Free Solo (2018)

Documentaire / Sport

geregisseerd door Jimmy Chin en Elizabeth Chai Vasarhelyi
met Alex Honnold

Op 30-jarige leeftijd stond Alex Honnold bekend als een van de meest talentvolle bergbeklimmers van zijn generatie. Hij was te zien in avonturenmagazines en schreef de memoires 'Alone on the Wall'. Maar hij blijft geobsedeerd door een uitdaging die nog nooit door een klimmer is bereikt: het beklimmen van de klif van El Capitan in het Californische Yosemite National Park, zonder veiligheidskabels.

avatar van Woland
Toch best wel indrukwekkend, deze docu over de obsessieve klimmer Alex Honnold die toewerkt naar een uniek klimproject: zonder enige zekeringen, touwen of wat dan ook El Capitan beklimmen. En ook als niet-klimmer zat ik, zeker in de tweede helft, er toch helemaal in. Niet alleen de klimbeelden, die zijn natuurlijk spectaculair, maar ook het portret van de übergefocuste, af en toe bijna autistisch overkomende Alex en hoe hij alles opzij zet in zijn jarenlange voorbereiding op zijn ultieme doel, ik vond het prachtig. In de eerste helft meandert het nog een beetje, maar de uiteindelijke beklimming is één van de spannendere dingen die ik de laatste tijd in de bios heb beleefd.

avatar van italklaas
Wat een meesterwerk van Alex en de crew rondom hem. Zelden zo iets moois gezien. Voor mij zijn bergen het allermooiste wat er op deze wereld bestaat, hoe ruig of simpel ze ook zijn. Ik zie dit als een gemiste kans. Dit had ik ook graag willen doen, maar in mijn tijd waren deze mogelijkheden er amper en dan heb ik het nog niet eens over het financiele gedeelte. Een mooier voorbeeld van een zijn met de natuur, ken ik niet.

avatar van GrafGantz
Kan er verder online nog niets van vinden, maar las in het tijdschrift van de NKBV (zeg maar de Hollandse alpenclub) dat deze docu op 10 maart op tv te zien zal zijn bij NatGeo.

avatar van Ajax&Litmanen1
GrafGantz schreef:

20 maart, 21.00 uur.

En ja, klopt. Het kwam op tv voorbij toen ik langs NGC zapte. En zie ook:

Free Solo over de beklimming van El Capitan is binnenkort op tv - esquire.com

Geweldig dat dit al op tv is. Allemaal kijken!

avatar van de grunt
Zonde om dit op TV te kijken.

avatar van Baboesjka
Net in het filmhuis gezien. Wat een indrukwekkende film. Ik ben bijna sprakeloos. Het feit dat er mensen zijn die dit kunnen en durven, vind ik heel bijzonder. Erg mooie beelden, zo groots dat ze het best tot hun recht komen op het grote doek. Ik vond de film nergens saai en ik heb op het eind met klamme handen zitten kijken. Zo spannend is het. Alex's rustige persoonlijkheid vind ik fijn, en Sanni vind ik een leuke meid. Dat werkt ook mee. Ruim een voldoende. 4*

avatar van WelvE
En daar was die Oscar.

Steekt dit niet onorigineel af tegen "Valley Uprising"?

avatar van TjeerdH
Free Solo, de winnende Oscar documentaire is niet voor ‘the faint at heart’ of wie hoogtevrees heeft. Maar wel een bijna angstige ode aan de wilskracht en het doorzettingsvermogen.
Waar een wil is, is een weg omhoog!

Alex Honnold is een freesolo-klimmer (dus zonder hulptouwen) en wil de ultieme klim doen op de 900 meter steilhoge El Capitan in Yosemite Park. De eerste poging kapt hij af, teveel mensen om hem heen die meekijken. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Hij start als single maar Sanni, zijn latere vriendin, sluipt de documentaire in en waar hij eerst resoluut altijd klimmen boven vrouwen stelt vindt hij haar later “toch wel handig, ze fleurt de boel op en neemt niet veel ruimte in”. Zelfs als zij hem per ongeluk laat vallen en hij met gekneusde wervels verder moet, laat hij haar niet vallen. Pas aan het eind bij de 2e poging stuurt hij haar weg, no goodbyes.
De film kan zijn dood registreren. Bijna alle free soloisten die ze kennen zijn dood door valpartijen en hebben de 40 jaar niet gehaald.

Waarom hij toch zo gedreven is?
Deels omdat zijn moeder hem geleerd heeft ’Almost doesn’t count’. Maar onderzoek naar zijn amygdala, het deel in de hersens dat de angst aanstuurt, verklaart de rest. Waar normaal veel angstactiviteit te zien is, is bij hem absoluut niets te zien.
“Mijn amygdala is een beetje moe” is zijn enig commentaar.
Hoe het afloopt? Kijk zelf maar. Net als in de film heeft ook niet iedere free soloklim een happy end!
Free Solo - Trailer | National Geographic - YouTube

avatar van Beun de Haas BV
De Oscar-winnende docu Free Solo bekijk je gegarandeerd met klamme handjes. Waaghals Alex Honnold is al tien jaar gefascineerd door de 900 meter hoge bergwand El Capitan die hij zonder (ja, je leest het goed: zonder) uitrusting wil bedwingen. Iets wat een goede vriend van hem vergelijkt met goud op de Olympische Spelen winnen, maar waarbij het kleinste foutje je al met de dood moet bekopen. Een bijna bovenmenselijke daad die uiteindelijk heel zorgvuldig in beeld is gebracht.

avatar van Thomas83
Formidabel hoe die beklimmingen in beeld worden gebracht. Het wordt ook spannender gemaakt doordat je het een ander leert over de moeilijkste hordes op de berg en de verschillende klimtechnieken die worden gebruikt. Maar wat ik eigenlijk nog minstens zo interessant aan de film vond was de poging tot karakterstudie van Alex Honnold. Een soort van laatbloeier. Boeiend figuur. 3.5*.

Dit zag er wel echt adembenemend en fantastich uit zeg.

Dat gezegd hebbende, ik heb niet echt verstand van klimmen en zelfs een beetje hoogtevrees maar wat deze kerel allemaal uitvreet is gewoon onverantwoord volgens mij.

Dit gaat wel echt alle extreme sports voorbij. Net als die maat van hem zegt: het is alsof je aan de Olympische spelen meedoet, maar als je niet wint ben je hardstikke dood.
Ook dat ze allemaal 30 man kennen die hetzelfde doen die zijn overleden lijkt me veelzeggend. Het gaat allemaal wel een beetje te ver denk ik.
Je juicht in feite een soort death wish toe.

Evengoed wel verschrikkelijk spannend allemaal.

pop
Hier een mooi interview van Joe Rogan met Alex Honnold.

Joe Rogan Experience #1189 - Alex Honnold - YouTube

avatar van Macmanus
Meh.

Film kwam mij wat bekend voor helemaal toen ik Jimmy Chin zag en ook toen ik El Capitein hoorde. Meru & Valley Uprising. Misschien dat de docu daarom iets minder fris aanvoelde dan bij andere. Vooral het begin dwaalde mijn gedachtes wat af. De natuur is prachtig. Het is ook wel mooi gefilmd, maar ook wel weer usual voor dit soort docu's. Hoewel duidelijk wat meer budget, minder of misschien zelfs geen gopro's.

Naar het einde toe is het wel even spannend maar ik miste een beetje de urgentie van dit soort verhalen. Misschien moet je meer met klimmen hebben omdat te begrijpen maar ik dacht ok leuk je bent nu boven op de berg, gefeliciteerd, en wat moet ik met deze informatie?

Niet mijn soort docu. Wil liever een iets boeiender onderwerp.

2.5 sterren.

avatar van blurp194
Ik weet niet zo goed wat ik er van vinden moet.

Van de film dan, bedoel ik. De persoon Honnold en hoe hij klimt was me al langer bekend, en daar weet ik wel van wat ik er van vind - het is volstrekt onbegrijpelijk maar ook erg bewonderenswaardig wat hij doet en de monomatische zorgvuldigheid waarmee hij zijn doelen zet en bereikt. Wellicht dat het voor mij een betere film was geweest als diezelfde soort monomatische aanpak ook door Chin was gevolgd - wat er nu uit komt is het allemaal net niet, als ik heel eerlijk ben. Het geeft weinig meer inhoud over Honnold dan je al wist als je de bladen en social media op dit gebied een beetje bijhoudt, het neigt een beetje teveel naar gezocht drama in de relatie met Sanni als de ongelukjes langskomen. En dat de beelden van El Cap nou zo indrukwekkend zijn, mwah - heel bijzonder is het op dat gebied nou ook weer niet. Het is meer het onderwerp dat de film bijzonder maakt dan dat de film zelf nou zo goed is wat mij betreft - en dan ook nog eens de persoon van Chin zelf, die me in Meru al stevig tegenstond, en me hier nog steeds niet als de meest sympathieke filmmaker ooit overkomt. Hou jezelf er uit, denk ik dan, het gaat niet over jou.

Aan de andere kant, ik ben wellicht niet precies de gemiddelde kijker voor dit onderwerp. Ik had het prima gevonden als we een film van een uur of vier hadden gekregen, waarin je real-time ziet hoe hij de hele klim doet. En dan liefst helemaal zonder commentaar. Heerlijk kijken, in plaats van alle achtergrond en afleiding die er nu bijgehannest wordt - wellicht is dat vooral leuk voor iemand die voor het eerst van het idee van free soloing hoort, of Honnold niet als begrip in zijn hoofd heeft. Maar is dat dan waar de film over moet gaan, maakt dat het geheel toegankelijker voor iemand die niet in de klimwereld thuis is? Ik weet het nog niet zo.

Wellicht dat die wat minder hoogdravende documentaire van een paar jaartjes geleden over zijn free solo van Half Dome stiekem eigenlijk beter is. Hoewel ik me herinner dat ik me daar af en toe ook behoorlijk aan irriteerde. Maar in ieder geval leverde dat wel een volstrekt iconisch beeld op wat bij zo ongeveer iedere klimmer wel in zijn hoofd zit. En een werkwoord - 'Honnolding'. Wellicht zegt dat eigenlijk meer dan het hele gedoe rond de free solo op El Cap - want, wie kan dan zeggen dat zijn naam een werkwoord geworden is?

Goeie film over een bergbeklimmer die van plan is een 900 meter hoge, verticale rots te beklimmen zonder touw. De film schetst een prima beeld van het leven en beweegredenen van deze man die deze levensgevaarlijke sport beoefend. De beelden blijven indrukwekkend, maar de vergelijkbare documentaire The Dawn Wall was net wat spannender. Desalniettemin is de prestatie ongekend.

avatar van fritsy
Vandaag op tv NGC. 21:00 uur

avatar van 3 2 1 cut
Ik ben een absolute Alex Honnold fan (misschien omdat ik zelfs al op een stoeprand last van hoogtevrees heb) maar ik zit nu te kijken en af en toe kijk ik echt gewoon even weg. Hell...

avatar van de grunt
Zit vol verwondering & trots te kijken op National Geographic maar op NPO 1 kunnen ze er ook wat van!

avatar van martenaria
Sluit me aan bij Scorsese. The Dawn Wall is ook moreel gezien meer verantwoord. Die gasten willen gewoon niet vallen. Die Honnold maakt het niet zo veel uit, krijg ik de indruk.