Free Solo (2018)

Documentaire / Sport

geregisseerd door Jimmy Chin en Elizabeth Chai Vasarhelyi
met Alex Honnold

Op 30-jarige leeftijd stond Alex Honnold bekend als een van de meest talentvolle bergbeklimmers van zijn generatie. Hij was te zien in avonturenmagazines en schreef de memoires 'Alone on the Wall'. Maar hij blijft geobsedeerd door een uitdaging die nog nooit door een klimmer is bereikt: het beklimmen van de klif van El Capitan in het Californische Yosemite National Park, zonder veiligheidskabels.

avatar van Lovelyboy
mixmaster schreef:

Had je dan niet gezien dat deze ''Free Solo'' een Documentaire / Sport als Genre heeft.
Misschien dat je daarom meer een film had verwacht met een acteur ?

Ik kreeg denk ik door de poster en hoe Honnold daar op te zien is wat een associatie met Franco in 127 hours en Joseph Gordon-Levitt in The walk en eigenlijk lijkt hij wel een beetje op die twee gasten/zouden ze hem kunnen spelen in een film. Onbewust heb ik daar door zelf de verwachting gecreëerd dat het een film met acteur was.

Nu hou ik ook wel van een goede sportdocu dus dat vormt verder geen enkel probleemn. Het heeft in ieder geval geen enkele invloed op mijn verder mening over de docu zelf als je daar aan denkt.

avatar van Graaf Machine
Natuurlijk moeten mensen doen wat ze willen, als ze daarbij anderen niet in gevaar brengen. Maar het uitbrengen van een documentaire over deze gek is dan net iets dat anderen wel in gevaar kan brengen. Vooral jonge overmoedige mensen kunnen denken dat zij ook zo iets dergelijks willen doen, en dat met dood of ernstig letsel bekopen.
Ik vind dan ook niets moedigs of stoers of heldhaftigs aan dit soort zelfbewijzerij. Ik vind het waardeloos omgaan met je leven.

avatar van HarmJanStegenga
Lovelyboy schreef:
Ik knap helaas volledig af op die gozer zelf. Vreselijke afstandelijke, empathieloze, wereldvreemde gast die alleen maar met zich zelf bezig is. Zo'n figuur die bij je in de zelfde kamer kan zijn, en toch mijlen ver weg. En dan die onnozele houding...
Dit had ik dus ook. Die man zorgde ervoor dat ik nooit echt volledig ingepakt werd door deze 'Free Solo'.

avatar van Filmkriebel
Wat Honnold heeft gepresteerd is ongetwijfeld uitzonderlijk en vergt een speciale "state of mind" die voor weinigen is weggelegd; hopelijk doet niemand hem dat na. De beelden van de docu zijn duizelingwekkend mooi. De voorbereiding waarop hij iedere beweging moet instuderen is te gek voor woorden. Maar ik vind zijn hele obsessie met free solo bij hem een autistisch kantje hebben en heldhaftig kan ik het ook niet noemen. Gewoon dom eigenlijk om zoals ook Graaf Machine zegt, zo waardeloos om te gaan met je eigen leven. Om perfectie te bereiken je leven op het spel zetten? Daar ben je wat mee als je naar beneden dondert.

Dat er iets scheelt met Honnold wordt hier ook niet verborgen: hij compenseert zijn emotionele leegte met extreme sportsensaties. Ok dan, dat is voor zijn rekening. Kan ook niet snappen dat zijn relatie met Sanni zo fantastisch zou zijn. Hij is voortdurend met zichzelf bezig.Hoe zou je op die manier een harmonieus bestaan kunnen opbouwen met iemand? Dan moeten beelden van het koppeltje dat een koelkast gaan kopen de schijn hoog houden.

Vond de docu maar matig eigenlijk. Er schiet enkel een knappe (roekeloze) sportprestatie over (wat een thriller die klim... zat met ingehouden adem te kijken) maar het individu zelf vond ik vreselijk. Het volgende wat ik van hem zal zien zal vermoedelijk zijn rouwbericht zijn.

Ik zie een hoop negatieve reacties met name door het vergrootglas te leggen op een persoonlijkheidsstoornis. Bij wijze van spreken moet iedereen met een grote boog om deze paria heen lopen, hem bijna letterlijk mijden als de pest. Dat iemand met zo'n handicap, met vallen en opstaan, dan een relatie probeert op te bouwen, daar op zijn manier zijn best voordoet met alle tekortkomingen die erbij horen, dan wordt 't hem misgunt.

Blijkbaar is 't voor normale mensen makkelijker sympathie op te brengen voor iemand die een paar benen mist dan voor iemand die in de bovenkamer niet geheel door de sociale filter van perfectie kan.

avatar van Fisico
Zoals ik in mijn mening al eerder zei. Alex heeft verschillende kenmerken die dicht aanleunen bij autisme. Dat het niet makkelijk leven is met zo’n iemand staat buiten kijf.

Ontzettend botte reacties hier. Zoals gezegd werd in de film heeft hij Asperger en nooit geleerd om empathie te hebben en om andere te geven. Dat zie je ook goed in zijn relatie en Sanni probeert hem dat juist te leren.

Jullie doen alsof hij egoistisch is, hij weet alleen niet beter.

Ontzettend mooie film, mooie beelden (ben gek op Yosemite) en ontzettend knappe prestatie.

avatar van Fisico
Towel schreef:

Jullie doen alsof hij egoistisch is, hij weet alleen niet beter.

Ik volg!
Alleen denk ik dat het zijn vader was die Asperger had, dacht dat zijn moeder het was die dat zei. Kan me wel vergissen, alweer eventjes geleden dat ik hem zag. Zijn diagnose is niet kenbaar gemaakt, voor mij is het gewoon een gevoel.

avatar van Filmkriebel
Towel schreef:
Dat zie je ook goed in zijn relatie en Sanni probeert hem dat juist te leren.

Wat mij als kijker interesseert is de hele voorbereiding en de sportieve prestatie, zijn motivaties, de mensen die hem hebben geïnspireerd enz. niet zijn relatie. Dat is niet het onderwerp.

avatar van otherfool
Werd bij de hallucinante strapatsen van Petit in Man on Wire al de vergelijking met een uniek kunstwerk gemaakt, ook bij de doodsverachting van de eenzame klimmer in Free Solo mag die classificatie van stal worden gehaald: wat Honnold hier flikt is toch van een andere planeet lieve mensen... hoewel ik de uitkomst wel wist is dat laatste half uur van deze docu dan ook tot schreiens toe, zo schoon.

Vereenzelvigen met Honnold is er ondertussen duidelijk niet bij; de wat stuurse en wereldvreemde eenzaat lijkt enkel te leven voor zijn tak van sport, zelfs het bijzonder lieftallige vriendinnetje kreeg weinig aandacht van de maniakaal geobsedeerde sportman, en gelukkig maar, want: nobody achieves anything great because they're happy and cozy.

avatar van IH88
“Anyone can be happy and cosy. Nothing good happens in the world by being happy and cosy.”

Duizelingwekkende en soms adembenemende documentaire over bergbeklimmer Alex Honnold. Zonder hulpmiddelen beklimt hij rotswand El Capitan, en het resultaat is spectaculair. Vooral tegen het einde van de documentaire zit je met zweethanden naar de capriolen van Honnold te kijken. Ook al weet je hoe het afloopt.

We zien ook wat voor persoon Honnold is, en wat voor persoon je moet zijn om dit soort levensgevaarlijke stunts uit te halen. Honnold is een vreemde vogel, maar de manier waarop hij zijn emoties en angsten de baas is, is bewonderenswaardig. Hoe hij vanuit zijn bus leeft en uiteindelijk een relatie begint met Sanni is intrigerend om te zien, vooral ook omdat we zien hoe moeilijk het is om met iemand te leven die zijn leven iedere keer in de weegschaal legt. Maar de hoogtepunten zijn uiteindelijk toch de beelden van de rotsbeklimmingen van Honnold, en documentairemaker Jimmy Chin verdient alle credits voor hoe hij het allemaal in beeld heeft gebracht.

avatar van Crook
Graaf Machine schreef:

Hahaha beter kijk je ook geen oorlogsfilms dan!

avatar van jeroentjuhhhhh
Het totaalpakketje qua stijlvorm is degelijk, maar ook weer ontzettend voorspelbaar/veilig en bevat één grote fout. De magie van het filmmaken verdwijnt omdat men (crew) regelmatig in beeld is, inclusief (co-)regisseur Jimmy. De kracht van bijvoorbeeld natuurdocumentaires is vaak het mysterie van hoe. Hoe hebben ze dit shot in godsnaam voor elkaar gekregen? Ik zou als filmmaker altijd de kijker de keuze geven om daar (achteraf) zelf achter te komen. Laat de verwondering je aanmoedigen om ondernemend te zijn; verdiep je in dit prachtige beroep. Interviews, behind the scenes... zat manieren om dit alsnog mooi te cateren voor wie er in geïnteresseerd is. Voor mij brak het de immersie van dit ongekende verhaal van Alex. Ondanks dat de uitslag al bekend is, staat het laatste half uur garant voor zweethandjes. Logische conclusie: Alex moet zijn vriendin meer aandacht geven en regisseur Jimmy Chin moet zichzelf minder aandacht geven.

avatar van missl
Niet heel boeiend, wel een prestatie van deze man maar het was voornamelijk de gedachte: waarom?!? die bij mij steeds omhoog kwam.