• 10.927 nieuwsartikelen

Releasedatum: 26 augustus 2021

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Titane

Alexia, die sinds een auto-ongeluk een stuk titanium in haar hoofd heeft zitten, raakt na een woeste ontmoeting met een auto zwanger. Omdat de politie haar op de hielen zit voor een reeks moorden slaat ze op de vlucht en besluit ze de identiteit aan te nemen van een vermiste jongen.

Social Media

Alle Media

avatar van lpjdamen

lpjdamen

Ik was na de eerste 5 minuten al niet meer geïnteresseerd, en toen die vrouw seks had met een auto en zwanger werd van hem/het(?) was het helemaal over met de pret.

De moordpartijen op het begin waren leuk, maar dat zijn ze in zoveel films. Daarna werd het me allemaal een te grote ver-van-mijn-bed-show en kon heel die film me gestolen worden.

avatar van joolstein

joolstein

Hm...wisselvallig want er zijn zowel goede als slechte opmerkingen te maken. Met haar debuutfilm Raw (2016 ), maakte Julia Ducournau een goede film met (body)horror, bloed en kannibalisme. Nu zijn de recensenten nogal enthousiast over deze opvolger en betitelen het als dat er nog een schepje bovenop wordt gedaan...tja dat val dus tegen. Men spreekt van een krankzinnige finale maar euh...wat gebeurd er met zwangere vrouwen?

De film begint met 7-jarige Alexia die op de achterbank van haar vaders auto motorgeluiden maakt wanneer het noodlot toeslaat. Jaren later is zij een exotisch danseres en ook nog een seriemoordenaar bij een autoshow. Show's waar vrouwelijke en metalen curves hand in hand gaan! Ja.. zekers... een film waarin het hoofdpersonage hydraulische seks heeft met een Amerikaanse muscle car is een hoogtepunt! Maar dan schakelt de film in het tweede gedeelte over naar een psychische tweestrijd met surrogaat vader en brandweerman-commedant.

Het is natuurlijk prima dat er werd gespeeld met verwachtingen, dat wanneer je denkt te weten waar het naartoe gaat, het dat niet is...de film blijft zo wel intrigeren. Echter ging het aan het einde ook meer de boodschap-tour van o.a. genderneutraliteit op en lijkt men soms ook zo maar wat te doen. Een niet al te beste en uit te toon vallende dansscène op een brandweerwagen lijkt alleen maar de queer-ondertoon te willen benadrukken. Tja het sociale drama veroorzaakt bij mij een flinke dip.

En dan heb ik het nog niet over de goed gekozen muziek in de film gehad, met onder andere 16 Horsepower, The Zombies, Future Islands, The Kills en ene Johann Sebastian Bach. Dat de film de Palme d’Or in 2021won is zeker terecht en ook verrassend doordat de beelden het filmhuis-publiek blijkbaar als best schokkend en extreem zien. Persoonlijk vond ik dat juist meevallen en kan ik minder met het drama. Maar de film verdiend zeker een ruime voldoende.

avatar van Collins

Collins

In Titane neemt schrijver en regisseur Julia Ducoumau evenals in haar film Grave (2016) een jonge vrouw als middelpunt die een radicale transformatie ondergaat. Titane is een vervelende film, die iets wil zeggen over de vooringenomen houding van de samenleving die de identiteit van een mens aan de hand van zijn sekse bepaalt. Volgens Ducoumau is Titane een feministische film. Het zal wel. Ik ervoer weinig emancipatorische gevoelens bij een vrouw die zich zelf lichamelijk ruïneert. Mij leek het meer een vorm van van assimilatie. Waarschijnlijk begreep ik er niets van. Ik had trouwens ook helemaal geen zin om iets te willen begrijpen.

Los van de ogenschijnlijke boodschap die Ducoumau wil uitdragen, kun je Titane als een dramatische horrorfilm beschouwen. De film presenteert een tamelijk belachelijk verhaal waarin de nadruk op lichamelijkheid ligt. De film heeft wat shockmomenten en levert de liefhebber stukjes bodyhorror, die net als in Crash van David Cronenberg een smerige indruk maken en een erotisch randje bezitten. Wat ik zeg, voor de liefhebber.

Titane is een vleselijke film. Bij het aanschouwen van het hoofdpersonage gaat alle aandacht uit naar haar lichamelijke aspecten. De goedwillende kijker die zich in het personage wil inleven en zich psychologisch wil laven, kan het schudden. De hoofdrol is in handen van een mager en gehavend lichaam dat aan actrice Agathe Rousselle toebehoort. Het was geen pretje om 108 minuten lang in haar nabijheid te vertoeven.

Titane is een opvallende film. De film biedt de kijker afschuw, opwinding, fascinatie, blijdschap of combinaties daarvan. En misschien nog wel meer dingen. Al naargelang de aard van de kijker.

ik vond Titane vooral belachelijk.

avatar van de grunt

de grunt

Hoe kan dit zo laag staan. Kan er met m'n hoofd niet bij. Briljant.

avatar van Alathir

Alathir

• 2070 berichten

Ik vond het beter denk ik dan haar eerste film Raw. Dit is ook weer echt iets uit de comfortzone. Er zitten zeker horrorbeelden in die ik nooit eerder zag. Het verhaal is behoorlijk absurd. De toon van de film verandert ook na een dik halfuur zoiets. Eerste halfuur focussen meer op horror en het seksuele om daarna steeds weirder te worden. Het verliest ook de actie van dat eerste halfuur en het sprak me steeds minder aan eigenlijk.

avatar van Antonin

Antonin

hvdriel schreef:

Uitgeput verliet ik de filmzaal na deze waanzinnige en buitenissige filmervaring. Drie films voor de prijs van 1:

- De proloog, waarin Alexia als klein meisje een auto-ongeluk krijgt en een plaat van titaan in haar schedel wordt geplaatst.

- De 20-jarige Alexia bestormt de hemel (wat titanen doen) als een ijskoude psychopaat die in een videoclip-achtige wervelwind mannen en vrouwen doodt, en zwanger wordt.

- Alexia transformeert in Adrien en heeft een bizarre vader/zoon-dochter verhouding met Vincent, brandweercommandant.

Ondertussen hebben we een heel traject afgelegd van een mens als moordzuchtig roofdier (door Julia Ducournau in koude, harde kleuren gefilmd) via de wedergeboorte van de zwangere Alexia in een vrouw die lijkt op een man (zoals een baby praat ze niet, en laat ze zich koesteren door een pseudo vader), in warme, zachte tinten gefilmd tot de geboorte van haar kind die een cyborg zou kunnen zijn.

Gaat het je inmiddels duizelen, weet dan dat alles volstrekt geloofwaardig overkomt.

Julia Ducournau's kijk op mannen en vrouwen blijkt genuanceerd en fluïde. Aanvankelijk is de mannenwereld er een van auto's en autopoezen, spat de testosteron van de brandweermannen af, en spuit de commandant zich in met anabole steroïden. Toch is het Alexia die een spoor van lijken achter zich laat - daarmee het cliché van 'vrouwen doden niet' doorprikkend - en is diezelfde commandant een tedere, zachte man die zich om Alexia/Adrien bekommert.

Daarbij is het niet ondenkbaar dat ook de cyborg een plaats gaat innemen in onze grenzeloze wereld waar het geslacht er niet meer toe doet, lijkt Ducournau ten slotte te concluderen.

Ondertussen ben ik weer op adem gekomen, en heb besloten dit meesterwerk te gaan herzien.

volledig mee eens, in het begin dacht ik een arrogante Franse arthouse film te bekijken, maar langzaamaan ontvouwd zich een diep, intens bizarre film, Apocalyps Now achterna, cultfilm!

avatar van gizzegiz

gizzegiz

Brutaal en ontroerend! Geen twaalf in een dozijn- film. Alle oerdriften van de mens worden getoond. Als ge ' een specialleke' zoekt: hier is er één

avatar van jipt

jipt

Geweldig film volm met rare ideeën. Het was alleen niet heel slim om dit met mijn zwangere vriendin te kijken

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Had heel erg veel moeite met sympathie kweken voor iemand na wat zij allemaal gedaan had. Ze begon al als een uitermate irritant kind, nog zacht uitgedrukt ook. Gewoon bizar en het slaat eigenlijk helemaal nergens op.

avatar van pako

pako

Sex met een auto en dan zwanger worden met de roet in je.... Moet niet gekker worden.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Heftig en deftig. Dit is niet het soort films om elke dag te bekijken... De fotografie van Ruben Impens (gekend als DOP van Felix Van Groeningen) is echt geweldig mooi, en dit is ook zeker een reden waarom de film me meer is bevallen dan tegengevallen. De content slaat natuurlijk helemaal nergens op; Titane wordt als body horror terecht in één adem met David Cronenberg genoemd die er steeds mee wegkomt; Ducourneau doet het zeker niet slechter dan hem... . Verder ook thema's als androgynie en geslachtsverwarring (dansscène op de brandweerwagen) en dat levert een erg apart totaalplaatje op. Het einde deed me erg denken aan de finale in de film Demon Seed (1977) . Van het soort feminisme dat uitgestald wordt in Titane hou ik dan weer minder. Niet echt mijn soort films maar wel een heel goed in elkaar gestoken exemplaar.

kappeuter (crew films)

Dit is mij helaas te luguber. Afgezet.

avatar van Basto

Basto

Shocktober #40

Ook in de herziening. Vaak worden dit soort ‘vreemde’ films bij herziening beter. Je kan dan makkelijker zaken in perspectief zetten, waardoor de waardering toeneemt. Een kenmerk van een echt goede film.

Helaas was dat bij deze film niet het geval. Ik zie weinig verband in het verhaaltje van de dansende seriemoordenaar die surrogaat zoon wordt en haar nieuwe vader een soort transformer baart. Het interesseert mij niet en de sfeer sprak me ook niet aan. Eigenlijk kan ik er nog steeds geen chocola van maken.

Half puntje eraf. 3,5

avatar van Corcicus

Corcicus

Ranzige, postmoderne klucht die bruist van de pseudosymboliek, maar eigenlijk nergens over gaat. Er zitten vermakelijke en verontrustende scènes tussen, maar voor het merendeel moest ik deze onzinnige film zuchtend en klagend zien door te ploeteren.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Corcicus schreef:

wat precies is er *postmodern* aan deze, in mijn ogen, tamelijk conservatieve film?

avatar van Corcicus

Corcicus

Graaf Machine schreef:
Wat precies is er *postmodern* aan deze, in mijn ogen, tamelijk conservatieve film?

Het postmodernisme gutst over het beeldscherm: het moreel relativisme (zinloos geweld, abortuspogingen, automutilatie, de relatie met haar vader); de deconstructivistische cinematografie; de permanente onzekerheid over wat waar is en wat niet; het transhumanisme (gender bending, cyborg); de afwezigheid van ratio bij alle personages.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Corcicus schreef:

Oh, ik meende dat postmodernisme vooral ging over het gebrek aan waarde-oordelen.
Maar bedankt voor je antwoord, ik kan er wat mee. Volgende keer iets minder agressie wordt op prijs gesteld.

avatar van Knisper

Knisper

Niet mijn ding. Heb de film ook uitgezet. Ik kan op zich best wel wat hebben, maar dit waren voor mij te veel losse ‘sketches’ achter elkaar geplakt. Missende cohesie zorgt voor minder emotie wat mij betreft. Ik merkte dat ik daardoor steeds minder interesse had in het verder ging. Jammer.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Nu weet ik waar die "ene" scene uit H4z4rd; die ik vorige week heb gezien, vandaan komt.

Raw zit nog vers in mijn geheugen die ik op het IFFR van 2017 heb gezien. Nu komt de regisseuse met een nieuw onnatuurlijk concept die de kijker weet de provoceren.

We krijgen eerst te maken met de jonge Alexia; die als kind al best wel enge trekjes lijkt te hebben... die er uiteindelijk voor zorgen dat er een autoongeluk plaats vindt. Alexia overleefd het maar krijgt wel een metalen plaat in haar hoofd. Om vervolgens een soort rare fetish op te bouwen in de toekomst.

Maar de film lijkt hierin wel alle kanten op te gaan. Alexia geilt dus simpelweg op auto's; letterlijk en figuurlijk. Maar daarnaast moordt ze ook nog. Voor de lol? Voor passie? Het duurt niet lang totdat ze door de politie gezocht wordt en ze een identiteit aanneemt van een vermiste jongen. Dit weet ze op een vakkundige manier te doen... zodanig dat zijn vader geen onderscheid lijkt te zien.

Vooral dit gedeelte bleef interessant. De hele transformatie die Alexia onderging dat je zelfs als kijker nog vergeet dat het hier om een jongedame gaat. Voornamelijk bij die "Brandweer"-feest krijg je homo-erotische associaties... Heel knap hoe de regisseuse hier zo'n mindfuck kan neerzetten.

De band met haar (Adrians) vader was vaak pijnlijk. En dan hebben we ook nog die zwangerschap Zwanger van een auto? die ervoor zorgt dat ze haar nieuwe identiteit niet verborgen kan houden.

Die reanimatie-scene was hilarisch.

Ja, wederom een bizar projectje, wel iets indirecter dan Raw, maar daardoor niet minder twisted en smerig.

avatar van umbra

umbra

Zeer vermakelijke Franse films thriller-drama en er zit veel in waarom ik de Franse cinema, met name in het genre horror, thriller en drama, een warm hart toe draag. Die Fransen kunnen en hebben iets aparts en love it. Agathe Rousselle vervuld haar rol met verve, wel spijtig dat Garance Marillier wel heel snel de film verlaat. De constante aanwezigheid van een zekere bizarre sfeer, deed me likkebaarden. Dikke 8/10.

kappeuter (crew films)

Nu te zien op MUBI!

avatar van blurp194

blurp194

Titane heeft een stalen plaat in haar kop. Nouja, wellicht is die inderdaad van titanium in plaats van gewoon chirurgisch staal. Who cares. Maar dat er in haar hoofd een schroefje of wat los zit blijkt allengs, en de feestgangers gaan als witjes. Waarom, en welke beeldspraak daarmee precies bedoeld wordt is me niet geheel duidelijk, en het geheel in dit deel van de film is nogal gratuit.

Wat daarna komt, dat resoneert beter. De pompier, die de rol van vader op zich neemt, maar dan niet zoals een gewone vader, maar zo een die daadwerkelijk echt, volstrekt onvoorwaardelijk liefheeft. Zo een die er altijd voor zijn kinderen is. Zo een die zijn zoon helpt te bevallen.

Als de film bedoeld was om een ode aan de pompiers te brengen, dan is dat voor mij toch wonderwel geslaagd. En volkomen terecht ook, al is de vertelling wat in het absurde. Een glansrol voor Lindon, die de onbezongen held van het verhaal mag zijn. Knap werk, en dat zeg ik niet zomaar, er zijn toch een paar scenes die echt een erg goede acteur vragen. Al vraag ik me even af of dat daadwerkelijk de bedoeling was, een eerbetoon aan alle pompiers.

Als geheel vind ik de film wel volstrekt onevenwichtig en onvolwassen, dat mocht wellicht al duidelijk zijn. Zelfs in de twee te onderscheiden delen ratelt het van de symboliek die nergens op lijkt te trekken, of wellicht alleen als doel heeft om te shockeren. Tsja, dat is eerder en beter gedaan, en nooit heel succesvol in mijn ogen. Eigenlijk alleen de rol van Lindon die het totaal de moeite maakt.

Maar het moet ook niet altijd een gewone film zijn, en in dat opzicht slaagt Titane wonderwel.

avatar van milan90

milan90

Enkele memorabele scènes o.a. de metamorfose in het toilet, een goed uitgekozen soundtrack en goede acteerprestaties van de cast. Toch kon deze film me nergens grijpen zoals bij RAW (debuut regisseur). Het was op het laatst ongemakkelijk en uitzitten.

avatar van Flavio

Flavio

Fijne bizarre film met zowel thriller, horror als drama-elementen, waarbij dat laatste wel de overhand krijgt. De erotische fascinatie voor metaal kennen we uit Crash, maar Ducournau geeft er een eigen draai aan. Knappe rol van debuterende Rouselle en een fijne soundtrack weer van Jim Williams. Een meesterwerk vind ik Titane niet, maar wel een stap vooruit ten opzichte van haar vorige film, die ik trouwens ook al goed vond. Ducournau bewijst hiermee dat ze een blijvertje is en ben heel benieuwd naar haar volgende.

avatar van K. V.

K. V.

Onze bib heeft meestal wel een goeie smaak, maar dit keer was het toch wel iets speciaals. De film kwam wat fragmentarisch over, zodat het in het begin niet echt duidelijk waarover de film gaat. Het was zo wat moeilijk om in het verhaal te komen. Het hoofdpersonage is ook niet zo aimabel, dus is het ook minder om mee te leven met de personages.

De film heeft zeker wat opmerkelijke scènes, maar het is zeker geen film voor iedereen.

avatar van Noodless

Noodless

Na het opmerkelijke horrorwerkje Grave (2016) zorgt de regisseuse met deze film weer voor een speciaal filmpje en dat is nog zacht uitgedrukt. Het eerste stuk heeft een hoog tempo en lekker bruut. De kills zijn effectief en goed in beeld gebracht. Als je het fantasie-element kan doorprikken, wacht je een filmavond vol WTF-momenten. De tweede helft is meer dramatiek, al passeren ook wel doorgaans bloederige of harde scènes. Agathe Rousselle moet het niet hebben van haar schoonheid, maar weet de kijker wel in te palmen met haar keiharde handelingen en naakte scènes. Zonder meer overtuigend ! 7/10