ad
  • 8.179.865 stemmen

A History of Violence (2005)

Thriller / Drama | 96 minuten
3,27 2.357 stemmen

Genre: Thriller / Drama

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland / Canada

Geregisseerd door: David Cronenberg

Met onder meer: Viggo Mortensen, Maria Bello en Ed Harris

Releasedatum: 10 november 2005

Over A History of Violence

"Tom Stall had the perfect life … until he became a hero."

Tom Stall (Viggo Mortensen) leidt een rustig leventje met zijn echtgenote Edie (Maria Bello) en hun twee kinderen in een kleine stad in de Verenigde Staten. Een onverwacht en bloederig incident in zijn restaurant zet hem plotseling in de schijnwerpers. Hij krijgt als "held" veel aandacht in de media en dat wekt de belangstelling van een aantal beruchte criminelen. Zij menen in hem een oude gangster te herkennen, die jaren geleden spoorloos verdween, en met wie ze nog een appeltje te schillen hebben. Tom zegt niet te weten waar ze het over hebben. Als de criminelen de druk opvoeren, stijgt de spanning, ook in Toms gezin. Is hij wel de vredelievende echtgenoot en vader die zij kennen?

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van nadrin

nadrin

Knappe film. Vooral door een heel goede Mortenson. In tegenstelling met Bello die vrij zwak acteert.

avatar van De filosoof

De filosoof

Het verhaal is weinig bijzonder en in z’n gewelddadige momenten zelfs weinig geloofwaardig maar het verhaal is zo goed geschreven en er wordt zo goed geacteerd dat de film van begin tot eind boeit. De thematiek van ideniteit (wie ben je echt, wat is je masker en kun je veranderen?) is wat cliché maar geeft toch ook de nodige diepgang. Al met al een hele fijne film. Ruim vier sterren.

avatar van TheManWithNoName

TheManWithNoName

Matige film. Weinig spanning. Veel te simpel uitgewerkt. Het idee is goed maar de uitwerking laat te wensen over. Het eerste uur is vooral opvulling en het eind is in een paar minuten voorbij. Ed Harris redt nog wat punten. Rest is belabberd.

avatar van Ziegler

Ziegler

Onderhoudend, maar niet bijzonder. Pluspunt is het goede spel van de acteurs. Minpunt is het onoverwinnelijkheidselixer dat de hoofdpersoon lijkt te hebben geslikt. Je zal toch zo cool blijven in elke levensbedreigende situatie.

avatar van stefan dias

stefan dias

Een film van een gerenommeerde regisseur die het zo goed deed bij critici dat ik me destijds in de bioscoop bijwijlen suf piekerde over wat het allemaal te betekenen zou kunnen hebben.

Deze keer niet! Laat ik maar eens rustig genieten. En of ik dat gedaan heb. Lekker sobere, strakke regie met als hoogtepunten de telkens hyperkorte, retestrak gechoreografeerde geweldsuitbarstingen die naar het einde toe zelfs bijna komisch werden (die William Hurt…). Ik haat geweld. Maar echt geweld is smerig, slordig, rommelig, vies, walgelijk. Hier is het BAM - BOOSH - TSJAK! Zelfs de stijl leek te verwijzen naar een 'graphic novel' want 'graphic' was het heel zeker.

Mortensen schittert, Bello schittert zo mogelijk nog schitterender… gewéldige film.

Ik heb er schaamteloos van genoten.

- In this house we don't solve our problems by hitting people!

- No! In this house we shoot them!

- SLAP

avatar van Walter S.

Walter S.

Best aardig maar niet zo bijzonder als gehoopt.

Wat ik vooral storend vond was de reactie van zijn gezin. Dat gevoegd bij een wel heel simpel verhaal maakt dat deze film voor mij zijn potentie niet waar maakt.

Vrij korte film trouwens, haalt de 90 minuten niet eens.

avatar van Shadowed

Shadowed

Zoveel potentie.

Een film die ik door de geluiden en vanwege de regisseur wilde kijken. Cronenberg is een regisseur die me altijd wel ergens nieuwsgierig maakt en ik moet sowieso nog meer van de man ontdekken. Toen deze eens op TV kwam heb ik hem dus maar meegepakt.

Het is duidelijk dat het meeste gebrek in de vorm komt van acteerkracht. Alhoewel Harris heel leuk is in zijn rol, is de rest erg matig. Mortensen weet zijn rol niet al te veel charme te geven en alhoewel hij het best probeert geloof je hem ergens gewoon niet.

Bello was nog de grootste miscast. Ze kwam totaal niet van de grond en viel compleet door de mand tijdens emotionele scenes. Goede karakterontwikkeling zelf stond ook niet hoog in Cronenberg's boekje, want de karakters waren pijnlijk "perfect" en standaard.

Voor de rest ziet de film er ook erg oud uit. Het had net zo goed uit 1995 kunnen komen en het tempo ligt veel te traag. Het drama lukt niet, mede door het acteerwerk, en qua thriller is er weinig ingestopt wat heel spannend is eigenlijk.

Het goede in de film komt dan vooral in de vorm van geweld. Dat was erg hard en erg goed in beeld gebracht. Cronenberg trok nergens op de rem en dat resulteert in enkele harde scenes, de actie was dus veel beter dan de drama en thriller.

Jammer dat de rest van de film tekort schiet op een hoop vlakken. Cronenberg is de juiste man voor hard en bruut geweld, maar de verkeerde hier als het op drama neerkomt.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Na recentelijk veel vroeg werk van Cronenberg te hebben (her)zien, was ik wel benieuwd hoe A History of Violence me nu zou bevallen. Ik zag de film 15 jaar terug en was toen wel onder de indruk, maar helaas blijft er nu niet veel van over. Het begint nog steeds prima, intrigerend zelfs, ondanks het wat voorspelbare zijplotje met de gepeste zoon van Tom, maar het tweede deel is weinig overtuigend. Eigenlijk zakt het in vanaf de dood van Harris. De veelgeprezen Hurt vond ik vooral merkwaardig in zijn rol als Richie, hij deed me nogal denken aan Will Ferrell. Leuk dat hij eens een totaal ander personage speelt maar een Oscarnominatie...?

Slecht is het zeker niet, er is de nodige actie en Mortensen doet het aardig in de hoofdrol, en met anderhalf uur duurt het allemaal ook niet te lang. Maar herziening heeft de film, althans voor mij, geen goed gedaan.

avatar van Boenga

Boenga

• 2027 berichten

De eerste 30 of 40 minuten vond ik nog wel oké: een trage maar gestage opbouw die thriller en drama op dat moment goed combineert.

Daarna gaat het helaas de verkeerde richting uit. Drama/thriller verdwijnt, en Tom verandert van een lieve huisvader uiteindelijk in een onoverwinnelijke superman. Christopher Reeve heeft hier heel boos zitten naar kijken.

De boze reactie van Edie op Toms leugens begrijp ik, maar dat ze geen enkele vraag stelt over zijn verleden ?

De zoon die de zoon van superman wordt ?

De mensen uit z'n verleden die hem wel kennen - maar blijkbaar toch niet weten dat hij eigenlijk superman is ?

Broer en co naar de eeuwige jachtvelden. En dan: geen politie, geen collega-maffiosi die hem volgen, gewoon thuis gaan dineren ?

B-film, heet dat.

avatar van AniSter

AniSter

Ach, dat was anderhalf uurtje kijken naar fictie. Tamelijk onwaarschijnlijk allemaal. Mooi gezin; laten pa als en baksteen vallen. De actiescenes vond ik wel OK. En Bello.... dan kijk ik wel een keer een echte natuurfilm. Voor de rest sluit ik me aan bij de <=2,5* stemmers.