Victoria (2015)

Duitsland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Sebastian Schipper
met Laia Costa, Frederick Lau en Franz Rogowski

Victoria, een jonge Spaanse vrouw, danst vol overgave in de Berlijnse clubs. Buiten ontmoet ze vier jongens die zich voorstellen als Sonne, Boxer, Blinker en Fuß. Sonne en Victoria zien wel iets in elkaar en bij de eerste de beste gelegenheid glippen ze weg. Maar hun geflirt wordt ruw onderbroken door de anderen omdat voor deze vrienden de nacht nog lang niet voorbij is.

avatar van Don Homer
maxroelofs schreef:
Bij binnenkomst in het cafe zegt Sonne: what a nice hotel.. Ehh nice bar (beiden beginnen te lachen en wuiven het weg als een misser door zijn beschonken toestand). Sonne was echter wel degelijk even in de war, later in de film zien we namelijk nog een hotel.

Of hij was wel degelijk in beschonken toestand .

avatar van JoeCabot
Heel erg cool. Dat alles in één take opgenomen werd maakt het natuurlijk speciaal, maar ook los van de gimmick is Victoria een zinderende trip.

Het plaatje klopt. De film oogt en klinkt bijzonder gaaf, de cast is ijzersterk en het tempo ligt hoog. Vanaf het “onderonsje” in de parkeergarage zat ik onafgebroken op het puntje van mijn stoel. Maar ook tijdens de mysterieuze aanloop daarnaartoe hangt er constant spanning in de lucht.

Echt realistisch zou ik deze film evenwel niet meteen noemen, zeker het einde is behoorlijk over-the-top. In twee uur tijd zien we Victoria evolueren van naïef conservatorium-meisje tot ijzige kidnapper (van een baby dan nog). Misschien net iets te veel van het goede. Na de shoot-out met de politie had de film wel mogen eindigen eigenlijk.

avatar van Fisico
Uiteraard valt het op dat Victoria geschoten is in één shot of die indruk geeft het alvast. Deze benadering geeft voor onrustige gejaagde beelden. Het geeft je het gevoel dat je er zelf bij bent. Sowieso erg knap gedaan en fijn om dit af en toe te kunnen ervaren in een filmgebeuren.

Het eerste uur van de film echter moest ik toch even doorkomen. De film komt erg langzaam op gang en vertelt niet zo heel veel. Wat je te zien krijgt is een naïef jong meisje dat na een feestje vier jongeren tegen het lijf loopt. Ze zeveren en zwanzen met elkaar en uiteindelijk gaat het feestje privé verder door op het dak van een appartementsblok. Pas na een uur komt de film in een stroomversnelling en wordt het interessanter wanneer de kwajongensachtige lui eerder criminele bedoelingen hebben door een heuse heist te plegen.

Het probleem van one shot films is vaak de beperkte tijdspanne waarin een verhaal verteld moet worden. De gebeurtenissen zijn real time en dat is soms moeilijk te vatten met bepaalde metamorfoses van personages. Zo ook hier: in een mum van tijd verandert een naïef meisje naar een op zijn minst medeplichtig gestelde vrouw zonder echt te weten te komen waarom ze zo geïnteresseerd is in die losers. Er waren nochtans kansen genoeg om de dans te ontspringen. Waarom zou ze in godsnaam haar café alsnog verlaten voor een wel zeer vaag en vreemde reden?

Qua plotverloop dus niet altijd even logisch (ook de politie-inval in het appartement was te easy), maar los hiervan wel een fijne film met een knappe montage, goede acteerprestaties, een sterke spanningsboog en hoog tempo vanaf halverwege de film.

avatar van nadrin
Donnie Vellermee beschrijft het hierboven nogal cru. Maar er zit wel wat waarheid in. Ongeloofwaardig simplistisch enerverend zijn de woorden die best aanleunen bij mijn gevoel na het bekijken vd film. De mooie Laila kon de film niet redden

Mooi snoetje, maar wat een dom wicht. Verder: de realistisch geschoten beelden staan in schril contrast met de ongeloofwaardige gebeurtenissen (met een baby de flat uit komen, een taxi op het juiste moment, een hotellobby ingaan zonder de vraag wat je in je bonte kleding komt doen etc. etc.).

avatar van Musicman10
Ik wou de film na een uur bijna afzetten maar gelukkig niet gedaan. Je beleeft de hele nacht mee. Je mist volgens mij geen seconde. Knap gemaakt en bedacht!

Geweldige film. Adembenemend gekeken.