Les Amants Criminels (1999)

Alternatieve titel: Criminal Lovers

Frankrijk
Misdaad / Drama
92 minuten / 80 minuten (herziene versie)

geregisseerd door François Ozon
met Natacha Régnier, Jérémie Renier en Miki Manojlovic

De manipulatieve tiener Alice (Natacha Régnier) wenst een perfecte moord. Ze verleidt de naïeve Luc (Jérémie Renier) om schoolgenoot Saïd te vermoorden. Zo gezegd zo gedaan, maar van het lijk afkomen blijkt moeilijker...

avatar van Naomi Watts
Bij herziening toch een stuk minder.

Leuke take op Hans en Grietje van Ozon, maar wordt op momenten net wat te theatraal. Waar ik het jaren geleden best allemaal gedurfd vond, vond ik het nu opvallend tam. Het had wel wat grimmiger gemogen. Na de ontsnapping uit de Cabin schiet de film enorm uit de bocht, waar al de opgebouwde freewill in rook op gaat. Leuke poging en onorthodoxe poging van Ozon, en zeer vermakelijk nog maar verre van zijn beste werk.

Maar een saaie boel vond ik deze prent.
Kon me totaal niet boeien.

avatar van goongumpa
"Een grimmige moderne variant op een klassiek sprookje" - het is vaker gedaan, en zelden goed. Toch vond ik dit een sterke film. De machtsverhoudingen en verknipte seksuele relaties; de bikkelharde, nare situaties; en af en toe de sardonische blik van de regisseur, met één of twee kitscherige scenes tussen alle narigheid door. Ozon weet precies waar hij mee bezig is.
Een echt geniale film heb ik nog niet van hem gezien, maar die geestige, brutale visie en goede regie (ook van acteurs!) maken iedere film wel weer de moeite waard.

avatar van leatherhead
Leuk.

Soort perverse variant op Hans en Grietje, zoals reeds gezegd. Lekker ongrijpbare personages, aangenaam sfeertje, en wat licht absurdistische momentjes. Wel grappig hoe de verhoudingen tussen de personages toch continu lijken te schommelen; de film laat niet snel in z'n kaarten kijken. De jongen die uiteindelijk toch enige affectie bleek te hebben met de lascieve kluizenaar, bijvoorbeeld.

Alleen excelleren doet het nergens, op geen enkel facet. Consistente film die simpelweg nergens piekt, maar wel een aangenaam filmavondje op wist te leveren. 3,0*.

avatar van Dievegge
Het begint als Natural Born Killers meets de gebroeders Grimm, met veel actie. Dan dreigt het stil te vallen wanneer ze opgesloten zitten, maar dat wordt tegengegaan door de flashbacks waarin duidelijk gemaakt wordt wat de aanleiding was van hun daden. Het laatste bedrijf is weer dynamisch, met een achtervolging.

De jongen heeft zich laten manipuleren door het meisje. Toen hun gijzelnemer zich teder begon te gedragen, deed dat me denken aan dat beeld van Saddam Hoessein met een kind op z'n schoot. Het thema van de onderdrukte seksuele geaardheid komt wel vaker voor bij Ozon.

Een rare film, maar wel eentje die je bijblijft. Het is misschien wel 10 jaar geleden dat ik 'm heb gezien en toch kan ik me meerdere scenes levendig herinneren.

Aan het einde wordt het tamelijk ongeloofwaardig, met die Disney-diertjes rond het vrijende stelletje en de dood van Alice was ook nogal over de top. Het onderliggende thema van de geaardheid van de jongen was wel oké gedaan, hij leek ook nooit echt geïnteresseerd in Alice. Maar waarom hij na zijn verkrachting (of vond hij het juist fijn?) het opeens wel kan met Alice? Geen idee. Alice is een boeiend personage en het is dan ook jammer dat ze een passieve rol krijgt als ze in de kelder wordt opgesloten. Logisch natuurlijk, wat kun je doen in een kelder? Maar ze heeft daar eigenlijk alleen maar flashbacks, en dat is veel minder interessant.

Goeie film waarin een meisje een moord plant en dit laat uitvoeren door een vriend van haar. Een beetje een vreemde en ook wel originele film, maar wel eentje die weet te boeien. Een soort luguber sprookje voor volwassenen (zonder dat het horror wordt). Van de cast maakt Natacha Régnier de meeste indruk.