Victoria (2015)

Duitsland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Sebastian Schipper
met Laia Costa, Frederick Lau en Franz Rogowski

Victoria, een jonge Spaanse vrouw, danst vol overgave in de Berlijnse clubs. Buiten ontmoet ze vier jongens die zich voorstellen als Sonne, Boxer, Blinker en Fuß. Sonne en Victoria zien wel iets in elkaar en bij de eerste de beste gelegenheid glippen ze weg. Maar hun geflirt wordt ruw onderbroken door de anderen omdat voor deze vrienden de nacht nog lang niet voorbij is.

Victoria werkt het beste als je hem kjkt zonder veel voorinformatie. Ik had al veel lovende reacties gelezen, daardoor een hoog verwachtingspatoon, en dan valt ie, hoewel zeker bovengemiddeld, ook wel wat tegen.
De afwijkende vertelwijze en vormgeving maken dit een aparte kijkervaring, waardoor je hem beter vind dan dat hij in werkelijkheid is. Verhaal stelt eigenlijk niet zo veel voor, de dicht op de huid camera methode kennen we ondertussen wel en werkt hier maar zozo. De schitterende stad Berlijn word nauwelijks effectief gebruikt, deze story had net zo goed ergens anders gesitueerd kunnen zijn. Victoria zelf(sterke rol van Costa) heeft een leuk koppie, maar gaandeweg ging ik me wat irriteren aan haar onwaarschijnlijke naïeviteit, en let's face it: aan het einde blijkt ze niet meer dan een zeer foute crimineel. Kortom: het meeleven met het centrale personage viel nog niet mee.
Dat het uiteindelijk een redelijke film is komt door het goede spel van Costa en die bijzondere verteltechniek in combinatie met de onvoorspelbaarheid van het temporijke verhaal. Je vraagt je voortdurend af waar dit verhaal naar toe gaat en eindigt, en dat is een kwaliteit die je bij de meeste films van tegenwoordig niet zo snel meer herkent.
O ja...als je opgroeiende tienerdochters hebt: als waarschuwing dat ze nooit met vreemde kerels mee moeten gaan werkt hij ook voortreffelijk. Dit is dan u film.

avatar van Decec
Een goed misdaad/drama/thriller film...
Goed verhaal....
Zou maar nooit doen voor vreemde vier mannen...
Goed acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek...
(Dolby Digital)...

avatar van Dying Rose
Laia Costa heeft de charme van een Hafsia Herzi en een Adèle Exarchopoulos, een groot talent waarnaar ik kan blijven kijken. De kracht van VICTORIA zit hem natuurlijk in zijn one take-principe. Dat het met de derde poging raak was, is alleen al verbluffend.

De film dient zonder veel voorkennis te worden bekeken. Dat een meisje na een avondje uit met vier jongens meegaat, is genoeg informatie om je gedurende twee dikke uren te kunnen verrassen. Ondergaan en je laten meeslepen zoals ons titelpersonage doet, zijn de kernwoorden bij de desbetreffende film. Ik kijk naar Victoria, haar nieuwe vrienden en naar hun traject dat ze doorlopen. Dat het zich afspeelt in Berlijn is eigenlijk nergens te bemerken, meteen een kritiekpunt. Als je met een dergelijk mooie grootstad werkt, kun je er maar beter gebruik van maken.

Tot halverwege de film met de ontmoeting in de garage levert Schipper zowat een perfecte film af, daarna neemt de film een flinke duik. Dat deze film zo’n omwenteling maakt, zag ik niet aankomen. Evenwel heeft de totaal andere sfeer ook een effect op mijn gemoedstoestand waardoor het bijna een zwaarmoedige kijkervaring wordt. Naarmate de nacht vordert, wil ik terugkeren naar de eerste helft. Ook de keuze om richting einde Victoria niet te volgen naar de hotelbalie, blijft me bij. Een detail zegt, maar op zulke ogenblikken verwacht je toch met haar mee te gaan. Zeker omdat we de hele tijd niets anders doen.

De film blijft na het kijken even nagalmen en voornamelijk de acteurs, stijl en sterke eerste helft met het onontbeerlijke realisme verzekeren Victoria van een 4*.

Hoewel ik het concept van deze Duitse Drama / Misdaad film wel leuk vond, zo is het verhaal in één shot opgenomen en speelt het zich af gedurende de nacht tot de vroegere morgen, had ik in eerste uur veel moeite om mijn hoofd bij de film te houden (wat ook niet altijd gelukt is), want het eerste uur is gewoon saai, langdradig en zeker ook strontvervelend.

In dat eerste uur gebeurt er eigenlijk ook helemaal niets (draait alleen maar om plezier maken) en maak je alleen kennis met de jonge Spaanse Victoria (gespeeld door Laia Costa), waar het verhaal ook om draait, die zit te dansen in een Berlijnse discotheek en daarbij vier jongens, te weten Sonne, Boxer, Blinker en Fuß, ontmoet terwijl zij de Berlijnse club wil gaan verlaten en hun juist naar binnen willen komen, maar dat niet mogen. Met de deze vier jongens (waarbij Sonne en Victoria gelijk een klik met elkaar hebben) gaat Victoria dan mee om en wat plezier maken en dat is ook alles wat je te zien krijgt in het eerste uur. Wat mij betreft had men dat eerste uur makkelijk kunnen afhandelen in circa 15 - 30 minuten, want dat was beter geweest voor het tempo en dan was deze film zeker ook minder saai en langdradig. Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen afhaken in het eerste uur en dat was bij mij bijna ook gebeurt.

Ik heb me nog door de zure appel weten heen te bijten en gelukkig wordt het na een uur ook allemaal beter (vanaf de parkeergarage) als het verhaal (en ook de sfeer) opeens omslaat van Drama (en in dit geval van Dramatisch slecht) film naar een Misdaad (een geldoverval m.b.t. 50.000 euro die ze moeten plegen voor iemand, die ze ook min of meer dwingt) film. Vanaf dan wordt je ook wakker geschud en weet het verhaal zelfs te boeien en te vermaken (o.a. het tweede bezoek in de discotheek na de overval) tot de laatste minuut (duurt ruim twee uren) en is het ook enigszins spannend (zeker als de politie hun op de hielen zit). Het laatste gedeelte is zelfs tragisch (zeker het einde) en daarbij loopt het ook niet bepaald goed af met de vier jongens die in het eerste uur van het verhaal nog veel plezier hadden. Visueel gezien werd het verhaal wel leuk in beeld gebracht (zeker de discotheek scenes) en dat ondanks dat het verhaal zich vooral afspeelt in de nacht. Het is wel jammer dat men eigenlijk niets gedaan heeft met de locatie, namelijk Berlijn, waar het verhaal zich afspeelt, waardoor je van Berlijn geen mooie beelden te zien krijgt.

Hoewel ik nog nooit gehoord had van de cast deden ze het opzicht wel nog verdienstelijk en vooral natuurlijk hoofdrolspeelster Laia Costa in de rol van de naïeve Victoria die regelmatig ook wat raar gedrag vertoond (o.a. dat ze gewoon omgaat met vier onbekende jongens en natuurlijk ook dat ze gewoon meedoet met de misdaad). Ook Frederick Lau in de rol van Sonne, waarmee Victoria gelijk dus een klik heeft, deed het nog verdienstelijk. Hoewel André Hennicke maar een kleine rol heeft in het verhaal als Andi, die de persoon is waar de vier jongens een misdaad voor moeten plegen, vond ik hem nog wel het meest overtuigend spelen (moest zelfs om hem glimlachen) in zijn rol als slechterik en hij was ook niet bepaald vriendelijk tegen Victoria qua woordgebruik

Ondanks het best aardige concept (wel zeker niet origineel), is deze Duitse Drama / Misdaad film me toch tegengevallen en dat komt vooral door het saaie, langdradige en vervelende eerste uur (dat uur krijgt van mij 0,5*). Daarna wordt het gelukkig wel allemaal beter en wist het verhaal me eindelijk ook te vermaken (dat gedeelte krijgt van mij 3,5*). Maar helaas kan het wel de film niet meer redden en kom ik ook maar uit op een gemiddelde van 2,0*.

avatar van eRCee
Dat vorm en inhoud niet van elkaar te scheiden zijn, wordt fraai geïllustreerd met Victoria. De one-take bepaalt wat er verteld wordt (zo zie je de overval eigenlijk niet in beeld) en hoe het verteld wordt; de mogelijkheden en de onmogelijkheden van het verhaal en de karakteruitdieping zitten vervat in de cameratechniek. Enerzijds geeft dit zowel echtheid als een bepaalde mate van onvermijdelijkheid aan de film. Anderzijds beperkt het de mogelijkheden en moeten er naar het einde toe wat onlogisch narratieve elementen worden gebruikt om het verhaal tot een goed einde te brengen. Wat mij betreft is Victoria grotendeels geslaagd. Je leeft 140 minuten mee met de protagoniste, de film weet knap de spanning te moduleren, de twee clubscenes zijn geweldig en de muziek is fraai. Toch werkt het net niet diep genoeg door en is de verhaalinsteek me wat te simpel. Tussen de 3,5 en 4 in voorlopig. In elk geval een bijzondere ervaring.

avatar van joolstein
*Waarschuwing* deze film kan je het beste in gaan zonder te veel voor kennis. Dan werkt hij het beste! Dus STOP met lezen. Direct aan het begin zien we een meisje dansen op heerlijke technomuziek. Ze ontmoet wat jongens buiten de club en besluit met hun mee te gaan. Dat meisje is Laia Costa en wat een goede en mooie actrice is dat! Zij trekt de hele film! Zekere het eerste uur hierna verplaats de focus zich meer op wat actie maar Laia Costa weet ook dan de aandacht goed vast te houden. Daarnaast zit de kracht van de film vooral in manier waarop er gefilmd is. Dit tilt de film boven de middelmaat uit. Minpunten zijn er helaas ook! Alles speelt zich af in de stad Berlijn maar dit had net zo goed elke andere stad kunnen zijn aangezien er weinig gebruik van gemaakt is. Daarnaast zitten er ook wat gaten in het script en naar het einde toe leek het of ze speelduur wilde oprekken met iets te lange oninteressante scenes. Ergens op het midden is er een prachtig pianospel van Franz Liszt Mephisto Waltz. Ik ben geen fan van klassieke muziek en als je mij dan zo weet te treffen met beelden met een klassiek muziekstuk is dat erg knap. Zeer mooie film die net niet de eindstreep ongeschonden weet te halen.

avatar van james_cameron
Redelijk geslaagd misdaaddrama dat behoorlijk saai en langdradig begint, maar na ongeveer een uur spannend en intens uitpakt. Meest bijzondere aspect van de film is natuurlijk dat alles in één take is opgenomen. Wanneer je daar goed over nadenkt, vooral over de logistieke uitdagingen die dit ongetwijfeld met zich mee heeft gebracht, groeit het respect voor de filmmakers enorm en vergeef je al snel de minpunten. Wat een klus moet dit zijn geweest, niet normaal. Qua plot niet meer dan een ruime voldoende, maar als staaltje van technisch kunnen een absoluut meesterwerk.

avatar van Zwolle84
’The car’s not going on, the car’s not going on’

Ergens is het haast jammer dat Victoria in één take is opgenomen. Ronduit bizar knappe prestatie, dat absoluut, maar nu staat het altijd bekend als ‘de film van 140 minuten die…’. Victoria verdient veel meer dan dat.

Gelukkig heb ik vooraf niets meegekregen van deze film en een ieder die Victoria nog niet heeft gezien, raad ik ook aan om hier te stoppen met lezen. Zo wist ik niet van het hele one take-gebeuren af en had ik zelfs geen flauw idee waar het over zou gaan. De cover van de blu-ray sprak me domweg aan en vaak leidt dat tot de beste filmervaringen.

Zo ook hier. Het begint al direct met een overweldigende scène in een Berlijnse discotheek, waarin de Spaanse Victoria opgaat in de bezwerende clubmuziek, een drankje bestelt en naar buiten gaat. Saai? Allerminst. Victoria wordt direct al zo ontzettend sterk neergezet door revelatie Laia Costa dat je je zelf in de scène waant. Haar gezichtsuitdrukkingen, de knap geschreven dialogen van een toeriste-met-verleden die lichtelijk krampachtig in een vreemde stad probeert te connecten met wie maar wil. Bevrijding en opsluiting, deze tegenstrijdigheid zit op briljante wijze in die eerste minuten verwerkt.

Je wilt Victoria beter leren kennen. Wat is haar verhaal, hoe is ze hier verzeild geraakt? Terwijl je je dat afvraagt, onttrekt zich voor je ogen haar nieuwe verhaal. Beetje bij beetje komt de met de kijker flirtende Spaanse schone in een neerwaartse spiraal terecht. In een tijdsbestek van een paar uur loopt dat zeer slecht af, maar die bizarre wendingen worden zo natuurlijk gebracht dat je je heel goed kunt voorstellen dat ze jou zelf zouden kunnen overkomen.

Het ontzettend knappe aan Victoria is dat het weliswaar direct begint met die briljante scène, maar vervolgens ook niet afzwakt. Die enkele take is er niet door Stefan Schipper in gefietst om maar in de spotlights te komen, maar dient hier echt een doel. In plaats van dat je van gebeurtenis naar gebeurtenis leeft en als het ware hoofdstukken van een boek leest, glijdt het hier in één soepele beweging door en krijg je echt dat dronken-nachtelijke gevoel. Je beleeft het in eenzelfde soort onafgebroken roes als Victoria doet. Dat gaat van genieten van de speelse flirtages met de jongen die ze ontmoet tot meeleven met haar back story die even om de hoek komt kijken en geschokt reageren op de wendingen die zich voltrekken - maar dan zonder ook maar een enkele onderbreking of overgang.

Terwijl je nieuwsgierigheid en ontzetting op volle toeren draaien, krijg je ook nog eens individueel prachtige passages voorgeschoteld. Mijn favoriet is de scène na de overval in de club, waar de eigenlijke clubmuziek is gemute en je in plaats daarvan een rustgevende soundtrack hoort terwijl je Victoria en co. ziet losgaan in hun drugs-/adrenalineroes. Magisch moment door de combinatie van beeld, geluid en acteertalent.

Dat laatste kan ik overigens niet genoeg benadrukken; ik heb in tijden niemand zó sterk zien spelen als Costa hier doet. Zo vloeiend als het continu voortbewegende verhaal zich voltrekt, zo soepel laat Costa de ene na de andere - of vaak zelfs tegelijkertijd - emotie over haar gezicht glijden. Achter de piano in de bar is daar misschien nog wel het beste voorbeeld van, waar nieuwsgierigheid, pijn, passie en opwinding in een constant gevecht verwisseld zijn. De tranen rollen over haar lach terwijl haar ogen weer een ander, dieper verhaal vertellen - fenomenale prestatie, temeer daar ze al die individuele wereldprestaties in één eindeloze take moest nailen.

Dat in combinatie met het op een positieve manier schokkerige camerawerk en de imperfecte dialogen maakt van Victoria een zeer realistische ervaring die hard aankomt. Het zou al knap geweest zijn als Schipper die bal een minuut of 80 had hooggehouden, maar 140 minuten lang zo’n dosis onafgebroken intensiteit voorschotelen is niet minder dan fenomenaal.

Een díkke 9 is daarmee op zijn plaats, net als een plek hoog in m’n top 100.

avatar van DVD-T
What took you so long, Zwolle84. Goede review

avatar van Zwolle84
DVD-T schreef:
What took you so long, Zwolle84. Goede review

Thanks! Heeft lang in m'n wish list gestaan inderdaad.

avatar van scumfrog
Eens in de zoveel tijd komt er een film voorbij die een aantal dagen na het kijken door je hoofd blijft spelen, Victoria is voor mij zo'n film. Dit is zover ik weet nog nooit gedaan, of iig niet op dit niveau. Ik ga niet beschrijven waarom, omdat alles wat je voor het kijken van de film leest een spoiler is.

Ga zitten en enjoy the ride!

avatar van keimpeS
Het is een goede film, goed acteer- en camera werk waarbij je het gevoel hebt er dicht bij te zijn. Het enige nadeel vind ik dat het een te lange zit is, er zaten veel scene's in die een stuk korter hadden gekund, naar mijn mening. Echt van die scene's waarbij je even wegkijkt en je hoofd terug draait en de film nog steeds op hetzelfde punt lijkt te staan haha (enne ik had geen II knopje ingedrukt).

avatar van 93.9
Must-have voor mijn collectie

avatar van dreambrotherjb
Sterk huzarenstukje. Mijn respect groeide naargelang de film vorderde.
Eerst denk je, een film in één take opgenomen, dat moet ik zien (en denk je in eerste instantie ook enkel aan dat als 'gimmick'). Tijdens de film begint het te dagen wat een ongelooflijk voorbereidend en 'on the spot'-werk dat toch wel niet moet zijn, ook (!) van de acteurs. Na een halfuur schatte ik de film op een 3,5 (mooie sfeer, een stijl waar ik wel van hou) maar die steeg naar het einde toe uiteindelijk toch naar een 5,0. Ik kan niet iets bedenken dat ik 'minder' vond, voor mij geen scènes die te lang duurde, en het verhaal is niet 'over the top'. Het ontrolt zich heel goed waardoor het wat mij betreft altijd geloofwaardig blijft.
En die verstilde scènes tussendoor... waar de camera even achterblijft, met Nils Frahm op de achtergrond, zeer mooi.

Ik kan niet anders dan een 5 geven.

(verwijderd)
Ik vraag me nog steeds of hoe de f*ck je zo'n film in elkaar zet, allemachtig wat knap gedaan zeg. Jammer dat de film niet net zo goed is als de productie zelf. Het duurde voor mij namelijk te lang, waardoor je hier en daar je focus verliest. Dat is eigenlijk direct fataal om echt mee te voelen met de karakters en daardoor kan ik ook niet hoger uitkomen dan dit.

Alleen maar complimenten voor het acteerwerk, 140 minuten lang maximale focus zonder ook maar een seconde echt af te gaan. Gelukkig werden Sonne en Victoria wel onderbroken door het telefoontje in het café, want daar leek het echt even mis te gaan na het zoveelste (niet altijd bewuste) ongemakkelijke moment. Wat ik jammer vind is dat ik Victoria een nogal saai en kleurloos karakter vind, vooral vergeleken met een geniale rol als die van Boxer.

Visueel is het natuurlijk al gaaf door het concept, maar ook gaaf is het tijdstip van filmen. Het blijft bijzonder zo'n stad, Berlijn in dit geval, licht te zien worden na een gekke nacht. Soundtrack was ook prima en werd mooi gebruikt bij de handvol 'mute' scènes.

avatar van Mark de Jong
Film die blijft hangen. Realistisch, meeslepend, rauw. Sommige scènes duurden mij te lang.

avatar van mikey
Wanneer een extreem naïef meisje 's nachts gaat rondhangen met 4 lompe domme duitsers, veroorzaakt dat gehang de grootste problemen. Waar ze zelf om hebben gevraagd. Met de personages is het moeilijk te identificeren. Dit allemaal in one take wat aanvankelijk wel iets van bewondering oogst, maar daarna snel vervelend wordt. De cameraman hangt bij de malloten alsof hij verslag doet van een third person computerspelletje.

dreambrotherjb schreef:
Eerst denk je, een film in één take opgenomen, dat moet ik zien ...

Dit was er weer zo eentje, zo'n film die me dagen daarna nog bezig heeft gehouden!

Ik heb lang getwijfeld, in één take opgenomen, dat leek me juist erg langdradig. Het 1e half uur dacht ik mijn gelijk te krijgen. Maar wat werd ik daarna meegezogen in deze film. En echt ongelooflijk knap hoe deze film tot stand is gekomen.

avatar van Woland
Filmtechnisch is dit natuurlijk een razend knap werkje, nachtelijk Berlijn is fraai neergezet, en ook de acteurs doen het erg goed. Costa als ontzettend naieve muts, en de Duitse amateur-gangstertjes, ze overtuigen absoluut. Maar helaas vond ik de film buiten dit soort technische aspecten niet zo heel interessant. De film duurt sowieso aan de lange kant, maar het verhaal an sich boeide me vrij weinig, en ik kon ook niet zoveel met de karakters, hun domme acties en de nogal gezochte escalatie. Leuk om 'm gezien te hebben, maar veel meer ook niet.

avatar van El ralpho
High on love

Het wordt hier al meerdere malen benoemd en ook ik ga er nog een keer op doorhameren: probeer deze film echt met minimale voorkennis te kijken. Op deze manier zal deze titel namelijk hetzelfde effect op je hebben als op de hoofdrolspeelster, die van de ene verwonderlijke ervaring in de andere rolt.

Of je hier nu met voorkennis in gaat of niet, je komt er na verloop van tijd sowieso achter dat je Victoria echt kijkt om zijn totaalervaring, en niet zozeer om het verrassend simpele verhaaltje wat er achter steekt. Wat je wél op voorhand mag weten is dat de hele film in een take gefilmd is wat hem des te indrukwekkender maakt en een aparte vibe meegeeft. Hij is daarnaast ook dicht op de huid gefilmd, wat de gebeurtenissen die voorvallen des te beklemmender maakt.

Ook valt te vermelden dat er goed geacteerd word en dat de acties van de personages redelijk natuurlijk aanvoelen. Victoria is daarbij wel behoorlijk naïef in haar acties, maar hoe vaak komt het voor dat mensen ondoordachte dingen doen onder invloed van drank en drugs? Als je dan al van nature naïef bent wordt deze eigenschap in combinatie met alcohol alleen maar versterkt doordat je grenzen vervagen. Toen het ergste nog moest komen had iedereen ook nog een cocktail van Tilidine en Cocaïne naar binnen gewerkt wat in combinatie met alcohol en wiet op zijn zachtst gezegd ook wel de nodige impact op iemand heeft.

Als ik lees dat er tijdens koningsdag een feestvierder een dutje doet in een dixi en niet doorhad dat de dixi werd weggetakeld dan zijn de gebeurtenissen in Victoria eigenlijk helemaal zo onwerkelijk nog niet. Wees ondanks mijn positieve review je er alleen wel bewust van dat Victoria wel een investering van je vraagt. Verwacht dan ook een uitgebreide opbouw die wel als uitkomst heeft dat de band die de personages met elkaar hebben een stuk geloofwaardiger aanvoelt. Hoewel de trage opbouw door sommige ongetwijfeld als saai zal worden ervaren komt dit de film in zijn totaliteit uiteindelijk dus wel ten goede.

avatar van Woland
Mwah, ik vind een dronken student die in slaap valt van een compleet andere orde dan wat er in Victoria allemaal gebeurt. Maar mooi dat het jou minder stoorde.

avatar van tbouwh
Een enorm intense trip waar ik qua techniek en logistieke planning enkel respect voor kan hebben, maar ik hoop niet dat de long take moet helpen het krakende script wat naar de marge te verdrukken. Of beter: dat de long take discutabele ontwikkelingen maar moet legitimeren. Niets minder dan een huzarenstukje dit, maar ik ben niet honderd procent van de nood overtuigd.

Ergernissen met betrekking tot de geloofwaardigheid dan wel voorspelbaarheid van narratieve ontwikkelingen en de personage-ontwikkeling van met name Victoria zelf waren niet van de lucht. Met als dieptepunten haar opzichtig uitgespeelde naïviteit en het moment waarop de agenten in het appartementencomplex haar en Sonne doodleuk laten gaan. En zo is er meer. Gevalletje slecht voor je hartritme dit - en dat zeg ik dus in positieve en in negatieve zin. Gelukkig zijn de charme en het talent van Costa niet onopgemerkt gebleven.

avatar van IH88
One girl. One city. One night. One take.

Wat een fabelachtige acteerprestatie van Laia Costa. Om alles in one take op te nemen is ontzettend moeilijk, en in Victoria laat regisseur Schipper zien wat het resultaat kan zijn. Het is een enerverende en intense filmervaring, maar Schipper heeft daarnaast ook veel aandacht besteedt aan het uitwerken van de personages.

Victoria is een jonge vrouw die zeer eenzaam is in een nieuwe stad en niet weet wat ze met haar leven aan moet (ze is net afgewezen voor het conservatorium). Dit is belangrijk, want daarom begrijp je ook waarom ze steeds verder meegaat in de criminele activiteiten van Sonne en zijn vrienden. Het voelt soms nog steeds vreemd aan, maar het werkt wel. Dat komt ook door Costa en Lau, die een sterke chemie hebben. Hun relatie wordt ook realistisch neergezet, en de laatste scene in de hotelkamer blijft een pareltje. Een huilende Costa blijft fantastisch om naar te kijken.

avatar van Helderheid
Aparte, deels originele maar tegelijkertijd ook wel een saaie en ongeloofwaardig film over een meisje dat zo graag mensen wil leren kennen in een nieuwe stad, dat ze met alles en iedereen genoegen neemt, en hierdoor uiteindelijk in de problemen komt.

Grote irritatiefactor voor mij in deze film is de naïviteit en wanhopigheid van de hoofdpersoon. Een beetje naïviteit kan aandoenlijk zijn, maar hier is het zo erg dat het ongeloofwaardig en zelfs irritant wordt.

Dat de film in 1 take is opgenomen is knap gedaan, maar dit zorgt ook voor saaie stukken. Vooral in het begin is het doorbijten. Ik had hem bijna afgezet, maar wist dat er nog iets moest komen, dus bleef ik volhouden. Tweede deel van de film is gelukkig een stuk beter en brengt wat spanning in de tent. De acteurs zijn zoals je verwacht van mensen die je net ontmoet en nog niet kent. Daar heb je gewoon niet veel mee… Maar men acteert prima.

Voor mij een hele ongeloofwaardige scene wanneer Colta en Lau op de vlucht een flat binnen vallen. Dan zijn er 15 agenten op zoek naar een man en een vrouw in een flat. Vervolgens komen Colta en Lau om 05.30 uur in de ochtend met een baby de flat uit gelopen, en er is geen 1 agent die dit vreemd vindt, die een link legt tussen hun en de daders, en ze vrolijk laten doorlopen.

Al met al dankzij de tweede helft toch een redelijke film, maar ik zou deze denk ik niet aanraden aan iemand .

Het eerste uur is vooral uitzitten. Scènes waarin hoegenaamd niks gebeurd en maar blijven duren volgen elkaar in rap tempo op. Je kunt het eerste uur inderdaad rustig je telefoon checken en wanneer je later weer opkijkt is de film geen spat verder. Was het eerste uur in 10 minuten verteld, dan was dat het verhaal en dus de film zeker ten goede gekomen.

Het 2e uur wordt alles een stuk beter. Zo komt er iets van tempo in de film en het verhaal en wordt het af en toe zelfs een beetje spannend. Zonder dat men direct op het puntje van de stoel komt te zitten.

Dat het gehele verhaal verder zeer ongeloofwaardig is vind ik verder niet heel hinderlijk, maar toch kun je daar wat vraagtekens bij plaatsen: welke vrouw op deze aardbol gaat met 4 wildvreemde mannen mee om daar vervolgens dezelfde nacht een bankoverval mee te plegen; als het allang licht is en men in een flat zit die compleet is omsingeld door de politie, trekken Victoria en Sonne gewoon even wat andere kleding aan, spelen een seconde voor papa en mama met een gestolen baby, om vervolgens doodleuk een taxi te pakken en voorgoed te ontsnappen aan de aandacht van de overheid. En zo zijn er meer voorbeelden. Wat mij betreft passend bij popcornvermaak, maar diepgaand kan ik het niet noemen.

Overigens razend knap dat alles in 1 take is opgenomen.

Magere voldoende 3*

Edit: zo te lezen ben ik niet de enige die wat zaken is opgevallen.

Nadat na mijn gisteren geschreven recensie de spoilers plots openklapten, werd mij plotsklaps duidelijk dat ik eigenlijk al de zoveelste ben die min of meer hetzelfde geschreven heeft over de scène bij de omsingelde flat en het verloop erna. In een poging origineel te blijven en toch wat toe te voegen, wil ik daarom een andere scène uitlichten. Helaas kan ik mijn vorige reactie niet meer wijzigen, vandaar maar een nieuwe reactie onder de vorige.

Goed. Op 't moment dat de groep bij de gangsters ergens onder in een garage zit voor de instructies en, uiteraard, om de wapens op te halen, en de groep niet optimaal meewerkt naar de zin van de gangsters, brult de grote baas dat het meisje tot na de bankoverval bij hen dient te blijven. Als verzekering voor de 10 ruggen schuld die Boxer uit heeft staan. Vervolgens stapt Sonne op de baas af en zegt 'ok ok, we werken wel mee'. Daarna begint bijna uit het niets met bivakmutsen op een soort 'generale' voor de bankoverval (wat dat toe moet voegen weet ik nu nog steeds niet). En direct daarna krijgt Victoria 'ineens' haar volledige vrijheid terug. Ik weet niet wat anderen daarvan vinden, maar ik vond 't in ieder geval nogal opzichtig en zwak uitgewerkt. In ieder geval werd daar duidelijk dat Victoria hoe dan ook in beeld moest blijven

Vorige week na de herziening toch een half puntje erbij.

avatar van John Milton
Al 2 keer, ik moet hem nog steeds voor de eerste keer zien scorsese

Ik denk niet dat je teleurgesteld zult zijn.

Zoals al gezegd is het 1e uur doorbijten en gebeurt er weinig. Daarna begint de film en dan ook opeens in sneltreinvaart waar de ene gebeurtenis de volgende opvolgt.
Ik heb me prima vermaakt, maar Victoria wordt wel als heel naïef neergezet en brengt meteen de nacht door met 4 types die er al onguur uitzien en je bij de 1e voorstelling je twijfels over hebt over hun bedoelingen.