Eye in the Sky (2015)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Gavin Hood
met Helen Mirren, Aaron Paul en Alan Rickman

Kolonel Catherine Powell (Mirren) staat aan het hoofd van een geheime drone missie om een groep terroristen gevangen te nemen in Nairobi, Kenia. Wanneer ze verneemt dat de groep een zelfmoordaanslag plant, verandert haar doel in het doden van de terroristen. Steve Watts (Paul), de piloot die de drone bestuurt, neemt het schuiladres waar de terroristen verblijven in het vizier, net op het moment dat een 9-jarig meisje zich in de ‘kill zone’ begeeft. Powell zal nu met advocaten en politici moeten bepalen of de actie doorgaat of niet.

140 BERICHTEN 41 MENINGEN
avatar van Thomas83
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit begon wel aardig als een spannende thriller. Ik betwijfel dat alles realistisch is weergegeven maar toch zeer interessant om de techniek en mensen achter een drone-operatie te zien. Het gedoe rondom het Keniaanse kind is wel gelijk al iets te sentimenteel van toon, maar de spanning van de situatie en de discussies over de ethische, politieke en legale complicaties van de drone-aanval en het vlot schakelen tussen locaties en personages is aanvankelijk nog wel interessant.

Helaas worden de discussies al snel erg repetitief (het is ook van iedereen al gelijk duidelijk hoe men erin staat) en het begint onbedoeld komisch te worden als voor de zoveelste keer iemand met de bevoegdheid toestemming voor de aanval te geven het probleem weer hogerop schuift.

Daarnaast begint toeval op een gegeven moment ook wel een wat al te grote rol te spelen. Hoe lang kunnen die terroristen er helemaal over doen om elkaar te ontmoeten en al die zaakjes te regelen? En het ergert toch een beetje dat die twee die de drone besturen zulke softies zijn, gezien het werk dat ze doen. Volgens mij zie je na de eerste raketinslag in het steegje naast het huis gewoon mensen op hun gemak wandelen, en de terroristen blijven ook gewoon op die plek hangen. En na de tweede raketinslag gaat de film ook nog net wat te lang door om alles nog wat wranger en sentimenteler te maken.

Dan moeten we per se het meisje nog even zien sterven in het ziekenhuis en de generaal moet wrang die baby-pop voor zijn kleindochter ontvangen als soort trap na. Lekker lomp verhaallijntje
. Overigens wel nog de moeite waard alleen al om Alan Rickman "you will hear her babbling when it is beddy-byes" te horen zeggen. Barkhad Abdi eens in een sympathieke rol zien is ook wel leuk. Mooie uitstraling heeft hij. 2.5*. Zonde. Na een uur stond ik eerder op een 3.5. Vooral zonde dat de film zijn onderwerp niet wat meer open als een dilemma benadert.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vind het wel een mooie film. Deze pretendeert ook geen waarheidsgetrouwe gebeurtenis te simuleren, en ik ben er wel van overtuigd dat er wel degelijk wordt overlegd over humanitaire gevolgen bij een aanval. Hoewel in zo een situatie in het echt koelbloedig zou gereageerd worden, en men het leven van het meisje sneller zou opgegeven hebben. Ik vind het een spannende film, dus dan zit het wel goed zeker.

avatar van fatshark
Die Europese politieke correctheid komt zeer bekend voor.
Vluchtelingencrisis vs eigenvolk, besluitloze EU politici, gevolg Parijs, Marseille, Berlijn, Zaventem, etc...

Ik ben hem nu aan het kijken

avatar van snarfje5508
Prima film, geen sensatie maar de achterkant van moderne oorlogsvoering. Geeft een beeld van de technieken die gebruikt worden en de afwegingen die gemaakt worden. Of een luitenant de bevelen van een kolonel zo snel naast zich neerlegt is maar de vraag maar doet niets af aan het beeld van deze film.
Met 3,5 ster een mooie voldoende.

Een meer dan goede film, eigenlijk een van de betere die ik de laatste tijd gezien heb. Mooie opgebouwde spanning met goed acteerwerk en een bitter einde. De verkeerd gekochte pop door Alan Rickman wordt in de laatste scene omgeruild voor de juiste voor zijn kind/kleinkind tewijl door zijn bevel duizenden kilometers verderop een onschuldig kind het leven heeft gelaten.

avatar van Basto
Spannende film, maar ik mag hopen dat onze politici wat daadkrachtiger zijn en niet alles afschuiven op collega's.

Vraag me ook af hoe die twee piloten ooit de psychologische test voor die positie hebben doorstaan. Maar heb me verder uitstekend vermaakt met deze openingsuren van 90 minuten.

Film over terreurbestrijding met moderne hoogtechnologische middelen.
Het thema van de film is echter in het algemeen "de onvermijdelijke, vreselijke tol van de oorlog".
Film die ook tot nadenken stemt over wat ons nog allemaal letterlijk en figuurlijk boven het hoofd hangt.
Uiterst spannend om volgen, deze film van Gavin Hood (kon mij reeds overtuigen met "Tsotsi" en "Rendition"), die kan rekenen op goede vertolkingen.

avatar van Gish
Zelden een film gezien waarbij het publiek zo gemanipuleerd werd.
Deze op het eerste gezicht spannende film is erg ongeloofwaardig en tracht ons tevergeefs een genuanceerd beeld te laten zien van destructieve besluitvorming op diverse politieke en militaire niveau's. Mijn lijst met ergernissen, foute keuzes en valse sentimenten is echt te lang om hier op te noemen. Nuance is in de realiteit van vandaag verder weg dan ooit lijkt mij.

Puike film met een sublieme Helen Mirren en een uitstekende Alan Rickman, de betreurde Alan Rickman, want dit zou zijn laatste film worden.
Wie een actie-oorlogsfilm verwacht is er wel aan voor de moeite, het gaat hem louter om het welles of nietes spelletje om de aanval met de drone alsnog te laten uitvoeren, kwestie van geen onschuldige slachtoffers te maken, meer bepaald in dit geval een kind !!
De discussies worden gevoerd op zowat alle niveau's van de bewindsmensen, en wanneer men er uiteindelijk uit is en de aanval doorzet.... heeft dit een noodlottig gevolg....
Zelden een zo'n spannend opgebouwde film gezien waarin je hat alleen van discussies moet hebben.
Een pluim voor regisseur Gavin Hood.
Dat de film eindigt met een 'In Loving Memory' voor Alan Rickman is maar logisch, deze man heeft zoveel prachtige rollen gespeeld en zou er nog vele kunnen gespeeld hebben ware het niet dat hij ons zo vroeg heeft verlaten.
Mijn eerste kennismaking met hem was in Die Hard, maar ondertussen ook al talloze films gezien met hem in hoofdrollen en bijrollen. Hij zal nog lang worden gemist.

avatar van Mementos75
Rare sentimenten van de genen die de raket moeten afschieten. Hoe kunnen dat soort sentimentele mensen op zoon post zitten

avatar van Mr_Mephisto
Eye in the Sky is een film met een januskop. Enerzijds schuwt ze de politieke correctheid, anderzijds creëert ze het sentiment op een gemakkelijke, te verwachten manier. Maar ze stemt wel tot nadenken, terwijl de spanning van begin tot einde aanhoudt. Mirren en vooral de betreurde Rickman zijn goed op dreef.

avatar van Decec
Uitstekend drama/thriller/oorlog film...
Spannend verhaal...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Perfect camerabewegingen...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Aaron Paul, Alan Rickman (overleden)
en Iain Glen...
En ook een bekende actrice Helen Mirren speelt goed...

avatar van martijn011
Prima film met een excellerende cast, Mirren en Rickman stelen absoluut de show. Het blijft erg jammer dat Rickman niet meer onder ons is.
Het camerawerk ziet er gelikt uit, het verhaal is spannend weergegeven en het duurt allemaal niet te lang.
Prima film. Ruim voldoende.

avatar van Noodless
Mr_Mephisto schreef :

Weinig aan toe te voegen. Degelijke film waarbij het verhaal heerlijk uitnodigt voor discussies en meningen. Daarbij een prima cast en de film weet spanning te creëren zonder al te veel actiescènes. 7/10

Naar mijn mening had de positie van Angela North wat sterker naar voren gebracht mogen worden. Maar goed....

Eye In The Sky reviewed by Mark Kermode - YouTube

avatar van Boneka
Thomas83 schreef:

Dat waren ook mijn kritiekpunten helemaal mee eens, maar verder vond ik deze eenzijdige film wel goed in elkaar gezet.

avatar van Boneka
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uitstekende film die wel zeer eenzijdig is, maar verder wel goed in elkaar steekt. Helaas ook wat minpunten zoals ik hierboven al refereerde. Vooral de twee targetteers vond ik vreselijke softies en dan druk ik mij nog zwak uit. Mijn neef zit bij de Mobiele luchtbrigade, maar dit soort watjes zitten er niet tussen, zo word je met name ook op het psychologisch vlak uitvoerig getest. En dat tranenwijf aan tafel daar stoorde ik mij ook aan. Het zijn gasten die kennelijk niet weten hoe het gaat in het leger. Laatste minpunt wat kennelijk ook moest worden aangedikt was die babypop. Pff. Dat het sentiment zo moest worden aangedikt stoorde me wel.

Voor de rest zat de film gewoon goed in elkaar. Vond ook de technische snufjes zoals die kever wel leuk gedaan. Dat er discussies zijn overwegingen wel of niet daar had ik geen moeite mee. En zoals vaak werd benoemd in de film moet we de missie afblazen voor een onschuldig meisje of 80 andere onschuldigen lijkt me duidelijk. We zagen immers niet voor niets de aanslag nog even in beeld in de supermarkt van Kenia. Dat de boel daarna zo werd getraineerd begreep ik niet echt. Is dit anno 2017? In welke andere oorlog wordt hierover nagedacht?

Zodoende is dit wel een film met plussen en minnen maar vond ik hem ondanks het valse sentiment te pruimen. Daar kijk ik dan maar even doorheen.

Ik vraag me af of de besluitvorming op deze manier tot stand komt. Of details ertoe doen bij het uitschakelen van terroristen. Amerikanen en in hun kielzog de Britten zijn toch wel degene die knopen doorhakken dunkt me. Nooit gaat een individu toch voor de massa. Daarom wat ongeloofwaardig hoop ik. Wel redelijk spannend gebracht.

avatar van Damian Firefly
Verkoop snel je brood anders ga je dood..........

Dat zou de cynische ondertitel kunnen zijn van deze interessante maar onrealistische film. Om bij het laatste te beginnen; alsof daadwerkelijk het leven van iemand in deze situatie afhangt van een aantal te verkopen broden. Of van twee labiele drone piloten die op de een of andere manier achter de stuurknuppel terecht zijn gekomen. Ook de discussie tussen de verantwoordelijken op hoger niveau werd op een gegeven moment bijna lachwekkend. Alleen Alan Rickman en in mindere mate Helen Mirren behielden hun geloofwaardigheid in deze kluchtige situatie.
Toch is het een interessante film omdat het aanzet tot denken. Oorlogsvoering met drones is actueel en dus ook de bijbehorende dilemma's. Een film waar je nog even over napraat en die je wellicht aanspoort meer van deze materie te willen weten. In die zin is de zwakte van de film ook weer zijn kracht.