Der Krieger und die Kaiserin (2000)

Alternatieve titels: Der Krieger + die Kaiserin | The Princess and the Warrior

Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Tom Tykwer
met Franka Potente, Benno Fürmann en Joachim Król

De labiele verpleegster Sissi maakt deel uit van het verpleegteam van een kleine psychiatrische instelling. Door een wel zeer ongelukkig toeval ontmoet ze de vluchtende Bodo die haar leven redt. Na een periode van revalidatie is de wereld van Sissi veranderd. Ze gelooft dat Bodo verantwoordelijk is voor die verandering en besluit hem op te zoeken.

avatar van i.Ron S.
Het is ook allemaal mooi in beeld gebracht.
Ik vind dat er heel wat interessante Duitse films zijn, ik heb lang een hekel gehad aan die taal maar dat is nu wel al een tijdje verandert.

MovieEter
i.Ron S. schreef:
Het is ook allemaal mooi in beeld gebracht.

Zoiets dacht ik nou ook. Schitterende film!!

Verrassend sterke film met een zeer mooi verhaal. Benno Fürmann maar vooral Franka Potente speelde heel goed. Franka Potente is trouwens een verdomd goede actrice.

gmx
Oei oei oei, wat werden hier weer allemaal prachtige beloftes gemaakt, gelijk al in het begin van de film; die brief die in die brievenbus valt, het camerawerk op de brug, het dromerige soms zelfs ietwat surrealistische sfeertje en niet in de laatste plaats het intrigerende Sissi personage.. Het voelde gelijk al zo goed en ik meende met deze film een pareltje van 4.5 of zelfs misschien wel 5 sterren in handen te hebben. Helaas, het mocht niet zo zijn ...

Zoals al meerdere malen in dit topic aangehaald, ook ik vond het net wat te gekunsteld, net wat te toevallig allemaal. Echte diepgang ontbreekt op die momenten dat je het hoopt te vinden, het blijft opppervlakkig, semi-filosofisch, pretentieus if you wish. Ook het aantal onwerkelijke, onrealistische situaties en het nou niet bepaald geniale einde kosten wat mij betreft punten. Jammer, hier zit/zat zo veel potentie in.

Overigens, nog niet in dit topic aangehaald, maar ik ben vast niet de enige die een aantal malen moest denken aan Medem's 'Los Amantes del Círculo Polar' ? Laatsgenoemde slaagt overigens mijn inziens op punten waar onze krijger en keizerin helaas falen.

Desalniettemin, een dikke:
3.5 *

avatar van John Lee Hooker
Wat een waanzinnige, geniale film.

Alles verloopt heel rustig, alle personages zijn maar met één ding bezig en lijken af en toe wel een standbeeld. Hierdoor wordt er een heel aparte sfeer gecreeert met wat 'vreemd', maar heel goed acteerwerk.

Het toeval speelt een grote rol in de film, en dat is juist zo mooi gekozen omdat het wel kán gebeuren. Het laat twee ( trieste ) mensenlevens zien die elkaar uiteindelijk nodig hebben.

Het verhaal blijft je verassen en het einde is gewoon geweldig. Petje af voor de zeer creatieve Tom Tykwer, en niet te vergeten het mooie camerawerk.

- 5 -

Erg mooie film!!!!

AddictedToMovies
Tom Tywker is best een bijzondere regisseur. Lola Rennt was stilistisch en sctructureel meesterlijk en met Perfume laat ie zien - op een wat te bombastische manier - dat hij een film heel mooi weet te schieten, maar jammer genoeg was het voor de rest inhoudsloze kul. In de derde film die ik van hem zie overtreft hij alle verwachtingen. Eerste uur had ik wat moeite om erin te komen, maar de tweede helft begon mijn hart sneller te kloppen. Dit ietwat vreemde van onwaarschijnlijkheden aan elkaar hangend kunstwerkje was magisch. Die beelden met die subtiele pianomuziek... Wauw. Het slot (laatste twintig minuten ongeveer) bracht de film echt naar een enorm hoog niveau. Zo subtiel, zo poëtisch, zo mooi... Ik moet zeggen dat ik - zeker niet na het eerste uur - niet had verwacht dat deze film me zo wist te pakken. Tykwer overtreft zichzelf. Nu hopen dat ie in vaderland blijft aangezien daar zijn goede werkjes vandaan komen...

avatar van loer
i.Ron S. schreef:
Het is ook allemaal mooi in beeld gebracht.

en met het Nederlands gaadt het ook al niet zo best...

avatar van i.Ron S.
loer schreef:

en met het Nederlands gaadt het ook al niet zo best...

veranderd met een d ja, hopelijk maak je zelf geen fouten.
Eigenlijk is het ook de bedoeling dat je hier een mening over de film plaatst...

Inderdaad AddictedToMovies, de film is magisch! en surrealistisch met toch ook een moderne hedendaagse setting. De emotie is diep en rauw, de liefde onschuldig en kinderlijk onvoorwaardelijk..
Dit is een van mijn lievelingsfilms. Ik ben fan van Tom Tykwer: de regisseur, de scenarioschrijver en de componist. Geweldiig.

avatar van AjaxRulezzz
Mooie film, goed geacteerd en een origineel verhaal. Alleen jammer dat ik hem zonder ondertitel moest kijken, aangezien ik hem op school heb gezien.

Het is moeilijk om deze film met een beetje drama, een beetje misdaad en een beetje romantiek echt serieus te nemen, omdat het verhaal vol zit met onwaarschijnlijkheden en toevalligheden. Dankzij het goede spel van Benno Fürmann en Franka Potente heb je dat trouwens niet altijd meteen in gaten. Tykwer’s Lola Rennt (1998) –ook met Potente– is een aanzienlijk betere film.

De films die je noemt zijn m.i. van hetzelfde soort, beide zijn sprookjesachtig en niet realistisch.
In deze film staat drama voorop tezamen met romantiek, In Lola Rennt gaat het om actie met een thriller element en is wellicht het onrealistische (voor jou) nóg beter verstopt? (want je krijgt normaal gesproken toch niet 3 kansen?)
Dus om te zeggen dat Lola Rennt beter is, op deze argumentatie........ nee, daar ben ik het niet mee eens.
(zelf vind ik bv deze beter vanwege de emotionele inhoud, voor mij is dit meer een 'gevoelsfilm')

Een hele bijzondere film met een heel bijzonder verhaal. De sfeer en de acteer prestaties zijn ook erg goed. De scene onder de vrachtwagen is er één die me waarschijnlijk altijd zal bijblijven. Topfilm, ook na meerdere keren kijken.

Ik heb dit vlak na het jaar 2000 voor het eerst gezien en als je mij vraagt naar mijn favorieten zal ik deze nooit vergeten te noemen. Deze zou in mijn top 10 staan, als ik die had. Vandaar dat ik 'm nu 5* ga geven.
Het zal objectief gezien niet perfect zijn, maar voor mij wel. En magisch realisme is iets wat mij persoonlijk erg aanspreekt.
In het verhaal hebben de mensen ieder hun minder of meer verknipte leven (realistisch), de een blijft in wanhoop in het verleden steken en kan zaken niet achter zich laten, de ander neemt de dag en het leven zoals het is, in constante verwondering en aanvaarding van het lot.
Deze tegengestelde mensen, met hun tegengestelde manier van ervaren vullen elkaar perfect aan, kunnen elkaar van dienst zijn, van elkaar aan elkaar geven en ieder helen
(magisch).
Dit gegeven blijft mij raken, elke keer als ik er aan denk. Vandaar mijn herwaardering en verhoging naar 5*

avatar van wendyvortex
In de herziening.
75% Amelie met 25% Betty Blue in deze geweldige Tom Tykwer-film.
Offbeat en schitterend gefilmde love-story met een psychiatrische inrichting, een bankoverval en een ongeval met een vrachtwagen.
Meesterwerkje!

Erg mooie film. Opnieuw speelt Tykwer met toeval, iets dat hem blijkbaar fascineert. Dit zorgt voor magisch mooie scenes, maar ook soms voor wat onevenwichtigheid. Toch zijn er meer sterke scenes dan zwakke en heeft de film behoorlijk wat leuke ideetjes. Visueel is het af en toe prachtig en overall gezien gewoon goed verzorgt. De regisseur zorgt er nu ook eens voor wat gevoel op te roepen, waar hij in andere films meer geintreseerd leek in vormgeving.

Kleine 4 sterren is dit zeker wel waard. Mijn waardering voor Tykwer (die ik nooit zo moest) begint gestalte te krijgen.

avatar van witboek
Het verhaal is mooi, aangenaam, interessant en het stimuleert je om te blijven kijken. Een pareltje om zeker eens te bekijken en in je huis te hebben.