken. Hier speelt ie heel aardig, maar niet overweldigend. Zijn "maat" vond ik best wel irritant en overdreven spelen. Beste rol vond ik eigenlijk de "maffiabaas" Armin Mueller-Stahl. Uitstekend vertolkt en boeiend. Toch komt de film niet helemaal lekker uit de verf. Ik mis gewoon wat. Het gaat allemaal iets te geruisloos. Zonder plotwendingen en wat al te veel toevalligheden. Die tante en oom vond ik ook maar een raar stelletje bij elkaar en al helemaal als een nicht daar verblijft. Haar obsessie was er ook al zo eentje. Vond haar rol feitelijk te oud om zo naief te zijn. Feitelijk komt de film nooit echt op gang.

Eastern Promises is geen slechte film, maar mist het juiste ritme met pieken en dalen om echt boeiend te kunnen zijn voor een top 10 plaats.

-goeie maar trage maffia film

avatar van ChrisM
Blijft een ijzersterke film!