A History of Violence (2005)

Verenigde Staten / Duitsland / Canada
Thriller / Drama

geregisseerd door David Cronenberg
met Viggo Mortensen, Maria Bello en Ed Harris

Tom Stall (Viggo Mortensen) leidt een rustig leventje met zijn echtgenote Edie (Maria Bello) en hun twee kinderen in een kleine stad in de Verenigde Staten. Een onverwacht en bloederig incident in zijn restaurant zet hem plotseling in de schijnwerpers. Hij krijgt als "held" veel aandacht in de media en dat wekt de belangstelling van een aantal beruchte criminelen. Zij menen in hem een oude gangster te herkennen, die jaren geleden spoorloos verdween, en met wie ze nog een appeltje te schillen hebben. Tom zegt niet te weten waar ze het over hebben. Als de criminelen de druk opvoeren, stijgt de spanning, ook in Toms gezin. Is hij wel de vredelievende echtgenoot en vader die zij kennen?

avatar van jpbosch
Ik lees net dat Viggo Mortensen dit zijn beste film vindt. Ben benieuwd

avatar van Thomas83
Aparte film weer van Cronenberg. In zijn betere films weet hij mooi uit te komen tussen wat pulperig en meer serieus, deze weet de juiste balans toch net niet te vinden. Viggo Mortensen is wel weer aangenaam om te zien spelen. Ed Harris als gangster vond ik op een of andere manier niet zo geslaagd. Misschien omdat ik het geen rol vind voor hem. William Hurt vond ik zoveel leuker in de korte tijd dat hij op mag draven. Vond die seksscène op de trap wel wat merkwaardig.

Toch heeft de film wel wat. De dreiging is vooral in het begin van de film voelbaar, het contrast tussen dat idyllische leventje van Tom en het geweld geven de film een bepaalde spanning mee en geweld wordt in de film ook echt als iets akeligs neergezet. Desondanks voelde ik me niet zo door de film gemanipuleerd en een spiegel voorgehouden als misschien de bedoeling was. 3.0*.

Herzien. Vele malen beter dan ik hem in mijn herinnering had. IJzingwekkend eng, zonder dat er eigenlijk al te veel gebeurd en de door velen besproken scene met Bello en Mortensen op de trap werkt hierdoor fantastisch.

Dikke 4*

Mwa niet mijn film.
Het begin vond ik sterk en im dacht nu komt het. Maar het kwam niet.
Alhoewel de acteerprestaties best redelijk zijn (afgezien van de dochter, vreselijk) vind ik de film middelmatig.
Veel gepraat maar afgezien van enkele vecht/schietscenes gebeurd er vrij weinig.
Geen goed beeld van Joey en het tot stand komen van Tom. Ja in de woestijn blabla.
Wel uitgekeken maar geen film die mij bij zal blijven

avatar van knusse stoel
Goede middenmotor met een mooi verhaal

avatar van Moviestar1979
Een sterke film onder leiding van David Cronenberg!

Hoewel er al veel over het verhaal wordt vrijgegeven, blijft de film spannend dankzij een aantal geweldige scènes. Harrison Ford en Thomas Jane sloegen het aanbod voor de hoofdrol af. Uiteindelijk mocht Viggo Mortensen in de huid kruipen van Tom Stall. Dit is zeker geen verkeerde beslissing! Mortensen kocht diverse rekwisieten om zich volledig in zijn rol te kunnen leven. Verder gaf hij in een interview te kennen dat een scène tussen hem en Ed Harris meerdere malen opnieuw moest worden opgenomen wegens lachbuien.

Mortensen werd in de film grotendeels bijgestaan door Maria Bello en Ashton Holmes. Beiden zijn eveneens sterk in hun rol. Het leeftijdsverschil tussen moeder en zoon was overigens niet zo heel groot. Bello is slechts 11 jaar ouder dan Holmes. Aan de seksscène op de trap hield Bello wat blauwe plekken en kneuzingen over. Deze werden vervolgens bedekt met een laag make-up. De rol van William Hurt blijft bescheiden. Hij neemt ongeveer 10 minuten van de film in beslag, en had hier slechts 5 opnamedagen voor nodig.

Cronenberg was niet op de hoogte dat het een verfilming was van een strip/graphic novelle. Zelf had hij hier weinig mee, maar boekte uiteindelijk veel succes met dit resultaat. Opmerkelijk detail is dat William Hurt een Oscarnominatie kreeg voor zijn ondersteunende rol. In totaal kreeg de film 2 Oscarnominaties, en was goed genoeg voor 70 andere nominaties en 35 prijzen. Wat mij betreft hebben ze hierin niet overdreven!

3,5 *

avatar van xgogax
Inmiddels meer dan tien jaar oud , maar A History of Violence (2005) blijft een fantastisch meesterwerk !

(verwijderd)
A History of Violence kent een sterk begin, maar daarna bloedt de film dood zonder ook maar één gebeurtenis dat niet te voorspellen is.

Te weinig drama voor een drama en te weinig thriller voor een thriller.

Echt nét een voldoende.

avatar van russo
Bij de scene dat ed haris als overdreven mafiabaas het barretje binnenkomt had ik het wel gezien met deze film. Uiteindelijk nie heel veel later uit gezet.

De film begint heel sterk met de onetaker, maar vervolgens vond ik het allemaal net niet qua acteerwerk. met dus voor mij ed haris als dieptepunt.

Verder oogt de film alsof deze veel ouder is dan 2005. Kan dus nog heen oordeel geven, misschien dat ik m ooit nog eens af kijk.

avatar van Prinz
Ik zie dit ook als een thriller die met schouders boven zijn genregenotoen uitsteekt. Een moderne klassieker. Geen ´meesterwerk´zoals xgogax het omschrijft, maar toch eentje die bij de betere spannende films van de 21ste eeuw hoort. (Ik moet erbij zeggen dat ik Mortensen ook wel écht een icoon vind)

Een lichtpunt in het oeuvre van Cronenberg.

(verwijderd)
Prinz, wat zijn spannende momenten van deze film dan? Ik bedoel het niet kritisch over jouw comment, maar ik vraag het me oprecht af.

Inderdaad russo, Ed Harris in dat zwarte pak was echt een dieptepunt, maar op dat moment dacht ik nog van 'misschien is het expres zo slecht gekozen dat het nog wel eens geniaal uit kan pakken', maar dit is dus niet expres gedaan en gewoon mega fout.

avatar van Prinz
De eerste scène waar ik dan meteen aan denk is deze. Het zou wel iets van Tarantino kunnen zijn.

avatar van notsub
Met een titel die mij telkens aan een documentaire doet denken, komt A History of Violence uiteindelijk best goed uit de verf. Het uitgangspunt is zeker leuk gevonden en de uitvoering verrast mij op sommige momenten positief. Naar het einde toe boet de film wat aan kracht in, toch blijft het verhaal overeind. Viggo Mortensen overtuigt hier gewoon en hoewel de film zeker geen echte topper is, weet deze zich zeker te onderscheiden.

avatar van Night's Watch
De lange rustige scenes gecombineerd met de erg bescheiden soundtrack maken hier ene heerlijk rustige film van. ik zou de film niet als 'een goede thriller' willen beoordelen meer als een 'aangename film' die voornamelijk steunt op de dialogen en karakters en niet van het plot.

avatar van arno74
Ben niet zo'n fan van 'echte' misdaadfilms, maar zo een als deze kan ik zeker wel waarderen. De acteurs dragen de film en de sfeer zit er goed in. Verder is er wat mij betreft een uitstekende balans tussen drama, thriller en misdaad. Ook het verhaal met een mystery-elementje blijft de hele tijd boeien. Beslist bovengemiddeld binnen het genre, een hele tijd zat ik zelfs richting de 4* te denken. Alleen wanneer Joey ten tonele verschijnt gaat het allemaal wat te snel waardoor die 4* weer uit beeld verdween. Richting de 3,5*, prima film.

avatar van Alathir
A History of Violence heeft mij aangenaam verrast. De rating hier vind ik vrij laag. Het is misschien een simpel verhaal maar met een aardige balans tussen thriller (hoewel het voorspelbaar is), misdaad en drama. Ik vond het dramatische aspect erg goed, het is zeker een film die het moet hebben van zijn sterke personages en dialogen. Ik moet zeggen dat ik aardig in de film werd gezogen, het werd geen moment saai. De begeleidende muziek is op sommige momenten heerlijk, vooral dat moment waarop Tom al mankend terug naar huis loopt wanneer hij denkt dat zijn familie gevaar loopt. Ook de stijl van de film kon ik goed smaken en het acteerwerk is degelijk, Viggo en Maria Bello steken er wel bovenuit.
Het absolute einde vond ik een beetje jammer omdat het vrij suggestief is, ik wou niet dat de film al gedaan was en dat is iets wat ik meestal niet ervaar. Daarom een verdiende 4*.

avatar van baspls
Een zorgzame vader wordt op een dag lastig gevallen door een stel gangsters die beweren hem te kennen. Hij weet zich uitstekend te verweren. Is hij wel wie hij beweerd te zijn?

Als je de naam David Cronenberg hoort denk je vooral aan Body horror en maffe Sciencefiction, en totaal niet aan het genre Misdaad. Toch heeft de Canadese regisseur na de eeuwwisseling een aantal Misdaad-drama's geregisseerd, waar A History of Violence er een van is. De hand van David Cronenberg is echter nergens te herkennen, behalve in de lekker harde gewelddadige scènes die behoorlijk wat gore hebben voor een Misdaadfilm. En daarnaast is de

Het concept is sterk, het verhaal is redelijk (al had het wat beter uitgewerkt kunnen zijn) en het acteerwerk is ook goed. Viggo Mortensen speelde een goede hoofdrol, in het begin kwam hij echt over alsof hij niets van de misdadigers afwist.

De film is degelijk opgenomen en is wel vermakelijk. Prima Misdaad/Drama.

avatar van IH88
“Who's Joey?”

Prima film. De film heeft een trage opbouw en sommige scènes gaan te lang door, maar hierdoor weet regisseur Cronenberg wel de juiste sfeer neer te zetten en er hangt de gehele film een ijzingwekkende spanning.

De film heeft een aantal gruwelijke actiescènes die weinig aan de verbeelding overlaten. De acteerprestaties stuwen de film ook naar een hoger niveau. Mortensen, Bello, Harris en Hurt in een korte, maar gedenkwaardige rol zijn allemaal klasse acteurs. De film duurt maar 90 minuten en dat is precies lang genoeg. Mooie film die niet veel nodig heeft om indruk te maken.

viggo Mortensen was goed in deze film, maar William Hurt en ook was hij maar geschatte 10 min in de film geweldige rol .
Grappig dat hij genomineerd werd voor deze rol , wist ik niet .
Voor de rest wel een goede film, wist van tevoren niet dat ie van Cronenberg was die toch eigenlijk andere films maakt, maar goed .

avatar van misterdhdh
Dit filmpje kon me toch niet volledig overtuigen. Het verhaal op zich is niet echt origineel te noemen, de uitwerking is degelijk. A history of violence start sterk maar zakt naar het einde toe toch wat in. Het acteerwerk is degelijk, maar kan toch ook allemaal wat beter om een echte topper te zijn. De film moet het niet hebben van de actie, eerder rond het verhaal zelf. De vechtscenes vond ik wel bijzonder matig. Ook het verhaal over het gepeste zoontje had niet gemoeten, net zoals de seksscene op de trap. Het einde was degelijk maar wel makkelijk. Zeker geen slechte film maar toch mis ik iets.
3/5 ***

avatar van Flat Eric
Een mix van geweld en enorme saaiheid.

Eentje uit het thema 'man is niet wie die zegt dat ie is en hoe ontwikkelt zich dat'.
Best een interessant gegeven maar komt in deze film niet lekker uit de filmkoker. Jammer.
De film begint traag en dat tempo zet zich eigenlijk de gehele film door met een veelheid aan langgerekte niets toevoegende scènes met af en toe een spannende opleving. Maar het geheel blijft een jammerlijke saaie bedoening.
Het einde is ook werkelijk tenenkrommend met dat kind en dat bord. Ugh.

TMP
De film begint redelijk, de spanning wordt best aardig opgebouwd. Maar al snel blijkt dat Tom Stall een verborgen verleden met zich meedraagt. Vanaf dat moment wordt het een heel voorspelbaar en flauw uitgewerkt verhaaltje zonder echte spanning. De personages worden bovendien maar heel matig uitgewerkt.

avatar van Fisico
Ik zag A history of violence enige jaren terug al eens, maar er bleef zo weinig nog van hangen. Op zich is het uitgangspunt en de boodschap van de film best interessant. Niemand kan afstand doen van zijn verleden, wat je ook doet, waar je ook heen vlucht. Joey kent een verleden in het maffiamilieu en door toeval komen ze hem opnieuw op het spoor. Zijn omgeving looft zijn heldenstatus, maar begint men door te hebben dat er iets niet klopt.

De actiescènes zijn erg bloederig en gewelddadiger dan de doorsnee actieprent. Neuzen breken, keel doortrappen, open kaakwonden, enz … Het geweld wordt allerminst geschuwd. De film kent naast de actie vele “rustige” stukken. De aanloop is lang en er wordt nét iets te veel aandacht besteed aan hoe perfect zijn gezinnetje wel niet is, dit om het wantrouwen later extra te accentueren. Door deze aanpak komt de film ongeloofwaardiger over. Het ligt er net iets te vingerdik op. Ook het einde is in het zelfde bed ziek. Melig, onafgewerkt (gezinssituatie, onderzoek Sam, …) en totaal niet geloofwaardig. Jammer. De film heeft heel wat meer potentieel. Ook de schietscène met Richie is lachwekkend. Wou hij de vliegen naast Joey zijn kop raken ofzo?
Viggo bvb deed het uitstekend en valt niets te verwijten. Ook altijd fijn om een Ed Harris te zien opduiken in een film. 3,0* slechts, net voldoende. Een beter (afgewerkt) einde zou de film ten goede gekomen zijn.

avatar van Daan258
Grotendeels eens met Flat Eric.

Het is niet echt wat ik ervan verwacht had.
Zoals al eerder vermeld word is de film behoorlijk traag. Dit is echt wel een groot minpunt aan de film.
Ook is het verhaal niet al te boeiend en heel voorspelbaar en moet je het dan eigenlijk maar hebben van de aantal leuke scene's die erin zitten en het acteerwerk. Gelukkig weet Ed Harris wel echt een fantastische rol neer te zetten waardoor het nog best vermakelijk is.
De film is niet echt saai te noemen ondanks dat het vreselijk traag is maar ik had veel meer verwacht met name vanwege de hoge rating.

avatar van SSeagal
De film is niet echt snel, maar dat vond ik juist wel ontspannend weg kijken. Lekkere actie zo nu en dan, toffe spanning en bruut einde dat verzadigend werkt. 3,5*

avatar van TornadoEF5
Ik vind hem erg goed. Er is duidelijk goed nagedacht over deze film. Ik vond de acteerprestaties ook erg goed. Van Viggo Mortensen word ik stilaan toch wel fan. De regisseur weet ook goed emoties naar voor te brengen zonder dat we daarvoor woorden voor nodig hebben. De laatste scène is daar een mooi voorbeeld van. Wie uiteindelijk naar deze film kijkt, en verwacht een typische maffiaverhaaltje te zien te krijgen, zal het goed fout hebben. Ik vind het een intelligente psychologische thriller, en zeker een erg goede film.

avatar van Lovelyboy
Voor de tweede keer gezien en weer tegen gevallen de hoge waarderingen en positieve commentaren ten spijt.

Het leventje van het gezin Stall dat verstoord wordt, is me te idyllisch, te suikerzoet. Vind persoonlijk de personages te vlak en stereotype, net als de dialogen die ronduit eenzijdig zijn. Bovendien sleept het zich maar voort. Niet dat het nu bijster slecht is, maar ik zie er helaas niet zoveel in. Redelijk thrillertje, meer niet.