The Jungle Book (2016)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Jon Favreau
met Neel Sethi, en de stemmen van Bill Murray en Ben Kingsley

Mowgli is een mensenkind dat door een familie van wolven is opgevoed. Wanneer de gevaarlijke tijger Shere Khan terugkeert in de jungle, ontdekt Mowgli dat hij niet langer meer welkom is. Gedwongen om zijn vertrouwde plek te verlaten, begint Mowgli aan een fascinerende reis naar zelfontdekking en wordt hij bijgestaan door de panter Bagheera en Baloo de beer. Onderweg ontmoet Mowgli andere wezens uit de jungle die het ook op hem voorzien hebben.

avatar van Zwolle84
Toch bij uitstek een film om één keer in de bios te zien. Toen vond ik het een prachtige ervaring. Nu, bij herziening thuis, was ik constant afgeleid. Het boeide de tweede keer gewoon niet meer. Ik heb het idee dat de tekenfilms toch tijdlozer zijn.

avatar van Fisico
Deze stond/staat net als The legend of Tarzan ook al eventjes op het lijstje. Hoewel ik hem liggen had, hem nu pas gezien omdat ik de vreemde gewoonte heb prioriteit te geven aan films als ze to3vzllig dan op de buis verschijnen. Kwestie van het lot te laten beslissen ofzo want er is altijd anders wel een excuus om een andere film te nemen.

Denk - als ik het me nog goed herinner - dat de lijn van de Disneyfilm over het algemeen goed gevolgd wordt, zeker ook qua insteek/boodschap. Bij momenten wel een wat angstige film, zeker voor de kleinsten onder ons. De ontmoeting met Kaa was creepy en de screen time van Shere Khan waren evenmin niet van de poes, griezelig zelfs zijn gezicht. Gelukkig wordt de film opgefleurd door hele vele momenten met prachtige natuur. Ook de wat losse gezellige stijl van Baloo doorbreekt de grauwe scènes. Deed me in dat opzicht wat denken aan The lion king met de listige Scar en diens hyena’s.

Ook technisch zag het er allemaal prima uit. De natuur zoals ik al aanhaalde, maar ook de dieren. In het begin heel eventjes moeten wennen aan hun communicatie, maar dat beterde snel. Fijn was ook de mythische omschrijving of angst voor de mens en dien “rode bloem” doelend op het vuur. We zagen eveneens een enthousiaste Mowgli. Sethi deed het dus uitstekend als kindacteur. Eveneens fijn was het respect voor het oorspronkelijke verhaal en de leuke cartoons bij de aftiteling.

avatar van Shadowed
Wel ok.

Niet een al te bijzondere remake op de Disney klassieker. De actie en hardere thema's mogen er zeker zijn, en daarmee vond ik het wel prima. De CGI van de dieren was ook prima gedaan, al was het soms hier en daar wel wat houterig.

Dat ventje, Mowgli, is niet een al te best acteur. Hij doet zeker zijn best maar komt vrij suf over. Hij ziet er trouwens wel uit als Mowgli, maar dat maakt je nog niet gelijk een met het karakter. Soms zit er een stijvolle scene in maar in het algemeen duurt de film ook wat te lang.

Er had ook wat meer aandacht gemogen in de landschappen zelf en ik had graag meer actie in de Jungle zelf gezien. Al speelt een groot deel zich er af, maar uiteindelijk was het allemaal net niet. Wel een voldoende voor het visueel genot van de film.

avatar van Ste*
Toen deze uitkwam wilde ik hem eigenlijk niet gaan kijken, ik vond het er in de trailer nogal vreemd uitzien.

Maar daar kwam ik tijdens het kijken al snel op terug; het is even wennen in het begin aan die dieren, maar na een tijdje vond ik het niet raar meer en gewoon prima werken en echt heel knap gedaan.
Het meeste van de originele animatie is best wel losgelaten en eigenlijk maakt dat niet uit omdat die nu ook weer niet al te sterk is. De personages en een paar elementen zijn wel behouden gebleven, waardoor het nog wel herkenbare momenten heeft, maar dan anders (en soms beter) ingevuld. Enige jammere is misschien dat de liedjes er niet (echt) inzitten, maar goed, dat is een keuze die ik ook wel begrijp.

De film heeft een erg sterke pacing waardoor alles enorm vloeiend is en er eigenlijk geen enkel moment inzit dat saai is of te lang gaat duren (in tegenstelling tot de animatie die soms stroeve dode momenten kent). De humor wordt niet overdreven, maar is leuk genoeg wanneer wel gebruikt en vooral de acteerkwaliteiten van Mowgli vallen op. Echt supernaturel en heel innemend gedaan.