Brothers (2009)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Jim Sheridan
met Jake Gyllenhaal, Natalie Portman en Tobey Maguire

Als Sam op een missie in Afghanistan vermist wordt en er weinig hoop is dat hij levend terugkeert, probeert Tommy het verlies van zijn broer op te vangen door de verantwoordelijkheid voor Grace en de kinderen op zich te nemen. Tegen de verwachting in groeien Tommy en Grace steeds meer naar elkaar toe. Maar dan komt Sam terug...

avatar van andrehoek
Deze film wordt aan alle kanten de hemel in geprezen. Persoonlijk vond ik 'm wat tegenvallen. Vooral vanwege het feit dat ik dit werkje echt niet voor een tweede keer ga kijken.
Het onderwerp is goed. De acteurs zijn goed. De kinderen zijn zelfs erg goed en Natalie is niet alleen goed, maar is uiteraard ook prettig om naar te kijken. Waar het voor mij mis gaat is Tobey Maguire. De man is 34, maar hij lijkt en blijft 21. Vind 'm zo slecht gecast als kapitein en vader van 2 kinderen. Had liever Jake in die rol gezien en Tobey dan misschien als de klusjesman.
Waarom de film verder niet goed aanvoelt heeft denk ik te maken met te weinig Afghanistan scenes. Daar had best wat weer aandacht aan gegeven mogen worden. Verder kijkt het laatste stuk van de film niet lekker weg. Je zit naar een aantal gebeurtenissen te kijken die snel aan elkaar gemonteerd zijn.
Conclusie: Het verhaal is goed en het is verschrikkelijk wat die man heeft meegemaakt, maar helaas is deze als film mislukt...

avatar van ralfsjam
een typische amerikaans drama over de oorlog in afganistan. een drama over de familie die achte blijft. opzich een aardig verhaal met goed acteer werk. 't nam je best wel mee het verhaal in. maar het was wel echt USA! kortom: goed verhaal, maar te amerikaans...
maar het is natuurlijk wel een amerikaans varhaal, dus dat was te verwachten.
3.5

avatar van Jules15
Goede film, met spannende verhaalopbouw en een realistisch verhaal! Ook waren alle acteurs met name de kinderen goed geacteerd!

Super film! Geweldig goede acteurs en op bepaalde punten zelfs beter dan het origineel! Zeker één van de weinige remakes die geslaagd is.

Meneer Bungel
deTuinman schreef:
Tobey Maguire ziet er in de trailer wel redelijk uit, misschien z'n ticket naar het serieuzere acteerwerk.
erreper schreef:
Seabiscuit?
...'The ice storm', 'The cider house rules', 'Wonder boys', 'Pleasantville'(niet echt een 'lollige' komedie), 'Ride with the devil', 'The good german', take your pick...

avatar van Mavoe
Steengoeie film en de acteurs waren bijzonder goed, vooral de kinderen!
Wat voor mij persoonlijk een enorm groot minpunt is, is dat de trailer van deze film eigenlijk de hele film al verteld. Ik vind echt dat ze in de trailer veel te veel hebben weggegeven. Ik zat steeds te wachten op wat nieuws, maar dat bleef helaas uit. Vind het echt doodzonde, en als ik dat geweten had, had ik de trailer niet bekeken.

Samenvatting:
De film was steengoed in alle opzichten, maar vond het jammer dat de trailer eigenlijk de hele film al had verklapt.

avatar van Webby
Oei dat waren weer is een keertje traantjes tijdens de film...

Afgelopen avond de film bekeken. Een indrukwekkende film, die vanaf het begin boeide. Er zat zelfs nog leuke humor in bepaalde scenes.
De film beheerst me nog steeds... De hele sfeer trok me erg aan.
Alle elementen in de film aanwezig, (humor/spanning/drama/etc)
Zeker een aanrader om te kijken!

avatar van wwelover
Uitstekende film, erg aangrijpend mede door de goede cast. Waarschijnlijk zal de Deense versie beter zijn, dus die zal ik vast ook nog eens gaan kijken. Maar het verhaal is in ieder geval uitstekend. Het is onwaarschijnlijk maar geloofwaardig. Het geeft een goed beeld, over hoe het kan gaan in Afgahnistan met een Soldaat/Marinier. Ook kan je meer dan eens lachen om de film, over de warme familiegrapjes. Jammer dat de trailer alles al had weggeven over het verhaal.

Zoals gezegd de cast is erg sterk, Jack Gylenhaal is toch één van de meest onderschatte acteurs die ik ken, hij doet het wederom erg goed. Nathalie Portman is ook top en ziet er weer goed uit. Tobey Macguire doet het ook naar behoren, maar ziet er gewoon te jong uit voor zijn rol en dat komt de geloofwaardigheid weer niet ten goede, maar alsnog goed gedaan. En ook leuk om 4400 acteur Patrick Flueger is in een grote film te zien. Hij deed het ook erg sterk.

Een aangrijpend verhaal.Erg goed geacteerd, zeker ook door de kids!Ongelooflijk! Vond wel dat er behoorlijk vaart in de film zat, alles liep snel in elkaar over.Op zich geen probleem, alleen had het nog spannender gekund.Afghanistan had inderdaad wat meer uitgediept mogen worden, maar ook het ongeluk was erg kort en kwam al heel snel.Hierdoor was er weinig spanning.Zeker wel 4 sterren waard, door de zeer goede acteerprestaties van iedereen!

avatar van Miss A
Jules15 schreef:
haha ook bij euroscoop tilburg?

Haha nee bij Cineast in enschede

avatar van ralfsjam
re-make van Brødre 2004?
Brødre (2004) - imdb.com
Brødre (2004)

komt ook op tv trouwens, dus als het verhaal wil weten, maar deze film niet kan zien..... eh, over een half uur al....

boring man. afghanistan en familie blijft achter boehoe. ja ja ja dat concept weten we nu wel weer........... saai.

avatar van Miss A
Hele mooie aangrijpende film

Goed geacteerd, vooral de kids vond ik geweldig!

Toby vond ik ook idd niet echt geloofwaardig als vader eruit zien ^^
Maar vond hem wel heel goed toen hij zo doorgedraaid was..

Maar vond toch dat er iets miste..
Had iets meer actie verwacht in Afghanistan zeg maar, niet dat het niet erg genoeg is wat hij had meegemaakt, maar ze hadden het nog wel iets meer kunnen uitwerken vind ik..
Grappige was dat voordat de film begon, kwam er een medewerker tissues uitdelen omdat ze had gehoord dat het een hele zielige film is, toen dacht ik dus van ohh dat wordt dus huilen geblazen^^
Maar dat was niet het geval, alleen bij de scene waar het lijkt alsof hij zelfmoord gaat spelen kreeg ik ff tranen in mijn ogen, maar de tissues waren niet nodig

4Sterren

avatar van Djarune
De cast was prima. Ik was in het begin helemaal niet overtuigd van Tobey Maguire. Uiteindelijk viel het best redelijk mee, maar dat lag dan ook alleen aan zijn gezichtuitdrukkingen. Man moet eigenlijk in horror spelen. Wat een ogen! Bovendien acteerd hij beter met zijn mond dicht. Nathalie Portman deed het prima, maar is in de eerste plaats vooral een mooie vrouw en ik ken genoeg actrices die deze rol beter zouden doen. Ik hoef maar een Carice te noemen. Vond de kinderen zeer overtuigend, maar de meeste credits moet ik Jake Gyllenhaal geven. Deze man blijft nogsteeds heel goed acteren. Wat mij betreft mogen ze alle rollen die Christian Bale steeds in Hollywood krijgt aangeboden voor vele miljoenen, terwijl hij een slecht acteur is aan Gyllenhaal geven.

Maargoed terug naar de andere aspecten van de film. Het verhaal was niet af. De vader was boos op Tommy, maar er zat geen gevolg in. Tommy en Grace vinden elkaar, maar er kwam niet echt een duidelijk gevolg. Mijn biggest concern was toch wel de stukjes uit Afghanistan. Zulke kleine scenes doe je in een film als flashbacks of als niet hele boeiende scenes. Hier had veel meer materiaal in gemogen. De taliban was ongeloofwaardig. Marteling mag prima vertoond worden in drama. Tegenwoordig zelfs in komedie (inglourious bastards ). Wat gebeurde er trouwens met de videotapes?

Qua cinematografie was de film echt niet goed. Vooral in Afghanistan had ik last van de chomakeys en onscherpte waarin het niet hoeft. De muziek had naast het nummer van U2 ook geen toegevoegde waarde, wat ik in een drama als dit wel verwacht.

Uiteindelijk had dit drama veel beter vertoond kunnen worden. Behalve de tafelscenes was de film niet goed genoeg. Amerika is een stuk gevoeliger voor oorlogsdrama's, maar deze film raakte mij helemaal niet!

3* voor Gyllenhaal, de kinderen, de ruzies en die enge kop van Maquire

avatar van Arkadi.
Wat jammer..heb je zulke acteurs ter beschikking en een mooi scenario en dan wordt dit uitgebeeld in een scene film die elke scene geen inhoud geeft.
Dat is voor mij het falen van deze film. Het mist diepgang die ik wel verwachtte gezien het thema. Veel te veel scens die te vroeg werden afgebroken en in het ongewisse werden gelaten.

Enorme teleurstelling.... de korte trailer van avatar in de bios was fijner om naar te kijken.

avatar van little cindy
prima acteerwerk! Alleen vind ik wel dat voor Sam eigenlijk wel iemand anders gecast moest worden. Ondanks zijn overtuigende trauma aan Afghanistan, miste ik niet in woorden onder te brengen gewoon iets. En nogmaals zoals ieder ander die een commentaar heeft afgeleverd, een pluim voor the kids!!

Heel mooie film die vooral na de eerste helft indruk maakt.
Jake Gyllenhaal speelt een verdomd natuurlijke rol: op zijn lijf geschreven. Maar aan Tobey Maguire heb ik driekwart van de film moeten wennen. Zo ongeveer tot de indrukwekkende scene van een van zijn dochters aan het familiediner. 'Was je maar dood gebleven!!!' Hierna ging hij mij overtuigen.
Maguire heeft helaas een charisma zoals Keano Reeves en Owen Wilson dat hebben. Bij Madame Tussauds staan er nog meer.
Op het doek moet je blijven plakken, zal ik maar zeggen ...
Natalie Portman en beide dochters zetten heel mooi de karakter neer.
Het Afghanistanstuk werd, zoals eerder door anderen werd aangegeven, veel te snel erin gefietst, met een in acteren en voorkomen erg weinig overtuigende Talibanstrijder. Veel te weinig tijd voor genomen (deleted scenes?).
En dan inderdaad de trailer, die alles vrijgeeft. Dat is ook de reden dat ik er eigenlijk nooit naar kijk, en zo'n fan ben van sneak previews; niets weten van de film is je immers heerlijk laten verrassen.

Brothers is al met al een zeer fraaie film, die me zeker meer raakt dan bijv. Komt een Vrouw bij de Dokter. De scene tussen de broers op de oprit (met de politie erbij) is even indrukwekkend als die bij Gran Torino aan het eind. Dat wil wat zeggen.

Ik ben ontzettend verrast door deze film. Wat een goede film zeg. Ik ging erheen met een kleine angst dat ie tegen zou vallen door mijn (zoals regelmatig te) hoge verwachtingen, maar hij ontsteeg ze.

Deze film draagt een enorme spanning met zich mee van het begin tot het eind. Ik werd overladen door emoties, en schoot meerdere malen vol. Oa de brugscene met Jake en oudste dochter, de afganistan scenes, jakes strijd, tobey met zijn kids in de tuin, het einde. De intensiteit lag verborgen in kleine scenes en subtiele gezichtsuitdrukkingen. Tijd vliegt voorbij, je wilt niet dat de film eindigt. Cast was geweldig, zowel Jake als Tobey. Het contrast wat Tobey neerzet voor en na afganistan ...talent. Het oudste dochtertje...prachtige actrice.

detail: Ik miste The Fray (Never say Never) uit de trailer..

Lang....geleden dat ik een film zo goed vond!

avatar van Bla
Bla
Erg goed, vooral door het oudste dochtertje. Een tranentrekker. Voorlopig hou ik het op 4,5*.

MiekieMow schreef:

Lang....geleden dat ik een film zo goed vond!

dat vind ik nou ook!!!!
heb m gister in de bios gezien en het komt niet vaak voor dat ik mn tranen tegen moet houden!!
dat oudste kind vond ik echt super!!
echt een mooie film!!!

avatar van Djarune
Djarune schreef:
....maar de meeste credits moet ik Jake Gyllenhaal geven. Deze man blijft nogsteeds heel goed acteren. Wat mij betreft mogen ze alle rollen die Christian Bale steeds in Hollywood krijgt aangeboden voor vele miljoenen, terwijl hij een slecht acteur is aan Gyllenhaal geven.

Om mezelf maar te quoten. Ik zie net dat Jake Gyllenhaal de miljoenenster is in de nieuwste actiefilm van Jerry Bruckheimer: "Prince Of Persia: The Sands Of Time". Wordt er dus toch naar mij geluisterd

avatar van fappie
Brothers is niet meer dan een verfrissende remake.

Djarune schreef:

Waarschijnlijk heb je te weinig van Christian Bale gezien.

Nancy1980
Zeer goede film. goed gecast, en het verhaal, tja heel aangrijpend natuurlijk.

avatar van fappie
De originele film is beter.

avatar van Hakunamatafaka
Vanavond maar eens aanschouwen in de bios, ben benieuwd.

Malick
Sterke remake Brothers die heel misschien een Oscar weet los te maken voor Tobey Maguire. Wat een intense rol (!) vooral het laatste uur gaat hij helemaal los. De andere acteurs waren trouwens ook meer dan gedreven bezig. Verder een degelijke regie die af en toe subtiel afwijkt van het origineel en uitstekende muziekkeuzes.

Sal
Behoorlijk teleurgesteld na eerst tig keer lekker te zijn gemaakt met de trailer in de bios. Want denderend veel kwam er eigenlijk niet bij, je wist bijna precies wat er allemaal zou gebeuren, met de trailer had je dus bijna de hele film al gezien eigenlijk. En veel te veel mogelijkheden om het verhaal meer diepte te geven zijn laten liggen. Heel jammer, had meer in gezeten.

avatar van jadolino
Goeie emotionele drama. Wat me het meest trof was toen de broer van de broer met het oorlogstrauma met zijn vriendin aan tafel schoof.

Heel treffend waren haar woorden . Als soldaat in welke rang ook word je geleerd om te doden , maar niet voorbereid of geleerd hoe er mee om te gaan .
Weer een ziel verloren van weer een oorlogsveteraan in een oorlog .