Nirgendwo in Afrika (2001)

Alternatieve titel: Nowhere in Africa

Duitsland

geregisseerd door Caroline Link
met Juliane Köhler, Regine Zimmermann en Merab Ninidze

Een Joodse familie vlucht in 1938 voor het Nazi-regime naar Kenia. Waar ze voorheen een luxueus leventje hadden, moeten ze hun bestaan weer opnieuw zien op te bouwen. Vader Walter, een advocaat, gaat op de boerderij werken, terwijl moeder Jettel elke vorm van aanpassen afwijst. Jonge dochter Regina is de enige die haar draai in Afrika kan vinden. Ze maakt er vrienden en omarmt de cultuur. Later krijgt ook zij de drang haar identiteit te vinden, terwijl aan de andere kant van de wereld een oorlog woedt.

avatar van rep_robert
Een film die duidelijk mikt op het sentiment en daarin slaagt dankzij prima optredens van vooral de bijrollen, de Afrikanen stelen toch echt de show hier. Het plot rammelt hier en daar en skipt op de verkeerde momenten grote tijdsdelen, maar toch weet het dankzij het mooie sfeertje te overtuigen.

Een rustige vertelling die niet alleen ruim aandacht schenkt aan de prachtige natuur van West-Kenya en de assimilatie van buitenstaanders in die fraaie omgeving, maar ook de tegenstelling laat zien tussen de altijd wat gespannen westerlingen en de bedaarde “Hakuna matata”-levensstijl van de inheemse bevolking met z’n heel aparte rituelen.
Ontroerend om te zien hoe snel en makkelijk de jonge Regina zich thuis voelt in haar nieuwe omgeving in scherp contrast tot de problemen, die haar moeder (en ook een beetje haar vader) daarmee heeft. Gelukkig neemt Caroline Link daarna de tijd om de ontwikkelingen in de karakters van de diverse hoofdpersonen over het voetlicht brengen.
Een erg mooie film met een goed verhaal en uitstekend acteerwerk.

avatar van Phantasm
Film met mooie plaatjes, aardig bedacht, maar ik vond het geen hoogvlieger.

avatar van Zeriel
Voor een film van deze lengte gebeurd er wel erg weinig.
Daarbinnen is het een prima film die alleen gewoonweg te lang is.

Deze boeiende familiesage, in visueel opzicht werkelijk fantastisch, werd met een Oscar bekroonde voor beste niet Engelstalige productie. Een nostalgisch verhaal over de oorlogslotgevallen van een joods gezin uit de hogere klasse, die in 1938, voor de nazi's, naar een boerderij in Kenya moest wegvluchten en moest zien te dealen met een totaal ander leven. Maar ook daar waren ze niet veilig omdat de oorlog hen inhaalde. Een film, gezien door de ogen van een kind en gebaseerd op haar bitterzoete herinneringen, over een moeilijk huwelijk en een kindertijd die gevrijwaard werd door vooroordelen, met een geweldig spelende cast.

avatar van margo1
Beter dan Gauke kan ik het niet verwoorden. Een prachtfilm

Een mooi Duits Drama die afgelopen zaterdagnacht weer eens te bewonderen was op de Duitse kwaliteitszender ARD. En het mooie daarvan is dat deze zender tegenwoordig zelfs in HD te bewonderen is, waardoor deze film in volle pracht te bewonderen is en ook nog eens zonder hinderlijke ondertitelingen (aangezien ik woon aan de Duitse grens, is het verstaan van de Duits taal geen probleem voor me).

Ondanks dat het best een lange zit is en de film hier en daar langdradig en soms ook wat saai is, zat het sentimentele verhaal verder goed in elkaar en wist de film me ook wel te boeien (soms vertederend en ontroerend) en spat hij natuurlijk visueel (prachtige beelden van Afrika) van het scherm. De hele film ademt ook een lekker broeierig Afrikaanse sfeertje uit. Ook zitten er wat beelden (middels herinneringen) in van de Joodse familie Redlich van hun Duitse thuisomgeving, waar ze van moeten vluchten vanwege het Nazi-regime. De volledige cast doet het prima en tilt deze film naar een hoog niveau. Met name o.a. Juliane Köhler (die ook bloot te zien is), Lea Kurka (als de jonge Regina) en Karoline Eckertz (als de oudere Regina) doen het prima en overtuigend, maar met name de onbekende afrikanen stelen vooral de show in deze film.

Gewoon een goed en vooral mooi (visueel met name) drama, waar je wel even de tijd voor moet nemen want hij duurt behoorlijk lang.

avatar van jeuletaxi
Mooie Duits drama, visueel helemaal top, acteren ook zeer naar behoren en ondanks lange speelduur blijft hij boeien.
Pluspunt iedereen spreekt gewoon eigen taal, en mooi dat het verhaal verteld word door het kind, die als enige meteen haar draai in Afrika vind.
Zeker een aanrader!!

avatar van Baboesjka
Een lange film die mij niet constant boeide. Het kostte mij enige moeite om hem af te kijken. Tegelijkertijd ben ik wel blij dat ik deze film gezien heb, want ik vind het een mooi verhaal, vooral de rol van de dochter sprak mij aan, en ik heb iets met Afrika. Het acteerwerk is goed en de muziek vind ik prachtig. Een voldoende. 3*