Rendition (2007)

Thriller

geregisseerd door Gavin Hood
met Jake Gyllenhaal, Reese Witherspoon en Meryl Streep

Als haar van terrorisme verdachte echtgenoot tijdens een vlucht van Zuid-Afrika naar Washington verdwijnt, besluit Isabella (Reese Witherspoon) de zaak met behulp van een politieke vriend verder uit te zoeken. In dezelfde tijd is CIA-agent Douglas Freeman (Jake Gyllenhaal) getuige van een nogal onorthodox verhoor, dat de nodige vragen bij hem naar boven brengt.

avatar van SmackItUp
SPT schreef:
De film was mij te rommeling en onsamenhangend. Bovendien vond ik hem slechts bij vlagen interessant, dus ik kan helaas niet verder gaan dan 2*.

Mee eens. Met name visueel nog wel interessant, maar het verhaal vond ik totaal niet interessant gebracht.

avatar van martijn011
Erg sterke film van Gavin Hood, een regisseur die me ook al positief verraste met 'Tsotsi' en 'Eye in de Sky'.
De film boeide me van begin tot eind en vond het diverse keren uitermate spannend in beeld gebracht. Het moment dat je als kijker erachter komt dat er twee tijdlijnen in de film verwerkt zitten bezorgde me kippenvel. Uitstekend gedaan.
Ook complimenten voor de acteurs in de film die stuk voor stuk erg sterk acteren. Meryl Streep blijft, ondanks dat ze niet zoveel screentijd krijgt, een klasbak.

Negatief punt aan de film is het einde. Iets te gemakzuchtig en ongeloofwaardig. Toch niet getreurt, want zowel het spannende verhaal, het geweldige camerawerk en de goede acteurs dragen bij aan een uitstekende filmervaring.
Vier dikke sterren.

avatar van Fisico
Behoorlijk film, maar eentje die ik me waarschijnlijk niet lang zal herinneren. Hoewel de film enkele martelscènes kent en blijkbaar daarom de kijker zou moeten aanzetten tot nadenken, had ik dat gevoel totaal niet. Althans, niet specifiek voor déze film. Uiteraard kan de vraag gesteld worden hoe ver je als land of organisatie kan gaan in functie van het algemene belang of veiligheid. Deze morele vragen leiden tot het utilitarisme en de stelling van "happiness of the greatest number" waarbij het begaan van een misdaad getolereerd wordt om een nog grotere misdaad te bestrijden of te vermijden. Ik vermoed dat de film/serie van The Verdict diezelfde trend zal volgen.

Sterkste punten zijn zoals steeds de erg degelijke Jake Gyllenhaal. Ook de verhaallijn met de twee tijdlijnen die verwerkt zijn, was erg goed. Het einde daarentegen slordig en simpel. Alsof je als hoofdverdachte van terroristische aanslagen zomaar naar buiten kan wandelen en je leven schijnbaar kan hervatten in de VS, al dan niet schuldig?

Sterke indrukwekkende film over de schimmige war on terror na de aanslagen van 11 september 2001, waarbij regelmatig op het grensvlak van het betamelijke werd gewerkt en mensenrechten stelselmatig werden overtreden.

Verhaal zit goed in elkaar en laat de politieke slangenkuil zien waarin dit soort activiteiten plaatsvonden. Met het onvermijdelijke 'good guy' einde, dat niet origineel is maar bevredigend voor een kijker.

avatar van Mercurio
Aardige film, jammer dat de boodschap er zo dik bovenop lag.