The Summit (2012)

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Zwitserland / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Nick Ryan
met Christine Barnes, Hoselito Bite en Marco Confortola

In augustus 2008 beklommen vierentwintig mensen, deelnemend aan verschillende internationale expedities, de meest gevaarlijke berg ter wereld: De K2. Ze komen aan bij de laatste halte voor de top. Achtenveertig uur later zijn elf van hen dood of verdwenen. Hierdoor staat dit drama te boek als de ergste ramp uit de klimgeschiedenis van de K2.

avatar van Peake
Schitterende documentaire over één van de meest rampzalige dagen uit de geschiedenis van het bergbeklimmen. Aan de hand van de verhalen van de betrokken bergbeklimmers is een zo compleet en realistisch mogelijke reconstructie gemaakt van de opeenstapeling van bizarre en fatale gebeurtenissen tijdens deze expeditie waarbij ook de Nederlanders Cas van de Gevel en vooral Wilco van Rooijen een prominente rol speelden. Echter blijft er nog veel in nevelen gehuld waardoor deze documentaire met adembenemende beelden tevens recht doet aan het mysterie dat deze 'killer mountain' altijd heeft omgeven.

avatar van Woland
Behoorlijk indrukwekkende documentaire over een rampzalige periode in de klimgeschiedenis, waarbij over een dag of twee in totaal 11 bergbeklimmers de dood vonden nabij de top van de K2. Dat het beklimmen van dit soort bergen een levensgevaarlijke activiteit is, moge duidelijk zijn; de onbereikbaarheid en de bijna fysieke onmogelijkheid om hulp te kunnen krijgen maken de speelruimte minimaal. En überhaupt kan je ook gewoon botte pech hebben, (ijs)lawines zijn onvermijdelijk. En als dan op een op zich prachtige klimdag een aantal expedities een poging naar de top wagen, gaat het mis voor velen - door een combinatie van matige voorbereiding, summit fever waardoor ze later dan verstandig toch nog naar de top gaan, en soms ook gewoon puur ongeluk komen velen in de problemen, met voor 11 man fatale gevolgen. De focus is vooral op de Ier Ger McDonnell, en de onzekerheid over hoe hij nou precies aan z'n einde is gekomen, en hierbij zijn ook prominente rollen voor Wilco van Rooijen en Cas van de Gevel. Er wordt veel getoond en veel gepraat over hoe de beklimming en vooral de afdaling in z'n werk ging. Prachtige beelden ook, waarbij helaas de reconstructies van sommige situatie nogal uit de toon vallen en wat amateuristisch aandoen. Desondanks een behoorlijk interessante docu, ook gezien het onderwerp.