Dronningen (2019)

Alternatieve titel: Queen of Hearts

Denemarken / Zweden

geregisseerd door May el-Toukhy
met Trine Dyrholm, Gustav Lindh en Magnus Krepper

Anne heeft een succesvol advocatenkantoor gespecialiseerd in jeugdrecht. Ze is gelukkig getrouwd met Peter, met wie ze een tweeling heeft. Het leven van de familie wordt verstoord wanneer Gustav, Peters roekeloze tienerzoon uit een eerder huwelijk, bij hen intrekt. Terwijl Peter het moeilijk heeft met het opbouwen van een relatie met zijn lang verloren zoon, is Anne gewend aan moeilijke jongeren in haar werk. Ze krijgt een ​​band met Gustav. Gaandeweg verandert hun relatie en al snel staat ze voor een keuze met onvoorstelbare gevolgen.

avatar van hvdriel
Tja, met deze film is weinig mis: goed verhaal, goed geacteerd, stijlvol gefilmd. En was dit een van de eerste Deense films die ik zag, dan had ik hem zeker hoger gewaardeerd.

MAAR. Hoe ontkom je aan de doem dat je sommige acteurs en actrices niet meer kunt zien in een rol? Ik zie voortdurend de actrice Tryne Dirholm en niet haar rol van Anne, zo vaak heb ik haar nu al gezien in series en films in diverse rollen...

Jammer. Soms is onbevangen kijken niet meer mogelijk.

Echt heel goed. Razend knap hoe je zowel met stiefmoeder als zoon meegaat in hun verstoorde relatie. Voor even hoop je zelfs dat ze het redden. En vooral Trine Dyrholm is een feest om naar te kijken, hoe vaak je haar ook gezien hebt.

Vanaf 20 juni in de bioscoop (September Film Distribution)

weergaloos..hoe wordt aangetoond dat ook vrouwen zich vergrijpen aan een minderjarige..stijlvol gebracht!! En erg herkenbaar in vele gebroken gezinnen denk ik..

Het eerste anderhalf uur van de film is doorbijten want saai: er is geen enkele dramatiek of spanning en je zit al die tijd alleen maar te kijken hoe een oudere advocate, die slachtoffertjes van misbruik en verkrachting bijstaat, nota bene zelf een seksuele relatie begint met haar minderjarige criminele stiefzoon die bij haar in komt wonen. Nu laat de liefde zich niet bevelen en weet je nooit in wiens harten Cupido zijn pijlen schiet, maar deze relatie is zo onwaarschijnlijk dat hij om een verklaring schreeuwt. De film is daar echter weinig duidelijk over anders dan dat het suggereert dat zij zo jaloers is op de losbandige levensstijl van de bad boy, omdat zij zo’n avontuurlijk leven niet had als jong meisje, dat ze besluit ook met terugwerkende kracht het jonge rebelse meisje uit te gaan hangen en/of dat het brave advocaatje haar saaie leven wil opspicen met een verboden seksueel avontuurtje en/of het gelegen is in de bekende vicieuze cirkel omdat ze zelf is misbruikt. Maar wat voor psychologische verklaring je ook kunt verzinnen voor haar verlangens, het blijft onwaarschijnlijk en naïef dat juist zo’n advocate zich met zoiets inlaat en denkt daarmee weg te komen qua haar gezinssituatie (ook al is ze misschien juist als advocate cynisch geworden over het rechtssysteem zodat ze meent daarvan niets te hoeven vrezen). En als ze haar seksuele verlangens naar bad boys niet onder controle heeft, waarom gaat ze dan niet naar bed met de jonge boefjes die ze als advocate de hele tijd zal tegenkomen?

Maar als dan na anderhalf uur wachten eindelijk haar avontuur uitkomt en er dramatiek en spanning in het verhaal komt is de film wel heel goed en weet het het saaie eerste anderhalf uur toch nog min of meer goed te maken. Je verwacht dat ze zal bekennen maar ze doet wat ze als advocate alle daders heeft zien doen: ontkennen en het slachtoffer beschuldigen c.q. straffen voor het uit de school klappen. Alle protestantse thema’s die zo kenmerkend zijn voor Scandinavische films worden dan opgediend: zonde, schuld, berouw, bekentenis, schijnheiligheid, etc. De morele afgrond die zich in het (ver)zwijgen openbaart is meesterlijk verfilmd. Overigens, ook het gedrag van de jongen begrijp ik niet helemaal – waarom trekt hij het zich zo aan dat hij niet de waarheid mag vertellen over z’n avontuurtje? – maar zal eveneens (net als bij de vrouw) in het trauma van zijn jeugd zijn gelegen toen zijn vader hem verliet zodat zijn verwijt dat hij zou liegen onverteerbaar is.

Al met al is het laatste half uur een groots psychologisch en moreel drama waar de Scandinaviërs patent op hebben en waarvan deze film een nieuw hoogtepunt vormt. Alleen jammer dat het anderhalf uur lang saaie romantiek met een paar tamelijke expliciete scenes (**½) moet duren voordat we bij die grootsheid (****½) komen.

avatar van maxcomthrilla
Wrang!

Rustige aanloop naar een ontluisterend eindstuk.

De film komt wat langzaam op gang maar eenmaal de romance tussen Anne en Gustav oplaait, zit je toch naar gedurfde en originele cinema te kijken in een steeds preutser wordend landschap. De aanloop ernaartoe is echter zeker geen martelgang, met een goed stuk karakterisering van Anne. Fraaie scene als zij hunkerend danst op ''Tainted Love'' enigszins verwaarloost door haar man en saaie gasten die iedere vorm van durf en expressie uitgebannen lijken te hebben. Wat dat betreft is Anne`s bevlieging in het begin vrij sympathiek. Pas als zij gaat liegen belandt ze in een heimelijke, onomkeerbare situatie. Ja, sterke film omdat ik echt wel had verwacht dat de tot dan toe sympathieke Anne gewoon de waarheid zou gaan vertellen.

Niets bleek minder waar en dat doet pas echt pijn! 4*

avatar van Redlop
Mrs. Røbinsøn.

avatar van Baboesjka
Het duurde lang voor ik erin kwam en ik vond het begin nogal saai, maar toen het verhaal eenmaal op gang kwam, werd ik er wel in meegezogen. Sterke acteerprestaties, een broeierige en spannende sfeer en wat expliciete scènes. Mooi en helder in beeld gebracht. Een 7. 3,5*

avatar van mrklm
Een vrouw [Trine Dyrholm] gespecialiseerd in jeugdrecht verleidt haar getroebleerde stiefzoon [Gustav Lindh]. Zoals de stiefzoon in kwestie zelf zegt: juist zij zou beter moeten weten. Het scenario geeft nauwelijks inzicht in de motieven voor de vrouw van middelbare leeftijd, afgezien van een soort onbevredigd seksueel verlangen. Het zich langzaam voltrekkende drama lijkt een opmaat te zijn naar een explosief einde, maar daar is helaas geen sprake van. Het is te danken aan de spelregie van May el-Toukhy en een fraaie tour-de-force van Trine Dyrholm - in mijn ogen de beste Europese actrice van haar generatie - en het even knappe ingetogen tegenspel van Magnus Krepper als haar aanvankelijk nietsvermoedende echtgenoot dat deze film ver boven het matige scenario uitstijgt. En ja, ik dacht even dat de film 'Grunningen' heette.

avatar van Epitaph
.... het verbaasde mij dat in Denemarken een 'minderjarige in een horecagelegenheid bier mag drinken, en dat je er ook nog mag roken.

avatar van Alathir
Licht schokerende film met een weergaloze vertolking van Trine Dyrholm. Zij weet deze film uitermate goed te dragen. Het is zeker geen snelle film en de aanloop is wat traagjes. Hoe de romance afloopt is niet direct hoe je het zou verwachten en wat er vervolgens gebeurt is nog minder voorspelbaar.

avatar van John Milton
Sterk.

Trine Dyrholm werd door de explicateur aangemerkt als de leading lady van de Deense cinema. Wij kenden haar voornamelijk nog van Kollektivet (2016). Maar er is geen ontkennen aan, ze is erg goed, en de rol van Anne is er niet eentje voor onzekere acteurs, deels ook door de expliciete scènes. Leuk gedaan ook hoe je waardering en begrip voor het karakter steeds meer kantelt.

avatar van Boenga
Een film die op alle vlakken 'af' is en scoort - met als uitsteker de scene waar Anne als volleerd advocate de beschuldigingen afweert tegenover haar echtgenoot, en daarbij meteen in de tegenaanval gaat.

Maar voor mij ook geen echte topper; er wordt net iets teveel gezocht naar drama. Wanneer Gustav Anne begint te bepotelen op de parking, en daar dan uiteraard een getuige is, wordt het reality-niveau net iets overstegen, en komt er een zekere ergernis bij me opdagen.
Idem op het einde van de film: het overlijden hoefde er helemaal niet bij.

Genoeg gezeurd; goeie film.

avatar van Drulko Vlaschjan
Ik weet niet of jullie het kennen, maar je hebt op het internet van die websites waar je gratis films kunt kijken van mensen die met elkaar de liefde bedrijven. Het viel mij op dat daar de laatste maanden steeds meer films over incest verschenen. Vooral moeder-zoon en broer-zus-relaties zijn populair. Vaders en dochters dan weer wat minder, gelukkig. Stiefmoeder en zoon komt wel vaak voor. Er hangt kennelijk iets in de lucht. In de films op die websites waar ik het over heb, krijgt het verhaal vaak niet erg veel aandacht. Het gaat vooral om de daad zelf. Wat dat betreft is Queen Of Hearts een interessante kijkervaring. Heb je toch een beetje context. Het lijkt allemaal leuk en onschuldig, maar het houdt niet op met een potje vuige seks. Sterker nog, daarna begint het pas echt. Leerzame film.

avatar van de grunt
Wat kunnen die Denen toch films maken!!

film komt wel erg traag op gang en ik ging er met te hoge verwachtingen heen. voor mij niet een film die ik in de bios hoef te zien

Fraaie film die, clichématig gezegd, steeds meer onder de huid gaat zitten. Natuurlijk erg sterk acteerwerk van Dyrholm en het geheel komt geloofwaardig over. Typisch Scandinavisch verder en dat is positief bedoeld in het geval van een dergelijk drama.

avatar van wibro
Een succesvolle advocate die een seksuele relatie begint met een minderjarige stiefzoon terwijl die advocate ook nog eens jeugdige slachtoffers van misbruik bijstaat en bovendien ook nog eens een paar leuke dochters heeft. Zo'n relatie klinkt niet allemaal erg geloofwaardig als je het mij vraagt. Ik had daarom ook enorm veel moeite om mij in de hoofdpersonages in te leven. Maar….het moet gezegd worden. Aan het acteren viel niets aan te merken. Dat was zonder meer geweldig. Het open einde vond ik trouwens erg goed. Zou de advocate zo'n last krijgen van haar geweten dat ze haar werk in de advocatuur nog naar behoren kan uitoefenen was voor mij de vraag. Hier krijgen we geen antwoord op maar het lijkt mij erg moeilijk. Toch wel een interessant drama dus dit Queen of Hearts dat van mij toch een ruime voldoende krijgt ondanks het niet al te geloofwaardig scenario.

Manipulatie in de overtreffende trap door een advocate, die in het dagelijks leven jonge slachtoffers van seksueel misbruik bijstaat. Dat staat lijnrecht tegenover haar gedrag in huiselijke kring, wanneer zij eerst haar stiefzoon in een seksuele relatie met haar manoeuvreert en vervolgens alle schuld van zich afschuift door de stiefzoon in een kwaad daglicht te plaatsen. De gevolgen zijn desastreus.
Een ongemakkelijk familiedrama met stereotype vertolking van Trine Dyrholm.

avatar van HarmJanStegenga
'Dronningen' kabbelt in 1e instantie rustig voort. Fraai geschoten beelden, sfeervol - het leren kennen van de personages, mooi huis, drukke banen en de stiefzoon die er gezellig bij komt. Het wordt pas echt interessant als Anne - geweldig gespeeld door Dyrholm - begint te liegen; ''niks van waar'' zegt ze. Ja dan kun je een bepaalde behoefte hebben, waarbij de drang zo sterk is dat je er ook nog écht werk van maakt, maar de gevolgen zijn natuurlijk niet te overzien. Dit soort ongein moet je natuurlijk ook nooit aan beginnen, maar ja. Goede film, met een kleine boodschap; laat het maar bij een vieze gedachte.

avatar van AniSter
Kort maar krachtig: geen topper, maar genoten van een goede film!

Tja. Ik ben even stil tijdens de aftiteling.
Een erg sterke film, met sterke acteurs en een zeer sterk onverwacht verhaal. Beter niets te weten op voorhand. Het eerste uur dacht ik 'waar kijk ik naar? Een slaapverwekkende IKEA catalogus of zo?' Maar toen kwam de wending. En daarna nog een onverwachte wending, en daarna het gevreesde en onvermijdelijke einde.
Ik zoek nog steeds naar de zin van het verhaal en wat het mij brengt. In ieder geval een knap staaltje van de kijker meesleuren in tegengestelde richtingen. Dat zeker.
En ook een groter besef van de verantwoordelijkheid die wij volwassenen hebben jegens kinderen en jongvolwassenen.

avatar van aSMoDeuS
Dat viel tegen, zeg! Netjes binnen de lijntjes en zelfs toen het even spannend leek te worden, werden de teugels weer aangehaald. Voorspelbaar geheel. Motivaties niet altijd even duidelijk. Zoonlief reageert wel heel dommig (zo jong was die knaap ook weer niet in de film!). Etc.

Wel mooi geschoten, meer dan prima acteurs en het vrouwelijk naakt was moedig en fijn om naar te kijken.

Goede film over een hulpverlener (advocate van jeugdrecht), die zelf over de schreef gaat. En de gevolgen van haar doen en laten niet wil erkennen. Weer mooi gespeeld door Trine Dyrholm, die in de serie The Legacy en films zoals Festen en In A Better World reeds wist te overtuigen.