• 10.953 nieuwsartikelen

Met onder meer: Trine Dyrholm, Gustav Lindh en Magnus Krepper

Gesproken taal: Deens en Zweeds

Releasedatum: 20 juni 2019

Plot Dronningen

Anne heeft een succesvol advocatenkantoor gespecialiseerd in jeugdrecht. Ze is gelukkig getrouwd met Peter, met wie ze een tweeling heeft. Het leven van de familie wordt verstoord wanneer Gustav, Peters roekeloze tienerzoon uit een eerder huwelijk, bij hen intrekt. Terwijl Peter het moeilijk heeft met het opbouwen van een relatie met zijn lang verloren zoon, is Anne gewend aan moeilijke jongeren in haar werk. Ze krijgt een ​​band met Gustav. Gaandeweg verandert hun relatie en al snel staat ze voor een keuze met onvoorstelbare gevolgen.

Social Media

de grunt

Scandinavische parel.

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Een film die vermoedelijk niemand onberoerd laat. Ik moet wel zeggen dat ik de film op zijn sterkst vond tot het moment dat de relatie aan het licht kwam. De opbouw naar de daadwerkelijke sex, het plagen, flirten, speels elkaar aanraken etc. Daarna de spanning van het betrapt worden. Wat al vrij snel gebeurde door die vriendin. Maar ik vond de hele ontkenning niet heel sterk. Er waren volgens haar man details die zijn zoon niet kon weten. Werd verder niets mee gedaan. Ook het vermoedelijke sexuele misbruik uit haar jeugd werd enkel tijdens het interview benoemd. Het deed voor mij wat afbreuk aan het geheel. Maar verder is het een prima film, zeker het kijken waard.

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Heb hem nog een keer gezien en nog steeds dezelfde mening: van hulpverlener naar dader. Het wordt zó voorgeschoteld in deze film, dat je geneigd bent enige sympathie en begrip op te brengen voor deze vrouw: mooi niet, ze is super gewiekst, juist een harteloos figuur. Titel kun je ook anders opvatten...

Daarom is stiefzoon het uiteindelijke slachtoffer, jonge jongen die erin wordt geluisd.

Gelukkig werd er af en toe Zweeds in gesproken, dat Deens kraakt in je oren.....Weinig tot geen sterren voor deze film. Beroemde actrice, regisseur, geen reden tot meer.

avatar van Robi

Robi

Het lijkt wel of de Denen er patent op hebben om hele heftige films te maken die nog lang na blijven dreunen. Na Festen en Jagten is Dronningen er weer zo een. Het verhaal bouwt super mooi op naar een einde waar je niet aan zou durven denken. En dat is weer heel knap gedaan. Alle details kloppen en er wordt ook weer heel knap en mooi geacteerd. Er zitten sowieso ook hele knappe scenes en sfeeropbouw in de film. Goede film hoor. Maar hij laat je wel weer met een heel naar gevoel achter. En het had ook zomaar een hele andere film kunnen zijn die ook heel mooi had kunnen zijn. Maar de regisseur had deze weg gekozen en daarmee is het zeker geen doorsnee film geworden. Dat is ook een keuze die te respecteren valt.

Deze film blijft na het bekijken nog wel een tijdje nazinderen. Vooral dankzij de uitstekende vertolking van Trine Dyrholm, zowat de beste Europese actrice van deze tijd, zowel op het grote scherm als in tv-series! Wat een uitstraling heeft die vrouw toch!! De jonge acteur Gustav Lindh doet het trouwens ook erg goed, enkel de goedgelovige vaderfiguur komt wel zeer zwak uit de verf. Toch 1 van de mooiste pareltjes uit Scandinavie! Zeker niet te missen?

avatar van pierre18

pierre18

Wat een ijzersterke film met mooie dubbele lagen erin. In een herkenbare setting en omgeving is dit een verhaal dat voor meerdere hulp- of dienstverleners zou kunnen opgaan. De film laat je niet onberoerd en blijft in je geheugen hangen. Goed acteerspel van de twee hoofdpersonen. Daarnaast vond ik de hulpeloze situatie van de vader aan het eind ook zeer interessant.

avatar van notsub

notsub

Ik moest tijdens het kijken van Dronningen dus ook aan Festen en Jagten denken, Deense films die enorm gevoelige thema's durven aan te halen. Hier lijkt dat in eerste instantie niet eens de intentie te zijn, het eerste deel van de film leek zelfs niet echt op gang te willen komen. Daar is na afloop geen sprake meer van, toch best heftig hoe de tweede helft van de film je met een ongemakkelijk gevoel opzadelt. Realistisch of niet, Dronningen brengt een gevoelig thema naar het scherm en weet daar indruk mee te maken.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Ja,Scandinavië blijft verrassen . Dit was erg goed , en het spel was buitengewoon .

De expliciete scene voegde hier echt wat toe , niet zoals bij bij voorbeeld la vie d’Adele wat heel erg afleidde .

Juist door die scène besefte je pas hoe heftig het was.

Het einde was in mijn ogen open . Ik zat er nog midden in totaal gebiologeerd , en verwachte nog een half uur .

Maar dat was het . Tja , dat is aan regisseur en dat heb je in het geval van dit meesterwerk te respecteren !

avatar van FillumGek

FillumGek

De eerst film over stiefmoeders die ik zie waar er geen van vast komt te zitten in de wasmachine.

avatar van rep_robert

rep_robert

Plak er een sticker op met Deens of Scandinavisch vlag en heel MovieMeter gaat uit haar dak.

Maar Queen of Hearts is gewoon een enorm platte film. Niet dat ik de acteurs niet geloof of dat de film niet sfeerloos is, maar het is vooral de onderlinge relatie die lachwekkend tot stand komt. Paar zwoele blikken over en weer en een aanrakinkje her en der en ze zijn al hoteldebotel op elkaar. Het thema is inderdaad gewaagd en kan interessant zijn, maar de regisseur probeert opzichtig te provoceren en er zit 1 expliciete scène in die gewoon overbodig is en puur voor de shock value erin zit. Ik snap totaal de aantrekkingskracht niet tussen de twee en dit is voor mij ook zo'n moment dat ik de regisseur niet snap en het gewoon een tuthola vind. Het bevestigt alleen maar dat dit een enorm banale film is.

Daarna gebeuren er wellicht dingen die je niet ziet aankomen, maar ik voelde zo'n enorme afstand dat ik het niet meer geloofde en er weinig mee kon. Het einde deed me ook vrij weinig.

Beetje een overtrokken gemiddelde hier.

Theunissen

Deze Scandinavische Drama film zag ik voorbijkomen op "Film 1" en leek me wel interessant en dat met name door de Deense Trine Dyrholm welke ik een mooie vrouw en goede actrice (ik zag haar voor het eerst in de uitstekende Drama film "Festen (1998)") vindt. "Queen of Hearts" is behalve een dramafilm ook een psychologisch thriller, waarbij je als kijker meerdere emoties moet zien te verwerken. Het is ook een film dat vragen oproept. Een volwassen man die verliefd wordt op een tienermeisje, dat kan natuurlijk niet. Maar wat als een oudere vrouw voor een jonge knul valt? "Queen of Hearts" is zeker het kijken waard, al is het alleen maar vanwege de prachtige inmiddels 50-jarige Trine Dyrholm, die zich fysiek zeer breekbaar durft op te stellen, maar dat vervolgens als een kracht gebruikt.

"Queen of Hearts" gaat over de veertigplusser Anne (Trine Dyrholm) en sensualiteit is het enige wat lijkt te ontbreken in het leven van haar. Ze heeft een knappe en leuke man, te weten Peter (Magnus Krepper), prachtige tweelingdochters, te weten Frida (Liv Esmar Dannemann) en Fanny (Silja Esmar Dannemann), een hond en een goede baan als advocaat, waarvoor ze verkrachtingsslachtoffers bijstaat. Bovendien bezit ze een prachtig huis aan de rand van een bos met Scandinavische designmeubels en een ideale lichtval , dat zo in een woonblad past. Maar dan komt de zestienjarige tiener Gustav (Gustav Lindh), de lastige puberzoon van haar man uit een eerdere relatie, bij hen wonen en lijkt hun leven te worden verstoord. Anne ziet het als haar taak om zich over de jongen te ontfermen, maar doet dit op een andere manier dan je zou verwachten. Ze verleidt hem en de twee beginnen een geheime liefdesaffaire met alle gevolgen van dien.

"Queen of Hearts" begint goed met een weergaloos gefilmde openingsscène, waarin het draaiende beeld door de bossen bij het prachtige huis van het gezin een voorbode lijkt te zijn voor de rampspoed die ze te wachten staat, oftewel een beklemmend en hypnotiserend begin. Hoewel het vrij smaakvol gedaan is, bevat de film ook een aantal expliciete seksscènes en zien we o.a. expliciet in beeld hoe Anne Gustav pijpt en waarna Gustav haar op zijn hondjes mag nemen. Ook zien we hoe Gustav Anne beft in de badkamer, hoe Gustav en Anne met elkaar vrijen / neuken en zien we Anne ook neuken met haar man Peter, waarbij ze hem regelmatig in het gezicht slaat.

Trine Dyrholm geeft zich letterlijk en figuurlijk expliciet bloot en dat vond ik persoonlijk ook een pluspunt aan deze film. Trine Dryholm speelt de rol van de stijlvolle Anne (een dame met meerdere gezichten van liefhebbend, impulsief, manipulatief tot bikkelhard) erg goed, waarbij ze meerdere malen breekbaar in beeld komt. Die breekbaarheid zet zij om in een kracht. De actrice pakt je in ieder geval volledig in en het is te zien dat haar personage een lange weg van voorbereiding heeft afgelegd.

Door Trine Dyrholm voel je ook spanning en opwinding bij de film en ze zorgt voor een enorme gelaagdheid en complexiteit in het personage van Anne. Het begin van de film laat zien dat Anne een moderne vrouw is. Ze lijkt zonder probleem een succesvolle carrière met haar gezinsleven te combineren. In haar werk staat ze jonge meisjes gerechtelijk bij die verkracht of mishandeld zijn. Dit maakt het des te schokkender als Anne in een nogal expliciete scène besluit Gustav te verleiden. Nadat deze grens overschreden is komt een steeds duisterdere kant van Anne naar voren. Trine Dyrholm weet geweldig dit sinistere te laveren met de kant van Anne die liefdevol voor haar kinderen wil zorgen. Trine Dyrholm zet zich tevens op de kaart als één van de beste actrices van Europa.

Overigens speelt ook haar tegenspeler Gustav Lindt (die overigens al 23 jaar was ten tijde van de opnamen) verdienstelijk. Aanvankelijk lijkt hij de bovenliggende partij, met zijn dwarse gedrag en zijn ontoegankelijke instelling. Maar Anne blijkt gewiekster te zijn en zo haar manieren te hebben om het roer volledig over te nemen, wat leidt tot de letterlijke ondergang van Gustav. En verder deed Magnus Krepper het als de goeiige echtgenoot ook verdienstelijk.

"Queen of Hearts" een sterke en spannende Scandinavische film, die langzaam onder je huid gaat zitten en niet meer los laat. De spanning gaat zo af en toe wel verloren door de lengte van de film en de film kakt her en der wat in. Regisseur May el-Toukhy stelt vragen over thema’s als seks, misbruik, dominantie, macht en manipulatie en levert daarmee een zeer boeiende en tevens gewaagde film af. Kortom heftig, intens en zeker de moeite waard!

avatar van Cupido

Cupido

Rotterdam@1 schreef:

Hoe kom je er in vredesnaam bij dat de maker synpathie zou willen opwekken voor de vrouw. Juist het tegenovergestelde: de vrouw breekt zelfs op het einde als ze realiseert wat ze heeft aangericht. De titel van de film is ironisch bedoeld.

avatar van ZAP!

ZAP!

Op het einde leek iedereen wel gevangen te zitten in hun sociale constructies; de zus die eerst nog contact vermijdt, duikt toch weer op en zelfs de vader snapt uiteindelijk hoe het zit, maar blijft toch (vooralsnog) bij Anne. Anne, die waarschijnlijk zelf misbruikt is (dat deurtje zet de regisseur tenminste wel pontificaal open), heeft zich opgewerkt tot een succesvolle advocate die echter wel flink loopt te manipuleren - met de blinde gedachte dat het ten goede is (bedoeld) - en zo ziet ze niet in wat ze doet als ze Gustav uit haar gezinsleven werkt.

Lastig in te schatten in hoeverre dit nu echt een realistisch scenario is, maar toch maakte het wel indruk op me, mede door het uitstekende acteerwerk en de sterke cinematografie. 'Festen' en 'Jagten' zijn hier al genoemd, dus noem ik nog even 'Anklaget', waar ik ook aan moest denken.

Kleine zeven.

pampelonne schreef:
#metoo
maar dan met een vrouwelijke predator.

ongemakkelijke film.

Mja, maar ze kwam in ieder geval klaar (denk ik).

avatar van cucciolo

cucciolo

Dit had heel veel potentie. Maar helaas een beetje goedkoop afgeraffeld, zeker naar het einde toe. Ook de personages vond ik niet allemaal even goed uitgewerkt, en de zeer expliciete scenes hadden weinig meerwaarde. Dat de film ondanks dit alles toch blijft boeien is dan ook vooral te danken aan een top cast. Trine Dyrholm en Magnus Krepper kunnen eigenlijk nooit iets fout doen. Zet ze bij elkaar en één plus één is drie.

avatar van ZenZin

ZenZin

Dyrholm altijd goed , een potentieel interessant thema maar het grootste gedeelte van de tijd gebeurt er niets meer dan een beetje dagelijks gedoe, gestaar en zogenaamd gepeins dat op 4dubbele snelheid nog oersaai is. Veel scenes worden te abrupt afgebroken zonder vervolg met verder alleen vervelende types die op een vervelende onrealistische manier met elkaar omgaan.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Even op tv meegepakt vooral vanwege de beoordelingen zonder dat ik wist waar het nu precies over ging. Maar het bleek toch wel iets dat tegenwoordig behoorlijk actueel is, iets dat gelukkig ook ver van mijn bed staat en iets waar ik wel wat moeite mee heb, maar opzich ontwikkelde Queen of Hearts zich uiteindelijk toch tot een redelijk drama.

In tegenstelling tot sommige andere gebruikers, die het eerste uur beter vinden dan het tweede, heb ik totaal niets met de beginfase en de tot standkoming van de situatie met de ontmoetingen, de contactvormen, het geflirt en geplaag en al wat daar uit voortvloeit. Net als de hele toestand en wijzende vingertjes momenteel bij Studio Sport snap ik niet dat de mens niet iets meer remmingen heeft, niet beter nadenkt bij wat hij veroorzaakt of op het spel zet en de situatie met teleurstelling en spanningen die nadien zullen ontstaan. En dan is deze dame in die zin ook nog een hulpverlener die beter dan wie ook emotie, liefde, lust en de hele rataplan van elkaar hoort te kunnen scheiden, objectiviteit noemen ze dat. Ja ja...oke, ze is ook maar een mens en er zal ongetwijfeld iets zijn rond mevrouw die in een tweede sexuele jeugd geraakt en dat een dergelijke situatie je eerder overkomt dan een bewuste keuze blijkt te zijn.

Goed geacteerd wordt er dan ook wel, de locatie met het huis is mooi, maar de film begint toch pas echt interessant te worden wanneer de spanning zich langzaam opbouwt rond dat ze betrapt zijn. Gast iemand het verraden? Gaat iemand iets zeggen? Hier komt uiteraard ellende van, en plotsklaps vind ik de film na het gezapige begin toch eindelijk interessant, met het gesprek tussen het drietal als hoogtepunt. En plotseling is het heel duidelijk met de definitieve ontmaskering van Anne als een naar en kil wijf die alles doet om gezichtsverlies te voorkomen. Duidelijk is dan al dat ze die jongen de afgrond in drijft want ja, wat heeft hij verder? Zijn vader? Niet meer dus. Fijn is uiteindelijk de doodse sfeer richting het einde waar in toch wel duidelijk wordt dat ondanks alle damage control de situatie en sfeer voorgoed naar de knoppen is.

Maar, waar heb ik nu eigenlijk naar zitten kijken vraag ik me na de tijd af. Het zoveelste voorbeeld van dat de mens zich niet kan gedragen en aan zelfbehoud doet? Of blijkt Queen of Hearts een voorbeeld van omgekeerde psychologie te zijn, een wel erg subtiele aanklacht omtrent alle huidige veranderingen in de maatschappij omtrent onaanvaardbaar gedrag en andere sexueel gerichte dingen. De macht die een vrouw tot op zekere hoogte heeft, de macht die in het gesprek op kantoor in de simpele bewoordingen 'niemand gelooft jouw' doorklinkt? En dat samen met de casus die Anne in het begin van de film behandeld met het meisje die weggezet wordt als slet die er zelf om vroeg, want Anne is van onbesproken gedrag...

Het is toch die einde fase die misschien meer doet vermoeden en de film wellicht een gelaagdheid geeft die er in eerste instantie niet in lijkt te zitten. Psychologen voer wellicht, maar mij kan het op het tweede uur na maar moeilijk interesseren hoewel het richting het einde redelijk te noemen is. Maar een tweede kijkbeurt zal er niet snel inzitten. Een 3 voor de moeite en het tweede deel.

avatar van boemboem27

boemboem27

een erg lange film maar wel een prima drama.

zo zie je maar waar een schijnbaar "onschuldig" slippertje op uit kan draaien.

alle acteurs spelen goed en toch....ik ken er geen eentje van.

en al helemaal een gegeven is dat zij zelf dagelijks met zulke wantoestanden te maken heeft .

zo zie je maar dat ondanks alles , een slippertje in een klein hoekje zit

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Degelijk.

Goed geacteerd en deftig geschoten - strak en kil, hetgeen past bij de psychologische lading van de film. Wel een film die op gang moet komen en je moet wat inlevingsvermogen hebben, want de ommezwaai van (stief)moeder is nogal gemakkelijk. Nadien wordt het een tikkeltje grimmiger als het misbruik niet meer fysiek, maar wel mentaal de spuigaten uitloopt.

Trine Dyrholm, maar ook Gustav Lindh als stiefzoon en Magnus Krepper als nietsvermoedende vader zetten allen sterk acteerwerk neer. Eigenlijk is alles wel degelijk aan deze film. Het is maar dat ik het eerste half uur niet bijster sterk of interessant vind, dat het mij eigenlijk niet zo veel doet als het misschien zou moeten doen.

avatar van sperwer 27

sperwer 27

Een film die absoluut vier sterren verdient.

Het begint allemaal nogal idyllisch. Een man en een vrouw, Peter en Anne, die van elkaar houden. Een geweldige job hebben en twee schattige jonge kinderen, dochters, een tweeling. Je wil er voor tekenen.

Maar ... als stiefzoon Gustav, tienerzoon uit een eerder huwelijk van Peter, bij hen komt inwonen, wordt hun zo fijne leven totaal anders. Waar Peter het moeilijk heeft om een goede relatie te krijgen met Gustav, weet Anne, mede door haar werk in het jeugdrecht, wel een band met de jongen op te bouwen.

Tot hier alles oké. Wanneer Anne en Gustav met elkaar een seksuele relatie krijgen, die steeds verder gaat, moet er een moment komen dat het te ver gaat. Ze worden gezien en Anne besluit de relatie stop te zetten. Gustav heeft dat niet zo begrepen. Anne blijft hun band ontkennen en stort Gustav in vertwijfeling. We stevenen af op een onomkeerbaar dramatisch slot ...

We volgen vooral Anne. Het dilemma waar ze voor komt te staan, is verschrikkelijk. je begrijpt dat ze wil houden wat ze heeft, maar ten koste van wat? Kan ze nog ooit gelukkig zijn?

Sommigen zullen besluiten dat het haar eigen fout is. Maar is dat niet te simpel? Het is waar dat wie met vuur speelt, zich kan verbranden.... maar ik wens het niemand toe.

Zeer sterke psychologische film. Tine Dynholm als Anne is outstanding!!

(Heb deze film nu tweemaal gezien en dat spijt me niet. Hij blijft helemaal overeind!)