• 10.552 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Peter Mortimer, Nick Rosen en Josh Lowell

Met onder meer: Dean Potter, Alex Honnold en Peter Sarsgaard

Gesproken taal: Engels, Duits en Italiaans

Plot Valley Uprising

Documentaire die de ontwikkeling en de hoofdrolspelers van de zestigjarige klimgeschiedenis in Yosemite Valley beschrijft. Vanaf de jaren vijftig groeide Yosemite Park uit tot het mekka van rotsklimmen. Voor de beatniks en outlaws uit die brave tijd vormde deze plek een enorme aantrekkingskracht voor het bereiken van de ultieme vorm van vrijheid. Vooral in de jaren daarna werd dit natuurpark het Woodstock voor rebelse avonturiers die met nul budget hun kampementen opsloegen om vandaaruit het rotsklimmen naar een steeds hoger niveau te tillen. En nog steeds komt een nieuwe generatie vrijgevochten klimmers naar de steile rotsen van Yosemite om de grenzen te verleggen tot en met het angstaanjagende ‘free soloing’ (zonder touwen en met blote handen) en ‘speed climbing’ aan toe.

avatar van missl

missl

Interessant verhaal rond de geschiedenis van Yosemite Valley. Ik ben zelf geen klimmer dus ik deel de liefde niet. Toch is er voor niet klimmers ook veel om te leren en het is mooi om te zien hoe deze mensen leven en alles overhebben voor wat ze leuk vinden. En dan hoor je ineens Wolf Parade, dan is het natuurlijk helemaal compleet.

scorsese

Uitstekende documentaire over de rijke klimgeschiedenis van Yosemite Park. Simpel van opzet en chronologisch verteld, maar absoluut boeiend. De eerste helft is tevens een mooi tijdsdocument en de meest imposante beelden zijn bewaard voor de tweede helft. Vooral interessant om de hele evolutie binnen het klimmen te zien met de verschillende technieken, maar waarbij het gedachtegoed en de cultuur hetzelfde blijft. Een kleine 4.0 sterren.

avatar van Bartem

Bartem

Leuke documentaire, na het kijken krijg je wel zin om eens in Yosemite park te kijken en (als ik het lef ervoor zou hebben) te klimmen!

avatar van james_cameron

james_cameron

Vermakelijke, erg fraai vormgegeven documentaire over de geschiedenis en de ontwikkeling van het rotsklimmen in Yosemite Valley. Veel mooi archiefmateriaal, grappige interviews met alle betrokkenen (voor zover die niet te pletter gevallen zijn) en ijzingwekkende opnamen. Akteur Peter Sarsgaard verzorgd de uitstekende voice-over.