Brothers (2009)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Jim Sheridan
met Jake Gyllenhaal, Natalie Portman en Tobey Maguire

Als Sam op een missie in Afghanistan vermist wordt en er weinig hoop is dat hij levend terugkeert, probeert Tommy het verlies van zijn broer op te vangen door de verantwoordelijkheid voor Grace en de kinderen op zich te nemen. Tegen de verwachting in groeien Tommy en Grace steeds meer naar elkaar toe. Maar dan komt Sam terug...

avatar van Metalfist
Because she saw the salad dressing

Ik heb een schap in mijn DVD kast gewijd aan een speciaal soort films. waarbij het gaat om cinema die niet altijd even gemakkelijk is te verteren. Zo staan er een resem oorlogsfilms tussen waaronder The Reader en deze Brothers. Ik had de film ooit eens in een actie bij de Free Record Shop gekocht maar het was er nog nooit van gekomen om me hier eens in te verdiepen en de film lag al jaren te wachten om eens in de DVD speler gestopt te worden. Daarstraks was ik aan het zoeken naar een film om op te zetten en werd ik opeens aangetrokken naar dit oorlogsdrama.

De meesten hier lijken op voorhand geweten te hebben dat dit een remake is van de gelijknamige Deense film uit 2004 maar mocht het niet op de openingscredits tevoorschijn zijn gekomen, dan had ik het niet geweten. Op zich is het altijd jammer dat Hollywood zich laat verleiden om een remake te maken omdat het origineel in een andere taal is (een reden was dat er nu eenmaal meer Amerikaanse soldaten in Afghanistan zitten dan Deense waardoor dit een verhaal was dat het Amerikaanse publiek ging kunnen smaken en zoals we weten leest de gemiddelde Amerikaan geen ondertiteling) maar bon, Sheridan heeft me in ieder geval wel benieuwd gemaakt naar het origineel en dat is toch ook goed. Soit, wat Brothers voor mij zo uitermate interessant maakte is dat het geen typische Amerikaanse oorlogsfilm is geworden want het verhaal en de bijhorende emoties zijn zo universeel dat je dit met eender welke oorlog in eender welk land kunt laten afspelen zonder enige vorm van kwaliteitsverlies. De essentie zit hem dan ook niet in de oorlog zelf maar in het effect dat zo'n oorlog heeft op een gezin en Sheridan bouwt de film dan ook op een geslaagde manier op. Toegegeven, Brothers balanceert soms op het randje van klef zijn maar het werkt en de emoties vloeien perfect in elkaar over waardoor je met een mes de spanning kunt snijden, met de verjaardag van het jongste dochtertje als climax. Alleen jammer dat Tommy en Grace enkel maar een kus delen want het had misschien nog net iets interessanter kunnen zijn mocht er meer uit zijn voortgevloeid.

Ik had mijn twijfels over Tobey Maguire. Hij is echt doorgebroken bij het grote publiek als Peter Parker maar ik mistte iets. Iets wat ik ook niet terugvond bij kleine bijrollen zoals in Fear and Loathing in Las Vegas of zelfs bij een hoofdrol zoals in Ride with the Devil maar as God is my whitness, hier is het ontbrekende stuk te vinden. Als kapitein oogt hij op het eerste zicht wat te jong maar Maguire maakt de eerste helft van de film ruimschoots goed bij zijn terugkomst. Die ijzige blik, die woede-uitbarstingen, ... Toch is het geen solo act van Maguire want hij wordt bijgestaan door Jake Gyllenhaal (die even een break heeft moeten nemen van het filmen vanwege de dood van Heath Ledger) en Nathalie Portman. Ieder op zich is uitstekend maar wanneer ze tezamen zijn gebeurt er iets magisch. Sowieso is de cast van een hoog niveau maar degene die me het meeste opvielen waren de twee dochtertjes. Kinderen kunnen soms zo enorm irritant zijn in een film maar Bailee Madison en Taylor Geare komen er perfect mee weg.

Cliché? Bij vlagen druipt de film er inderdaad wel wat van over maar ik kan het hebben. Meer zelfs, ik kan het waarderen wanneer het op zo'n geslaagde manier als hier wordt uitgewerkt. Brothers is een film die in de eerste plaats over familie gaat en het effect van een oorlog op zo'n familie. Het geheel blijft boeien en de uitstekende cast maakt het af. Ik ben onder de indruk.

avatar van freek_93
Enorm goed oorlogsdrama. Al vond ik het einde een beetje tegenvallen.

avatar van Tasha27
Prachtige film! Het script heeft me van het begin tot het einde geboeid. Het verhaal geeft zowel een realistisch beeld van wat geweld doet met degene die op missie naar een oorlogsgebied wordt gestuurd als voor de achterblijvers! Actie wordt afgewisseld met het verdriet van de familieleden en hun manier hiermee om te kunnen gaan. Zeer goed acteerwerk van professionals Natalie Portman en Jake Gyllenhaal. Knap om te zien hoe de twee dochtertjes hun rol neer weten te zetten. Een film die mij enorm heeft geraakt en die aanzet tot nadenken over het nut en de gevolgen van het oorlogsgeweld op de wereld. De film is in al zijn facetten menselijk en realistisch zonder 'over the top' of sentimenteel te worden. Mijn beoordeling: 5 sterren.

avatar van 93.9
Amerikaanse remakes... He bah!

avatar van xaid
93.9 schreef:
Amerikaanse remakes... He bah!
Van welke film is dit een remake van dan?

avatar van Shinobi
xaid schreef:
Van welke film is dit een remake van dan?

Brødre (2004).

avatar van Parisa
Na lang denken ga ik deze film toch net geen 4* geven. Het acteerwerk verdient het, zeker bij de plotselinge (woede) uitbarstingen. Daar is de spanning te snijden. Erg knap gedaan. En ook opvallend is dat de kinderen het zo goed doen. Vooral het oudste meisje. Ik hoop dat ze doorgaat met acteren.
Toch grijpt het verhaal me net niet genoeg om hem meer dan 3,5* te geven. Maar het kan best dat ik mijn punt in de toekomst nog eens ga wijzigen.

avatar van Titatiko
Verrast!
Krijg vooral een 4* omdat de kinderen in deze film super acteren. Vooral de oudste van de twee.
Verder echt een topcast met Maguire, Gyllenhaal en Portman.

avatar van rkdev
Op zich een goede film met een topcast, toch vond ik Toby Maguire erg miscast. Ondanks dat hij zijn rol met name in het tweede deel van de film goed speelde overtuigde hij me nergens als een captain in het Amerikaanse leger die ook nog eens eens goede football player was en daardoor de bloedmooie Portman kon veroveren. Het iele mannetje Maguire met z'n kinderlijke look en babyface kreeg me hiervan niet overtuigd. Wel een sterk verhaal en als geheel goed geacteerd.

avatar van DiDa
Fantastische film! Heeft me echt geraakt!

Goed stevig drama met als hoogtepunt de scene waar Sam volledig uit z'n plaat gaat. Indrukwekkende kijk en vast ook niet volledige fictie met terugkerende veteranen.

3.5

avatar van de grunt
Dertien in een dozijn film met conventionele aanpak.
Sterk acteerwerk dat wel, maar wat wil je met Portman.

Ik zou absoluut voor het origineel gaan. Betere dialogen, sfeervoller en intenser.

Hele mooie emotionele, dramatische,oorlogs film die laat zien dat er veel PTTS voorkomt bij oorlogsveteranen. Het is een film waarbij alle acteurs heel erg goed acteren,vooral het oudste dochtertje van die marinier ; haar vond ik het allerbeste acteren, ze had er voor mij zelfs een oscar voor mogen hebben, het was van een uitzonderlijke klasse!!

avatar van des1
Pijnlijke film. Zeker als je nog ergens de gedachte hebt dat het spannend en rock 'n' roll is om ten strijde te trekken in een Bradley fighting vehicle met de speakers op +12. Hoop toch dat het de Amerikanen duidelijk is dat ze niks te zoeken hebben in landen waar war lords de dienst uitmaken. Onvermijdeiijk is dat je met zware psychische schade terugkomt, als je al terugkomt van het front. Schrik niet... Het onvoorstelbare getal van 22 veteranen dat zelfmoord pleegt iedere dag. Maguire, sloompie uit o.a. Spiderman en Ride With The Devil, speelt pijnlijk realistisch. Deed me denken aan de drill sergeant uit Beavis & Butt-Head. Portman going through the motions speelt fantastisch. War Sucks Big Time! Ter compensatie, Jake neemt toch een lekkre verpleegster mee naar het family dinner.

avatar van panax
hele goeie indrukwekkende film,
vanaf het begin tot aan het eind
goed acteerspel !!!
zeer indrukwekkend,zonder een oordeel te vellen !!

Zwolle84
Parisa schreef:

Uitstekend verwoord, ik denk er precies zo over. De ingrediënten voor een topfilm zijn er, maar hij komt net niet helemaal lekker uit de oven. Bij Tobeys woedeuitbarsting neigde ik inderdaad even naar een 8, en ook Gyllenhaal, Portman en Mulligan in een kleine rol zijn sterk als altijd, maar de personages - met name de vader - hadden beter uitgewerkt kunnen worden. Echt meeleven lukt me daardoor niet. Komt deels ook door de wat simplistische oorlogsfragmenten tussendoor, die vooral de flow van het andere verhaal verstoorden.

Het meisje, Bailee Madison, lijkt overigens haar tijd vooral te verdoen met series en tv-films. Maar ze is natuurlijk nog piepjong.

avatar van Glennekeeeee
De man die 50 cent zij eigen 'biografie' liet spelen krijgt een topcast voor zijn rekening. Ik had men twijfels maar na de release bleek dat Brothers een sterk drama leek te zijn. Enkele jaren na ontvangst heb ik de film dan toch maar een kans gegeven omdat Gyllenhaal en Portman ondertussen me al wat meer bekoord hebben als acteur/actrice.

Laat ons allereerst over de cast beginnen. Die speelt goed. Ik had men twijfels bij Maguire, buiten een degelijke spidey was ik niet zo een fan van de man en hoewel ik hem nog steeds de zwakste van de 3 vond was hij zeker solide, soms iets te over-acting. De film focust op 2 zaken. Enerzijds het personage van Maguire dat zogezegd sterft maar in leven blijkt te zijn maar onderschept is door de Afghanen en zware tijden doorstaat om ooit toch terug te kunnen komen. Anderzijds de ontluikende relatie tussen de weduwe en de broer van de zogezegd dode. Beiden zijn apart mooi opgebouwd met enkele straffe scènes maar door de combinatie is de film niet echt in balans en sleept het allemaal ook net iets te lang aan. Bij terugkomst van Maguire verwacht je dan een echte tempoversnelling die de driehoeksverhouding naar hogere hoogtes tilt maar de film blijft een beetje kabbelen... wel onderhoudend maar het had toch veel sterker gekund, het open en weinigzeggende einde vat eigenlijk dan ook de hele film samen.

Brothers is een degelijk drama, gesteund door een uitstekend spelende cast en een solide basis. Alleen is de balans wat zoek en de laatste akte iets te matig om er echt bovenuit te steken.

avatar van Alathir
Sterk drama.

Jake Gyllenhaal speelt hier weer uitmuntend net als Portman. Maguire lijkt me eigenlijk eerder iemand die niet zou worden toegelaten in het leger wegens astma ofzo. Toch een vrij schuchter mannetje. Dan zou ik eerder Jake die rol hebben gegeven. Is in mijn ogen toch een stuk meer 'soldaat' dan Maguire.

Maar goed, voor de rest een goed onderbouwd wel traag opgebouwde film. Blijft min of meer boeiend tot het eind. Het eindigt ook vrij abrupt vind ik. Had graag gezien hoe het nu verder ging nadat hij aan Grace vertelde wat hij had gedaan.

Zelfs na meerdere kijkbeurten blijf ik het een prachtige, ontroerende en zeer aangrijpende film vinden. Ik weet niet of de film onbewust onverwerkte issues uit mijn eigen leven raakt of dat het gewoon een geweldig universeel-menselijk drama met goede acteurs is, maar het is een van de weinige films waarbij ik van het begin tot het eind met tranen in de ogen zit te kijken.

avatar van des1
Weer een keer bekeken. Vinden 'we' niet dat Natalie Portman het verdrietigst kan huilen van alle bekende actrices? Hurts my soul. Toch een vrij abrupt eind, alsof er iets van licht persé aan het eind van de tunnel moest gloren. Maguire speelt duister... bij wijlen erg eng zelfs. Ik weet dat die bij mensen irritatie oproept, maar credit where credit is due. Ook de vader gespeeld door Sam Shepard viel op. De moeder herkennen we natuurlijk van St. Elmo's Fire. Dat mens is ook niet veranderd in een kwart eeuw. Kan me overigens voorstellen dat de U.S. Army niet echt blij zal zijn met de film. Gevoelsmatig vindt een uitruil plaats... Vul maar in welke...

Erg goede film!
Goed acteerwerk!
Bailee Madison speelt echt enorm goed voor haar leeftijd!

Ik vind wel dat het plot op Moviemeter erg veel verklapt. Als ik het plot van tevoren had gelezen had ik de film wel minder goed gevonden. Ook al ligt het plot wel voor de hand.

avatar van Pazmaster
Mooie film met een goed verhaal. Wat de film nog mooier maakt is de fantastische cast, iedereen speelt top, Maguire doet het geweldig en zelfs de kleintjes doen het erg goed. Er wordt langzaam toegewerkt naar een spetterende climax. Alleen de afronding had iets beter gekunt, het is niet slecht maar ik vond het iets te makkelijk. Desalniettemin wel gewoon een goede film.

keimpeS
Goede Drama-film, echt ontroerend en sterk geacteerd, moet ook wel met zo'n cast. Dit is zo'n film die goed blijft.....

avatar van IH88
“I'm drowning, Tommy.”

Sterke film die gedragen wordt door de acteurs en de sfeervolle setting. Brothers is een intrigerende film over broers, vaders en zonen en hoe je als gezin omgaat met het (schijnbaar) verlies van een dierbare. Brothers is ook de film met op het laatst een emotionele explosie van Sam (Maguire), waar je kippenvel van krijgt..

Ik had wat twijfels of Maguire deze rol aankon (van getraumatiseerde militair), maar hij doet het geweldig. Natalie Portman en Jake Gyllenhaal spelen ingetogen, maar laten zien dat het fantastische acteurs zijn die niet veel nodig hebben om indruk te maken. Ondanks de wat voorspelbare plotontwikkelingen blijft de film door de interessante personages en sterke acteerprestaties boeiend. Met kindacteurs (Bailee Madison!) die een kind-Oscar mogen krijgen. Sfeervol drama met ook nog schitterende muziek van U2.

avatar van Fisico
U2 speelt nog de aftiteling terwijl ik een woordje neerpen. Deze Brothers heeft me zeer aangenaam verrast en heeft me echt geraakt. Hoe gaat een gezin om met een vader als militair die op buitenlandse oorlogsmissie moet? Welke impact heeft dit op het gezin of op de militair? De film deed me vooraf wat denken aan Pearl Harbor, gelukkig was de kwaliteit wat beter ..

Tobey Maguire doet het zeer goed als Sam die eerst dood wordt verklaard, maar nadien wordt gered en wordt herenigd met zijn gezin. Dit is alles behalve een promofilmpje voor het leger of de oorlog. Vaak eindigen herenigingen op happy ends, maar niet hier. Zijn vader begrijpt hem en denkt ook terug aan zijn traumatische ervaringen 40 jaar eerder. Sam mist na zijn terugkomst de voeling met zichzelf en met zijn gezin. Hij voélt dat hij zijn gezin kwijt is. Hij voelt zich een buitenstaander bij zijn vrouw en kinderen. Meer zelfs, zijn kinderen hebben schrik van hem.

Zijn broer Tommy, wat een topprestatie alweer van Gyllenhaal (!), vindt eindelijk wat hij steeds gemist heeft: stabiliteit, liefde, geborgenheid, een gezin ... Bij de terugkeer van zijn broer belandt Tommy terug op de achtergrond. De (witte) filmposter vat het allemaal mooi samen, prachtig shot overigens! Ook de ontmoeting op het vliegveld was erg treffend.
De post traumatische stressstoornis van Sam wordt mooi uitgewerkt met de nodige nuances zonder over the top of de melige toer op te gaan. De film bevat een aantal erg snijdende thema's zoals Hank die laat blijken welke zoon hij het liefst heeft, de erg kwetsende woorden van de oudste dochter tijdens het verjaardagsfeestje, de scène met de kleren, enz ...

Ik vond het einde wel top. Geen happy end, wel een open einde wetende dat je dit blijft meedragen voor de rest van je leven. Mooie soundtrack overigens doorheen de film. De meisjes deden het ook prima en Portman toont nog maar eens waarom ze tot één van mijn favoriete actrices behoort. Brothers is een sereen en nederig verhaal. Geen superheroes hier (met patriottistische Amerikaanse vlaggen), ondanks de titel die aan militairen gegeven wordt. Neen, Sam is een doodgewone jongen die gewoon zijn job gedaan heeft. Sterk!

avatar van Maarten0402
@Fisico heb je het origineel Brødre (2004) ook gezien?

avatar van Fisico
Maarten0402 schreef:
@Fisico heb je het origineel Brødre (2004) ook gezien?

Neen, nog niet gezien, maar ik merk dat ze hem in de plaatselijke bib uitlenen. Ik haal hem volgende week. Bedankt voor de tip!

avatar van Lovelyboy
Een bijzonder mooi en ingetogen drama, waarover ik moet zeggen dat ik het origineel Brodre van Suzanne Bier nog nooit gezien heb, maar daar wel iedere keer nieuwsgieriger naar wordt omdat ik deze film in ieder geval ge-wel-dig vind.

Fijn ingetogen drama die eigenlijk best wel doorsnee begint, het verdriet en de ontluikende chemie met de vrouw en kinderen is erg goed, de beelden in Afghanistan zeggen me dan weer niet zoveel. Maar voorbij de helft neemt de film mij dat laatste half uur in een soort wurggreep van spanning, emotie en vooral ontzag, voor een goede Portman en Gyllenhaal, maar vooral Maguire die uitmuntend is. Die ogen, die kop, als hij de keuken schreeuwend staat kapot te slaan.

De film valt wat mij betreft op in zijn rustige tempo die uitermate goed opbouwt naar een nieuwe situatie, chemie en verandering en vervolgens een climax die even voorspelbaar als beklijvend is. Ik vind die kinderen ook geweldig en kom dan uiteraard uit bij de spanning tijdens dat verjaardagsfeestje, geweldig opgebouwd en uitgespeeld met een Maquire die er niet meer tussen past, het ene kind dat een en al frustratie is, Tommy die met een scharrel aan komt zetten en het overduidelijk daardoor verpest en dan andermaal een uitmuntend acterende Maguire terwijl de rest doet alsof er niets anders is. Dat is ingehouden adem werk, net als de climax in de keuken en buiten. Fenomenaal!!! Een van de pijlers van het verhaal wellicht dat mensen veranderen en dat situaties niet het zelfde blijven ook al komt iemand in zo'n geval als dit terug.

Mooi gebracht, uitmuntende acteerprestaties, goede chemie tussen Gyllenhaal, Portman en de kinderen, de paranoia en uitgespeelde PTSS in al zijn vormen bij Maguire, de onbuigzame vader die ook een factor speelt, een karakter met Tommy die mij in ieder geval erg aanspreekt in zijn eigengereidheid. Verder een prima soundtrack. Kan er eigenlijk weinig verkeerds aan bedenken daarom dan ook een topfilm wat mij betreft.