Christine (1983)

Alternatieve titel: John Carpenter's Christine

Thriller / Horror

geregisseerd door John Carpenter
met Keith Gordon, John Stockwell en Alexandra Paul

Arnie Cunningham is een timide jongeman die niet goed in zijn vel zit en op school altijd het slachtoffer van grappen wordt. Op een dag ziet hij de wagen van zijn dromen, een Plymouth Fury uit 1957. De wagen heeft van de vorige eigenaar de naam "Christine" gekregen. Tegen de zin van zijn ouders koopt hij de wagen en begint hem te restaureren en helemaal op te poetsen. Langzamerhand begint Arnie's karakter te veranderen en algauw blijkt er een abnormale band te bestaan tussen Arnie en zijn auto. Vrienden kijken hulpeloos toe hoe Arnie volledig door de wagen ingepalmd wordt.

TEASER

Geweldige film. Gisteren nog eens bekeken, ik ontdekte hem op Netflix. Origineel verhaal en goed gespeeld en verfilmd. Films van destijds en zeker die uit de jaren ´70 waren nog wel eens aan de trage kant, maar deze gaat er lekker vlot door heen.

avatar van Alathir
Hmm, ik had hier iets meer van verwacht. Het grootste probleem van de film in mijn ogen is dat spanning grotendeels ontbreekt omdat je al weet dat er iets met de auto scheelt. Je gaat daardoor geen moment Arnie verdenken en dat haalt veel van het mysterie weg. Verder is het wel een vlotte film met een vrij typische opbouw. Muziek is ook niet al te uitblinkend voor een Carpenter.

Acteerwerk vond ik zeker goed met die garageverkoper en ook Harry Dean Stanton. Ook de hoofdpersoon speelt zeer geloofwaardig. De special effects zijn zeer goed (hoe die auto zichzelf weer oplapt is altijd zot goed gedaan) De kills zijn ook wel aardig maar gore komt er niet aan te pas.

avatar van jono
Christine is een Amerikaanse actiethriller, gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King.

De 17-jarige Arnie is een buitenbeentje dat gepest wordt door de andere leerlingen op zijn midddelbare school. Op een dag ontdekt hij een oude auto op een verlaten erf. Hij besluit de auto te kopen en noemt haar Christine. De auto heeft echter een abnormale invloed op hem, hij verandert van een gevoelige nerd in een stoere bink. Hij wordt opstandig tegen zijn ouders en versiert het mooiste meisje van de school. Iedereen die Arnie dwarszit, of die tussen hem en Christine in wil komen, wordt echter genadeloos uit de weg geruimd.

Christine is een aardige Steven King-verfilming, maar niet zo goed als Carrie (1977), The Shining (1980), Misery (1990) of The Shawshank Redemption (1994). Toch is het een film die lekker wegkijkt, en met een lengte van 110 minuten niet te lang. De soundtrack is bovendien goed verzorgd, met prima nummers als 'Bad to the Bone' (George Thorogood & The Destroyers), 'Beast of Burden' (The Rolling Stones) en lekker veel rock 'n roll uit de jaren '50. Aardige film dus, die de tand des tijds redelijk heeft doorstaan. 3,5*

avatar van Flat Eric
De Heilige Koe met kuren.

Ook na herziening blijft het een prima film. Toch grappig hoe zo'n mooie auto zo angstaanjagend neergezet kan worden. Dat doet John Carpenter goed.
Er wordt meteen een sfeertje gezet. De fijne muziekscore zowel op de achtergrond als de 50's rock 'n roll die uit de autoradio schalt helpt daar goed bij. De transformatie van suffige nerd naar griezelige coole gast is prima uitgewerkt. Mooie special effects ook, met explosies, vuur en vooral het ontdeukproces van Christine ziet er gelikt uit. Verder is de Plymouth Fury 1958 een prachtige auto, het zou een mooie oldtimer zijn om te hebben.

avatar van Collins
Wat een opening. Onder begeleiding van de rauwe klanken van het nummer 'Bad to the Bone' van George Thorogood opent de film grandioos. Een assemblage lijn. Een rij afgemoneerde Plymouths, waarvan één heel opvallend rood is gekleurd. De kleur van leven. De kleur van passie. De kleur van bloed. Een fabrieksarbeider die een laatste check doet, ervaart het allemaal. En hij is niet de enige. Christine is een eigenzinnige auto die zelf bepaalt wie haar betast en berijdt. Zoveel is duidelijk. De autoradio speelt intussen het nummer ‘Not fade away’ van Buddy Holly. Tja, wat een opening.
De opwindende verbijstering stopt niet na de opening. De film vertelt op een prikkelende en intrigerende manier hoe nerd en buitenbeentje Arnie eindelijk volwassen wordt door verliefd te worden. En die liefde is wederzijds. Het is geen echte vrouw die van hem een man maakt. Het is althans geen vrouw in de biologische zin van het woord. Het is Christine die hem ‘ontmaagdt’ en die zijn slappe, schuchtere en onzekere persoonlijkheid vertrapt en een nieuwe doet opbloeien. Christine en Arnie. Een symbiose waar niets tussen kan komen. Niets is gevaarlijker dan een jaloerse helleveeg.
Arnie’s metamorfose van buitenbeentje naar coole gast en verder is spannend uitgewerkt. Het perspectief van het verhaal wordt af en toe naar zijn twee vrienden verplaatst en dat heeft een verhelderend effect. Het afglijdende proces waarin Arnie zich bevindt en de reden waarom hij steeds minder grip heeft op de realiteit, heeft zodoende een extra beklemmende werking en is creepy om te zien.
De Plymouth Fury is fantastisch. De scènes waarin de auto met agressief brandende koplampen en brullende motor zijn duivelse kunsten vertoond, zijn spannend en duister. Soms ook wat pijnlijk. Christine raakt namelijk soms behoorlijk beschadigd. Gelukkig beschikt de auto over diabolische zelfgenezende eigenschappen, die met behulp van ouderwetse speciale effecten prachtig in beeld worden gebracht. Echt mooi gedaan.
De score is geweldig. De typische minimalistische elektronische klanken die Carpenter componeerde, worden afgewisseld met oude rock ‘n roll. Sinister en lekker.
De film is sfeervol, is spannend, is energiek en geeft een goed gevoel. Ondanks dat Christine misschien niet tot de meest geïnspireerde filmwerken van Carpenter behoort, werd ik er in ieder geval ontzettend blij van.

avatar van John Milton
Ok. nu moet ik hem echt herkijken, Collins.

avatar van Collins
Ik kan je een herkijk aanraden. Is mij erg goed bevallen.
Zoals ik al aangaf, is het niet de meest geïnspireerde film van Carpenter, maar ik denk dat die 3* van jou de film toch echt te kort doet, John Milton . Dat kan beter

leuke film Stephen King

avatar van pocalan
Dat een verfilming uit mijn geboortejaar (en mijn favoriete auteur!) na zoveel jaar nog zo goed blijft staan is veelzeggend. Nog steeds heerlijk spannend, heerlijke sfeer, heerlijke muziek. God, I love rock 'n' roll. Mijn favoriet is "I wonder why" van The Belmonts. Denk dat ik er een King-marathon van maak vandaag gezien het me toch veel te warm is.

avatar van tommykonijn
De twee andere films van John Carpenter die ik gezien heb, The Thing en Halloween, heb ik een hoge score toegekend. Van Christine wist ik dat het om een terror-auto ging en dat de film uit de jaren 80 stamde. Voor mij was dat reden genoeg om de film eens te aanschouwen.

Ik heb me hier heel goed mee vermaakt. De film haalt het niet bij de twee andere titels van Carpenter die ik gezien heb, maar de reden daarvoor is eigenlijk heel simpel: bij die films zat ik op het puntje van mijn stoel en hier niet. Christine is nergens (meer) eng, maar dat wil niet zeggen dat de film niet meer de moeite waard is. De film is in vrijwel elk opzicht nogal eenvoudig (relatief weinig locaties, weinig personages), maar dat zorgt er wel voor dat het overzicht goed bewaard blijft en dat je als kijker niet onnodig wordt afgeleid. Qua sfeer is de film uitstekend en tijdloos: niet alleen vind ik de typische jaren 80-look geweldig, ook de special effects (ik denk aan het ontploffen van het benzinestation) doen niet onder voor die van vandaag de dag.

Bovendien weet de film richting het einde toch nog even spannend te worden. De climax steekt goed in elkaar en de wraakacties van Christine zijn ook stuk voor stuk goed. Het meest opvallende smetje vond ik dan nog dat de transformatie van Arnie wat snel gaat en daardoor niet echt geloofwaardig is. Met het acteerwerk is verder vrij weinig mis, ondanks dat het ook niet bepaald denderend is. Leuk om Roberts Blossem (die ook de 'enge' buurman in Home Alone speelt) in de rol van de autoverkoper te zien en Harry Dean Stanton is goed in zijn bescheiden rolletje als detective.

In zekere zin is Christine niets nieuws onder de zon. De formule die de film volgt heb je waarschijnlijk al in tig andere films gezien, maar de combinatie van het geraffineerde concept en de geweldige sfeer zorgt ervoor dat dit nog steeds uniek is. De film voelt absoluut niet gedateerd en volgens mij staat dit gewoon garant voor een amusante avond.