Eye in the Sky (2015)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Gavin Hood
met Helen Mirren, Aaron Paul en Alan Rickman

Kolonel Catherine Powell (Mirren) staat aan het hoofd van een geheime drone missie om een groep terroristen gevangen te nemen in Nairobi, Kenia. Wanneer ze verneemt dat de groep een zelfmoordaanslag plant, verandert haar doel in het doden van de terroristen. Steve Watts (Paul), de piloot die de drone bestuurt, neemt het schuiladres waar de terroristen verblijven in het vizier, net op het moment dat een 9-jarig meisje zich in de ‘kill zone’ begeeft. Powell zal nu met advocaten en politici moeten bepalen of de actie doorgaat of niet.

avatar van mikey
Best een indrukwekkend toneelstukje dat de kijker laat ervaren hoe het is om met drones huizen plat te gooien.

Jeetje wat een ontzettend goede film. Halve tijd gebeurt er weinig, terwijl juist dan de spanning enorm is. Enerzijds zie je de noodzaak van verantwoording van een besluit, anderzijds denk je potverdorrie, beslis toch. Uiteindelijk snap je ergens iedereen wel een beetje denk ik....

Matig.

Het ethische dilemma is wat mij betreft niet zo heel boeiend, het politieke wespennest errachter des te meer. Het is dan ook jammer dat de film z'n aandacht redelijk netjes verdeeld ove de twee en vooral bij de ethische kwestie wel érg sentimenteel te werk gaat.

Regeren is beslissingen durven nemen, deze film haalt een aantal zaken aan waarom dat steeds moeilijker wordt. Niet alleen vanwege een kluwen aan regeltjes, maar ook (en vooral) vanwege publieke opinie, die eigenlijk nog belangrijker is dan feitelijke acties. De hamvraag is dan ook niet of het leven van één meisje opweegt tegen 80 potentiële doden, wel of het niet beter is om terroristen 80 mensen te laten doden eerder dan zélf één meisje op te offeren.

Het had een krachtige kern kunnen zijn, maar de film zelf doet er eigenlijk maar weinig mee, en richt zich na verloop van tijd vooral op het sentiment. Audiovisueel stelt het niet zo heel veel voor, qua acteurs wat bekende gezichten maar weinig memorabele personages. Een film die grossiert in degelijkheid, terwijl er toch duidelijk meer beoogt wordt.

avatar van johan_sb2
Redelijke film. Al is het niet zo waarheidsgetrouw. Denk dat die raket al 10x was afgeschoten.

avatar van horizons
Grootste kritiekpunt is toch wel het gedrag van de twee actieve drone bestuurders. Het verhaal eromheen is wel goed gebracht maar wordt dus beetje onderuitgehaald. Maakt het is gelukkig geen slechte film.

avatar van magereheinus
Erg vermoeiend. Overdreven sentimenteel en ongeloofwaardig.

avatar van misterfool
Sterke thriller die ik juist wel ietwat geloofwaardig vind. Een touwtrekwedstrijd tussen militaire noodzaak en politieke verantwoordelijkheid. De onschuldige omstanders die als een touw door het conflict kapot worden getrokken. Mooie laatste rol van Alan Rickman. Ook Hellen Mirren staat haar mannetje, maar Aaron Paul viel dan weer tegen. Visueel vond ik de film gewoontjes: uiterst vermakelijk, maar geen hoogvlieger. 4*