Meru (2015)

Verenigde Staten / India
Documentaire / Actie

geregisseerd door Jimmy Chin en Elizabeth Chai Vasarhelyi
met Conrad Anker, Grace Chin en Jimmy Chin

Drie elite-klimmers trachten de berg Meru Peak te bedwingen. Ze moeten niet alleen in gevecht met het gebergte maar ook met zichzelf en met obsessie en verlies zien om te gaan. Meru Peak is gelegen in het Himalayagebergte. Hij is 6660 meter hoog. De zogenaamde 'Shark's Fin'-route wordt gezien als een van de moeilijkste routes ter wereld. Deze leidt tot 6310 meter hoogte.

avatar van Domi Jacques
Omschrijving klopt niet, het gaat om Meru Peak in Noord-Indië (6310m hoge central piek) Wikipedia Meru Peak

avatar van Leo1954

avatar van sonyjh
Goeie klim film! Zeker stukken beter dan de recente Everest.

Maar docu en film vergelijken vind ik wel vreemd?

avatar van Leo1954
Waarom zou ik een documentaire niet mogen vergelijken met een speelfilm? Zeker als die speelfilm probeert je een beeld te geven wat er werkelijk gebeurde (en daarin faalde). En of jij dat vreemd vind met een vraagteken, dat kun je slechts zelf invullen.

avatar van sonyjh
Leo1954 schreef:

Ja, docu's vergelijk ik met docu's en fims met films, ook als de film waar gebeurd is. Alles is in scene gezet uiteindelijk. Lijkt me logisch. Maar jij mag dat absoluut doen, ik zeg gewoon dat ik het vreemd vind en een beetje appelen met peren.

Zonder iets af te doen aan de prestaties van van de hoofdrolspelers: qua docu stelt het niet zoveel voor. Op geen enkele manier onderscheidend ten opzichte van andere documentaires in dit genre. Maar vooruit, als dit je ding is dan is het waarschijnlijk gewoon een lekkere wegkijker...

avatar van james_cameron
Indrukwekkende documentaire, zowel visueel als inhoudelijk, over een tweetal pogingen om de top van de imposante berg Meru in het Himalayagebergte te bereiken. Het onvoorstelbare en vaak ijzingwekkende camerawerk is van de expeditieleden zelf, wat de documentaire natuurlijk nog indringender en meer bijzonder maakt. Emotioneel ook een behoorlijke achtbaanrit, aangezien er tijdens en tussen de beklimmingen in heel wat heftige gebeurtenissen plaatsvinden.

keimpeS
Zekers een indrukwekkende documentaire, je vraagt je af waarom mensen dit doen. Die kou, hoogtes etc. allemaal te willen doorstaan. Ik heb toch geen 4 sterren gegeven omdat mijn voorkeur toch uit gaat naar film, maar daarom is dit toch wel een documentaire die de moeite waard is om te gaan kijken. Ook vanwege de mooie beelden van de gebergte omgeving...

Ik moet ook wel nageven dat ik deze documentaire beter vond dan de film Everest, maar dat kan je eigenlijk niet vergelijken zoals hier boven geschreven!

Goeie documentaire over een team van drie bergbeklimmers die de Meru Peak proberen te bedwingen. Een standaard documentaire met beelden van de beklimming afgewisseld met talking heads (de klimmers zelf). Prachtige beelden van de magnifieke berg en het blijft indrukwekkend om te zien wat deze klimmers moeten verduren om de top te kunnen bereiken. Ook de persoonlijke verhalen van de drie weet te boeien. Wel allemaal al eens eerder gezien.

avatar van Zandadder
Nordwand, Touching The Void en Everest vond ik alledrie goede films omtrent dit onderwerp.
Wellicht ga ik deze nog wel een keer zien. Even voor mezelf noteren.

Wel oké.

Ondertussen een kleine niche, dit soort bergbeklimmersfilms. Zowel de docus als speelfilms houden zich grotendeels aan de bekende clichés, erg veel nieuws onder de zon is er dus zeker niet. Maar met genoeg tijd ertussen is het op zich wel de moeite.

Inderdaad wat mooie klimbeelden, door de expeditieleden zelf gefilmd. Da's toch wel de grootste meerwaarde van deze film. Verder is het relaas van de expeditieleden een beetje aan de warrige kant. Echt een idee wat het appeal is van deze sport had ik naderhand nog niet, maar allicht zijn ze beter in klimmen dan in het onder woorden brengen van hun gevoelens.

Drama tussendoor haalt wel wat tempo uit de film. Uiteindelijk kijk je toch voor de klim zelf, niet voor wat menselijk leed tussendoor. Had in die optiek best wat van afgekund, maar die 90 minuten zullen wel een richtpunt geweest zijn voor de makers van deze docu.

Degelijk voor een keertje, maar onderscheid zich niet of nauwelijks van een hoop gelijkaardige films.

avatar van Banjo
Goeie klim film! Zeker stukken beter dan de recente Everest.

Ja ik ben het helemaal met je eens..
Deze Meru is zoveel mooier en intenser dan Everest..

avatar van ILDIB
na everest is ook deze weer adembenemend. ik krijg er meteen zin in om zelf te doen. volslagen kansloos daar niet van. het einde vind ik alleen wat abrupt.

Everest was 't aankijken niet waard, zodat ik 't einde bij lange na niet haalde. Deze Meru daarentegen stijgt ver boven de platheid van Everest uit. Soms, of misschien zelf wel vaak, is de realiteit verbeeld via een docu veel aansprekender dan een speelfilm gebaseerd op de werkelijkheid.
En dat einde kwam dan weer wel als een heel kort hoogtepunt, maar het voorspel was sowieso adembenemend genoeg. Een beetje nagenieten was er niet bij, zelfs geen sigaretje. Dat bergbeklimmers die rookten was dan weer iets waar ik me over verbaasde. Hoe dan ook, die drie op de top waren echte bikkels.

Deze documentaire over het beklimmen van Himalayatop Meru Peak (6660 meter hoog en als je de nul weg laat, dan heb je een duivelse berg ) was gisteren te zien via de televisiezender NPO3 en daar heb ik hem dan ook op gezien. Ik heb weliswaar de eerste 20 minuten gemist, maar desondanks vond ik het wel een mooie, boeiende en zeker ook interessante documentaire om naar te kijken.

Mount Everest (8849 meter hoog) is dan wel de hoogste en beroemdste berg in de wereld, maar niet per se de moeilijkste berg om te beklimmen. Zo is de lagere Himalayatop Meru Peak veel lastiger en de centrale piek ervan werd zelfs pas in 2001 voor het eerst beklommen. En de zo mogelijk nog zwaardere "Shark's Fin" (oftewel de "Haaienvin") route werd pas in 2011 voor het eerst bedwongen door het uiterst ervaren team van Jimmy Chin, Conrad Anker en Renan Ozturk.

Deze drie beroemde bergbeklimmers filmden (wat veel mooie, fraaie en spectaculaire beelden opleverde) hun eerste mislukte expeditie in 2008 (strandde op circa 100 meter van de top) en hun succesvolle tocht in 2011 (waarbij Jimmy Chin uiteindelijk de top bereikt). En dat is allemaal te zien in deze mooie, boeiende en interessante (misschien is fascinerende zelfs een beter woord) documentaire van circa 80 minuten (inclusief veel achtergrond informatie over de drie bergbeklimmers), waarbij ze tegenslag op tegenslag te verwerken krijgen. Zo krijgt Renan Ozturk te maken met een zwaar ongeluk tijdens het skiën en komt Jimmy Chin terecht in een lawine.

Al met al is deze documentaire zeker het kijken waard, maar mocht het einde wel iets langer geduurd hebben en doel ik nadat ze hun hoogtepunt bereikt hebben, namelijk het bereiken van de top van Meru Peak, want daarna is de documentaire gelijk afgelopen.

avatar van david bohm
Interessante documentaire over drie alpinisten die de lastige te bereiken top van de Meru willen beklimmen. Hoewel ik de gedrevenheid eerlijk gezegd niet zo goed begrijp, ook na het zien van deze film niet, bewonder ik de volharding van de heren. Daarbij zijn ze alledrie behoorlijk sympathiek en staan ze nuchter in het leven.
De vergezichten en landschappen zijn bovendien fraai in beeld gebracht.

avatar van TornadoEF5
Mooi, zeker een aanrader. Ik heb veel respect voor bergbeklimmers. Het lijkt een mooie sport om uit te oefenen, maar voor een angsthaas zoals ik, is het toch helaas niet weggelegd, zeker als je hoogtevrees hebt. Al zou ik nu ook niet direct aan zo een praktijken beginnen. Maar mocht ik over de capaciteiten beschikken om dit te doen, zou ik het wel proberen. Misschien niet Meru, maar toch zeker Everest en dergelijke. Als ik dit zo bekijk, kan ik het niet helpen, wat de moeilijkste berg moet geweest zijn om te beklimmen in de geologische geschiedenis van Aarde.

Misschien waren er vroeger nog meer epische bergen om te beklimmen. Het Himalaya is een jong gebergte dat in een vrij snel tempo (naar geologische normen) is ontstaan. In de toekomst zal het gebergte zelfs nog meer de lucht ingaan. De Alpen zijn ook een jong gebergte, die vroeger nog steiler moeten geweesten zijn (tientallen miljoen jaar geleden), want nu is een proces van erosie aan de gang. De Andes is een oud maar nog altijd erg actief gebergte, dit door een proces van miljoenen jaren van subductie. In het verre verleden moeten de Appalachen, Schotse hooggebergtes, Ardennen, het Noorse hooggebergte en dergelijke allemaal onderdeel uitgemaakt hebben van een groot gebergte. En uiteindelijk waren later zeker de Appalachen en het Atlasgebergte (toen verbonden aan elkaar) wellicht in hun tijd het supergebergte van hun tijd. In de toekomst zal de Middelandse Zee een megagebergte worden dat zich zal uitstrekken tot aan de Himalaya door dat Afrika duwt tegen Europa en de platen omhoog zullen geduwd worden. En uiteindelijk zullen we wellicht dan bergen te zien krijgen binnen 50 tot 100 miljoen jaar die in hun primetime hoger zullen zijn dan 10 km terwijl Europa steeds meer en meer richting het noorden zal bewegen/geduwd worden en ook nog 90% zal draaien, waardoor Ierland en Schotland (of IJsland) het meest noordelijke punt van Eurazië worden, en wellicht van de wereld, zeer dicht bij de Noordpool. (en uiteindelijk bevonden we ons in de tijd van de dinosauriers een pak zuidelijker. 350 miljoen jaar geleden lag wat nu Belgie en Nederland was op de Evenaar op een eiland/microcontinent, vergelijkbaar met Nieuw-Zeeland of Indonesie vandaag de dag (Avalonia), en daarvoor bevonden we ons op de zuidelijke hemisfeer (bijna alles van land was vroeger - maar dan spreek ik over 450 / 500 miljoen jaar geleden) op de zuidelijke hemisfeer).

Nu, hoe dan ook, mooie en interessante docu, leuk om eens gezien te hebben, zeker omdat het over een interessant onderwerp gaat. Ik vond Everest al heel mooi, ik vond Jungle goed, ik vind Ultimate Survival (van Bear Grylls) geweldig en dit mag er zeker ook bij.

avatar van Capablanca
Respect!

avatar van mnrk
The center of the universe is unattainable.

Deze documentaire gezien op de NPO, en wat een aanrader is dit !

De hele docu is zeer mooi in beeld gebracht en de manier waarop de mannen hun leven geven (sommige letterlijk) is echt indrukwekkend...

Alles komt erin voor en iedereen komt ook met zijn of haar mening naar voren...dat het niet alleen maar goed verloopt wordt ook zeer indrukwekkend in beeld gebracht...

avatar van bjerik76
kijk hier een beetje gemengd naar.
Het begint wat eentonig, maar vanaf het stukje lawine in het begin terwijl ze hangend slapen ging ik toch geboeid kijken.
Vervolgens zie je dan mooie natuurbeelden, maar ook het afval wat er in de rotsen achter word gelaten, en zelf naar beneden word gegooid.
Door dit kleine clubje, maar uiteraard zullen vele bergbeklimmers dit doen.

Ook weet je dat je als je gaat skiën / snowboarden dat je binnen de pistes moet blijven, dus heb ik ook niet echt medelijden mocht dit dan verkeerd gaan.
Niet dat dit de boodschap van de film is, en men dit zelf ook weet, maar ik krijg er niet meer respect voor.

avatar van eRCee
Deze titel behoort tot de beste films in het bergbeklimmersgenre. Het is juist de niet compleet rechtlijnige structuur en de korte maar inzichtgevende interviews tussendoor die de klimbeelden lading geven. Vond het echt knap verteld allemaal. Ook dat de vrouw van Conrad voorheen getrouwd was met diens omgekomen voormalig klimpartner, dat is informatie die je eerst niet hebt en aanvankelijk ook niet nodig hebt, maar zodra je het weet kijk je er weer met andere ogen naar. Zoals hierboven al opgemerkt zijn het ook sympathieke lui, hoewel het hele gebeuren dicht tegen het pathologische aanschurkt. Maar goed, dan is het weer belangrijk om te weten dat het bij Conrad niet het pure eergevoel of de ambitie is van een eerste klim, maar dat hij vooral ook de droom van zijn vroegere mentor waarmaakt. Sterke docu.

avatar van Baggerman
Mooie documentaire. Hoewel de klimmers ergens wel helemaal gestoord en onverantwoordelijk zijn, doe ik mijn petje voor ze af. Wàt een ontberingen doorstaan die gasten, zeg? Wat ik wel had willen weten is hoe ze in godsnaam die vier dagen storm tijdens de eerste klim doorkwamen? Met zijn allen in zo;n klein tentje, ik zou binnen een dag van ellende naar beneden zijn gesprongen!!
De beelden geschoten door de heren zelf vond ik erg de moeite waard en de manier van opbouw en monteren kon me ook wel bekoren. 3.5*

avatar van panax
goeie documentaire ,prachtige beelden!!
fascinerende wereld van de bergbeklimmers
om te zien wat ze er voor over hebben om op de top te staan

avatar van tbouwh
Vind het vooral echt knap dat je topklimmer kunt zijn, zelf één van de subjecten bent en dan nog aan filmen/''regisseren'' kunt denken. Free Solo is daarin anders, omdat Jimmy Chin vooral topklimmer moest zijn om de escapades van een andere klimmer goed vast te kunnen leggen (en hem niet uit z'n concentratie te halen - dan moet je eigen techniek dus naadloos zijn). Overigens is Elizabeth Chai een documentairemaakster die in 2013 met Chin trouwde, twee jaar voor de voltooiing van Meru.