ad

Alternatieve titel: Little Girl

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Sébastien Lifshitz

Met onder meer: Sasha

IMDb beoordeling: 7,4 (622)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 17 juni 2021

• Bioscoop Te zien in 4 bioscopen

Over Petite Fille

"Als ik groot ben, wil ik een meisje zijn." De ouders van Sasha kijken raar op als ze die woorden horen uit de mond van hun kind. Sasha is drie jaar en is geboren in een jongenslichaam. Het is dus moeilijk om dat verlangen serieus te nemen, maar Sasha blijft het herhalen. Als ze vier wordt, vertelt haar moeder Karine haar dat zoiets onmogelijk is, wat een verwoestend effect heeft op de kleuter. Er is niets waar Karine in haar leven meer spijt van heeft dan die ongenuanceerde reactie. Maar zowel zij als Sasha's vader wenden hierna vrij snel de steven. Ze verdiepen zich in genderdysforie om zo in het belang van hun kind te kunnen handelen. Dat blijkt verre van eenvoudig.

imageimage

Vanaf 14 januari 2021 in de bioscoop (Imagine Filmdistributie Nederland)

EDIT: release verplaatst naar 18 februari

avatar van revadebe

revadebe

Uitstekende documentaire.

avatar van dimi303

dimi303

Door een programmeringsfoutje deze docu gezien i.p.v. petite maman. Stond niet echt op mijn te zien lijstje, deze winnaar van het afgelopen film fest Gent maar blij dat ik deze toch heb gezien in de bioscoop. Heel interessante docu.

avatar van mrklm

mrklm

Sasha is geboren als jongen maar identificeert zich als meisje. Sasha’s lange haar en meisjeskleding stuiten op veel weerstand op school en de weerstand van Sasha’s schoolhoofd en het gebrek aan voorlichting aan haar leeftijdsgenoten maken haar zeer ongelukkig. Sasha’s ouders zijn echter vastbesloten om hun kind een zo normaal mogelijke jeugd te geven waarin Sasha zich niet gediscrimineerd hoeft te voelen. Bevat teveel scènes die niet authentiek overkomen en met zijn overdadige gebruik van plechtige, dramatische muziek probeert Lifshitz te nadrukkelijk sympathie voor Sasha op te wekken. Moeders openheid over hoe heeft geworsteld met de identiteit van haar kind is gemakkelijk het beste segment uit deze matige documentaire die vooral preekt voor eigen parochie.