The Dawn Wall (2017)

Oostenrijk
Documentaire / Avontuur

geregisseerd door Josh Lowell en Peter Mortimer
met Tommy Caldwell, Kevin Jorgeson en John Branch

Midden in het Amerikaanse Yosemite National Park staat El Capitan, een hoog granieten rotsblok waarvan het gladste gedeelte, de Dawn Wall, door experts wordt gezien als de lastigste klim ter wereld. Tommy Caldwell zag geen onbegaanbaar gebied, maar een puzzel van bijna een kilometer hoog. In "The Dawn Wall" volgen we hem en Kevin Jorgeson in hun historische route naar de top. Een bizar parcours dat, nadat ze in de jaren ervoor al verschillende pogingen hadden ondernomen, weken in beslag neemt.

avatar van Uier
Free Solo?
De redundantie in de filmindustrie is toch wel vaak opmerkelijk te noemen.

Uier schreef:
Free Solo?
De redundantie in de filmindustrie is toch wel vaak opmerkelijk te noemen.

Ja, maar deze was er eerder. Bovendien hebben deze regisseurs in 2014 al een docu gemaakt over het klimmen in Yosemite Park.

avatar van martenaria
Ongelooflijke docu is dit. Opeens had ik in de gaten dat ik zelf al minuten lang mijn vingertoppen in het tafelblad zat te duwen...

avatar van Smugmarty
Lijkt me heel vet... !

Smugmarty schreef:
Lijkt me heel vet... !

als het vet is is het waarschijnlijk nog lastiger klimmen

avatar van mcdaktari
Onvoorstelbaar dat je tegen zo'n blok graniet op kunt klimmen!!!
Maar als je al vanaf je 6 jaar aan het klimmen bent en tot de beste van de wereld hoort dan word het al een ander verhaal.

avatar van 3 2 1 cut
Heerlijke film die, voor mij, vooral fascinerend is vanwege de uitdaging en het ‘never nooit niet oogeven’ gehalte. Mix dat met mijn hoogtevrees vanaf stoeprand hoogte en ik zit geknoeid van de eerste tot de laatste seconde.

Ik hou ook zeer van Alex Honnold die dit soort avonturen (ook op El Cap) doet maar dan ongezekerd... Tommy Caldwell komt ook in deze film voor.

Uitstekende documentaire over twee klimmers die de lastigste klim ter wereld ondernemen. Een mooi, persoonlijk verhaal dat leidt naar de grootste onderneming uit het leven van klimmer Tommy Caldwell. Maar het is de bijna drie weken durende klim zelf die hier de meeste indruk maakt. De hele voorbereiding, de route, het doorzettingsvermogen en de prachtige beelden geven een goeie indruk wat het inhoudt om the Dawn Wall te overmeesteren.

Erg beklijvend en vol suspens.

avatar van james_cameron
Redelijke documentaire over de gedreven klimmer Tommy Caldwell, die het tot zijn levensdoel heeft gemaakt een ogenschijnlijk onbeklimbaar gedeelte van de berg El Capitan in het amerikaanse Yosemite te overwinnen. Genoeg ijzingwekkende scenes en nagelbijt-momenten, maar op gegeven moment verliest de documentaire een beetje zijn objectieve benadering en wordt het meer een heroïsch sportverhaal. Niets mis mee natuurlijk, zeker gezien de haast onmenselijke prestatie die geleverd wordt, maar ik mis een beetje diepgang en emotionele betrokkenheid bij de uitwerking.

avatar van missl
Ik heb ook 'deel1' gezien van de makers van deze docu. Over dezelfde berg. Nu volgen we de droom van een klimmer om diezelfde berg te beklimmen. Je ziet zijn voorbereidingen, zijn persoonlijke omstandigheden en de uiteindelijke poging. Mooi om een man zo gedreven te zien.

Een hoogtepunt op IDFA.

avatar van Woland
Ik kan die toewijding van mannen als Tommy Caldwell wel waarderen, zeker als het met zulke spectaculaire beelden gepaard gaat als hier. Nu is klimmen natuurlijk ook een wat filmgeniekere activiteit dan de meeste andere, maar toch. Af en toe speelt de film wat teveel op de emotie, en af en toe gaan we net iets teveel op de nerdy klimdetails in (voor een niet-klimmer als ik tenminste), maar over het algemeen vond ik ook deze The Dawn Wall behoorlijk tof.

avatar van John Milton
Absoluut de moeite, fijne companion piece voor Free Solo en anders genoeg om zijn bestaansrecht te verdienen