The Jungle Book (2016)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Jon Favreau
met Neel Sethi, en de stemmen van Bill Murray en Ben Kingsley

Mowgli is een mensenkind dat door een familie van wolven is opgevoed. Wanneer de gevaarlijke tijger Shere Khan terugkeert in de jungle, ontdekt Mowgli dat hij niet langer meer welkom is. Gedwongen om zijn vertrouwde plek te verlaten, begint Mowgli aan een fascinerende reis naar zelfontdekking en wordt hij bijgestaan door de panter Bagheera en Baloo de beer. Onderweg ontmoet Mowgli andere wezens uit de jungle die het ook op hem voorzien hebben.

224 BERICHTEN 64 MENINGEN
geplaatst: 3 december 2016, 14:07 uur [permalink]
Ted Kerkjes schreef:
Er zijn wel degelijk (grote) verschillen met het boek, hoor.

Als U het zegt, kan het me eerlijk gezegd niet echt meer herinneren, is denk ik 45 jaar geleden dat ik het boek heb gelezen.
Maar veel verschil met de Disney animatiefilm is er dan toch niet, wat verhaal betreft.

avatar van Hollywood007

geplaatst: 4 december 2016, 10:35 uur [permalink]
Ik ben een beetje bang dat dit verschrikkelijk CGI gaat zijn. 😕

avatar van Ted Kerkjes

geplaatst: 4 december 2016, 12:16 uur [permalink]
Tarkus schreef:
Tutoyeer maar, hoor. 😉
Deze film volgt, volgens mij, vrij precies de animatiefilm, maar die animatiefilm volgt niet zo nauwgezet het boek. Dat vind ik ook zo jammer: dat Disney gewoon hetzelfde paardje van stal haalt, in plaats van het originele verhaal te verfilmen. Dat getuigt van weinig lef.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 8 december 2016, 20:36 uur [permalink]
The Jungle Book uit 1967 opnieuw verteld, maar nu in live-action. Op remakes heb ik het niet zo, verzin zelf eens iets denk ik dan, maar deze nieuwe versie bewijst dat niet alle remakes per definitie slecht zijn. Een met liefde, niet uit winstoogmerk, gemaakte film die aan al mijn verwachtingen voldeed en mij deed beseffen hoe onvoorstelbaar goed het origineel was: magisch, vrolijk, muzikaal...

Mijn absoluut favoriete scene in zowel het origineel als in deze film is de ontmoeting van het mensenkind met de slang Kaa. Zeer verrassend dat de stem van de slang nu door een vrouw wordt ingesproken. Ik moest even mijn brein resetten, omdat je er gek genoeg van uitgaat dat een slang mannelijk is. En die fijne stem van Scarlett Johansson, pfff... Zacht als een zomerregen, als vanille...

Het door wolven opgevoede jongetje Mowgli wordt trouwens FANTASTISCH gespeeld door Neel Sethi. Vaak zie je dat kinderen in films heel houterig spelen of juist overdreven bijdehand doen en dingen zeggen die alleen volwassenen zouden zeggen, maar dit is echt formidabel gedaan. Blijmoedig, een beetje vrijpostig, streetwise-achtig bijna.

De CGI ziet er geweldig uit, haarscherp, maar toch heb ik een puntje van kritiek: de kleurbewerking is niet altijd even denderend, groen- en grijstinten overheersen, waardoor het geheel vrij vlak en eentonig oogt. Balou de bruine beer bijvoorbeeld had van mij iets bruiner gemogen en minder grijs, maar echt veel trok ik me daar niet van aan.

geplaatst: 9 december 2016, 23:29 uur [permalink]
Niet echt onder de indruk.

Het origineel is verre van mijn favoriete Disney. Erg fragmentarisch, zeer beperkte animatie en teveel vervelende liedjes. Maar deze film beloofde één of andere CG mijlpaal te zijn, dus op zich was ik wel benieuwd. Favreau is op zich ook geen vervelend regisseur.

De CG is ook zeker wel op niveau, toch zou ik niet zeggen dat de dieren levensecht oogden. Beter dan voorheen, maar ze missen vaak nog gewicht en bewegingen/gedragingen ogen vaak wat ongemakkelijk. Nu komt dat ook deels omdat ze niet-dier dingen doen, maar toch. Stukken vervelender vond ik de voice acting, die in veel gevallen er gewoon is overgeplakt. Hoeveel beter was het geweest als iedereen gewoon z'n mond had gehouden, 't is niet dat de dialogen wat toevoegen en het verhaal niet begrijpbaar is zonder.

Enkel de zingende Walker is hilarisch. Geniaal idee om hem net dat personage + liedje te geven. Bijna onwerkelijk, volgens mij het enige wat me echt gaat bijblijven van deze film. De rest van de voice actors vond ik ook weinig speciaals, Johansson en Elba zelfs ronduit slecht. Sethi is trouwens ook maar een vervelend ventje.

Verder een nogal simpel avontuurtje. De duistere elementen vond ik maar matig geslaagd, de actiescenes mochten wel iets spannender en het einde iets minder afgeraffeld. Mnee, Favreau kan beter en ik vond de eerdere live action Disney reboots iets gewaagder. Deze Jungle Book was beter geweest zonder pratende dieren, nu is het een film die teveel op twee benen hinkt.

geplaatst: 22 december 2016, 23:10 uur [permalink]
Aardige film over een jonge jongen die is opgevoed door wolven in de jungle. De computeranimaties zijn bijna levensecht en er is een prachtige jungle gecreëerd. Dit is ook zeker de grootste troef van de film. Alhoewel het verhaal avontuurlijk is, zakt het op sommige momenten wat in en is het qua toon soms wat onevenwichtig (zoals het liedje bijvoorbeeld). Verder nog een prima stemmencast.

avatar van martijn011
geplaatst: 24 december 2016, 19:03 uur [permalink]
Iedereen kent natuurlijk de klassieker uit de jaren '60 en ik kan me goed voorstellen dat het een moeilijke taak was voor Favreau om het origineel niet te schaden en om er nog iets bijzonders van te maken.
Het eerste is wat mij betreft gelukt, het tweede een stuk minder.

Ik moet wel zeggen dat het visueel echt een pareltje is. Wat dat betreft is het jammer dat ik de film niet in de bios heb gezien. De jungle met alle mogelijke soorten dieren zien er verbluffend goed uit.
Verhaaltechnisch gezien vind ik het een stuk minder. Sowieso is het nooit echt heel spannend en wordt vooral het einde wel heel snel afgeraffeld.

Hoogtepunt voor mij was Koning Lowietje, wat een geweldige scene is dat. Vooral wanneer hij gaat zingen is iets wat me nog lang zal bij zal blijven.
Vermakelijk, niet meer dan dat.
Voldoende.

avatar van Vdk_Movie
geplaatst: 25 december 2016, 12:02 uur [permalink]
Prachtige film!

avatar van LOTR-lover
geplaatst: 26 december 2016, 13:55 uur [permalink]
Ontzettend mooi gemaakt. Ik was echt bang dat de CGI zo erg de overhand zou krijgen dat 't niet mooi meer zou zijn, maar dat was absoluut niet het geval. Ik heb de hele speelduur adembenemend zitten kijken naar hoe mooi alles eruit zag en baalde wel een beetje dat ik deze film niet in de bios heb gezien.

Qua verhaal is 't allemaal niet zo spannend en dat haalt het eindcijfer dan ook wel wat naar beneden. Maar het blijft erg gaaf om jeugdklassiekers op deze manier terug te zien.

7/10 (IMDB)

geplaatst: 31 december 2016, 11:44 uur [permalink]
Een hele leuke film om te zien. De dieren zien er werkelijk goed uit. Beetje jammer dat de wolven hetzelfde zijn als in twilight. En het jongentje kon me ook wel erg irritteren. Gewoon niet leuk om naar hem te kijken. Er zaten 2 schrikmomenten in door de tijger, die kwamen erg onverwachts. Daar moest ik wel van lachen.

geplaatst: 2 januari, 20:04 uur [permalink]
mooi in elkaar gezet deze film

avatar van Ajax&Filmfreak
geplaatst: 5 januari, 08:30 uur [permalink]
Ja dat wel.
Maar als je zoals ik fan bent van het origineel is het voor mij persoonlijk wel jammer dat het verhaal anders is op essentiele punten....

avatar van Leftover Crack
geplaatst: 6 januari, 17:49 uur [permalink]
visueel prachtig maar lang niet zo goed als het origineel. De characters hebben veel minder karakter en ik geloofde ze niet van geen kant.
vooral mowgli was in het origineel zo geniaal, het bungelende mannetje waar ik nu zelfs ik 25 ben nog steeds fan van ben.

De speelsheid en de geloofwaardigheid zijn zoveel minder geworden dat ik toch wel teleurgesteld ben.

maarja, de visuals waren echt prachtig.
en okee, de wolfjes waren heel lief.

avatar van avdj
geplaatst: gisteren om 22:04 uur [permalink]
Jungle Book is altijd één van mijn favoriete Disney-films geweest en dat zal het waarschijnlijk voor eeuwig blijven. Toen er positieve recensies verschenen over de real-action uitvoering, had mij dat eigenlijk meteen naar de bioscoop moeten lokken. Wegens tijdgebrek ontdek ik de film pas nu de traditionele jaarlijstjes worden gepubliceerd.

Na de eerste kijkbeurt kan ik niet anders concluderen dat het ‘origineel’ uit 1967 er op alle vlakken bovenuit springt. Vooral de liedjes komen bijzonder matig uit de verf. In het bijzonder de overgang van de tirade van King Louis naar het lied voelt erg ongepast. Maar vooral het feit dat de film er vanaf de eerste seconde erg nep uitziet, maakt de The Jungle Book niet al te fijn om naar te kijken.

In vergelijking met de animatieversie is de toonzetting een stuk serieuzer en dit is een gedurfde zet. Enerzijds levert dit gelaagde karakters op, anderzijds is het feelgood-gevoel hierdoor volledig verdwenen. Bij vlagen weet The Jungle Book te overtuigen, maar over de gehele linie weet het mij niet te raken. De wat irritante Neel Sethi helpt daarbij ook niet.