Eye in the Sky (2015)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Gavin Hood
met Helen Mirren, Aaron Paul en Alan Rickman

Kolonel Catherine Powell (Mirren) staat aan het hoofd van een geheime drone missie om een groep terroristen gevangen te nemen in Nairobi, Kenia. Wanneer ze verneemt dat de groep een zelfmoordaanslag plant, verandert haar doel in het doden van de terroristen. Steve Watts (Paul), de piloot die de drone bestuurt, neemt het schuiladres waar de terroristen verblijven in het vizier, net op het moment dat een 9-jarig meisje zich in de ‘kill zone’ begeeft. Powell zal nu met advocaten en politici moeten bepalen of de actie doorgaat of niet.

127 BERICHTEN 35 MENINGEN
avatar van Thomas83
geplaatst: 19 november 2016, 19:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit begon wel aardig als een spannende thriller. Ik betwijfel dat alles realistisch is weergegeven maar toch zeer interessant om de techniek en mensen achter een drone-operatie te zien. Het gedoe rondom het Keniaanse kind is wel gelijk al iets te sentimenteel van toon, maar de spanning van de situatie en de discussies over de ethische, politieke en legale complicaties van de drone-aanval en het vlot schakelen tussen locaties en personages is aanvankelijk nog wel interessant.

Helaas worden de discussies al snel erg repetitief (het is ook van iedereen al gelijk duidelijk hoe men erin staat) en het begint onbedoeld komisch te worden als voor de zoveelste keer iemand met de bevoegdheid toestemming voor de aanval te geven het probleem weer hogerop schuift.

Daarnaast begint toeval op een gegeven moment ook wel een wat al te grote rol te spelen. Hoe lang kunnen die terroristen er helemaal over doen om elkaar te ontmoeten en al die zaakjes te regelen? En het ergert toch een beetje dat die twee die de drone besturen zulke softies zijn, gezien het werk dat ze doen. Volgens mij zie je na de eerste raketinslag in het steegje naast het huis gewoon mensen op hun gemak wandelen, en de terroristen blijven ook gewoon op die plek hangen. En na de tweede raketinslag gaat de film ook nog net wat te lang door om alles nog wat wranger en sentimenteler te maken.

Dan moeten we per se het meisje nog even zien sterven in het ziekenhuis en de generaal moet wrang die baby-pop voor zijn kleindochter ontvangen als soort trap na. Lekker lomp verhaallijntje
. Overigens wel nog de moeite waard alleen al om Alan Rickman "you will hear her babbling when it is beddy-byes" te horen zeggen. Barkhad Abdi eens in een sympathieke rol zien is ook wel leuk. Mooie uitstraling heeft hij. 2.5*. Zonde. Na een uur stond ik eerder op een 3.5. Vooral zonde dat de film zijn onderwerp niet wat meer open als een dilemma benadert.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 17 december 2016, 20:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vind het wel een mooie film. Deze pretendeert ook geen waarheidsgetrouwe gebeurtenis te simuleren, en ik ben er wel van overtuigd dat er wel degelijk wordt overlegd over humanitaire gevolgen bij een aanval. Hoewel in zo een situatie in het echt koelbloedig zou gereageerd worden, en men het leven van het meisje sneller zou opgegeven hebben. Ik vind het een spannende film, dus dan zit het wel goed zeker.

avatar van fatshark
geplaatst: 24 december 2016, 21:32 uur [permalink]
Die Europese politieke correctheid komt zeer bekend voor.
Vluchtelingencrisis vs eigenvolk, besluitloze EU politici, gevolg Parijs, Marseille, Berlijn, Zaventem, etc...

geplaatst: 2 januari, 02:56 uur [permalink]
Ik ben hem nu aan het kijken

avatar van snarfje5508
geplaatst: 4 januari, 21:17 uur [permalink]
Prima film, geen sensatie maar de achterkant van moderne oorlogsvoering. Geeft een beeld van de technieken die gebruikt worden en de afwegingen die gemaakt worden. Of een luitenant de bevelen van een kolonel zo snel naast zich neerlegt is maar de vraag maar doet niets af aan het beeld van deze film.
Met 3,5 ster een mooie voldoende.

geplaatst: 5 januari, 00:15 uur [permalink]
Een meer dan goede film, eigenlijk een van de betere die ik de laatste tijd gezien heb. Mooie opgebouwde spanning met goed acteerwerk en een bitter einde. De verkeerd gekochte pop door Alan Rickman wordt in de laatste scene omgeruild voor de juiste voor zijn kind/kleinkind tewijl door zijn bevel duizenden kilometers verderop een onschuldig kind het leven heeft gelaten.

avatar van Basto
geplaatst: gisteren om 21:24 uur [permalink]
Spannende film, maar ik mag hopen dat onze politici wat daadkrachtiger zijn en niet alles afschuiven op collega's.

Vraag me ook af hoe die twee piloten ooit de psychologische test voor die positie hebben doorstaan. Maar heb me verder uitstekend vermaakt met deze openingsuren van 90 minuten.