The Beckoning Silence (2007)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Drama

geregisseerd door Louise Osmond
met Joe Simpson

Docu-drama die bergbeklimmer Joe Simpson volgt tijdens de beklimming van de noordwand van de Zwitserse Alp de Eiger. De noordwand staat beter bekend als de moordwand, aangezien meer dan zestig klimmers daar de dood vonden. Simpson, aan het eind van zijn carrière als professioneel bergbeklimmer, wordt overstelpt door twijfels en angsten. Inclusief zijn herinnering aan zijn dramatische ongeluk in het Andes-gebergte, dat later verfilmd werd in het docu-drama 'Touching the Void'.

cel
haalt zeer zeker niet het niveau van Touching the Void

avatar van josseheijmen
Oer-spannende combinatie van documentaire en drama, heden en verleden. Ik zat te trillen op m'n stoel.
Het verhaal is knap opgebouwd, slechts de wederwaardigheden van de schrijver zelf in Peru komen er wat bekaaid af.

Jammer dat de laatste 'plottwist' is overladen met pathos.

avatar van lucdecoster
Indrukwekkend verhaal over bergklimmen op een rotswand in de Alpen, ongelooflijk dat zo'n mensen hun leven willen riskeren, zeer boeiend om naar te kijken. Ook ik had het moeilijk om de laatste 15 minuten nog in mijn zetel te blijven te zitten, zo dramatisch.

avatar van james_cameron
Mist de emotionele impact van Touching The Void, hoofdzakelijk omdat dit verhaal minder persoonlijk is. Visueel gezien ook een stuk minder spectaculair; alles is mooi in beeld gebracht maar het mist net dat beetje extra. Hier en daar ook wat aan de saaie kant, al is het laatste kwartier wel vrij aangrijpend. Als aanvulling op Touching The Void interessant, maar om een afknapper te voorkomen kun je deze Beckoning Silence beter eerst kijken.

avatar van blurp194
Joe Simpson vertelt het verhaal van Toni Kurz en brengt dat in relatie met zijn eigen levensverhaal. Een stuk klimgeschiedenis, en min of meer verplichte kost voor iedereen die zich in die materie interesseert, waarbij deze documentaire vooral inzicht en uitleg geeft over hoe de mislukte beklimming van Kurz en zijn makkers verlopen is - zonder dramatisering of opsmuk, zoals in de overigens ook prima film Nordwand (2008). Met het verhaal gebaseerd op het boek van Heinrich Harrer "Die Weisse Spinne" zien we een groep met ouderwetse klimuitrusting tegen de noordwand opklimmen, met hier en daar wat originele foto's om de link naar de historie compleet te maken.

Mooie plaatjes van de wand en de dorpjes Alpiglen en Grindelwald maken de sfeer compleet.