Christine (1983)

Alternatieve titel: John Carpenter's Christine

Thriller / Horror

geregisseerd door John Carpenter
met Keith Gordon, John Stockwell en Alexandra Paul

Arnie Cunningham is een timide jongeman die niet goed in zijn vel zit en op school altijd het slachtoffer van grappen wordt. Op een dag ziet hij de wagen van zijn dromen, een Plymouth Fury uit 1957. De wagen heeft van de vorige eigenaar de naam "Christine" gekregen. Tegen de zin van zijn ouders koopt hij de wagen en begint hem te restaureren en helemaal op te poetsen. Langzamerhand begint Arnie's karakter te veranderen en algauw blijkt er een abnormale band te bestaan tussen Arnie en zijn auto. Vrienden kijken hulpeloos toe hoe Arnie volledig door de wagen ingepalmd wordt.

TEASER

Geweldige film. Gisteren nog eens bekeken, ik ontdekte hem op Netflix. Origineel verhaal en goed gespeeld en verfilmd. Films van destijds en zeker die uit de jaren ´70 waren nog wel eens aan de trage kant, maar deze gaat er lekker vlot door heen.

avatar van Alathir
Hmm, ik had hier iets meer van verwacht. Het grootste probleem van de film in mijn ogen is dat spanning grotendeels ontbreekt omdat je al weet dat er iets met de auto scheelt. Je gaat daardoor geen moment Arnie verdenken en dat haalt veel van het mysterie weg. Verder is het wel een vlotte film met een vrij typische opbouw. Muziek is ook niet al te uitblinkend voor een Carpenter.

Acteerwerk vond ik zeker goed met die garageverkoper en ook Harry Dean Stanton. Ook de hoofdpersoon speelt zeer geloofwaardig. De special effects zijn zeer goed (hoe die auto zichzelf weer oplapt is altijd zot goed gedaan) De kills zijn ook wel aardig maar gore komt er niet aan te pas.

avatar van jono
Christine is een Amerikaanse actiethriller, gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King.

De 17-jarige Arnie is een buitenbeentje dat gepest wordt door de andere leerlingen op zijn midddelbare school. Op een dag ontdekt hij een oude auto op een verlaten erf. Hij besluit de auto te kopen en noemt haar Christine. De auto heeft echter een abnormale invloed op hem, hij verandert van een gevoelige nerd in een stoere bink. Hij wordt opstandig tegen zijn ouders en versiert het mooiste meisje van de school. Iedereen die Arnie dwarszit, of die tussen hem en Christine in wil komen, wordt echter genadeloos uit de weg geruimd.

Christine is een aardige Steven King-verfilming, maar niet zo goed als Carrie (1977), The Shining (1980), Misery (1990) of The Shawshank Redemption (1994). Toch is het een film die lekker wegkijkt, en met een lengte van 110 minuten niet te lang. De soundtrack is bovendien goed verzorgd, met prima nummers als 'Bad to the Bone' (George Thorogood & The Destroyers), 'Beast of Burden' (The Rolling Stones) en lekker veel rock 'n roll uit de jaren '50. Aardige film dus, die de tand des tijds redelijk heeft doorstaan. 3,5*

avatar van Flat Eric
De Heilige Koe met kuren.

Ook na herziening blijft het een prima film. Toch grappig hoe zo'n mooie auto zo angstaanjagend neergezet kan worden. Dat doet John Carpenter goed.
Er wordt meteen een sfeertje gezet. De fijne muziekscore zowel op de achtergrond als de 50's rock 'n roll die uit de autoradio schalt helpt daar goed bij. De transformatie van suffige nerd naar griezelige coole gast is prima uitgewerkt. Mooie special effects ook, met explosies, vuur en vooral het ontdeukproces van Christine ziet er gelikt uit. Verder is de Plymouth Fury 1958 een prachtige auto, het zou een mooie oldtimer zijn om te hebben.