A History of Violence (2005)

Verenigde Staten / Duitsland / Canada
Thriller / Drama

geregisseerd door David Cronenberg
met Viggo Mortensen, Maria Bello en Ed Harris

Tom Stall (Viggo Mortensen) leidt een rustig leventje met zijn echtgenote Edie (Maria Bello) en hun twee kinderen in een kleine stad in de Verenigde Staten. Een onverwacht en bloederig incident in zijn restaurant zet hem plotseling in de schijnwerpers. Hij krijgt als "held" veel aandacht in de media en dat wekt de belangstelling van een aantal beruchte criminelen. Zij menen in hem een oude gangster te herkennen, die jaren geleden spoorloos verdween, en met wie ze nog een appeltje te schillen hebben. Tom zegt niet te weten waar ze het over hebben. Als de criminelen de druk opvoeren, stijgt de spanning, ook in Toms gezin. Is hij wel de vredelievende echtgenoot en vader die zij kennen?

avatar van nadrin
Knappe film. Vooral door een heel goede Mortenson. In tegenstelling met Bello die vrij zwak acteert.

Het verhaal is weinig bijzonder en in z’n gewelddadige momenten zelfs weinig geloofwaardig maar het verhaal is zo goed geschreven en er wordt zo goed geacteerd dat de film van begin tot eind boeit. De thematiek van ideniteit (wie ben je echt, wat is je masker en kun je veranderen?) is wat cliché maar geeft toch ook de nodige diepgang. Al met al een hele fijne film. Ruim vier sterren.

avatar van TheManWithNoName
Matige film. Weinig spanning. Veel te simpel uitgewerkt. Het idee is goed maar de uitwerking laat te wensen over. Het eerste uur is vooral opvulling en het eind is in een paar minuten voorbij. Ed Harris redt nog wat punten. Rest is belabberd.

Onderhoudend, maar niet bijzonder. Pluspunt is het goede spel van de acteurs. Minpunt is het onoverwinnelijkheidselixer dat de hoofdpersoon lijkt te hebben geslikt. Je zal toch zo cool blijven in elke levensbedreigende situatie.

avatar van stefan dias
Een film van een gerenommeerde regisseur die het zo goed deed bij critici dat ik me destijds in de bioscoop bijwijlen suf piekerde over wat het allemaal te betekenen zou kunnen hebben.

Deze keer niet! Laat ik maar eens rustig genieten. En of ik dat gedaan heb. Lekker sobere, strakke regie met als hoogtepunten de telkens hyperkorte, retestrak gechoreografeerde geweldsuitbarstingen die naar het einde toe zelfs bijna komisch werden (die William Hurt…). Ik haat geweld. Maar echt geweld is smerig, slordig, rommelig, vies, walgelijk. Hier is het BAM - BOOSH - TSJAK! Zelfs de stijl leek te verwijzen naar een 'graphic novel' want 'graphic' was het heel zeker.
Mortensen schittert, Bello schittert zo mogelijk nog schitterender… gewéldige film.
Ik heb er schaamteloos van genoten.

- In this house we don't solve our problems by hitting people!
- No! In this house we shoot them!
- SLAP

avatar van Walter S.
Best aardig maar niet zo bijzonder als gehoopt.
Wat ik vooral storend vond was de reactie van zijn gezin. Dat gevoegd bij een wel heel simpel verhaal maakt dat deze film voor mij zijn potentie niet waar maakt.
Vrij korte film trouwens, haalt de 90 minuten niet eens.

avatar van Shadowed
Zoveel potentie.

Een film die ik door de geluiden en vanwege de regisseur wilde kijken. Cronenberg is een regisseur die me altijd wel ergens nieuwsgierig maakt en ik moet sowieso nog meer van de man ontdekken. Toen deze eens op TV kwam heb ik hem dus maar meegepakt.

Het is duidelijk dat het meeste gebrek in de vorm komt van acteerkracht. Alhoewel Harris heel leuk is in zijn rol, is de rest erg matig. Mortensen weet zijn rol niet al te veel charme te geven en alhoewel hij het best probeert geloof je hem ergens gewoon niet.

Bello was nog de grootste miscast. Ze kwam totaal niet van de grond en viel compleet door de mand tijdens emotionele scenes. Goede karakterontwikkeling zelf stond ook niet hoog in Cronenberg's boekje, want de karakters waren pijnlijk "perfect" en standaard.

Voor de rest ziet de film er ook erg oud uit. Het had net zo goed uit 1995 kunnen komen en het tempo ligt veel te traag. Het drama lukt niet, mede door het acteerwerk, en qua thriller is er weinig ingestopt wat heel spannend is eigenlijk.

Het goede in de film komt dan vooral in de vorm van geweld. Dat was erg hard en erg goed in beeld gebracht. Cronenberg trok nergens op de rem en dat resulteert in enkele harde scenes, de actie was dus veel beter dan de drama en thriller.

Jammer dat de rest van de film tekort schiet op een hoop vlakken. Cronenberg is de juiste man voor hard en bruut geweld, maar de verkeerde hier als het op drama neerkomt.