• 10.590 nieuwsartikelen
  • 8.967.685 stemmen

A History of Violence (2005)

Thriller / Drama | 96 minuten

Met onder meer: Viggo Mortensen, Maria Bello en Ed Harris

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 10 november 2005

Plot A History of Violence

"Tom Stall had the perfect life … until he became a hero."

Tom Stall (Viggo Mortensen) leidt een rustig leventje met zijn echtgenote Edie (Maria Bello) en hun twee kinderen in een kleine stad in de Verenigde Staten. Een onverwacht en bloederig incident in zijn restaurant zet hem plotseling in de schijnwerpers. Hij krijgt als "held" veel aandacht in de media en dat wekt de belangstelling van een aantal beruchte criminelen. Zij menen in hem een oude gangster te herkennen, die jaren geleden spoorloos verdween, en met wie ze nog een appeltje te schillen hebben. Tom zegt niet te weten waar ze het over hebben. Als de criminelen de druk opvoeren, stijgt de spanning, ook in Toms gezin. Is hij wel de vredelievende echtgenoot en vader die zij kennen?

Tom Stall / Joey Cusack

Edie Stall

Carl Fogarty

Richie Cusack

Sheriff Sam Carney

Judy Danvers

avatar van nadrin

nadrin

Knappe film. Vooral door een heel goede Mortenson. In tegenstelling met Bello die vrij zwak acteert.

avatar van De filosoof

De filosoof

• 2006 berichten

Het verhaal is weinig bijzonder en in z’n gewelddadige momenten zelfs weinig geloofwaardig maar het verhaal is zo goed geschreven en er wordt zo goed geacteerd dat de film van begin tot eind boeit. De thematiek van ideniteit (wie ben je echt, wat is je masker en kun je veranderen?) is wat cliché maar geeft toch ook de nodige diepgang. Al met al een hele fijne film. Ruim vier sterren.

avatar van TheManWithNoName

TheManWithNoName

Matige film. Weinig spanning. Veel te simpel uitgewerkt. Het idee is goed maar de uitwerking laat te wensen over. Het eerste uur is vooral opvulling en het eind is in een paar minuten voorbij. Ed Harris redt nog wat punten. Rest is belabberd.

avatar van Ziegler

Ziegler

Onderhoudend, maar niet bijzonder. Pluspunt is het goede spel van de acteurs. Minpunt is het onoverwinnelijkheidselixer dat de hoofdpersoon lijkt te hebben geslikt. Je zal toch zo cool blijven in elke levensbedreigende situatie.

avatar van stefan dias

stefan dias

Een film van een gerenommeerde regisseur die het zo goed deed bij critici dat ik me destijds in de bioscoop bijwijlen suf piekerde over wat het allemaal te betekenen zou kunnen hebben.

Deze keer niet! Laat ik maar eens rustig genieten. En of ik dat gedaan heb. Lekker sobere, strakke regie met als hoogtepunten de telkens hyperkorte, retestrak gechoreografeerde geweldsuitbarstingen die naar het einde toe zelfs bijna komisch werden (die William Hurt…). Ik haat geweld. Maar echt geweld is smerig, slordig, rommelig, vies, walgelijk. Hier is het BAM - BOOSH - TSJAK! Zelfs de stijl leek te verwijzen naar een 'graphic novel' want 'graphic' was het heel zeker.
Mortensen schittert, Bello schittert zo mogelijk nog schitterender… gewéldige film.
Ik heb er schaamteloos van genoten.

- In this house we don't solve our problems by hitting people!
- No! In this house we shoot them!
- SLAP

avatar van Walter S.

Walter S.

Best aardig maar niet zo bijzonder als gehoopt.

Wat ik vooral storend vond was de reactie van zijn gezin. Dat gevoegd bij een wel heel simpel verhaal maakt dat deze film voor mij zijn potentie niet waar maakt.

Vrij korte film trouwens, haalt de 90 minuten niet eens.

avatar van Shadowed

Shadowed

Zoveel potentie.

Een film die ik door de geluiden en vanwege de regisseur wilde kijken. Cronenberg is een regisseur die me altijd wel ergens nieuwsgierig maakt en ik moet sowieso nog meer van de man ontdekken. Toen deze eens op TV kwam heb ik hem dus maar meegepakt.

Het is duidelijk dat het meeste gebrek in de vorm komt van acteerkracht. Alhoewel Harris heel leuk is in zijn rol, is de rest erg matig. Mortensen weet zijn rol niet al te veel charme te geven en alhoewel hij het best probeert geloof je hem ergens gewoon niet.

Bello was nog de grootste miscast. Ze kwam totaal niet van de grond en viel compleet door de mand tijdens emotionele scenes. Goede karakterontwikkeling zelf stond ook niet hoog in Cronenberg's boekje, want de karakters waren pijnlijk "perfect" en standaard.

Voor de rest ziet de film er ook erg oud uit. Het had net zo goed uit 1995 kunnen komen en het tempo ligt veel te traag. Het drama lukt niet, mede door het acteerwerk, en qua thriller is er weinig ingestopt wat heel spannend is eigenlijk.

Het goede in de film komt dan vooral in de vorm van geweld. Dat was erg hard en erg goed in beeld gebracht. Cronenberg trok nergens op de rem en dat resulteert in enkele harde scenes, de actie was dus veel beter dan de drama en thriller.

Jammer dat de rest van de film tekort schiet op een hoop vlakken. Cronenberg is de juiste man voor hard en bruut geweld, maar de verkeerde hier als het op drama neerkomt.

avatar van Flavio

Flavio

Na recentelijk veel vroeg werk van Cronenberg te hebben (her)zien, was ik wel benieuwd hoe A History of Violence me nu zou bevallen. Ik zag de film 15 jaar terug en was toen wel onder de indruk, maar helaas blijft er nu niet veel van over. Het begint nog steeds prima, intrigerend zelfs, ondanks het wat voorspelbare zijplotje met de gepeste zoon van Tom, maar het tweede deel is weinig overtuigend. Eigenlijk zakt het in vanaf de dood van Harris. De veelgeprezen Hurt vond ik vooral merkwaardig in zijn rol als Richie, hij deed me nogal denken aan Will Ferrell. Leuk dat hij eens een totaal ander personage speelt maar een Oscarnominatie...?

Slecht is het zeker niet, er is de nodige actie en Mortensen doet het aardig in de hoofdrol, en met anderhalf uur duurt het allemaal ook niet te lang. Maar herziening heeft de film, althans voor mij, geen goed gedaan.

avatar van Boenga

Boenga

De eerste 30 of 40 minuten vond ik nog wel oké: een trage maar gestage opbouw die thriller en drama op dat moment goed combineert.

Daarna gaat het helaas de verkeerde richting uit. Drama/thriller verdwijnt, en Tom verandert van een lieve huisvader uiteindelijk in een onoverwinnelijke superman. Christopher Reeve heeft hier heel boos zitten naar kijken.

De boze reactie van Edie op Toms leugens begrijp ik, maar dat ze geen enkele vraag stelt over zijn verleden ?
De zoon die de zoon van superman wordt ?
De mensen uit z'n verleden die hem wel kennen - maar blijkbaar toch niet weten dat hij eigenlijk superman is ?
Broer en co naar de eeuwige jachtvelden. En dan: geen politie, geen collega-maffiosi die hem volgen, gewoon thuis gaan dineren ?

B-film, heet dat.

avatar van AniSter

AniSter

• 1944 berichten

Ach, dat was anderhalf uurtje kijken naar fictie. Tamelijk onwaarschijnlijk allemaal. Mooi gezin; laten pa als en baksteen vallen. De actiescenes vond ik wel OK. En Bello.... dan kijk ik wel een keer een echte natuurfilm. Voor de rest sluit ik me aan bij de <=2,5* stemmers.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Op papier erg interessant. Helaas laat de uitwerking te wensen over. Ik had het gevoel dat de makers niet goed wisten welke richting ze met deze film uit wilden. Voor een bloedstollende thriller is het verhaal simpelweg te grotesk. Maar het is dan weer niet potsierlijk genoeg voor een avondje hersenloos popcornvermaak.

Verveeld heb ik me evenwel niet. Het tempo ligt lekker hoog en Viggo Mortensen speelt best aardig. 2,5*

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Heel goed. Begint nochtans standaard met de smalltown sfeer, het gelukkige gezinnetje waarbij het koppel een spannend sexleven heeft en omringd is door liefhebbende kinderen. Zo beginnen duizenden films. Maar achter de brave huisvader schuilt een roofdier. Dat wordt duidelijk wanneer hij twee criminelen neerknalt met groot gemak en een held wordt. Kort daarna komen enkele gure types hem een bezoekje brengen.
De titel van deze film vond ik altijd al raadselachtig en heeft betrekking op de oerinsticten die ons overhalen om geweld te gebruiken : om onze naasten te beschermen, om onszelf te beschermen en om te overleven. Niet echt spectaculaire kennis eigenlijk maar Cronenberg maakt er een onderhoudende thriller van.

avatar van vinejo

vinejo

Ook ik had op een bepaald moment het B-film gevoel.
Slap uitgewerkt verhaal (zeker het langdradige en vrijblijvende slot,) matige acteerprestaties (met als dieptepunt het dochtertje, maar ook Bello was zwak).
Wel uitgekeken zonder in slaap te vallen, dus zó slecht was ie niet.

avatar van Tiany

Tiany

De korte inhoud klonk interessant, en Ed Harris vind ik een goede acteur, maar ik vond het een saaie film, met een enkel spannende moment, typisch op zijn Amerikaans.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Hier op MM een beetje negatief uitgelaten op AHOV. Ik zag hem indertijd in de bioscoop en was niet onder de indruk (vond het een standaard wraakfilm) maar bij herziening toch aangenaam verrast. Dit is toch zowel thematisch als stilistisch een Cronenberg film.

De opening is geniaal, één lange take waar 2 mannen uit een motel stappen (die rit van de ene kamer naar de aanpalende kamer is een hilarische knipoog) en willen uitchecken terwijl ze klagen over de hitte. Sober, steeds hetzelfde camerastandpunt tot het einde van de scene met de clou die volgt. Daarna een setting voor het idyllische, het warme gelukkig gezin maar steeds die hints. In dialoog bv bij het speelse bedrijven van de liefde tussen Mortensen en Bello (bad boy, etc) of de zoon die verstandig een gevecht uit de weg gaat (en in feite wint verbaal). Thema’s : dubbele identiteit, geweld/horror in de geest.

Is geweld erfelijk ? De zoon speelt een belangrijke rol in het verhaal. Hij begint pas geweld te gebruiken als zijn vader een held wordt genoemd . Alsof het altijd in hem zat. De zoon is ook diegene die Harris neer schiet.

Wordt geweld aanvaard ? De schone schijn van een dorp waarin alleen lieve mensen wonen, wanneer Mortensen geweld heeft gebruikt is hij een held maar eenmaal het gezin de waarheid over Mortensen ontdekt, brokkelt het gezin uiteen. Niet omdat Mortensen een moordenaar is maar omdat hij gelogen heeft en dus alles vals blijkt te zijn; hun leven is een leugen.

Dat geweld opwind, zet Cronenberg neer in een knappe duistere scene waarin Mortensen en Bello tijdens een gevecht op de trap plots hevig sex hebben maar daarna gewoon weer ruzie maken.

De derde act is voor mij nog steeds de bal misslaan. Een over the top Hurt als maffia baas, een soort komische toets, karikaturale acteren die niet strookt met de rest. De laatste scene is weer top, geweld = Mortensen wordt aanvaard door de dochter (zij brengt zijn bord aan de eettafel) en door de zoon (hij geeft het eten door). En door de moeder ? Een blik maar voor mij niet 100% duidelijk maar toch vergevend.

AHOV blijft steken op goede middelmaat. Geweld toont barsten in een gezin maar uiteindelijk terug herenigt, is toch een ordinaire thesis. Dieper gaat het niet met een derde act die toch veel weg geeft van een standaard misdaad film.

avatar van boemboem27

boemboem27

uitstekende film, goed verhaal ,prima actie.

kan niet anders zeggen.

de ruime 1.5 uur genoten van deze film