Adoration (2019)

België / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Fabrice du Welz
met Thomas Gioria, Fantine Harduin en Benoît Poelvoorde

Paul, een twaalfjarige jongen, woont alleen met zijn moeder die als schoonmaakster werkt in een privékliniek midden in het bos. In die kliniek verzorgt Dr. Loisel rijkelui met zware mentale aandoeningen. Wanneer Paul z'n moeder niet moet helpen, speelt hij in het bos en observeert hij vogels - dat is zijn grote passie. Tijdens de zomervakantie wordt een nieuwe patiënte opgenomen, Gloria, een schizofreen tienermeisje. Paul wordt halsoverkop verliefd op haar en samen lopen ze weg van de wereld van de volwassenen...

avatar van Knisper
Klinkt prima. Precies waar du Welz goed in is!

avatar van Warp
Erg benieuwd naar deze.

Yes!

Weer lekker de Ardennen in, met een hopelijk verknipt-geknipte Poelvoorde a la 'C'est arrive pres de chez vous'

avatar van leatherhead
Met Manu Dacosse als cinematograaf en acteurs als Laurent Lucas lijkt dit inderdaad weer een wat meer old school Du Welz te worden. Laten we het hopen.

We zijn benieuwd, halfweg januari in de Belgische zalen. Hopelijk geraakt deze de taalgrens over.

avatar van Mr Thee
dimi303 schreef:

IFFR wellicht...?

avatar van triqo
Zou fijn zijn. Alléluia draaide op Imagine filmfestival paar jaar terug, al is dat wel pas in april.

avatar van McSavah
Mr Thee schreef:

IFFR wellicht...?

Ja!

leatherhead schreef:

Ik zou er niet teveel op hopen. Deed me een héél klein beetje denken aan Ozon's Les Amants Criminels, maar dan wat mooier gestileerd.

avatar van leatherhead
Na het zien van wat trailers en dergelijke was m'n hoop daarvoor idd al ietwat gedaald, maar je 4* maken me alsnog wel benieuwd.

avatar van thegoodfella
Badlands meets the end of the fucking world, geregisseerd door Fabrice Du Welz, indrukwekkend werkje zeg!

avatar van Boenga
Hoge verwachtingen, die helaas niet waargemaakt werden.

Het verhaal kent een sterke start, met de nog geloofwaardige dood van de dame in de inrichting.
Daarna escaleert het gedrag van Gloria, en wordt het al snel duidelijk dat haar opname in de inrichting terecht was.
Maar nergens komen woorden als 'politie' of 'gezocht' aan bod. En enerzijds is het best mogelijk dat de filmmakers zich op het tweetal wil focussen, en niet op wat daarbuiten gebeurt. Maar anderzijds is dat, waar dat in de tijden van Bonnie & Clyde nog haalbaar was, hier totaal niet realistisch. Niet in de moderne tijden van smartphones.

Fantine Harduin, 13 of 14 jaar oud, speelt ijzersterk. Haar ijskoude blik... Was ze van het scherm komen gestapt, ik had binnen de seconde de bioscoopzaal uit geweest.

avatar van Basto
Fijne slow burner. Sterk gespeeld, prachtig in beeld gebracht.

Kleine 4

avatar van triqo
Dit moet dan wel de beste roadmovie zijn die ik heb gezien .

Du Welz is toch een meester in het neerzetten van de sfeer die de Ardennen uitademt. Bijpassende soundtrack, die passages (tunnel- en zaklampscenes waar de camera er dicht op zit in combinatie met melancholische zware drones. Fantine Harduin speelt geweldig.
Of de film verder allemaal realistisch is, lijkt me niet zo relevant. Het is duidelijk dat du Welz daar (gelukkig) niet zo de nadruk op legt. Niet het geschifte van Calvaire, qua sfeer neigde het voor mij zelfs meer naar Vinyan. Ook hier overigens weer een prachtig einde voorgeschoteld gekregen (die vogels doen het altijd goed bij du Welz )

Sfeervolle, mooi vormgegeven en dromerige trip doorheen de Ardennen.

Erg mooie afsluiter van het drieluik.

Hou er wel rekening mee dat du Welz steeds verder verwijderd raakt van het horror genre. Je kan nog wel een case maken dat deze film er losjes aan gerelateerd is, maar de starre horrorliefhebber zal deze film maar erg matig kunnen smaken vermoed ik.

Maakt verder niet uit natuurlijk, want er zit meer dan genoeg kwaliteit in deze film, zodat het nooit echt als een gemis aanvoelt. De film is vooral een eindeloze balanceeract tussen een zonnige en groene setting en een relatie die elk moment kan ontploffen (en dat ook af en toe doet).

Visueel oogt het vaak erg mooi, maar ook steeds een beetje onheilspellend. De soundtrack straalt een zelfde soort dualiteit uit. Het is net dat wat deze film zo uniek maakt. Verder ook wel erg sterk geacteerd, zowel het centrale duo als de rol van Poelvoorde. Enige minpunt is allicht het korte intermezzo met Vandermeersch en Van den Begin, dat had er van mij integraal uitgemogen.

Maar verder niks te klagen. Heerlijk sfeervol werkje, du Welz die z'n kunnen weer een keer laat zien en een film die voldoende weet te verrassen. Eindshot trouwens ook echt perfect. Benieuwd welke richting du Welz hierna wil inslaan.

4.0* en een uitgebreide review

Geweldig weer, wat kan die man toch sfeer neerzetten. Je weet aan het begin al wel wat je ongeveer kunt verwachten in het verloop, de vraag is alleen hoe. En je laat je gedwee in spanning meeslepen dankzij Du Welz zijn vakmanschap in beeld en geluid. Korreligheid, kleur, mooi sound design, alles prachtig in orde. Alleen het "hoe" van het verloop van het verhaal had hij extremer gekund en van mij gemogen, net als het mooie maar ietwat underwhelming einde. Desalniettemin weer zeer genietbaar en herkenbaar vakmanschap van Du Welz.

avatar van HK Senator
Niet overal even geloofwaardig. Waarom zou je in godsnaam twee kinderen die op de woonboot inbreken vervolgens laten overnachten? Wel prachtig geacteerd.

avatar van Knisper
Iets bekend over een Nederlandse release?

avatar van Seam
Hopelijk bevalt me deze meer dan Alleluia, die viel me toch wat tegen. Nooit helemaal af kunnen kijken, ik kwam er heel moeilijk in. Vinyan blijf ik namelijk briljant vinden.