• 10.553 nieuwsartikelen

Releasedatum: 12 mei 2016

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Eye in the Sky

"Welcome to the new front line"

Kolonel Catherine Powell (Mirren) staat aan het hoofd van een geheime drone missie om een groep terroristen gevangen te nemen in Nairobi, Kenia. Wanneer ze verneemt dat de groep een zelfmoordaanslag plant, verandert haar doel in het doden van de terroristen. Steve Watts (Paul), de piloot die de drone bestuurt, neemt het schuiladres waar de terroristen verblijven in het vizier, net op het moment dat een 9-jarig meisje zich in de ‘kill zone’ begeeft. Powell zal nu met advocaten en politici moeten bepalen of de actie doorgaat of niet.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Colonel Katherine Powell

George Matherson

avatar van pindope

pindope

Fransman schreef:

Nee, ik begreep sommige reacties hier ook niet, zoals dat die dronepiloten (drones hebben geen piloten) niet geschikt voor hun werk zouden zijn omdat ze niet op de knop wilden drukken zolang dat meisje in de buurt was. Alsof soldaten geen morele afweging zouden mogen maken. Maar ook anderen doen dat hier af als sentimenteel omdat er zogenaamd 'een hoger belang' moet worden gediend. Daar was ik het niet mee eens.

Drones hebben wel degelijk piloten, en de beslissing om een order te negeren is genoeg om iemand voor een krijgsraad te laten verschijnen. Dit was gewoon totaal ongeloofwaardig. In het echt word zo'n beslissing meteen genomen. De schade zou veel meel slachtoffers maken als de terroristen hun doel bereiken. Bij homeland (serie) word dit beter aangepakt. Maar het lijkt wel of GroenLinks hier de beslissing moet nemen.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Eye in the Sky koppelt een actueel thema (drone-aanvallen) aan een eeuwenoude discussie (collaterale schade). Het levert een spannende, meeslepende film op die tot nadenken aanzet…

En toch zat hier meer in. Om te beginnen grabbelt Gavin Hood iets te gretig in de ton met Hollywood-clichés. Er wordt nogal goedkoop gehengeld naar emoties. En uiteraard komt alles steeds op een fractie van een seconde aan. Ook de acteerprestaties zijn weinig memorabel; enkel Alan Rickman stak m.i. boven de middelmaat uit.

Een film die je moet zien vanwege het concept (en enkel vanwege het concept). 3*

avatar van Capablanca

Capablanca

Redelijk spannend en onderhoudend, maar ook volkomen onrealistisch.

BBarbie

Ik prijs mij gelukkig dat de militairen en politici in deze film mensen van vlees en bloed blijken te zijn en geen robotachtige figuren, die de automatische piloot hebben aangezet. Het zijn juist deze mensen met hun gevoelens en hun geweten, die deze film over het al dan niet aanvaarden van collateral damage spannend maken. De nuanceringen in het verhaal en de sentimenten maken deze film tot een topper en voorkomen dat het gaat lijken op een gevoelloze videogame. Goed gedaan. Een waardig maar te vroeg vaarwel van de altijd wat omfloerst kijkende Alan Rickman.

avatar van vinejo

vinejo

Sterke film over de huidige technieken om terrorisme te bestrijden. Het gaat echter nog meer over de morele dilemma’s die dit met zich mee brengt. Onthullend en onthutsend. Ik vraag me wel af of men er rekening mee houdt dat huidige en toekomstige terroristen ook deze films gretig bekijken.

Enkel de rol van Aaron Paul en zijn vrouwelijke collega was er wat over, redelijk ongeloofwaardig.

The cost of war was trouwens een betere titel geweest vind ik, Eye in the sky doet teveel aan Alan Parsons denken en klinkt te vrijblijvend voor dit soort onderwerp.

avatar van Phantasm

Phantasm

Onderhoudend en redelijk spannend, leuk om een keer gezien te hebben.