

Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 108 minuten
Oorsprong:
Frankrijk / België
Geregisseerd door: Julia Ducournau
Met onder meer: Vincent Lindon, Agathe Rousselle en Garance Marillier
IMDb beoordeling:
6,5 (50.066)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 26 augustus 2021
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Google Play
Bekijk via iTunes
Bekijk via MUBI
Bekijk via Lumière
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Titane
Alexia, die sinds een auto-ongeluk een stuk titanium in haar hoofd heeft zitten, raakt na een woeste ontmoeting met een auto zwanger. Omdat de politie haar op de hielen zit voor een reeks moorden slaat ze op de vlucht en besluit ze de identiteit aan te nemen van een vermiste jongen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,5 / 50066)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- iTunes: € 4,99 / huur € 2,99
- Google Play: € 11,99 / huur € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op MUBI
- Kijk op Lumière
Social Media
Acteurs en actrices
Alexia / Adrien
Vincent
Justine
Rayane
Jeantet
Charrier
Sissoko
Adrien’s Mother
Alexia’s Father
Alexia’s Mother
Reviews & comments

lpjdamen
-
- 38 berichten
- 791 stemmen
Ik was na de eerste 5 minuten al niet meer geïnteresseerd, en toen die vrouw seks had met een auto en zwanger werd van hem/het(?) was het helemaal over met de pret.
De moordpartijen op het begin waren leuk, maar dat zijn ze in zoveel films. Daarna werd het me allemaal een te grote ver-van-mijn-bed-show en kon heel die film me gestolen worden.

joolstein
-
- 8363 berichten
- 7088 stemmen
Hm...wisselvallig want er zijn zowel goede als slechte opmerkingen te maken. Met haar debuutfilm Raw (2016 ), maakte Julia Ducournau een goede film met (body)horror, bloed en kannibalisme. Nu zijn de recensenten nogal enthousiast over deze opvolger en betitelen het als dat er nog een schepje bovenop wordt gedaan...tja dat val dus tegen. Men spreekt van een krankzinnige finale maar euh...wat gebeurd er met zwangere vrouwen?
De film begint met 7-jarige Alexia die op de achterbank van haar vaders auto motorgeluiden maakt wanneer het noodlot toeslaat. Jaren later is zij een exotisch danseres en ook nog een seriemoordenaar bij een autoshow. Show's waar vrouwelijke en metalen curves hand in hand gaan! Ja.. zekers... een film waarin het hoofdpersonage hydraulische seks heeft met een Amerikaanse muscle car is een hoogtepunt! Maar dan schakelt de film in het tweede gedeelte over naar een psychische tweestrijd met surrogaat vader en brandweerman-commedant.
Het is natuurlijk prima dat er werd gespeeld met verwachtingen, dat wanneer je denkt te weten waar het naartoe gaat, het dat niet is...de film blijft zo wel intrigeren. Echter ging het aan het einde ook meer de boodschap-tour van o.a. genderneutraliteit op en lijkt men soms ook zo maar wat te doen. Een niet al te beste en uit te toon vallende dansscène op een brandweerwagen lijkt alleen maar de queer-ondertoon te willen benadrukken. Tja het sociale drama veroorzaakt bij mij een flinke dip.
En dan heb ik het nog niet over de goed gekozen muziek in de film gehad, met onder andere 16 Horsepower, The Zombies, Future Islands, The Kills en ene Johann Sebastian Bach. Dat de film de Palme d’Or in 2021won is zeker terecht en ook verrassend doordat de beelden het filmhuis-publiek blijkbaar als best schokkend en extreem zien. Persoonlijk vond ik dat juist meevallen en kan ik minder met het drama. Maar de film verdiend zeker een ruime voldoende.

Collins
-
- 5650 berichten
- 3428 stemmen
In Titane neemt schrijver en regisseur Julia Ducoumau evenals in haar film Grave (2016) een jonge vrouw als middelpunt die een radicale transformatie ondergaat. Titane is een vervelende film, die iets wil zeggen over de vooringenomen houding van de samenleving die de identiteit van een mens aan de hand van zijn sekse bepaalt. Volgens Ducoumau is Titane een feministische film. Het zal wel. Ik ervoer weinig emancipatorische gevoelens bij een vrouw die zich zelf lichamelijk ruïneert. Mij leek het meer een vorm van van assimilatie. Waarschijnlijk begreep ik er niets van. Ik had trouwens ook helemaal geen zin om iets te willen begrijpen.
Los van de ogenschijnlijke boodschap die Ducoumau wil uitdragen, kun je Titane als een dramatische horrorfilm beschouwen. De film presenteert een tamelijk belachelijk verhaal waarin de nadruk op lichamelijkheid ligt. De film heeft wat shockmomenten en levert de liefhebber stukjes bodyhorror, die net als in Crash van David Cronenberg een smerige indruk maken en een erotisch randje bezitten. Wat ik zeg, voor de liefhebber.
Titane is een vleselijke film. Bij het aanschouwen van het hoofdpersonage gaat alle aandacht uit naar haar lichamelijke aspecten. De goedwillende kijker die zich in het personage wil inleven en zich psychologisch wil laven, kan het schudden. De hoofdrol is in handen van een mager en gehavend lichaam dat aan actrice Agathe Rousselle toebehoort. Het was geen pretje om 108 minuten lang in haar nabijheid te vertoeven.
Titane is een opvallende film. De film biedt de kijker afschuw, opwinding, fascinatie, blijdschap of combinaties daarvan. En misschien nog wel meer dingen. Al naargelang de aard van de kijker.
ik vond Titane vooral belachelijk.

de grunt
-
- 4268 berichten
- 1569 stemmen
Hoe kan dit zo laag staan. Kan er met m'n hoofd niet bij. Briljant.

Alathir
-
- 1980 berichten
- 1535 stemmen
Ik vond het beter denk ik dan haar eerste film Raw. Dit is ook weer echt iets uit de comfortzone. Er zitten zeker horrorbeelden in die ik nooit eerder zag. Het verhaal is behoorlijk absurd. De toon van de film verandert ook na een dik halfuur zoiets. Eerste halfuur focussen meer op horror en het seksuele om daarna steeds weirder te worden. Het verliest ook de actie van dat eerste halfuur en het sprak me steeds minder aan eigenlijk.

Antonin
-
- 121 berichten
- 474 stemmen
Uitgeput verliet ik de filmzaal na deze waanzinnige en buitenissige filmervaring. Drie films voor de prijs van 1:
- De proloog, waarin Alexia als klein meisje een auto-ongeluk krijgt en een plaat van titaan in haar schedel wordt geplaatst.
- De 20-jarige Alexia bestormt de hemel (wat titanen doen) als een ijskoude psychopaat die in een videoclip-achtige wervelwind mannen en vrouwen doodt, en zwanger wordt.
- Alexia transformeert in Adrien en heeft een bizarre vader/zoon-dochter verhouding met Vincent, brandweercommandant.
Ondertussen hebben we een heel traject afgelegd van een mens als moordzuchtig roofdier (door Julia Ducournau in koude, harde kleuren gefilmd) via de wedergeboorte van de zwangere Alexia in een vrouw die lijkt op een man (zoals een baby praat ze niet, en laat ze zich koesteren door een pseudo vader), in warme, zachte tinten gefilmd tot de geboorte van haar kind die een cyborg zou kunnen zijn.
Gaat het je inmiddels duizelen, weet dan dat alles volstrekt geloofwaardig overkomt.
Julia Ducournau's kijk op mannen en vrouwen blijkt genuanceerd en fluïde. Aanvankelijk is de mannenwereld er een van auto's en autopoezen, spat de testosteron van de brandweermannen af, en spuit de commandant zich in met anabole steroïden. Toch is het Alexia die een spoor van lijken achter zich laat - daarmee het cliché van 'vrouwen doden niet' doorprikkend - en is diezelfde commandant een tedere, zachte man die zich om Alexia/Adrien bekommert.
Daarbij is het niet ondenkbaar dat ook de cyborg een plaats gaat innemen in onze grenzeloze wereld waar het geslacht er niet meer toe doet, lijkt Ducournau ten slotte te concluderen.
Ondertussen ben ik weer op adem gekomen, en heb besloten dit meesterwerk te gaan herzien.
volledig mee eens, in het begin dacht ik een arrogante Franse arthouse film te bekijken, maar langzaamaan ontvouwd zich een diep, intens bizarre film, Apocalyps Now achterna, cultfilm!

gizzegiz
-
- 293 berichten
- 2301 stemmen
Brutaal en ontroerend! Geen twaalf in een dozijn- film. Alle oerdriften van de mens worden getoond. Als ge ' een specialleke' zoekt: hier is er één

jipt
-
- 3322 berichten
- 2993 stemmen
Geweldig film volm met rare ideeën. Het was alleen niet heel slim om dit met mijn zwangere vriendin te kijken
4,5*

MosquitoSmasher
-
- 466 berichten
- 6 stemmen
Had heel erg veel moeite met sympathie kweken voor iemand na wat zij allemaal gedaan had. Ze begon al als een uitermate irritant kind, nog zacht uitgedrukt ook. Gewoon bizar en het slaat eigenlijk helemaal nergens op.

pako
-
- 41 berichten
- 33 stemmen
Sex met een auto en dan zwanger worden met de roet in je.... Moet niet gekker worden.

Filmkriebel
-
- 8453 berichten
- 3891 stemmen
Heftig en deftig. Dit is niet het soort films om elke dag te bekijken... De fotografie van Ruben Impens (gekend als DOP van Felix Van Groeningen) is echt geweldig mooi, en dit is ook zeker een reden waarom de film me meer is bevallen dan tegengevallen. De content slaat natuurlijk helemaal nergens op; Titane wordt als body horror terecht in één adem met David Cronenberg genoemd die er steeds mee wegkomt; Ducourneau doet het zeker niet slechter dan hem... . Verder ook thema's als androgynie en geslachtsverwarring (dansscène op de brandweerwagen) en dat levert een erg apart totaalplaatje op. Het einde deed me erg denken aan de finale in de film Demon Seed (1977) . Van het soort feminisme dat uitgestald wordt in Titane hou ik dan weer minder. Niet echt mijn soort films maar wel een heel goed in elkaar gestoken exemplaar.

Basto
-
- 9498 berichten
- 6662 stemmen
Shocktober #40
Ook in de herziening. Vaak worden dit soort ‘vreemde’ films bij herziening beter. Je kan dan makkelijker zaken in perspectief zetten, waardoor de waardering toeneemt. Een kenmerk van een echt goede film.
Helaas was dat bij deze film niet het geval. Ik zie weinig verband in het verhaaltje van de dansende seriemoordenaar die surrogaat zoon wordt en haar nieuwe vader een soort transformer baart. Het interesseert mij niet en de sfeer sprak me ook niet aan. Eigenlijk kan ik er nog steeds geen chocola van maken.
Half puntje eraf. 3,5

Corcicus
-
- 2370 berichten
- 3402 stemmen
Ranzige, postmoderne klucht die bruist van de pseudosymboliek, maar eigenlijk nergens over gaat. Er zitten vermakelijke en verontrustende scènes tussen, maar voor het merendeel moest ik deze onzinnige film zuchtend en klagend zien door te ploeteren.

Graaf Machine
-
- 6946 berichten
- 886 stemmen
Ranzige, postmoderne klucht die bruist van de pseudosymboliek, maar eigenlijk nergens over gaat. Er zitten vermakelijke en verontrustende scènes tussen, maar voor het merendeel moest ik deze onzinnige film zuchtend en klagend zien door te ploeteren.
wat precies is er *postmodern* aan deze, in mijn ogen, tamelijk conservatieve film?

Corcicus
-
- 2370 berichten
- 3402 stemmen
Wat precies is er *postmodern* aan deze, in mijn ogen, tamelijk conservatieve film?
Het postmodernisme gutst over het beeldscherm: het moreel relativisme (zinloos geweld, abortuspogingen, automutilatie, de relatie met haar vader); de deconstructivistische cinematografie; de permanente onzekerheid over wat waar is en wat niet; het transhumanisme (gender bending, cyborg); de afwezigheid van ratio bij alle personages.

Graaf Machine
-
- 6946 berichten
- 886 stemmen
Het postmodernisme gutst over het beeldscherm: het moreel relativisme (zinloos geweld, abortuspogingen, automutilatie, de relatie met haar vader); de deconstructivistische cinematografie; de permanente onzekerheid over wat waar is en wat niet; het transhumanisme (gender bending, cyborg); de afwezigheid van ratio bij alle personages.
Oh, ik meende dat postmodernisme vooral ging over het gebrek aan waarde-oordelen.
Maar bedankt voor je antwoord, ik kan er wat mee. Volgende keer iets minder agressie wordt op prijs gesteld.


Knisper
-
- 12985 berichten
- 1240 stemmen
Niet mijn ding. Heb de film ook uitgezet. Ik kan op zich best wel wat hebben, maar dit waren voor mij te veel losse ‘sketches’ achter elkaar geplakt. Missende cohesie zorgt voor minder emotie wat mij betreft. Ik merkte dat ik daardoor steeds minder interesse had in het verder ging. Jammer.

sinterklaas
-
- 11518 berichten
- 3163 stemmen
Nu weet ik waar die "ene" scene uit H4z4rd; die ik vorige week heb gezien, vandaan komt.
Raw zit nog vers in mijn geheugen die ik op het IFFR van 2017 heb gezien. Nu komt de regisseuse met een nieuw onnatuurlijk concept die de kijker weet de provoceren.
We krijgen eerst te maken met de jonge Alexia; die als kind al best wel enge trekjes lijkt te hebben... die er uiteindelijk voor zorgen dat er een autoongeluk plaats vindt. Alexia overleefd het maar krijgt wel een metalen plaat in haar hoofd. Om vervolgens een soort rare fetish op te bouwen in de toekomst.
Maar de film lijkt hierin wel alle kanten op te gaan. Alexia geilt dus simpelweg op auto's; letterlijk en figuurlijk. Maar daarnaast moordt ze ook nog. Voor de lol? Voor passie? Het duurt niet lang totdat ze door de politie gezocht wordt en ze een identiteit aanneemt van een vermiste jongen. Dit weet ze op een vakkundige manier te doen... zodanig dat zijn vader geen onderscheid lijkt te zien.
Vooral dit gedeelte bleef interessant. De hele transformatie die Alexia onderging dat je zelfs als kijker nog vergeet dat het hier om een jongedame gaat. Voornamelijk bij die "Brandweer"-feest krijg je homo-erotische associaties... Heel knap hoe de regisseuse hier zo'n mindfuck kan neerzetten.
De band met haar (Adrians) vader was vaak pijnlijk. En dan hebben we ook nog die zwangerschap Zwanger van een auto? die ervoor zorgt dat ze haar nieuwe identiteit niet verborgen kan houden.
Die reanimatie-scene was hilarisch.
Ja, wederom een bizar projectje, wel iets indirecter dan Raw, maar daardoor niet minder twisted en smerig.
4,0*

umbra
-
- 3304 berichten
- 3181 stemmen
Zeer vermakelijke Franse films thriller-drama en er zit veel in waarom ik de Franse cinema, met name in het genre horror, thriller en drama, een warm hart toe draag. Die Fransen kunnen en hebben iets aparts en love it. Agathe Rousselle vervuld haar rol met verve, wel spijtig dat Garance Marillier wel heel snel de film verlaat. De constante aanwezigheid van een zekere bizarre sfeer, deed me likkebaarden. Dikke 8/10.

blurp194
-
- 3977 berichten
- 3263 stemmen
Titane heeft een stalen plaat in haar kop. Nouja, wellicht is die inderdaad van titanium in plaats van gewoon chirurgisch staal. Who cares. Maar dat er in haar hoofd een schroefje of wat los zit blijkt allengs, en de feestgangers gaan als witjes. Waarom, en welke beeldspraak daarmee precies bedoeld wordt is me niet geheel duidelijk, en het geheel in dit deel van de film is nogal gratuit.
Wat daarna komt, dat resoneert beter. De pompier, die de rol van vader op zich neemt, maar dan niet zoals een gewone vader, maar zo een die daadwerkelijk echt, volstrekt onvoorwaardelijk liefheeft. Zo een die er altijd voor zijn kinderen is. Zo een die zijn zoon helpt te bevallen.
Als de film bedoeld was om een ode aan de pompiers te brengen, dan is dat voor mij toch wonderwel geslaagd. En volkomen terecht ook, al is de vertelling wat in het absurde. Een glansrol voor Lindon, die de onbezongen held van het verhaal mag zijn. Knap werk, en dat zeg ik niet zomaar, er zijn toch een paar scenes die echt een erg goede acteur vragen. Al vraag ik me even af of dat daadwerkelijk de bedoeling was, een eerbetoon aan alle pompiers.
Als geheel vind ik de film wel volstrekt onevenwichtig en onvolwassen, dat mocht wellicht al duidelijk zijn. Zelfs in de twee te onderscheiden delen ratelt het van de symboliek die nergens op lijkt te trekken, of wellicht alleen als doel heeft om te shockeren. Tsja, dat is eerder en beter gedaan, en nooit heel succesvol in mijn ogen. Eigenlijk alleen de rol van Lindon die het totaal de moeite maakt.
Maar het moet ook niet altijd een gewone film zijn, en in dat opzicht slaagt Titane wonderwel.

Gerelateerd nieuws

Voor de tweede keer ooit is Gouden Palm uitgereikt aan vrouwelijke regisseur
Bekijk ook

Sheytan Vojud Nadarad
Drama, 2020
11 reacties

Summer of Soul (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised)
Documentaire / Muziek, 2021
11 reacties

Quo Vadis, Aida?
Drama / Historisch, 2020
82 reacties

The Sparks Brothers
Documentaire / Muziek, 2021
6 reacties

The Velvet Underground
Documentaire / Muziek, 2021
10 reacties

Sorry We Missed You
Drama, 2019
83 reacties
Gerelateerde tags
traumazwangerschapauto ongelukseriemoordenaarhead wound auto ongelukvrouwelijke regisseurforest firefirefightermasculinitymissing sonfemale serial killerwoman disguised as manchildbirthimmaculate conceptionobjectum sexuality body horrorsex with car
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.