ad

Geregisseerd door: Jon Favreau

Met onder meer: Neel Sethi, Bill Murray en Ben Kingsley

Releasedatum: 14 april 2016

Over The Jungle Book

"The legend will never be the same."

Mowgli is een mensenkind dat door een familie van wolven is opgevoed. Wanneer de gevaarlijke tijger Shere Khan terugkeert in de jungle, ontdekt Mowgli dat hij niet langer meer welkom is. Gedwongen om zijn vertrouwde plek te verlaten, begint Mowgli aan een fascinerende reis naar zelfontdekking en wordt hij bijgestaan door de panter Bagheera en Baloo de beer. Onderweg ontmoet Mowgli andere wezens uit de jungle die het ook op hem voorzien hebben.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Raksha (stem)

Pygmy Hog (stem)

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Toch bij uitstek een film om één keer in de bios te zien. Toen vond ik het een prachtige ervaring. Nu, bij herziening thuis, was ik constant afgeleid. Het boeide de tweede keer gewoon niet meer. Ik heb het idee dat de tekenfilms toch tijdlozer zijn.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Deze stond/staat net als The legend of Tarzan ook al eventjes op het lijstje. Hoewel ik hem liggen had, hem nu pas gezien omdat ik de vreemde gewoonte heb prioriteit te geven aan films als ze to3vzllig dan op de buis verschijnen. Kwestie van het lot te laten beslissen ofzo want er is altijd anders wel een excuus om een andere film te nemen.

Denk - als ik het me nog goed herinner - dat de lijn van de Disneyfilm over het algemeen goed gevolgd wordt, zeker ook qua insteek/boodschap. Bij momenten wel een wat angstige film, zeker voor de kleinsten onder ons. De ontmoeting met Kaa was creepy en de screen time van Shere Khan waren evenmin niet van de poes, griezelig zelfs zijn gezicht. Gelukkig wordt de film opgefleurd door hele vele momenten met prachtige natuur. Ook de wat losse gezellige stijl van Baloo doorbreekt de grauwe scènes. Deed me in dat opzicht wat denken aan The lion king met de listige Scar en diens hyena’s.

Ook technisch zag het er allemaal prima uit. De natuur zoals ik al aanhaalde, maar ook de dieren. In het begin heel eventjes moeten wennen aan hun communicatie, maar dat beterde snel. Fijn was ook de mythische omschrijving of angst voor de mens en dien “rode bloem” doelend op het vuur. We zagen eveneens een enthousiaste Mowgli. Sethi deed het dus uitstekend als kindacteur. Eveneens fijn was het respect voor het oorspronkelijke verhaal en de leuke cartoons bij de aftiteling.

avatar van Shadowed

Shadowed

Wel ok.

Niet een al te bijzondere remake op de Disney klassieker. De actie en hardere thema's mogen er zeker zijn, en daarmee vond ik het wel prima. De CGI van de dieren was ook prima gedaan, al was het soms hier en daar wel wat houterig.

Dat ventje, Mowgli, is niet een al te best acteur. Hij doet zeker zijn best maar komt vrij suf over. Hij ziet er trouwens wel uit als Mowgli, maar dat maakt je nog niet gelijk een met het karakter. Soms zit er een stijvolle scene in maar in het algemeen duurt de film ook wat te lang.

Er had ook wat meer aandacht gemogen in de landschappen zelf en ik had graag meer actie in de Jungle zelf gezien. Al speelt een groot deel zich er af, maar uiteindelijk was het allemaal net niet. Wel een voldoende voor het visueel genot van de film.

avatar van Ste*

Ste*

Toen deze uitkwam wilde ik hem eigenlijk niet gaan kijken, ik vond het er in de trailer nogal vreemd uitzien.

Maar daar kwam ik tijdens het kijken al snel op terug; het is even wennen in het begin aan die dieren, maar na een tijdje vond ik het niet raar meer en gewoon prima werken en echt heel knap gedaan.

Het meeste van de originele animatie is best wel losgelaten en eigenlijk maakt dat niet uit omdat die nu ook weer niet al te sterk is. De personages en een paar elementen zijn wel behouden gebleven, waardoor het nog wel herkenbare momenten heeft, maar dan anders (en soms beter) ingevuld. Enige jammere is misschien dat de liedjes er niet (echt) inzitten, maar goed, dat is een keuze die ik ook wel begrijp.

De film heeft een erg sterke pacing waardoor alles enorm vloeiend is en er eigenlijk geen enkel moment inzit dat saai is of te lang gaat duren (in tegenstelling tot de animatie die soms stroeve dode momenten kent). De humor wordt niet overdreven, maar is leuk genoeg wanneer wel gebruikt en vooral de acteerkwaliteiten van Mowgli vallen op. Echt supernaturel en heel innemend gedaan.

avatar van MrZoo

MrZoo

Zwolle84 schreef:

sluit me hierbij aan. de 3D versie in de bioscoop was zeker 5 sterren.

avatar van stefan dias

stefan dias

• 2094 berichten

Ik herinner me niet wat het originele verhaal is. Nu ja, 'origineel', wellicht niet de aangepaste versies die Disney er altijd van maakte.

Al bij al vond ik het redelijk… saai. Mowgli is een wat duf kereltje. Vond het trouwens een wat raar verhaal van deze mens in de natuur. En hoewel Shere-Khan een geloofwaardige 'slechte' is, voelde ik me niet zo lekker bij het feit dat ik 'm überhaupt slecht moest vinden en dat Mowgli dan de 'goede' is, terwijl hij alle olifanten zijn werkjes voor hem laat opknappen…

Tja, het zal wel iets voor kinderen zijn, zeker?

avatar van Lebarron

Lebarron

Een Disney remake die zowaar een verrijking bleek ten opzichte van het ' origineel' uit 1967. Dit komt niet zozeer door de graphics want ook al zien de beesten er indrukwekkend uit en zijn de gevechten zeer spectaculair de characters zien er wat zielloos uit. Het is dankzij de sterke voicecasting dat ze meer impact maken dan in het origineel. Ben Kingsley is geweldig als de wijze Bagheera en Bill Murray ook als de egoistische en zelfingenomen Baloo. Giancarlo Esposito doet het karakter van Akela eer aan met zijn karakteristieke, geslepen stem. Lupita Nyongo heeft een heerlijke moederlijk zwoele stem waarbij je je haast wegdommelt. Idris Elba geeft met zijn stoere stem gestalte aan de vileine, tijger Shere Khan. Het beste gecast zijn Christopher Walken en Scarlett Johansson als King Louie en Kaa de slang. King Louie is niet langer de vrolijke apenkoning die zingt, danst en touwtje springt met zijn armen maar een reusachtige, intimiderende Primaat. Walken geeft King Louie de juiste intimiderende toon die bij zijn rijzige gestalte past. De genderswitch van Kaa is misschien wel de meest briljante zet van de makers. De nieuwe Kaa is vele malen valser en bedriegelijker en Scarlett Johanssons stem maakt er een heuse femme fatale van. Ik vond deze voicecast echt een verrijking voor de film en daardoor was deze film een feest om te kijken.

avatar van Boneka

Boneka

Bij mijn eerste beurt gaf ik m nog 4 sterren. Nu een halve ster eraf. Ben nog steeds onder de indruk over al het moois dat we te zien krijgen maar ergens mis ik wel de echte spanning en humor. Ja dat laatste is wel heel summier verwerkt. Het verhaal wordt aardig gevolgd, maar toch zitten er fragmenten in die zo uit The Lioo King kunnen komen. Jammer want dat heeft deze film niet nodig.

De 4K met Dolby Atmos is een prima toevoeging al klinkt het geheel nu wel wat bombastischer. De slang is voor mij nog steeds het hoogtepunt. Maar ook de apenrots ziet er schitterend uit. Natuurschoon zien we ook regelmatig voorbij komen. Prima film nog steeds maar had nog beter gekund!

Film 3,5

Beeld 4k 5,0