The Jungle Book (2016)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Jon Favreau
met Neel Sethi, en de stemmen van Bill Murray en Ben Kingsley

Mowgli is een mensenkind dat door een familie van wolven is opgevoed. Wanneer de gevaarlijke tijger Shere Khan terugkeert in de jungle, ontdekt Mowgli dat hij niet langer meer welkom is. Gedwongen om zijn vertrouwde plek te verlaten, begint Mowgli aan een fascinerende reis naar zelfontdekking en wordt hij bijgestaan door de panter Bagheera en Baloo de beer. Onderweg ontmoet Mowgli andere wezens uit de jungle die het ook op hem voorzien hebben.

234 BERICHTEN 71 MENINGEN
geplaatst: 3 december 2016, 14:07 uur [permalink]
Ted Kerkjes schreef:
Er zijn wel degelijk (grote) verschillen met het boek, hoor.

Als U het zegt, kan het me eerlijk gezegd niet echt meer herinneren, is denk ik 45 jaar geleden dat ik het boek heb gelezen.
Maar veel verschil met de Disney animatiefilm is er dan toch niet, wat verhaal betreft.

avatar van Hollywood007

geplaatst: 4 december 2016, 10:35 uur [permalink]
Ik ben een beetje bang dat dit verschrikkelijk CGI gaat zijn.

avatar van Ted Kerkjes

geplaatst: 4 december 2016, 12:16 uur [permalink]
Tarkus schreef:
Tutoyeer maar, hoor.
Deze film volgt, volgens mij, vrij precies de animatiefilm, maar die animatiefilm volgt niet zo nauwgezet het boek. Dat vind ik ook zo jammer: dat Disney gewoon hetzelfde paardje van stal haalt, in plaats van het originele verhaal te verfilmen. Dat getuigt van weinig lef.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 8 december 2016, 20:36 uur [permalink]
The Jungle Book uit 1967 opnieuw verteld, maar nu in live-action. Op remakes heb ik het niet zo, verzin zelf eens iets denk ik dan, maar deze nieuwe versie bewijst dat niet alle remakes per definitie slecht zijn. Een met liefde, niet uit winstoogmerk, gemaakte film die aan al mijn verwachtingen voldeed en mij deed beseffen hoe onvoorstelbaar goed het origineel was: magisch, vrolijk, muzikaal...

Mijn absoluut favoriete scene in zowel het origineel als in deze film is de ontmoeting van het mensenkind met de slang Kaa. Zeer verrassend dat de stem van de slang nu door een vrouw wordt ingesproken. Ik moest even mijn brein resetten, omdat je er gek genoeg van uitgaat dat een slang mannelijk is. En die fijne stem van Scarlett Johansson, pfff... Zacht als een zomerregen, als vanille...

Het door wolven opgevoede jongetje Mowgli wordt trouwens FANTASTISCH gespeeld door Neel Sethi. Vaak zie je dat kinderen in films heel houterig spelen of juist overdreven bijdehand doen en dingen zeggen die alleen volwassenen zouden zeggen, maar dit is echt formidabel gedaan. Blijmoedig, een beetje vrijpostig, streetwise-achtig bijna.

De CGI ziet er geweldig uit, haarscherp, maar toch heb ik een puntje van kritiek: de kleurbewerking is niet altijd even denderend, groen- en grijstinten overheersen, waardoor het geheel vrij vlak en eentonig oogt. Balou de bruine beer bijvoorbeeld had van mij iets bruiner gemogen en minder grijs, maar echt veel trok ik me daar niet van aan.

geplaatst: 9 december 2016, 23:29 uur [permalink]
Niet echt onder de indruk.

Het origineel is verre van mijn favoriete Disney. Erg fragmentarisch, zeer beperkte animatie en teveel vervelende liedjes. Maar deze film beloofde één of andere CG mijlpaal te zijn, dus op zich was ik wel benieuwd. Favreau is op zich ook geen vervelend regisseur.

De CG is ook zeker wel op niveau, toch zou ik niet zeggen dat de dieren levensecht oogden. Beter dan voorheen, maar ze missen vaak nog gewicht en bewegingen/gedragingen ogen vaak wat ongemakkelijk. Nu komt dat ook deels omdat ze niet-dier dingen doen, maar toch. Stukken vervelender vond ik de voice acting, die in veel gevallen er gewoon is overgeplakt. Hoeveel beter was het geweest als iedereen gewoon z'n mond had gehouden, 't is niet dat de dialogen wat toevoegen en het verhaal niet begrijpbaar is zonder.

Enkel de zingende Walker is hilarisch. Geniaal idee om hem net dat personage + liedje te geven. Bijna onwerkelijk, volgens mij het enige wat me echt gaat bijblijven van deze film. De rest van de voice actors vond ik ook weinig speciaals, Johansson en Elba zelfs ronduit slecht. Sethi is trouwens ook maar een vervelend ventje.

Verder een nogal simpel avontuurtje. De duistere elementen vond ik maar matig geslaagd, de actiescenes mochten wel iets spannender en het einde iets minder afgeraffeld. Mnee, Favreau kan beter en ik vond de eerdere live action Disney reboots iets gewaagder. Deze Jungle Book was beter geweest zonder pratende dieren, nu is het een film die teveel op twee benen hinkt.

geplaatst: 22 december 2016, 23:10 uur [permalink]
Aardige film over een jonge jongen die is opgevoed door wolven in de jungle. De computeranimaties zijn bijna levensecht en er is een prachtige jungle gecreëerd. Dit is ook zeker de grootste troef van de film. Alhoewel het verhaal avontuurlijk is, zakt het op sommige momenten wat in en is het qua toon soms wat onevenwichtig (zoals het liedje bijvoorbeeld). Verder nog een prima stemmencast.

avatar van martijn011
geplaatst: 24 december 2016, 19:03 uur [permalink]
Iedereen kent natuurlijk de klassieker uit de jaren '60 en ik kan me goed voorstellen dat het een moeilijke taak was voor Favreau om het origineel niet te schaden en om er nog iets bijzonders van te maken.
Het eerste is wat mij betreft gelukt, het tweede een stuk minder.

Ik moet wel zeggen dat het visueel echt een pareltje is. Wat dat betreft is het jammer dat ik de film niet in de bios heb gezien. De jungle met alle mogelijke soorten dieren zien er verbluffend goed uit.
Verhaaltechnisch gezien vind ik het een stuk minder. Sowieso is het nooit echt heel spannend en wordt vooral het einde wel heel snel afgeraffeld.

Hoogtepunt voor mij was Koning Lowietje, wat een geweldige scene is dat. Vooral wanneer hij gaat zingen is iets wat me nog lang zal bij zal blijven.
Vermakelijk, niet meer dan dat.
Voldoende.

avatar van Vdk_Movie
geplaatst: 25 december 2016, 12:02 uur [permalink]
Prachtige film!

avatar van LOTR-lover
geplaatst: 26 december 2016, 13:55 uur [permalink]
Ontzettend mooi gemaakt. Ik was echt bang dat de CGI zo erg de overhand zou krijgen dat 't niet mooi meer zou zijn, maar dat was absoluut niet het geval. Ik heb de hele speelduur adembenemend zitten kijken naar hoe mooi alles eruit zag en baalde wel een beetje dat ik deze film niet in de bios heb gezien.

Qua verhaal is 't allemaal niet zo spannend en dat haalt het eindcijfer dan ook wel wat naar beneden. Maar het blijft erg gaaf om jeugdklassiekers op deze manier terug te zien.

7/10 (IMDB)

geplaatst: 31 december 2016, 11:44 uur [permalink]
Een hele leuke film om te zien. De dieren zien er werkelijk goed uit. Beetje jammer dat de wolven hetzelfde zijn als in twilight. En het jongentje kon me ook wel erg irritteren. Gewoon niet leuk om naar hem te kijken. Er zaten 2 schrikmomenten in door de tijger, die kwamen erg onverwachts. Daar moest ik wel van lachen.

geplaatst: 2 januari, 20:04 uur [permalink]
mooi in elkaar gezet deze film

avatar van Ajax&Filmfreak
geplaatst: 5 januari, 08:30 uur [permalink]
Ja dat wel.
Maar als je zoals ik fan bent van het origineel is het voor mij persoonlijk wel jammer dat het verhaal anders is op essentiele punten....

avatar van Leftover Crack
geplaatst: 6 januari, 17:49 uur [permalink]
visueel prachtig maar lang niet zo goed als het origineel. De characters hebben veel minder karakter en ik geloofde ze niet van geen kant.
vooral mowgli was in het origineel zo geniaal, het bungelende mannetje waar ik nu zelfs ik 25 ben nog steeds fan van ben.

De speelsheid en de geloofwaardigheid zijn zoveel minder geworden dat ik toch wel teleurgesteld ben.

maarja, de visuals waren echt prachtig.
en okee, de wolfjes waren heel lief.

avatar van avdj
geplaatst: 15 januari, 22:04 uur [permalink]
Jungle Book is altijd één van mijn favoriete Disney-films geweest en dat zal het waarschijnlijk voor eeuwig blijven. Toen er positieve recensies verschenen over de real-action uitvoering, had mij dat eigenlijk meteen naar de bioscoop moeten lokken. Wegens tijdgebrek ontdek ik de film pas nu de traditionele jaarlijstjes worden gepubliceerd.

Na de eerste kijkbeurt kan ik niet anders concluderen dat het ‘origineel’ uit 1967 er op alle vlakken bovenuit springt. Vooral de liedjes komen bijzonder matig uit de verf. In het bijzonder de overgang van de tirade van King Louis naar het lied voelt erg ongepast. Maar vooral het feit dat de film er vanaf de eerste seconde erg nep uitziet, maakt de The Jungle Book niet al te fijn om naar te kijken.

In vergelijking met de animatieversie is de toonzetting een stuk serieuzer en dit is een gedurfde zet. Enerzijds levert dit gelaagde karakters op, anderzijds is het feelgood-gevoel hierdoor volledig verdwenen. Bij vlagen weet The Jungle Book te overtuigen, maar over de gehele linie weet het mij niet te raken. De wat irritante Neel Sethi helpt daarbij ook niet.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 18 januari, 19:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Jungle Book

Het is al even geleden dat ik een The Jungle Book heb gezien, volgens mij was hij destijds ook als serie op tv, gewoon de film doormidden geknipt. Ik ga deze film niet als ‘vroeger’ benoemen want de film kwam al ver voor mijn geboorte uit maar, zoals bijna elke Disney film die telkens terug kwam in mijn jeugd, was dit daar ook eentje van. Er zijn wel hier en daar wat re-makes maar daar blijft het ook wel bij. Dit nieuwe deel is leuk, heerlijk opfrissend en brengt zeker wat herinneringen terug.

Ja, The Jungle Book was zeker een jeugdsentimentele film voor mij, heb er vaak van kunnen genieten. De film komt dat wel niet in de buurt bij The Lion King (1994) wat voor mij echt de ultieme topper is, vanuit mijn jeugd, ik heb me zeker de weten vermaakt met The Jungle Book en ook met deze film.

Toen ik de trailer zag en er eigenlijk eens goed naar zat te kijken leek mij de CGI van The Jungle Book tegenvallend, althans daar was ik erg bang voor. The Jungle Book is eigenlijk puur gemaakt op verhouding met de computer. Baloo, Bagheera en Shere Kan het is allemaal met de computer erin gezet maar, ik vond het erg tof uit zien. Het ziet er dan wel strak uit, het is ook prachtig in elkaar gezet. Hoewel toen Mowgli op de buik van Baloo zat in het water zag je wel dat het er met de computer in gezet was, dit was niet heel fijn afgewerkt.

Het verhaal was ook weer piekfijn.Mowgli woont bij de wolvenfamilie maar hij moet weg. Shere Kan neemt de leiding over in de groep en wanneer Bagheera, Mowgli helpt met de route naar het mensen dorp komt Mowgli, Baloo tegen, waar hij tijdelijk vertrekt omdat hij Bagheera kwijt was. Wanneer hij Baloo helpt met de Honing word hij weer terug gevonden door Bagheera en word hij verplicht door hem om terug te gaan naar het mensendorp. Wanneer Mowgli erachter komt wat Shere Kan gedaan heeft (akara of hoe hij hete, vermoord) gaat hij terug om tegen Shere Kan te vechten. Na de winst mag hij wel in de jungle blijven, en hij leeft nog lang en gelukkig.

Shere Kan zag er in dit deel van The Jungle Book goed uit, vond hem prachtig gemaakt. Toch ontbreekt er wat in de film (en het waren niet de bekende liedjes, heerlijk om die weer eens te horen) maar, wat? Dat durf ik zo niet te zeggen, toch zat ik met een ander gevoel naar deze film te kijken, misschien moet ik ergens overheen? Afijn, vermaakt heb ik mij wel!

avatar van Cleanshot
geplaatst: 20 februari, 12:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
mooi gemaakt, jammer van de scene met de grote aap, totaal onzinnig hoe groot die werd neergezet.

avatar van assowise
geplaatst: 20 februari, 21:55 uur [permalink]
Ik had gedacht dat dit een jeugdfilm zou zijn. Toen kwam ik hem meerdere malen tegen in meest-onderschatte-films lijstjes en raakte benieuwd. Veel mooie beelden, spetterende actie en veel spannender/enger dan verwacht. En toen zag ik hier dat het 12 jaar en ouder was. Dat verklaart een hoop.
Bill Murray is schitterend als Baloo, Christopher Walken is erg vermakelijk als de grootste aap ter wereld en Scarlet Johansson zingt Trust In Me beter dan verwacht.
leuke tip

avatar van Boneka
geplaatst: 26 februari, 09:40 uur [permalink]
Vaak is een remake van minder niveau, maar dat kan van deze film absoluut niet worden gezegd. Ik vond hem adembenemend mooi om te zien. Daarbij ziet de CGI er goed uit (veel beter dan in the Legend of Tarzan) en is het bestaande plot gelukkig goed in stand gebleven. De vele kinderliedjes zijn gelukkig verdwenen en hiervoor in de plaats twee als ik het goed heb dixie achtige nummers met zowaar een soort van rap als de grootste aap ter wereld gaat zingen. Deze aap was oorspronkelijk een Orang oetang maar die leven vooral in Indonesië (Sumatra) en niet in India. Dus was deze monsteraap uit de prehistorie wel te pruimen. Alles zag er goed uit, vond alleen de beer Balloo wat knutselig. Iets te frivool in zijn bewegingen. Beren zijn vooral log en lopen daar ook naar. Deze bewoog iets teveel naar mijn mening.

Mowgli wordt goed gespeeld door Neel Sethi die gekozen is uit 2000 aanmeldingen. Ook de muziek is dik in orde en geeft een zeer filmisch gevoel. Grappig was ook de gevaarlijke slang dit keer met vrouwenstem. Ik denk dat dit is 3D een fantastisch beeld gaat geven. Dat wordt dan ook mijn volgende kijkbeurt in deze zeer geslaagde remake van The Jungle book!

avatar van Decec
geplaatst: 8 april, 21:30 uur [permalink]
Uitstekend avontuur/drama/familie/fantasie film...
Mooi gemaakte jungle avontuur...
Mooi en uitstekend verhaal...
Dacht aan jeugdfilm, nee ook voor volwassen...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(DTS met HD 7.1!)...
Super mooi kwaliteit breedbeeld...
Schitterend voor 3D kwaliteit...
Heerlijk genoten...
Top!

avatar van otherfool
geplaatst: 30 april, 16:53 uur [permalink]
Brave familiefilm waarvan ik het origineel volgens mij nooit heb gezien, en dat ook niet van plan ben na het kijken van deze Jungle Book. Eigenlijk vond ik het verhaaltje maar saai, en het jochie irritant. Wél ziet de film er prachtig uit, al is de belabberde voice-acting een stevig minpunt (al waren met name de dialogen van de dieren onderling ook echt tenenkrommend geschreven). Al met al niet bepaald een aanrader.

avatar van Black Math
geplaatst: 18 juni, 07:36 uur [permalink]
Na vandaag La Belle et la Bête (dus niet de Disney live action) gezien te hebben ook deze maar eens opgezet, die wel veel meer de Disney animatie volgt. Maar ook Jungle Book is wat duisterder, en heeft vooral minder humor.

Een aantal liedjes uit de animatie keren hier terug, maar over het algemeen geldt ook voor deze live action versie dat de muziek te overdadig aanwezig. Het verhaal wordt aangevuld met details die het allemaal dramatischer maken (wat jammer is) en dat horen we terug in de muziek. Veel bekende stemmen (o.a. Lost in Translation stelletje Murray en Johansson) en dat leidt toch een beetje af.

Een verschil tussen beide live action films is dat de special effects van Jungle Book er veel beter uitkomen. De dieren zien er echt erg goed uit. Om die reden aanvankelijk een beetje vreemd om ze te zien praten, maar dat went snel. Ook af en toe erg mooie beelden van bijvoorbeeld watervallen. Kortom, technisch zit het allemaal goed.

Grootste pijnpunt is uiteindelijk het extra drama, waar ik persoonlijk niet op zit te wachten. De animatiefilm was vrij luchtig, jammer dat dat niet herhaald kon worden in deze adaptatie. 3*.

avatar van W.V.
geplaatst: 19 juni, 20:17 uur [permalink]
Ik vond dit een verrassende film, de film blijft dicht bij de tekenfilm versie van Disney maar is wel wat donkerder zowel in vormgeving als in verhaal. De computer graphics zijn op wat kleine dingetjes na, bijzonder goed, tot in de kleinste details worden de bewegingen van dieren nagebootst. De liedjes blijven beperkt tot een tweetal uit de animatie film, maar in een ander jasje gestoken, gelukkig blijft het daarbij want meer liedjes dat zou de film geen goed hebben gedaan.
Het meest verrassende was wel de rol van Sethi, op volstrekt natuurlijke wijze zet hij die rol neer waardoor zijn interactie met de dieren geloofwaardig wordt.
De andere rollen zijn op sommige momenten grappig ontroerend of soms irritant, de rol van Kaa bijvoorbeeld. Maar die van Murray, Kingsley en vooral Walken en Elba zijn zeer plezierig om naar te kijken/luisteren.
Dit is zeker een film die ik nog eens ga kijken.

avatar van AJK

AJK
geplaatst: 7 juli, 23:04 uur [permalink]
Mooi hoor voelde me weer een kind.
4.0.
Heb het niet zo op 3D animatie etc maar
ik ben met deze film overgehaald.
En het jongetje dat mowgli speelt is
fantastisch.

avatar van K. V.
geplaatst: 12 juli, 21:31 uur [permalink]
Eindelijk deze ook eens bekeken en vond het wel een leuke film. Visueel viel hij beter mee dan gedacht en zagen de dieren er erg goed uit. Ik kende de tekenfilm natuurlijk goed, dus zit je wel te vergelijken. De film volgt de tekenfilm redelijk goed. Ik had de rol van Kaa de slang wel wat ruimer verwacht.
Verder deed de jongen het ook prima.
Ik vond het wel een goeie film en de moeite om gezien te hebben.