Jumbo (2020)

Frankrijk / België / Luxemburg

geregisseerd door Zoé Wittock
met Noémie Merlant, Emmanuelle Bercot en Bastien Bouillon

De jonge verlegen Jeanne is geboeid door draaimolens en bewaakt 's nachts een pretpark. Ze woont nog in het ouderlijke huis waar ze een goede band onderhoudt met haar moeder Margarette. Wanneer de nieuwe attractie 'Move It', die ze liefkozend Jumbo noemt, het park verrijkt raakt Jeanne gefascineerd.

avatar van tbouwh
Online release vanaf 26 Maart (Gusto Entertainment)

avatar van Malick
Oef, wat ben ik blij dat ik dit vorige maand niet in Berlijn heb gezien. Een ronduit mislukt debuut waar het opgeklopte drama tot een lachwekkend slotakkoord komt. Om een voorbeeld te geven. In het pretpark loopt steeds een groep jongens rond die de hoofdpersoon plaagt en uitdaagt. Blijkbaar is die groep overal en altijd in het pretpark. Zelfs op de avond van de uitreiking van werknemer van het jaar maar ook als het pretpark is gesloten. Zie bijvoorbeeld de trouwscène op het einde.

Waarom niet concentreren op de leefwereld van de hoofdpersoon? De tegenstrijdige gevoelens en gedachtes? Concentreer je op de dochter en gebruik de moeder als katalysator van het drama. Nu zit er zoveel drama in de film verwerkt dat het uiteindelijk op de lachspieren begon te werken.

Een ander groot probleem is 'actrice' Emmanuelle Bercot die de moeder speelt van de hoofdpersoon. Zo'n beetje de grootste mislukking wat er in Frankrijk momenteel rondloopt. Speelt altijd dezelfde variant van een labiele vrouw. Schreeuwen, sletterig, et cetera. Is niet in staat tot acteren.

Amai, wat een slechte film. Dat wil zeggen: de film is mooi geschoten en er wordt prima geacteerd, maar het verhaal weet nergens op geen enkele manier te boeien zodat je je aldoor afvraagt waarvoor toch al die moeite wordt gedaan.