Victoria (2015)

Duitsland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Sebastian Schipper
met Laia Costa, Frederick Lau en Franz Rogowski

Victoria, een jonge Spaanse vrouw, danst vol overgave in de Berlijnse clubs. Buiten ontmoet ze vier jongens die zich voorstellen als Sonne, Boxer, Blinker en Fuß. Sonne en Victoria zien wel iets in elkaar en bij de eerste de beste gelegenheid glippen ze weg. Maar hun geflirt wordt ruw onderbroken door de anderen omdat voor deze vrienden de nacht nog lang niet voorbij is.

avatar van bjerik76
t eerste deel is slecht, wat een domme keuzes kun je maken, zeker in een vreemd land...
t 2e deel is iets sterker, hoewel ik toch vind dat Victoria nogal ( heel erg) Naïef is.

joolstein schreef:
*Waarschuwing* deze film kan je het beste in gaan zonder te veel voor kennis. Dan werkt hij het beste! Dus STOP met lezen. Direct aan het begin zien we een meisje dansen op heerlijke technomuziek. Ze ontmoet wat jongens buiten de club en besluit met hun mee te gaan. Dat meisje is Laia Costa en wat een goede en mooie actrice is dat! Zij trekt de hele film! Zekere het eerste uur hierna verplaats de focus zich meer op wat actie maar Laia Costa weet ook dan de aandacht goed vast te houden. Daarnaast zit de kracht van de film vooral in manier waarop er gefilmd is. Dit tilt de film boven de middelmaat uit. Minpunten zijn er helaas ook! Alles speelt zich af in de stad Berlijn maar dit had net zo goed elke andere stad kunnen zijn aangezien er weinig gebruik van gemaakt is. Daarnaast zitten er ook wat gaten in het script en naar het einde toe leek het of ze speelduur wilde oprekken met iets te lange oninteressante scenes. Ergens op het midden is er een prachtig pianospel van Franz Liszt Mephisto Waltz. Ik ben geen fan van klassieke muziek en als je mij dan zo weet te treffen met beelden met een klassiek muziekstuk is dat erg knap. Zeer mooie film die net niet de eindstreep ongeschonden weet te halen.

STOP met schrijven of spoiler markering?!

avatar van joolstein
beate schreef:

STOP met schrijven of spoiler markering?!

Euh ik zie nergens een spoiler maar als die er wel staat is het beter om niet het hele stukje te kopiëren. Als er inderdaad ergens een spoiler staat is dat niet met opzet, sorry daarvoor! Het beste kan je dan hier melding van maken bij de mensen die de site beheren. Die kunnen het namelijk aanpassen. Er zit een knop om hiervan melding te maken (die met het uitroepteken!)

avatar van Donnie Vallermee
Amateuristische prutfilm over een viertal zatlappen / losers met een midlifecrisis die een bank gaan overvallen met hun zatte harses... Een onnozel maar blijkbaar sensatie geil grietje van net 18 doet mee.
Nou dat faalt dus totaal en ze gaan dood maar chick niet en gaat er met poet vandoor, einde.

Meer was ‘t niet en dat 2 uur lang!

Pfff

avatar van rpch1956
Kan best prijzenwinnend zijn, maar alleen voor bepaalde generatie zeker. De onvoorstelbare naïviteit van de protagoniste is stuitend en ongeloofwaardig.

avatar van stefan dias
Laat ik beginnen met het minpunt (voor mij). Ik hou wel van zo'n in-één-rukverhaal. Maar door de bewonderenswaardige ambitie om hier een krachttoer uit te halen van alles ook nog eens in ononderbroken take te filmen, verliest het verhaal gek genoeg aan geloofwaardigheid.

Je modus operandi vraagt dan noodgedwongen geforceerde overgangen, weinig overtuigende handelingen (ja, we laten Fuss gewoon verder kotsen in dat café dat ik zelfs niet de moeite vind om op slot te doen, bij de ontmoeting met de gangsters wordt het zelfs wat kluchtig.) en daardoor gleed ik qua betrokkenheid toch stilletjes uit de film.

De shoot-out en afhandeling/ontsnapping zouden op zich nog wel kunnen, maar nu wordt het wederom genoodzaakt veel te snel afgehaspeld. Dan stijgt het verhaal niet boven het truukje uit. Verdienstelijk, maar in de eindafrekening valt het toch eerder negatief uit.

Want er zijn wel troeven. Heel de sfeer van Berlijn op het einde van de nacht is wel interessant. Laia Costa als Victoria kon me niet zo heel erg overtuigen, misschien wel door het karakter dat ze moest spelen: compleet getikte griet die de ene dwaze beslissing neemt na de andere. De acteur die Sonne neerzette stal voor mij echter de show: perfect geloofwaardig als crapuultje met ergens toch een stukje gouden hart. Gevaarlijk en niet al te snugger, maar toch charmant. Het is vooral zijn spel dat de film nog net aan de positieve kant laat landen.

Ik snap de ambitie van de makers, want het blijft een krachttoer op zich, alleen verdiende dit soort verhaal een wat klassiekere aanpak.

avatar van stefan dias
PS
Omdat voor mij vooral sfeer en acteren de bovenhand heeft, vond ik het eerste deel net geloofwaardiger en beter dan de ongeloofwaardige mislukte heist (zeker de reden waarom ze het doen).

Wat een absurde film.
Sonne en Victoria wandelen gewoon weg van de zwaarbewapende politie die hun gewoon onder controle heeft.
Sonne begint na een tijd ineens hevig te bloeden en besluit dan ook maar te sterven.
Victoria stapt door het inmens grote hotel waar geen enkel mens te bespeuren valt.
Victoria stapt buiten in de stad over de grote weg en er is geen enkele rijdende auto te bespeuren en ook weer geen enkel mens op straat.
Zo kan ik nog verschillende absurde fouten opnoemen maar ik heb het wel gehad met deze flutfilm.

avatar van Zwolle84
Zeppos schreef:
Zo kan ik nog verschillende absurde fouten opnoemen

Doe maar niet, zonder spoilerhaakjes (button met uitroepteken via het schrijfmenu). Je verklapt zo een boel voor mensen die de film nog niet hebben gezien.

joolstein schreef:

Je vraagt mij om jouw stuk te verbeteren, yeah right. Ik maak je attent op jouw droge spoiler alert 'STOP met lezen'.

avatar van joolstein
beate schreef:

Ik vraag je niet om mijn stukje te verbeteren maar om bij de moderators aan te geven waar er volgens jou een spoiler zit! Ik kan het namelijk niet veranderen en jij ben degene die na twee jaar er klachten over heeft. Ik zie er namelijk geen!

Als je alleen maar reageer op het feit dat ik waarschuw om niets te lezen over de film. Is dat een beetje vreemde opmerking want het lijkt mij terecht om mensen erop te wijzen dat de film-beleving wordt vergroot als je het plot en de bevindingen van gebruikers over de film niet lees? En dan nu maar weer on-topic: Wat vond jij van de film?

avatar van Shadowed
Indrukwekkend.

Al wou ik dit graag de volle mep geven, daarvoor zwakt hij richting het einde een beetje te veel af en had er net wat beter aandacht in de karakters zelf mogen zitten. Zo is inderdaad Costa net iets te ongeloofwaardig om echt de volle mep te krijgen.

Maar het acteerwerk is best goed. De accenten mogen er zijn, maar dat hoort er dan ook een beetje bij. Dit levert hier en daar wat houterigheid op, maar uiteindelijk maakt het niet zo heel veel uit. 138 minuten in 1 keer opgenomen, dat is het punt waar ik vooral van onder de indruk ben. Erg knap.

Zo wordt je al snel in de film gezogen. Het is soms zenuwslopend en erg intens waarmee de chaos soms wel erg dichtbij lijk te liggen. Het lijkt net alsof je er zelf bij bent, en dan voel je de dreiging soms ook erg goed aankomen. Vooral rondom de bankoverval, het moment dat Costa de auto in stapt begon ik mijn adem al in te houden.

Helaas zwakt het daarna wel een beetje af en verliest het een beetje het gevoel dat je er echt bij bent. Daarmee geven de laatste 15 minuten niet meer echt het intense gevoel dat ik de hele film zo'n beetje had. Voor de rest veel respect naar de cast en Schipper dat ze dit project nog wel goed neer hebben kunnen zetten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vooral opvallend qua opzet door de film in één take op te nemen. Het begin is wat cliché en je denkt dat de hele film teert op dat originele idee van filmen. Maar je leert op korte tijd de personages wel wat kennen en de film kent op een natuurlijke maar toch snelle manier de nodige bochten. Ik was meteen verkocht toen Victoria met Sonne alleen waren in de bar. Een openhartig gesprek tussen beide personages en de outing van Victoria als pianiste. Het deed me meteen denken aan Before Sunrise. Vanaf dan blijft het wel boeiend en is het toch wel knap hoe de acteurs alles in 1 take konden brengen. Je wordt stilaan een extra lid van de groep. Zodat je op het einde van de film wat versteld staat waar Victoria staat en hoe dit alles op een paar uur tijd heeft kunnen plaats vinden. Wat een nacht!