Nordwand (2008)

Alternatieve titel: North Face

Duitsland / Oostenrijk / Zwitserland

geregisseerd door Philipp Stölzl
met Benno Fürmann, Florian Lukas en Johanna Wokalek

Duitsland, zomer 1936. Toni en Andi zijn jeugdvrienden die een passie voor bergbeklimmen delen. Ze zijn geobsedeerd door het trotseren van de beruchte Noordwand (in de volksmond 'Moordwand') van de berg Eiger. Ze gaan over tot beklimming onder grote media-aandacht, onder meer van Toni's jeugdliefde Luise die nu journaliste voor de Nazi-partij is. Onderweg komen de heren ook nog twee Oostenrijkers tegen met wie ze optrekken maar dan draait het weer volledig om.

avatar van 3 2 1 cut
RuudC schreef:
Nogmaals, het is dat het verhaal overtuigend in beeld gebracht is, maar je weet op voorhand dat er dingen misgaan. Niemand wil een vlekkeloze beklimming zien van een berg die op dat moment nog nooit beklommen is. Dat is nog eens van een koude kermis thuiskomen.

Het 'Van een koude kermis thuiskomen' is natuurlijk wat bijzonder, gezien het einde, maar je andere, door mij gequote regels, doen mij vermoeden dat je niet echt begrepen hebt dat het verhaal echt gebeurd is ?

Maakt dat iets uit dan?

RuudC schreef:
waarbij de rol van de nazi's compleet overbodig is.

Hoe kom je daarbij? Dit is net essentieel voor de film. Het zet de hele onderneming in een context.

avatar van RuudC
Welke context dan? Duitsers die in Zwitserland zijn om Oostenrijkers te paaien voor de anschluss? De essentie van de film is het beklimmen van de laatste ombeklommen berg van de Alpen. De laatste natuurlijke horde. Daar gaat het over. Niet de nazi's die op dat moment aan de macht zijn.

avatar van 3 2 1 cut
Maakt dat iets uit dan?

Ja zeker, je zegt dat het 'hypervoorspelbaar' is. Kan ook niet anders als het zich ook werkelijk afgespeeld heeft. Als je zegt dat 'niemand wilt dat het vlekkeloos afloopt' dan is dat toch ook zo geweest ? Daarbij, de 'Holheid van de berg' waar je het over hebt was en is ook zo. En dan toch is dit niet goed afgelopen. Als het nu sci-fi was...

Je logica klopt niet.

avatar van RuudC
Of een verhaal waargebeurd is of niet, heeft niets, maar dan ook niets met de voorspelbaarheid te maken. Het gegeven 'waargebeurd' is alleen interessant voor mensen die uit zijn op een non-fictief verhaal en zelfs dan is het nog maar de vraag of een film 100% waargebeurd is. Ik geloof niet in dat soort dingen, maar dat is een ander verhaal. Serieus, ik vind het totaal oninteressant dat Nordwand gebaseerd is op een waar verhaal en dat gegeven heeft me dan ook helemaal niet bezig gehouden tijdens het kijken.

RuudC schreef:

Het lijkt me toch dat je de context niet ziet. De beklimming van de berg is pure propaganda voor het opkomende Nazi-regime. En dat is zeker wel essentieel omdat de de dood van die alpinisten daar een rechtstreeks gevolg van zijn. De berg is niet overwonnen, dus laten we die sukkelaars die gefaald hebben om Duitsland trots te maken maar aan hun lot over. . Dan kunnen ze nog martelaar zijn voor het vaderland.

avatar van RuudC
In de eerste plaats gaat het niet om het opkomende naziregime, want ze hadden toen al de macht in handen. Is dit dan propaganda? Ik vind zelf van niet, want het heeft meer met nationalisme en trots te maken, wat ontzettend speelde in het vooroorlogse Europa. Niet enkel de Duitsers. Als er nooit een NSDAP was geweest, was die berg ook wel beklommen vanwege nationalistische en romantische gevoelens.

Het enige wat het nazi regime doet, is een olympische medaille in het vooruitzicht stellen. De hoofdpersonen hebben niets met de nazi's te maken. Niet voor niets nemen ze ontslag uit het leger. Lekker tegenstrijdig in jouw denkbeeld. Als het echt een nazistunt was, hadden ze de beste bergbeklimmers uit het leger er moeiteloos naartoe gestuurd. Nee, het gaat hier om hobbyisten die talent hebben en al een aantal moeilijke bergen beklommen hebben. Ze zijn geen martelaar, omdat de nazi's over het algemeen niet van mislukkelingen houden. Bovendien mag jij mij de bron laten zien waaruit blijkt dat ze martelaar zijn geworden voor de Duits zaak.

RuudC schreef:

Lol, dus propaganda is helemaal niet nodig als je de macht hebt? Er is heel de oorlog door propaganda geweest voor het nazi regime. Goebbels was minister van propaganda tot 1945. Het gaat hem voor het regime om een glorierijk en succesvol Duitsland te verkopen aan de buitenwereld, om tegenstanders naar het Nazi kamp te overhalen. De overwinning van de berg, en zo je wilt de olympische medaille past volledig in dit programma.

En helemaal waar : was er geen NSDAP, dan was er ook wel een beklimming, maar het onderwerp van de film is net dat de beklimming gebeurt in Nazi duitsland dus die opmerking slaat nergens op. Ten derde : er wordt in de film gesteld dat Kurz en Hinterstoisser de beste bergbeklimmers zijn en geen hobbyisten. Het is ook geen nazistunt, de nazi's hebben enkel het initiatief van de klimmers uit opportuniteit aangegrepen om het in een politiek daglicht te zetten.

AC1
Ik vind dat de juistheid van de context weinig of zelfs helemaal geen rol speelt in het eindresultaat. De film moet je ook kunnen raken zonder de politieke situatie te kennen. De context zou alleen maar achteraf een bonus mogen zijn.

avatar van RuudC
Nee, het speelt nauwelijks een rol. Er zijn alleen personen die weigeren dat te geloven, complete nonsens aanhalen en zelfs dan nog refereren naar de holocaust. Nordwand gaat gewoon over het beklimmen van de laatste onbeklommen berg van Europa.

AC1
Als jij en een paar andere betweters dit als een ordinaire film over enkele mannen die een berg beklimmen wil zien,

Dat is nochthans de reden waarom zoveel mensen deze film goed vinden, namelijk, het spannende overlevingsverhaal. De beklimming en de romance, daar gaat het over.

avatar van Filmkriebel
AC1 Dat is ieders recht en dat verklaart dan ons verschil in kwotering; ik zie er meer in. Is dat nu zo'n ramp om dat even te willen toelichten?

AC1
Mijn lage quotering is omdat ik het overlevingsverhaal niet echt goed gebracht vond. De film heeft mij niet in de plaats van de karakters geplaatst. Ik zat niet op de steile bergwand maar keek er naar vanuit mijn zetel omdat de presentatie, de regie of de vertelstijl mij niet konden bekoren. De romance werkte ook niet echt. Ik krijg wel de indruk (en nu opnieuw) dat jij nogal gemakkelijk beweert dat elke lage score te wijten is aan het missen van de oorlogspropaganda. Volgens is dit een nagedachte en speelt die tijdens de film geen rol.

avatar van Filmkriebel
Dat beweer ik niet, ik zeg dat het voor mij een pluspunt is en wilde eigenlijk niet verder gaan dan de aandacht te vestigen dat die context van propaganda er is. Dan denkt iedere user er het zijne van. Ik verbaas me er trouwens over dat dit zo moeilijk te begrijpen is terwijl dat in de film zo duidelijk naar voren komt. Sta natuurlijk open voor het feit dat jij en anderen dit om andere redenen niet waarderen... daar gaat het mij niet om.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Off-topic discussie met persoonlijke aanvallen over en weer verwijderd.

avatar van blurp194
Toni Kurz.

Het verhaal van Kurz en zijn tragische dood op de Eigernordwand is een van de meest epische uit de geschiedenis van het alpinisme. Uit de tijd dat helden nog echte helden waren, en hun doel zonder enige achting op het eigen leven of welzijn nastreefden. Verplichte basiskennis voor iedereen die de bergen ingaat of iets aan klimmen doet. Net als de boeken van Heinrich Harrer, waar veel meer context over de beklimming van Kurz en Hinterstoisser, maar ook Mehringer/Sedlmeyer daarvoor, en de uiteindelijk geslaagde beklimming van 1938 in alle detail vastgelegd is.

En waar dit ontegenzeglijk een goede film is, vraag ik me dan toch af of een documentaire-achtige benadering niet beter geweest was. Om de tragisch-romantische historie op te leuken met een romantisch bijplotje bijvoorbeeld, het maakt het verhaal misschien wat toegankelijker voor het grote publiek maar ook minder echt.

Wat daar dan wel weer tegenover staat is de erg mooie en historisch correcte beelden van de beklimming, en de voelbare kameraadschap tussen de makkers op de berg. Daarmee wel verplichte kost voor iedereen die zich met dat soort klimmen bezighoudt - al was het alleen maar om het idee dat het ook anders kan aflopen dan met een vrolijke topfoto en een makkelijke afdaling.

avatar van robinbeckers
Gisteren ( alweer, voor de 2de keer in +- 2 jaar ) gezien op blu-ray:

Zeer sterke film. Alles ziet er realistisch uit en komt naar mijn mening ook echt over op de kijker.
Goeie inleiding van de film, kennismaking met de spelers e.d. prima.

Ik twijfel of ik deze film nog vaker zal gaan bekijken.. ondanks dat hij zeer sterk is en de realiteit erg hoog is wat bij een film als dit wel goed werkt. Heb mezelf ook nergens aan gestoord verder.

avatar van sonyjh
Ik vind het te voorspelbaar door de manier waarop men de dingen in beeld gebracht had... Men geeft teveel tips op voorhand.
het moeilijke overbrugbare stuk.Men liet de koord niet hangen, want "mssn had men de koord nog nodig" terwijl die ene kerel duidelijk ongerust is. Dan trekt Andi de koord toch los. Dit werd zeer dramatisch in beeld gebracht.. dus ik wist meteen: ja bij terugkomst gaat men een probleem hebben op dit stuk. En zo zijn er nog tal van dingen te noemen... Overal waar Tony zijn bedenkingen bij had, liep er uiteindelijk wel iets fout..

Nee, geen fan van deze film

avatar van james_cameron
Goedgemaakt, meeslepend duits drama over het risicovolle beklimmen van de beruchte Noordwand van de berg Eiger, in 1936. Onder het oog van aanstormend nazi-Duitsland riskeren twee jeugdvrienden hun leven voor eeuwige roem. Komt wat langzaam op gang en hier en daar is het script een beetje oubollig, maar de beklimming wordt overtuigend en spectaculair in beeld gebracht en de film is bij vlagen behoorlijk spannend.

avatar van arno74
Fijne Duitse survivalfilm hoog in de bergen. Het vertelt midden in de hoogtijdagen van het nazi-regime het waargebeurde verhaal van twee door hen tot held gebombardeerde voorbeeldjongeren. Vooruitlopend op de olympische spelen is het regime op zoek naar sporthelden die de Duitse superioriteit onderstrepen waardoor deze twee jonge twintigers worden gedaagd om de noordwand van de Eiger te beklimmen, iets wat nog niemand was gelukt en al levens had opgeëist.

De film volgt de jongens in hun tocht, alsmede een persjournaliste die hun verhaal op de voet volgt. Er wordt verder geen extra aandacht besteed aan het Nazi-regime, maar het wordt ook niet onder stoelen of banken gestoken. Het regime jaren '30 was een feit, en komt als zodanig in de film terug, maar is niet het onderwerp van de film.

Degelijk als film, maar het vertelt ook nog een interessant waargebeurd (zij het geromantiseerd) verhaal waar het megalomane van het derde rijk al voelbaar is. 3,5*.

'Vervelende film', maar juist hierdoor wel eentje die blijft hangen.